Nekromanti Efterdyningar... eller?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

"För att sälja tidningarna måste de ju skriva vad läsarna vill ha. "

Är inte det här samma gamla trötta klyscha som de alltid tar till när de själva ska försvara sina minst sagt märkliga artiklar? Vill läsarna veta att Ann-Nicole Smith kommer till Sverige för att fira Jul? Är vi intresserade av att Robinson-Nuppe överlevde en flygolycka för tio år sedan? Som tidning har du ett ansvar att öppna folks ögon för vad som händer ut i verkligheten. En verklighet som är full av orättvisor, elände, grymhet, kränkningar, skandaler, krig etc, etc Det finns så mycket vettigt som de skulle kunna använda sin energi till istället. Personligen tycker jag att kvällspressens löpsedlar och nyhetsutbud är en förolämpning mot vanliga normalbegåvade människor.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

Jag tror att i just det här fallet valde journalisterna medvetet att misstolka och missförstå vad Vampire faktiskt var för något. Att tro att en grupp kunniga och hyfsat erfarna människor, journalister eller ej inte skulle kunna få tag i bra och saklig information om vad rollspel är och går ut på är enbart naivt. Särskilt journalister som är vana informationssökare hade garanterat om de verkligen hade varit det minsta intresserade kunnat leta upp nummret till Sverok redan ifrån början. Istället för att hetsa varandra till den ena felaktigheten värre än den andra. Rollspel har funnits länge nu och samma frågor kring vad det står för har besvarats om och om igen. Ändå gör journalisterna samma "misstag" varenda gång de ska skriva om rollspel. De citerar samma profeter som använder samma argument och i slutändan så tonar nyheten bort igen när väl rollspelarna mobiliserat sina motargument. Varför kan de inte ens anstränga sig för att ge en saklig bild? Alla journalister uppför sig naturligtvis inte lika illa men alldeles för många gör det.

"Egentligen är det ju en självklarhet att vi måste göra informationsarbetet själva. Först därefter kan journalister (och andra) bilda sig en nyanserad och vettig bild av vad rollspelshobbyn innebär."

Visst kan jag hålla med om att huvudansvaret för att informera om vad rollspel verkligen är ligger hos oss själv. Men även om några dagar när jag lugnat ner mig och börjat hålla med om några av dina argument kommer jag aldrig att acceptera att journalisterna är helt utan skuld och bara okunniga. :gremsmile: Om de trots alla års erfarenhet och trots alla rollspelsrelaterade nyheter inte lärt sig ett enda dugg så är de helt enkelt för korkade för att någonsin bli ens mediokra journalister.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

När jag hör sånt där om att vi ska "agera med upplysningskampanjer" och liknande får jag bara en bild av rollspelare som någon form av Jehovas Vittnen: *knack, knack* "Hej, vi undrar om du vill höra lite om rollspel!"

Btw, fick idag reda på att mördaren spelade fotboll med farsan till en kille i min klass (dra vilka slutsatser du vill, troberg!), och att den mördade var avlägset släkt med samma kille. It's a small world after all...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra exempel !!

Just så är det som jag hade tänkt mig. Det är nog ett av de bättre sätten att presentera vad rollspel är för de siom inte vet. Man kansek åxå skulle erbjuda dem att vara med & spela eller nått sådant.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

"När jag hör sånt där om att vi ska "agera med upplysningskampanjer" och liknande får jag bara en bild av rollspelare som någon form av Jehovas Vittnen: *knack, knack* "Hej, vi undrar om du vill höra lite om rollspel!""

He he, fast Jehovas är ju ute efter att värva medlemmar, jag tänkte mer en kampanj för att minska missförstånd och hemlighetsmakeri. Det är ungefär lika naturligt som att skolklasser får besöka renings- och kärnkraftverk och liknande. Eller att organisationer som ATTAC försöker informera och klargöra om vad deras intressen är.

/Riz

(som tar oseriösa inlägg seriöst.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

"När jag hör sånt där om att vi ska "agera med upplysningskampanjer" och liknande får jag bara en bild av rollspelare som någon form av Jehovas Vittnen: *knack, knack* "Hej, vi undrar om du vill höra lite om rollspel!""

...vilket påminner mig om...

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

"jag tänkte mer en kampanj för att minska missförstånd och hemlighetsmakeri. Det är ungefär lika naturligt som att skolklasser får besöka renings- och kärnkraftverk och liknande"

Nu missförstår jag med flit här, men vad finns det för hemlighetsmakeri på reningsverk? Eller var det därför vi aldrig åkte på studiebesök...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

"Nu missförstår jag med flit här, men vad finns det för hemlighetsmakeri på reningsverk?"

