Nekromanti Efterdyningar... eller?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: How to...

Observera att jag talar om ett enkelt rollspel, inte ett brädspel med rollspelsinslag.

Då skramlar det ju inte lika mycket. *biter mig i läppen* :gremsmile:
Nej, men skämt å sido, ett annat sätt att få folk att få upp ögonen för ett spel är att ta en känd film (Läs: Lort, Star Wars etc.) och göra ett spel om det likt Star Wars: Invasion of Theed. Men ett sådant spel kommer inte se dagens ljus då det kommer tillräckligt med brädspel när stor-filmer dyker upp och rollspel kommer en gång (på engelska givetvis) och fungerar utan problem i evigheter.

Jag önskar jag hade kapital, en art director, en kasse schyssta formgivare, en distributör som kan nå leksaksbutiker och stormarknader, och lite tid. Då skulle vi få det perfekta spelet. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi borde ha en "krisplan"

Jag tror egentligen inte att folk behöver spela rollspel för att kunna förstå det. Däremot måste de kunna ha någon form av inblick i vad deras barn sysslar med.

Föräldrar är ju inte oroliga över vad skatekulturen gör för deras barn, för att vilken förälder som helst kan titta på medan deras barn åker skateboard. De behöver inte testa själva, det räcker med att de får titta på. Rollspel kan däremot inte "tittas på". Vi spelar det för oss själva utan publik i allra största hemlighet och vi använder ett språk som föräldrar hela tiden missförstår. Det tog lång tid innan mina föräldrar fattade poängen med rollspel, helt enkelt för att det tog en lång stund innan jag var gammal nog att kunna berätta om vad rollspel var för något, och argumentera för det så att de förstod.

Jag tror att många unga rollspelare känner det så idag, att de inte riktigt kan få föräldrarna att fatta vad poängen är med rollspel.

Jag tycker man ska smida medan järnet är varmt, och man ska agera med upplysningskampanjer. När det kommer en ny Halmstad så skall man vara snabbt ute med förklarande information. Vad är rollspel? Vad skiljer rollspelshobbyns "rollspel" från andra inlevelselekar? Vad är vampyrrollspel? Hur spelar man?

www.rollspel.nu är den första sida som kommer upp om man söker på "rollspel" på t.ex. Yahoo. Jag tycker vi borde ha någon form av krisplan så att vi kunde sätta upp någon beskrivande text om vad rollspel är nästa gång det stormar kring rollspelshobbyn. Vi borde ha en sorts "frågor och svar" och en möjlighet för oroade/intresserade att ställa frågor direkt till oss rollspelare. Dessutom borde det finnas något dokument som barn kunde skriva ut på deras dator och ge till sina föräldrar. Jag tror att många ungdomar har svårt att förklara för sina föräldrar med egna ord om vad rollspel är, och dessutom tror jag att föräldrar skulle uppskatta någon form av kontakt med deras barns hobby.

Det här tycker jag är saker man borde kunna tänka på till nästa gång. Eller kanske redan nu?

/Rising
Ps. Ja, jag tycker det är skithäftigt att rollspel fick vara "farligt" igen.
Blev riktigt sugen på att bli vampirelajvare, faktiskt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Krisplan är givetvis ett sätt att bemöta problemet, men jag tycker inte att man måste ha ett problem för att kunna berätta vad rollspel är. Är det tvunget att bli en katastrof (som det i Halmstad faktiskt var) för att vi rollspelare ska kunna handla? Bör man inte göra något så snart som möjligt på någon plats där många ser (TV, tidningar) och förklara, visa vad rollspel är? Om man visar vad rollspel är innan det händer nästa gång är risken mindre att rollspelen blir anklagade.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Självklart bör det finnas någon form av information -alltid-, men under vardagliga former så skiter faktiskt folk i vad rollspel är. Då är det bättre att man har aktuell och riktad information när det verkligen gäller. Om folk är oroliga om vampyrrollspel så ska de inte behöva läsa om Gary Gygax och rollspelens historia, utan det är bättre att man erbjuder kort, koncis och handbegriplig info som handlar om det som folk är intresserade av just då. Därför tror jag att en ordentlig "krisplan" är bättre än att försöka berätta om vad rollspel är i största allmänhet utan att ha någon egentlig röd tråd.

