Nekromanti Egenskapers egenheter

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Det vore en enorm överdrift att påstå att Derelict har några regler; jag har inte kommit dit ännu. Jag har inte heller bestämt om det ska finnas grundegenskaper, och i så fall vilka. Men jag har i alla fall några kringsvävande tankar om hur det skulle kunna fungera, vilket jag gärna vill ha kommentarer om. Vad finns det för argument för och emot?

Intelligens beror, som alla vet, på hur man använder den. Man kan ha IQ som ett geni, men aldrig få veta det eftersom man sällan försöker sig på komplicerade tankeproblem. Man kanske till och med missar halva konversationer på grund av dagdrömmar eller distraktioner, och framstår som korkad. Min lösning på detta är att ha en siffra för den intelligens man har lärt sig använda (som kanske köps med baspoäng eller vad det blir), och en något högre för ens totala kapacitet (slumpas fram). Det innebär att man i normala fall använder det lägre talet, precis som normala egenskaper, men när speciellt mycket står på spel kan kapaciteten användas istället (upp till SL, förstås). Man kan också höja sin INT-siffra genom träning, upp till kapaciteten.

Hur låter det? För krångligt, för simpelt eller bara onödigt?
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
enligt min mening (och SL:ande) är INT egenskapen enbart avändbar i xtrema fall där spelarna är så korkade att de inte lyckas lösa problemet, därför använder jag just INT som mått för hur lättlärd en person är och låta spelarna lösa problemet med sina egna celler innanför pannbenet.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
varför inte attributen logik, istället för intelligens?
karaktärens intelligens ska rollspelaren spela och i viss mån om karaktären är intelligentare än spelaren ska slag göras liksom, har vart uppe förut på detta forum.
logik är hur snabbt man tänker enligt mig.
bildning är hur mycket man kan i teoretisk information
visdom är hur mycket man vet om "själen" (obs.. väldigt luddigt)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Egendomliga egenskapsegenheter...

Jag vet inte riktigt om det funkar på det där viset. En dum typ sitter nog inte på någon fantastisk hjärnkapacitet som kan lockas fram när det står tillräckligt mycket på spel. Du kan ha rätt, men det stora problemet är att en sådan situation inte är särksilt rolig att spela. Jag kan inte tänka mig någon riktigt spännande stämning där kapacitetsslag skulle kunna bli ett effektfullt klimax. Kanske om kapaciteten var dold för spelarna och det sköttes av SL istället... Nej, här finns också en risk att spelaren och SL börjar gräla. "Vadå? Det här är ju en jätteläbbig situation! Använd min kapacitet och inte mitt vanliga INT-värde!!!" osv.

Det är ingen dålig fundering, verkligen inte, men grejen är att man ändå slår så få INT-slag att det kanske inte riktigt behövs? INT används ju oftast som grund för kunskapsfärdigheter, och där passar de bättre.

Så jag vet inte. Nämn gärna några situationer där du tycker att kapacitetsslag skulle kunna användas, så kanske jag ändrar mig.

/Riz
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Hur låter det? För krångligt, för simpelt eller bara onödigt?"
Tycker det är onödigt att ha ett värde när det verkligen gäller att man lyckas.. Det kan lika gärna och enklare symboliseras med Star Wars kraftpoäng, DoD:s hjältepoäng eller Deadlands Fate Chips.. Dessutom så slipper man konversationer och argument som "Jamen, jag springer som om mitt liv verkligen hängde på det."..

Jag håller på med en tanke då man bara har grundegenskaper och egenskaper.. När man ska utföra en uppgift så slår man mot lämplig grundegenskap.. Om man har en egenskap, typ Klättra så ger det plus på grundegenskapen..

~När [color:\\"green\\"]Han[/color] tänker efter så är detta precis som Vampires grundegenskap + färdighet (har faktiskt aldrig sett likheten tidigare)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Logik

"logik är hur snabbt man tänker"

Eh... Logik är förmågan att dra slutledningar utifrån givna fakta. Vad har det med snabbhet att göra?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Egendomliga egenskapsegenheter...

