Intelligensens egenheter
"Om man ger dumma spelare en chans att spela intelligenta rollpersoner, så är det väl inte äventyren det är fel på?"
Jag menar så att om man utformar äventyret så att man måste lösa en gåta (eller liknande hinder) för att komma vidare så kan spelarna köra fast.. Då får man skylla sig själv som spelledare.. Att bara slänga fram en gåta och sedan slå en tärning är ju totalt menlöst dessutom.. Varför presenterar man isf. gåtan? Man kan lika gärna säga "Ni får en gåta" och slå en tärning om de klarar den.. Inte lika stämningsfyllt, men ändå.. Principen är densamma..
Nu kanske jag hänger upp mig för mycket på att man ska lösa hela gåtan med bara ett tärningsslag.. Man kan lika gärna ge ledtrådar hur man löser gåtan till de som lyckas med eventuella intelligensslag.. Det kan visserligen leda till att de dumma, istället för att spela intelligenta personer, känner sig dummare då de fått ledtrådar och ändå inte kan lösa gåtan..
Näe.. När det gäller konversation så kan man klara sig med färdigheter (Bluffa, Övertala) men när det gäller intelligens så finns inte riktigt något som på ett bra sätt symboliserar intelligens, förutom då snabbare grundinlärning.. Men visst.. Jag är inte mer en man än att jag kan ändra mig angående intelligens men då ska det nog vara riktigt övertygande exempel..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som loggar ur