Jag vet inte vad Sverok har gjort på sin hemsida, men rollspel.nu borde kunna ha en egen krisplan, eller samarbeta med Sverok på något sätt. Att rollspel.nu sätter upp någon notis på förstasidan om något händer som länkar till Sverok där man erbjuder "frågor & svar"-service och instruerande dokument, eller något liknande. Vad vet jag? Något borde man iaf ha.

/Riz
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Det är aldrig fel med information! Människor är lättpåverkade. Jag tror du har fel om att folk skiter i det om det inte är aktuellt. Det är sättet man bemöter det på som förändras beroende på akutalitet.

En "krisplan" är i och för sig en bra idé... om man kan få hit de intresserade. Vi som redan skriver här, vi vet vad rollspel är. De som inte vet vad rollspel är, bryr sig inte om att gå in på en sida som rollspel.nu om det inte finns "reklam" någon annanstans. Dessutom finns rollspel.com och rollspel.se som för den oinvigde ser precis lika rätt ut om inte mer rätt och rollspel.se är väl inte riktigt det som vi vill få den seriösa rollspelshobbyn att se ut som.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vi borde ha en "krisplan"

"Jag tror du har fel om att folk skiter i det om det inte är aktuellt."

Säg det till de lidande i Kashmir. Det krävs alltid aktualitet för att framkalla ett stort intresse om något. Tänk bara på Tjetjenien som ingen brydde sig om innan gisslandramat på teatern.

Ok, ett litet intresse kan väl alltid hittas, men jag tror inte det räcker för att någon skall bry sig tillräckligt för att aktivt vilja informera sig själv.

"De som inte vet vad rollspel är, bryr sig inte om att gå in på en sida som rollspel.nu om det inte finns "reklam" någon annanstans. Dessutom finns rollspel.com och rollspel.se som för den oinvigde ser precis lika rätt ut om inte mer rätt och rollspel.se är väl inte riktigt det som vi vill få den seriösa rollspelshobbyn att se ut som."

Folk skriver inte bara in webbadresser på måfå. De använder sökmotorer. söker man på "rollspel" hamnar rollspel.nu högst upp på både yahoo, google, altavista och msn. Alltså menar jag att rollspel.nu är rätt plats för krisplanen.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Du har givetvis rätt.... Dumma dumma dumma mig... :gremwink:

Det där med sökmotorerna visste jag faktiskt inte eftersom jag inte söker på rollspel då jag vet var jag ska leta. :gremsmile:

Är det några som kan tänka sig att skriva en "Frågor och Svar" om hobbyn rollspel? Jag skulle kunna tänka mig det om intresset finns.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Vi borde ha en "krisplan"

"Vad vet jag? Något borde man iaf ha."

Redan i september nämde jag vid ett tilfälle Eryat, som är något av en organisation(läs; jag och en handfull kompisar) som arbetar för att öka insikten i, och förståelsen för rollspel samt även få folk att kankse t o m prova på ett spel vid något tilfälle...
Sedan i september har vi gjort små framsteg, eftersom vi inte är så många och är ganska centrerade, men fortfarande framsteg. För tillfället byggs det på en hemsida, och vi har snackat lite om att få sätta upp en permanent affish på Sci-fi bokhandeln i stockholm. Måhända är det inte så väldigt mycket, men det senare skulle nog vara bättre än man tror. Föräldrar som är osäkra på om de ska köpa ett Eon-ex till sin son kan mycket väl se affichen och tänka "Jamen, man kan ju kanske kolla det där först."

