Efterlyser rollspelsprodukt med beskrivning av by eller stad

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja helst folkvandringstid före senmedeltid. Men så länge det finns en by och dess invånare beskrivna så är jag nöjd. ... Jag vill att kampanjen bokstavligt talat skall börja med grisodling, grisstölder för att sedan eskalera till någon typ av Osthems/Dranvelte-version av Hatfields and MCcoys. Sedan kanske kampanjen kan utvecklas till något episkt... Har inte bestämt riktigt än och låter nog spelarna och deras rp styra riktning på kampanjen :)
Allt det här och inte RuneQuest? ;)

Ska man tillbaka till folkvandringstid eller germansk järnålder undrar jag om det inte funkar bäst att hitta en historisk faktabok och börja där. Annars som många har sagt, något vikingst eller hârnskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tricilve till Svavelvinter. ISBN 978-91-87222-02-3. Fria Ligan. Fast det är en ganska stor stad.
Jag skulle kunna överväga att sälja mitt ex.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Allt det här och inte RuneQuest? ;)

Ska man tillbaka till folkvandringstid eller germansk järnålder undrar jag om det inte funkar bäst att hitta en historisk faktabok och börja där. Annars som många har sagt, något vikingst eller hârnskt.
Jag är rätt förtjust i Trudvang faktiskt. Jag är nog ett av rätt få fans av den världen på det här forumet. Men jag kan lätt förvandla vilken medeltidsby som helst för att passa min Trudvang så länge det är lerigt och grisigt nog.

Historieböcker har jag redan, är trots allt utbildad lärare i ämnet. De böckerna ger dock inte en hög med familjer, färdiga Slps och liknande att interagera med.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns en bok som heter "Forgotten Realms Adventures". Där beskrivs ca 20 städer i Forgotten Realms på ca 2-3 sidor per stad, med en enkel karta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Boken om Shadowdale, i D&D 2e Forgotten Realms Campaign Settings Box... beskriver Shadowdale ganska väl.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vill minnas att Saga hade en bra beskriven by som gick att ladda ner gratis. Hittar dock ingen länk
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det hade ju varit en fin, systemoberoende och settingoberoende, rollspelsprodukt: en bok med 20 byar och städer lagom detaljerat men generiskt beskrivna. Alltså mer fokus på invånarna, hantverkarna, stadsdelarna, och mindre på historia, politik och arkitektur som beror mycket på resten av settingen.

Pinterest är fullt av kartor som folk måste lagt inte så lite tid på. Men det här med vilken hantverkare som bor var, och vad hantverkaren heter... känns som man får plocka fram några generiska slumptabeller.

Hade det varit ett roligt projekt att samarbeta kring - kanske här på WRNU - att gemensamt beskriva några byar/städer utifrån fina kartor som är öppet tillgängliga på Pinterest?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Kolla in Irilian:
Rätt mycket fantasy men jäkligt bra. Kampanjen som utspelar sig i staden är helt ok också.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Trudvang kom under de 20 åren jag var borta från hobbyn. Skulle de släppa materialet (världsbygget) på svenska så åkte spenderbyxorna på.

C
Jag har turen att äga allt de släppt på svenska. Tyvärr har de bara släppt Osthem(Stormlands) på engelska och inte Mittland eller Vastermark. Alla tre behövs för att få hela världsbygget, alternativt jubileumsutgåvan som innehåller alla tre böcker och lite bonusmaterial. Ingen av de svenska finns som PDF, vilket är en riktigt skam då de är grymma världsböcker.

Hade jag haft dubbla upplagor av världsböckerna så hade jag övervägt att plocka isär dem och göra PDF av dem, men bara för eget bruk självfallet…

Riotminds borde allra minst släppa fysiska böcker som inte finns att köpa längre, som just PDF. Men tydligen är inte deras arv i rollspelsvärlden viktig för dem eller så har de någon annan anledning att döda av en av de coolaste fantasy-världar som finns inom rollspel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Trudvang kom under de 20 åren jag var borta från hobbyn. Skulle de släppa materialet (världsbygget) på svenska så åkte spenderbyxorna på.

