Efterlyser rollspelsprodukt med beskrivning av by eller stad

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, det är ett mycket underligt sätt att hantera sitt kulturarv.
Min gissning är att de antingen:
A) ogillar avgiften som DrivethruRPG tar (men de har ju också en egen webbshop som de skulle kunna sälja genom).
B) spar PDF-släppet tills en dag när man behöver en ordentlig kassa-boost (frågan är dock hur det funkar nu när de sålt varumärket Drakar och Demoner).
C) vill att folk ska köpa/kickstarta deras engelska produkter istället (dock känns det som att det är få svenska som lirar Trudvang Chronicles).
D) De konsekvent ogillar sina fans (Lex Drakar & Demoner 2016).
E) De har inte längre rättigheterna att sälja produkter med ett varumärke de inte längre förvaltar, och de som förvaltar varumärket idag äger inte rättigheterna till texter och bilder kopplade till Riotminds.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
E) De har inte längre rättigheterna att sälja produkter med ett varumärke de inte längre förvaltar, och de som förvaltar varumärket idag äger inte rättigheterna till texter och bilder kopplade till Riotminds.
Jo fast det här har ju varit aktuellt även innan de sålde rättigheterna till Fria Ligan. Vet att folk har efterfrågat svenska PDF:er sen typ år 2014 men fått nej. Men känner att det börjar bli OT nu.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jo fast det här har ju varit aktuellt även innan de sålde rättigheterna till Fria Ligan. Vet att folk har efterfrågat svenska PDF:er sen typ år 2014 men fått nej. Men känner att det börjar bli OT nu.
För mig som trådstartare så är OT ok, så kör på så länge moderatorerna tillåter det! Jag själv kan inte se att Riotminds har några problem att släppa sina världsböcker som PDF rent praktiskt då man faktiskt redan släppt Osthem(Stormlands) på engelska via Drivethrough. Det borde således vara enkelt att släppa de svenska versionerna av världsböckerna på samma sätt om viljan fanns.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tjo! Skulle behöva en rollspelsprodukt där en större by eller mindre stad i medeltid eller tidigare miljö, beskrivs i liknande detalj som Western-rollspelet beskriver sina bosättningar. Allra helst ett gratis äventyr till Trudvang(någon av utgåvorna) men är redo att betala vad som så länge produkten är bra.
Eftersom denna tråd ligger i det allmänna rollspelsforumet och inte i det specifika western-forumet måste jag fråga:
Hur detaljerade är bosättningar i western?
(jag har aldrig läst western)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
I Merp finns en del allmänna beskrivningar av platser i folkvandringstida stil. Titta på Southern Mirkwood och Rohan (det är framför allt platser som eothraim/eothéod beror under tredje ålderns mitt). Minns inte om de är detaljerade nogföt dig men kanske värt att kolla på.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Eftersom denna tråd ligger i det allmänna rollspelsforumet och inte i det specifika western-forumet måste jag fråga:
Hur detaljerade är bosättningar i western?
(jag har aldrig läst western)
De beskriver varenda hus och de som bor i det med några rader. Det ger verkligen färg och känsla till varje liten by.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De beskriver varenda hus och de som bor i det med några rader. Det ger verkligen färg och känsla till varje liten by.
DnD har ett antal välbeskrivna städer - men DnD är samtidigt High Fantasy med mycket magi.
Å andra sidan är det ofta ganska lätt att göra om high fantasy till low fantasy.
(står det att det bor en level 20 magiker i huset ändrar man det till en väldigt respekterad lärd man)
Det är sällan att vartenda hus beskrivs, för vi talar om hela städer här; jämför: det är lite som att ha en karta över Manhattan och förvänta sig att vartenda hus beskrivs.

@entomophobiac skrev om ett antal stadsmoduler.

City of Riches och City of Wickedness är ganska low fantasy och "Swords and Sandals" för de är till Conan.

City of Delights är "Mellan Östern", tänk Baghdad, Konstantinopel, Alexandria - men åt Aladdin och Tusen och en natt.

###

Waterdeep, City of Splendor.
Den bäst beskriva RPG-staden någonsin
Det finns så mycket material att du inte kommer att kunna ta till dig allt.

City State of the Invincible Overlord
Det här är också en extremt detaljerad stad som getts ut i ett halvdussin versioner av varierande kvalitet.
Den senaste versionen går fortfarande att köpa, men har inte fått bra kritik.
Jag skulle satsa på den näst senaste versionen
oavsett vad kan det vara svårt att få tag på äldre versioner, om man inte vill googla efter inscannade pdf:er.

Staden jag växte upp med var The Free City of Greyhawk
Den har två kartor: en vanlig karta över staden samt en karta över hela stadens kloaksystem.