Vi skulle dock behöva lite hjälp från folk, eftersom vi har väldigt lite tid, så alla som skulle vara intresserade skulle gärna kunna höra av sej till mej.

/Mask - ensam diktator av Eryat
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: How to...

En annan variant är ju att göra som jag; Släppa in folk som inte spelat förut i spelgruppen och ha överseende med att de begår samma misstag som jag gjorde för tio-tolv år sedan. Själv har jag lyckats få in både lillebrorsan, hans flickvän, två av hans kompisar och min egen flickvän i hobbyn. Ingen av dem hade tidigare spelat rollspel, och de visste knappt vad det gick ut på. Se där, en enda rollspelare har alltså värvat fem nya. Om vi nu är 150.000 rollspelare i Sverige så borde det ju vara en enkel match att upplysa civilisterna. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: How to...

Eller Advanced Drakborgen.
Appapp, inte något med "advanced", det skrämmer mer än lockar. Likaså "light" för den delen. Drakborgen är utomordentligt svenskt "lagom".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Föräldrar är ju inte oroliga över vad skatekulturen gör för deras barn, för att vilken förälder som helst kan titta på medan deras barn åker skateboard. De behöver inte testa själva, det räcker med att de får titta på. Rollspel kan däremot inte "tittas på". Vi spelar det för oss själva utan publik i allra största hemlighet och vi använder ett språk som föräldrar hela tiden missförstår. Det tog lång tid innan mina föräldrar fattade poängen med rollspel, helt enkelt för att det tog en lång stund innan jag var gammal nog att kunna berätta om vad rollspel var för något, och argumentera för det så att de förstod.

Jag tror att många unga rollspelare känner det så idag, att de inte riktigt kan få föräldrarna att fatta vad poängen är med rollspel.
Problemet med att få föräldrar att förstå tror jag är övergående. Många föräldrar idag var med och spelade under den första rollspelsvågen i Sverige och en hel del spelar fortfarande.

Föräldragenerationen (många i alla fall) förstår rollspel för att rollspelare är välrepresenterade där. Än så länge har vi bara sett början på det, de flesta av rollspelarna är fortfarande småbarnsföräldrar, men det kommer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
O Romeo, Romeo! wherefore art thou Romeo?

"Appapp, inte något med "advanced", det skrämmer mer än lockar."

Tis but thy name that is my enemy;
Thou art thyself, though not a Montague.
What's Montague? it is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face, nor any other part
Belonging to a man. O, be some other name!
What's in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet;
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Självklart bör det finnas någon form av information -alltid-, men under vardagliga former så skiter faktiskt folk i vad rollspel är.
Något man borde ha är en fet länk på förstasidan i stil med 'Rollspel - hur kommer man igång' som leder till en sida med konkreta tips på hur man hittar spelföreningar/spelgrupper, vad man behöver veta, vilka spel som är lämpliga för nybörjare osv. Här bör även beskrivas översiktligt vad rollspel är och vad man kan vänta sig vid sin första spelsession.

Frivilliga för att skriva den?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

Sen att kvällstidningarna skriver det som säljer mest är både självklart och förkastligt, men samhället idag är uppbyggt på det sättet att man måste (förutom i ett par undantagsfall) tjäna pengar för att överleva.
Detär knappast något försvar. Med det resonemanget måste man tillåta tortyr för att torterarna måste också tjäna pengar för att överleva.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Skolorna

När jag gick i skolan en gång i tiden (jag är inte obildad, jag har bara glömt det mesta) så släppte man ibland i olika föreningar för att de skulle kunna presentera sig och sin verksamhet.

Kanske detta är en möjlighet? Kanske man kan prata med lärare i svenska och/eller engelska om detta? Kanske man ska gå direkt på rektor?