C
Tänk dig en värld fylld av vikingar, ryttarfolk, saxare, slaver, andra germanska stammar och mycket mycket mer fast inte under medeltid eller antiken. Nej, Trudvang är fantasy under folkvandringstid med utrymme för både episka kampanjer mot ondskan själv eller kampanjer med stölder av grisar, brudrov och blodshämnd i fokus. Lägg därtill Att Alver(Alfer) är väldigt inspirerade av finsk och samisk folkvandringstid och mytologi. Dvärgarna är också annorlunda än i någon annan värld jag spelat i eller upplevt på annat sätt. Allt kan vara hur storslaget och sagolikt som helst eller hur grisigt, lerigt och jävligt som helst! Världen klarar av att hantera allt detta. EON-3 är visserligen ett av mina favoritspel men Trudvang är på många sätt bättre(och på andra sämre) då världsböckerna inte är skrivna som skolböcker utan har mer målande text med äventyrsuppslag i nästan varenda mening. Detta gör det svårt att som SL att hitta specifika saker när man frenetiskt bläddrar i böckerna, men det gör världen levande på något sätt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
..
Riotminds borde allra minst släppa fysiska böcker som inte finns att köpa längre, som just PDF. Men tydligen är inte deras arv i rollspelsvärlden viktig för dem eller så har de någon annan anledning att döda av en av de coolaste fantasy-världar som finns inom rollspel.
Jag har försökte i omgångar kontakta dom om att släppa äldre material som PDF på drivethrough. Men de verkar tyvärr inte ha något intresse av det.
Inte för att jag kan förstå det affärsmässiga i det, en intäkt är väl alltid en intäkt?

/C
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag har försökte i omgångar kontakta dom om att släppa äldre material som PDF på drivethrough. Men de verkar tyvärr inte ha något intresse av det.
Inte för att jag kan förstå det affärsmässiga i det, en intäkt är väl alltid en intäkt?

/C
Ja, det är ett mycket underligt sätt att hantera sitt kulturarv.
Min gissning är att de antingen:
A) ogillar avgiften som DrivethruRPG tar (men de har ju också en egen webbshop som de skulle kunna sälja genom).
B) spar PDF-släppet tills en dag när man behöver en ordentlig kassa-boost (frågan är dock hur det funkar nu när de sålt varumärket Drakar och Demoner).
C) vill att folk ska köpa/kickstarta deras engelska produkter istället (dock känns det som att det är få svenska som lirar Trudvang Chronicles).
D) De konsekvent ogillar sina fans (Lex Drakar & Demoner 2016).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Till Mongoose Conan-rollspel släpptes ju både Messantia - City of Riches och Shadizar - City of Wickedness. Boxar som utforskar varsin stad.

Till Al Qadim kom ju City of Delights, som också är en box som djupdyker i en enda stad (staden Huzuz i Zakhara).

Till 7th Sea finns Freiburg. Också box, också en enda stad.

Det här är en av de saker jag faktiskt gillar från fantasyrollspel. Särskilt när de fokuserar på intrigerna, grupperingarna, liv, leverne, och liksom vardagen i staden.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag har försökte i omgångar kontakta dom om att släppa äldre material som PDF på drivethrough. Men de verkar tyvärr inte ha något intresse av det.
Inte för att jag kan förstå det affärsmässiga i det, en intäkt är väl alltid en intäkt?

/C
Det kan vara en tidsfråga o vad man är intresserad av att prioritera. För att göra om allt det gamla som inte ursprungligen gjordes för att släppas på PDF tar tid, tid som man kan lägga på andra grejer som är ekonomiskt mer lönsamt eller man finner roligare att arbeta med.
 
Top