Det finns måhända inget aktivt hemlighetsmakeri hos reningsverken (och det tycker jag faktiskt inte att det finns hos oss rollspelare heller), men eftersom vanliga människor har dålig koll på vad som händer med det de spolar ner i avloppen (precis som människor i allmänhet har dålig koll på vad rollspel innebär) så bidrar det till missuppfattningar som i slutändan ställer till med problem för reningsverken. Folk spolar ner allt möjligt i toaletten, i tron om att det är någon sorts magiskt hål där allting nedspolat försvinner, vilket påminner lite om den urskiljningslöshet med vilken allmänheten förknippar all möjlig skit (häpp!) med vår älskade rollspelshobby.

Kärnkraftverk är inte heller särskilt "hemliga", men folk i allmänhet tror att man kan få ett nytt Tjernobyl i Barsebäck när som helst, vilket är en myt som snabbt kommer på skam när man väl besöker det och får lära sig hur säkerheten på våra svenska kärnkraftverk fungerar.

När jag pratar om "hemlighetsmakeri" så menar jag alltså passiv hemlighet, den sortens hemlighet som bildas när man inte aktivt försöker tala om vilka man är och vad man håller på med.

/Råsop
 

Allannah

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
36
Location
Västkusten
Media

Dizzy: Jag håller med dig, trots att jag tycker att du formulerar dig lite olyckligt i ditt inlägg. Han var en person, inte bara ett styckmordsoffer, och det är det som verkar ha kommit bort i hela denna mediecirkus.

Däremot tycker jag att media, tvärt emot vad Rising anser, har gjort bort sig bortom all räddning. De journalister som var i Halmstad och skrev om fallet var inte bara oprofessionella, utan de var även otrevliga och visade mycket liten respekt för Marcus familj och vänner, som just förlorat någon de tyckte mycket om. De stod utanför hans familjs hus, de ringde hans vänner i tid och otid, vissa t.o.m innan de fått reda på vad som hänt. Att få reda på att en av ens vänner har blivit mördad från en snokande journalist, som märkbart bara vill ha sensationella detaljer om rollspel, är inte roligt.

Visst, gemene man vet inte vad rollspel innebär, med media får visa lite respekt mot både oss och de som drabbas av våld och annan kriminalitet. Det handlar inte enbart om att vi som rollspelare skall lära samhället om vad rollspel innebär, det är mycket upp till samhället om de vill ta emot den informationen vi kommer med, utan att den förvrängs till oigenkännlighet och sensation. Särskilt inte i en sån här situation när många har blivit drabbade av stor sorg. Jag anser dessutom inte att Marcus förtjänar att bli smutskastad efter sin död. Många tolkade nog till slut medias bild som om han fick skylla sig själv eftersom han utövade en farlig hobby med folk som bara väntade på tillfälle att ta död på någon. Marcus vänner möttes inte bara av att deras vän hade dött, de blev även indirekt anklagade för att ha mördat honom.

Självkritik är nödvändigt, och även jag anser att Sverok har hanterat situationen bra, men det är även viktigt att vara kritisk mot det man läser och hör i media, inte bara när det gäller rollspel.

M.v.h
Anneli Enderstam
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: How to...

Vi får göra ett, du och jag. Jag skall bara bli excentrisk mångmiljonär först.

Vi hörs om ett halvår. ,-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: How to...

"Vi får göra ett, du och jag. Jag skall bara bli excentrisk mångmiljonär först. Vi hörs om ett halvår. ,-)"

Åkej. Jag ska nog ha ett bra nybörjarspel klart till dess. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Vi borde ha en "krisplan" (oseriöst)

Nu missförstår jag med flit här, men vad finns det för hemlighetsmakeri på reningsverk? Eller var det därför vi aldrig åkte på studiebesök...
Det är för att jag fått göra det två gånger! Jag använde upp ditt besök också!
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Krisplan...nej, vi behöver nya fiender (JOT)

JOT = Jävligt Off Topic

mördaren spelade fotboll med farsan till en kille i min klass

Däri ligger kanske svaret. Vi kanske skall förbjuda fotbollen och allsvenskan istället för rollspelen. Jag misstänker nog att det finns fler fotbollsspelare som begår våldsbrott än vad det finns rollspelare. Bara en tanke...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag mötte Lassie ... (en smula ot)

»[...] fick idag reda på att mördaren spelade fotboll med farsan till en kille i min klass [...]«

Bah!

Jag har minsann spelat rollspel med tre medlemmar av militärligan och gått på gymnasiet med Mattias Flink (om någon till äventyrs skulle minnas dem).
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: Media

Jag ber om ursäkt för min kanske något bråda formulering. Jag läste igenom den igen och kan hålla med om att inlägget ser ganska känslokallt ut. Är glad dock att du ser vad jag menar och att du håller med mig i kärnpunkten av det hela. Det jag öser min galla över är medias förhållande till det inträffade och den respektlösa behandling Marcus privatliv utsattes för trots att det var han som var offret i hela härvan.

Mvh Andreas Bengtsson
 
Top