Sharn: City of Towers
Är en stad i settingen Eberron.
Det är High Fantasy som liknar 1800-tals steampunk, så det finns luftskepp, magiska järnvägar och magiska telegrafer.
Staden i sig är byggd lager på lager: det finns inga "hus", utan massor med höga torn och "gatorna" är broar mellan tornen.
Givetvis är det så att att de rika och adeln bor högst upp i tornen. Nere på marknivå, i ett ständigt dunkel, är slummen.
Antagligen inte vad du vill ha, men en av de häftigaste städerna jag vet.
(den enda stad som skulle vara häftigare är Sigil som ligger mitt i multiversium)

###

Det här var definitivt inte vad du efterfrågade men:

Vornheim
är en bok som kan generera allt i en stad.
En av de bästa rollspelssupplementen som någonsin gjorts.

Guildmaster's Guide to Ravnica
Det här är en beskrivning av en JÄTTE-stad, eller mer korrekt: hur man äventyrar i en jättestad.
Den innehåller smarta tips på hur man snabbt genererar äventyr i stadsmiljö.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
DnD har ett antal välbeskrivna städer - men DnD är samtidigt High Fantasy med mycket magi.
Å andra sidan är det ofta ganska lätt att göra om high fantasy till low fantasy.
(står det att det bor en level 20 magiker i huset ändrar man det till en väldigt respekterad lärd man)
Det är sällan att vartenda hus beskrivs, för vi talar om hela städer här; jämför: det är lite som att ha en karta över Manhattan och förvänta sig att vartenda hus beskrivs.

@entomophobiac skrev om ett antal stadsmoduler.

City of Riches och City of Wickedness är ganska low fantasy och "Swords and Sandals" för de är till Conan.

City of Delights är "Mellan Östern", tänk Baghdad, Konstantinopel, Alexandria - men åt Aladdin och Tusen och en natt.

###

Waterdeep, City of Splendor.
Den bäst beskriva RPG-staden någonsin
Det finns så mycket material att du inte kommer att kunna ta till dig allt.

City State of the Invincible Overlord
Det här är också en extremt detaljerad stad som getts ut i ett halvdussin versioner av varierande kvalitet.
Den senaste versionen går fortfarande att köpa, men har inte fått bra kritik.
Jag skulle satsa på den näst senaste versionen
oavsett vad kan det vara svårt att få tag på äldre versioner, om man inte vill googla efter inscannade pdf:er.

Staden jag växte upp med var The Free City of Greyhawk
Den har två kartor: en vanlig karta över staden samt en karta över hela stadens kloaksystem.

Sharn: City of Towers
Är en stad i settingen Eberron.
Det är High Fantasy som liknar 1800-tals steampunk, så det finns luftskepp, magiska järnvägar och magiska telegrafer.
Staden i sig är byggd lager på lager: det finns inga "hus", utan massor med höga torn och "gatorna" är broar mellan tornen.
Givetvis är det så att att de rika och adeln bor högst upp i tornen. Nere på marknivå, i ett ständigt dunkel, är slummen.
Antagligen inte vad du vill ha, men en av de häftigaste städerna jag vet.
(den enda stad som skulle vara häftigare är Sigil som ligger mitt i multiversium)

###

Det här var definitivt inte vad du efterfrågade men:

Vornheim
är en bok som kan generera allt i en stad.
En av de bästa rollspelssupplementen som någonsin gjorts.

Guildmaster's Guide to Ravnica
Det här är en beskrivning av en JÄTTE-stad, eller mer korrekt: hur man äventyrar i en jättestad.
Den innehåller smarta tips på hur man snabbt genererar äventyr i stadsmiljö.
Har läst och använder faktiskt en hel del Zakhara är en kontinent som ligger söder om Vastermark i mitt Trudvang. För att kunna nå Zakhara eller för den delen Vastermark via havet från Osthem eller Mittland, så måste man passera Parsantium-sundet. Parsantium är då staden från boken rollspelssupplementet med samma namn.

På detta sätt har jag fått ett "Cobstantinopel" i mitt Trudvang som hotas att slukas av olika Emirer, Beylerbey, Sultaner eller liknande från Zakhara. Zakhara har jag i sin tur gjort om en hel del så att det bara finns en Caliph och denne huserar i Huzuz. Därtill finns det ytterst få med titlar som Sultan, Padishah och liknande men fler med titeln Emir, Bey, Beylerbey med flera.

Har redan köpt stadsmoduler för några tusen den här månaden så någon till lär inte göra mer skada :) Skall undersöka din lista och se om jag hittar något som verkligen faller mig i smaken. Parsantium som jag nämnt älskade jag, också förstås "Huzuz, City of delight" och "Al-Qadim Land of Fate". Även om den sistnämnda inte är en stadsmodul.
 
Last edited:
Top