"Jag vet inte riktigt om det funkar på det där viset. En dum typ sitter nog inte på någon fantastisk hjärnkapacitet som kan lockas fram när det står tillräckligt mycket på spel."

Nä, jag menade inte att alla dumskallar egentligen är snillen - bara att somliga snillen kan verka dumma. Jag tänkte mig ett tillägg på kanske 0-3 poäng eller så, när noll är det vanligaste :gremwink: Fast det beror förstås på vilken skala jag kommer att använda.

"Nämn gärna några situationer där du tycker att kapacitetsslag skulle kunna användas, så kanske jag ändrar mig."

Äventyrarna är fångade i ett rum som sakta fylls med vatten. För att ta sig ut måste de lösa en serie problem: Lista ut var den dolda dörren är, var nyckeln finns, hur man kommer åt nyckeln, etc... Jag har inget detaljerat exempel, det är bara själva principen. De behöver helt enkelt använda sin intelligens för att överleva.

Några gånger låter SL spelarna slå INT-slag för att se om rollpersonerna kommer på något som spelarna inte tänkte på. Men det hjälper inte - till slut är rummet helt fullt av vatten, en av rollpersonerna svimmar av andnöd och de har fortfarande ingen lösning. slår SL ett kapacitetsslag för en av de vakna rollpersonerna, och en adrenalinkick låter honom pussla ihop de sista ledtrådarna precis i tid.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Det kan lika gärna och enklare symboliseras med Star Wars kraftpoäng, DoD:s hjältepoäng eller Deadlands Fate Chips.. Dessutom så slipper man konversationer och argument som "Jamen, jag springer som om mitt liv verkligen hängde på det.".."

Fast i det här fallet gällde det ju inte att springa, utan ren hjärnkapacitet :gremwink:
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
Jeg ser for meg at et suksessfullt konsentrasjons kast, kan "booste" inteligensen.

Jeg mener at intelligensen beror på konsentrasjonen,og interessen for temaet.

Jeg er fullstendig med på logikken din.

(MBD-barn lider av konsentrasjons vansker p.g.a hjernefeil,for noen år tilbake ble de sett på som dumme.Også har vi autistene som kan alt om en ting eks mattematikk(for de det er det eneste de kjenner til i verden)men som ikke kan utføre enkle hverdagslige handlinger.

Panurg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Fast i det här fallet gällde det ju inte att springa, utan ren hjärnkapacitet"
Ja, men jag trodde du skulle göra så på allt.. Men när det gäller intelligens kan man ju lika gärna börja tänka sämre när man blir stressad.. Näe, jag vet inte hur jag tycker om ditt förslag.. Personligen tycker jag att om man verkligen måste slå slag för att symbolisera rollpersonens intelligens så brister man lite i äventyrsskapandet..

~På senare tid har det kanske märks vad [color:\\"green\\"]Han[/color] tycker om intelligens som egenskap
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Låter omständigt, men kanske är tillämpligt i vissa spel. Det beror ju på hur detaljerat man vill ha det. Men man skulle kunna göra likadant med övriga egenskaper då, en siffra för den totalt potential man har, och en siffra för hur mycket man faktiskt utnyttjar. Det låter dock lite för krångligt för min smak...

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Logik!

Logik är slutledningsförmåga och inget annat. Det har inte ett dugg att göra med hur snabbt man tänker, det har att göra med hur man tänker. Snabbtänkt kan man vara utan att vara ett logiskt geni.
Visdom skulle jag vilja påstå är inte ett mått på hur intelligent man är, utan snarare hur man väljer att utnyttja sin intelligens.
Geniet är intelligent. Den vise är klok.

/Skuggvarg
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag kan tänka mig att det finns begränsningar på ens potential inom ett visst område, men det gäller inte enbart intelligens tror jag. Oavsett hur mycket jag tränar så kommer jag t.ex inte kunna bli världens starkaste man.

Det jag inte förstår riktigt är varför man skulle kunna agera som om man nått sin absoluta höjdpunkt bara för att situationen är rätt. Om det handlar om att man skärper sig m.m. känns det som en vanlig bonus skulle kunna hantera samma sak. Varför någon som nått sin "topp" inte skulle kunna skärpa sig _alls_ är ju också litet mysko.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
MBD-barn lider av konsentrasjons vansker p.g.a hjernefeil,for noen år tilbake ble de sett på som dumme.