Genom att skicka in rätt personer så skulle man också kunna slå hål på andra myter, exempelvis nördmyten och att det bara är killar som spelar. Om de ser några coola tjejer och killar som kan prata för sin hobby så kan man nog både informera och värva. Om de ser hur jävla balla vi egentligen är så kommer de att ansluta sig i horder i hopp om att bli lika balla! :gremshocked:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

Ja, det var ju en rimlig jämförelse. :gremsmile: För att sälja tidningarna måste de ju skriva vad läsarna vill ha. Gör de inte det så säljer de inga tidningar och faller till slut pladask. Dessutom ser bara de som läser artiklarna att det är fel förrens de själva vet om det. Annars sväljer de flesta allting med hull och hår och säger att det är så som tidningarna skriver. Jag försvarar inte tidningarna för att de gör så, men jag säger att förklaringen finns, om än en tragisk sådan...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Vi borde ha en "krisplan"

Frivilliga för att skriva den?

Jag kan tänka mig att skriva det om intresset av det finns här.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Hehehe....

Det där med balla missade jag nog i mitt kontrakt... :gremgrin:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: How to...

Precis vad jag hoppas att kunna göra "Dunder&Drakar - Äventyrsspelet" till. Nu fattas det bara illustrationer, formgivning, kapital och en distributör. Nästan färdigt, alltså. :gremgrin:

/Mikael
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ehm

Jag tycker faktiskt inte att kvällstidningarna gjorde ett särskilt dåligt jobb.

Nej, inte ett särskilt dåligt jobb. Det var förvisso ett dåligt jobb men de var i gott sällskap av andra klåpare. De stora dagstidningarna och tv-kanalerna gjorde överlag ett precis lika dålig (om än mer lågmält) jobb.

Det gör ingenting bättre naturligtvis. Att Expressen hittar på att killen spelade drakula och blivit ledare för en grupp vampyrer blir inte _mindre_ fel för att TV4 klipper i intervjun av polisen så att bara den lilla snutt där han håller med om att det skulle kunna finnas någon koppling synns (och bitarna där en orimligheten och bristen på indikationer för en sådan koppling omtalas bara försvinner).

Sens-moralen av historien är att hela mediakåren i sverige är ganska kass... det var dock ingen större nyhet... och jag misstänker att sverige inte ens är säskilt illa på den här fronten.

Det vi verkligen borde fråga oss är alltså; hur kan vi informera folk om vad rollspel egentligen innebär? De senaste händelserna borde fungera som en väckarklocka för oss, vi har blivit uppmärksamma på ett problem. Hur skall vi ta itu med det?

När det gäller den äldre generationens rädsla och misstänksamhet för olika yttringar av ungdomskultur och nya idéer så tror jag att det är en fåfäng kamp. På den fronten är mänskligheten på samma stadie som när sokrates svepte sin giftbägare.

När det gäller just rollspel som mål för denna oro tror jag det handlar om att informera folk och hålla hobbyn livkraftig. Ju fler som sysslar med det desto mindre "mysko" är det. Ju fler som kommit i kontakt med det, desto fler kommer redan ha en bild av det hela och vara immuna mot medias förvirring.

Nu är det naturligtvis inte så att kritiken någonsin kommer försvinna, inte utan att hobbyn försvunnit först. Det man kan hoppas på är dock att rollspel blir ett välkänt nog koncept att kritiken blir mer målinriktad. Titta på datorspel: för en herrans massa år sedan var det upprörda röster om "dataspelen" som nästlade sig in i våra hem via vanliga kasettband och hur föräldrar sällan visste vilka hemskheter deras barn höll på med. "Dataspel" var dåligt.
Numera är det enskilda spel som hamnar i blåsväder. Folk har fattat att spelen som helhet inte går någonstans och är istället oroliga för specifika spel. Det är mycket rimligare eftersom alla spel inte lämpar sig för alla personer, precis som inte alla rollspel är lämpliga för alla rollspelare.

Den dag då reportagen handlar om ett spel som F.A.T.A.L. (sök själva, jag vill inte länka till dylika hemskheter) och kritiken riktar sig mot det spelet snarare än till rollspel i stort, då har vi vunnit.
 
Top