I någon mening är det ju sant också. Har man hjärnfel så är man antagligen dummare än man skulle varit om man inte haft hjärnfel. Annars skulle det antagligen inte kallas ett fel.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Du missförstår mig nog... Med kapacitet menar jag den IQ som personen faktiskt har, men kanske inte använder, och att man i trängda situationer lättare kommer åt de resurser man sitter på. En person som redan använder hela sin intelligens har samma INT som kapacitet, precis som i vilket spel som helst. Tanken var att det dessutom finns några personer som inte är medvetna om hur smarta de kan vara. Det behöver inte handla om att man är ett geni - någon som beter sig som INT 12 kanske har KAP 13. Det måste inte vara dramatiska skillnader.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Har man hjärnfel så är man antagligen dummare än man skulle varit om man inte haft hjärnfel. Annars skulle det antagligen inte kallas ett fel."

Det resonemanget förutsätter att hjärnan enbart har med intelligensen att göra. I själva verket styr hjärnan ALLT, inklusive motorik, talförmåga och syn. Hjärnfel påverkar en på olika sätt beroende på exakt VAD som är fel. Koncentrationssvårigheter har till exempel inget med dumhet att göra. Visst kan man vara både dum och distraherad, men de har inget direkt samband.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"om man verkligen måste slå slag för att symbolisera rollpersonens intelligens så brister man lite i äventyrsskapandet"

Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Om man ger dumma spelare en chans att spela intelligenta rollpersoner, så är det väl inte äventyren det är fel på?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Du missförstår mig nog... Med kapacitet menar jag den IQ som personen faktiskt har, men kanske inte använder, och att man i trängda situationer lättare kommer åt de resurser man sitter på. En person som redan använder hela sin intelligens har samma INT som kapacitet, precis som i vilket spel som helst. Tanken var att det dessutom finns några personer som inte är medvetna om hur smarta de kan vara. Det behöver inte handla om att man är ett geni - någon som beter sig som INT 12 kanske har KAP 13. Det måste inte vara dramatiska skillnader.

Det tycker jag ännu mindre om... mer komplexitet än det är värt för en tvivelaktig vinst. Jag kan som sagt hålla med om att man kanske kan skärpa sig under stressade situationer (även om det IMHO är större risk att man agerar sämre) men varför vissa _inte_ skulle kunna göra det bara för att de är ganska fokuserade vanligtvis förstår jag inte :gremsmile:

Jag gillade isåfall min vantolkning bättre :gremcrazy:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det resonemanget förutsätter att hjärnan enbart har med intelligensen att göra. I själva verket styr hjärnan ALLT, inklusive motorik, talförmåga och syn. Hjärnfel påverkar en på olika sätt beroende på exakt VAD som är fel. Koncentrationssvårigheter har till exempel inget med dumhet att göra. Visst kan man vara både dum och distraherad, men de har inget direkt samband.

Jag håller inte med. Koncentrationsförmåga är direkt avgörande för ens prestation på komplexa problem och ens inlärning. Om man tappar koncentrationen stup i ett kommer man ha svårare att lösa problem och svårare att inhämta kunskap. Svårare att lösa problem innebär mindre träning i problemlösning. M.a.o: bristerna i koncentrationsförmåga inverkar menligt på andra områden för intellektet.

Visst är det fel att avskriva någon som "dum" för att de brister i koncentrationsförmåga men det är lika fel att tro att den bristen är helt oväsentlig.
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Re: Logik!

Jag använder de gamla termerna (som inte stöds av SAOL numera om jag inte minns fel). Dessa är:
Intelligens som är den rena logiska förmågan,
Intellekt som är den kunskap en person har,
Snabbtänkt som bestämmer hur snabbt någon tänker, samt
Minne som jag inte kommer ihåg vad det betyder. :gremwink:
Intelligens och intellekt har i dessa betydelser ingen som helst sammankoppling.
 
Top