Nekromanti Efterdyningar... eller?

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Rollspel på tapeten igen efter julhelgen. Nån hittar ett huvud i en å och vart vänder man blickarna? Aaah självklart till rollspelslivsstilen. Först blev jag ilsken, sen intresserad "kan det verkligen vara så att..." Efter upplösningen har jag kommit fram till att media älskar att hata rollspel. Polisen såg det som ytterst osannolikt redan fårn början att det skulle finnas något samband, allas våran Leif G.W tyckte det var slöseri med tid att följa upp detta samband, men media... Media grävde fram arkivbilder på lajvare, intervjuade någon stackars mupp som fick representera hela rollspelssläktet och sen var saken biff... Under några dagar trodde hela sveriges befolkning att rollspelare är såna som hugger huvudet av folk. Jo... det förstås, det gör vi kanske också fast som spelare är det oftast nån annan (sl) som berättar om du hugger huvudet av någon eller inte.
Stackars kille ( han utan huvud) inte nog med att han blivit mördad, media har sett till så att alla kommer att minnas honom som en skum typ med trenchcoat och lösgaddar som stod och väste i nåt hörn...
Nåväl. Det jag hade för avsikt att diskutera var om ni tror det blir samma mediepådrag som det var i början av 90-talet på grund av det inträffade?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Mediepådraget tvärdog efter att Aftonbladet och Expressen laddat upp med krigsrubriker och sedan blev brutalt motbevisade av polisen ett par timmar senare. Det hela har diskuterats till leda i en bautatråd som ramlat ner till nästa sida.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nåväl. Det jag hade för avsikt att diskutera var om ni tror det blir samma mediepådrag som det var i början av 90-talet på grund av det inträffade?"

Det var fullt mediepådrag i ett par dagar. Nu verkar det ha blåst förbi, i och med att media står med öppen gylf just nu.

Har du tittat i den här tråden eller den här? Där är saken diskuterad till förbannelse.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fast man kan vara självkritisk också.

Jag tycker faktiskt inte att kvällstidningarna gjorde ett särskilt dåligt jobb. Snarare är det så att vanliga människor har väldigt dålig koll på vad rollspel är för något, och det är därför som rollspelsbevakningen blir så skev. Kvällstidningarna var ju tvungna att försöka skriva något om rollspel eftersom de (i sin okunskap) trodde sig se ett nyhetsvärde som vi rollspelare med lätthet kunde avfärda med en gång.

Den här gången skötte sig Sverok berömvärt, men jag tycker det är trist att vi rollspelare ägnar mer energi åt att förgrymma oss över kvällstidningarna (vilket bara ökar missförstånden) istället för att fråga oss varför vanligt folk fortfarande har så dålig koll på vad rollspel är för något.

Den information som kvällstidningarna skrivit om vad vampyrrollspel innebär tycker jag faktiskt var rätt okej. Det framgick tydligt att striderna var på låtsas och genomfördes genom sax, sten och påse, och att arrangemangen avbröts så fort som någon skadades på riktigt. Det var betydligt bättre information än vad jag har sett från någon rollspelsförening. Vår tystnad och vårt hemlighetsmakeri är den främsta anledningen till att folk i allmänhet är så rädda för rollspelshobbyn.

Det vi verkligen borde fråga oss är alltså; hur kan vi informera folk om vad rollspel egentligen innebär? De senaste händelserna borde fungera som en väckarklocka för oss, vi har blivit uppmärksamma på ett problem. Hur skall vi ta itu med det?

/Rising
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmm !

Just det som är problemet, att nå ut till folket.
Men kan man inte typ "göra reklam" för på t. ex biblan eller nått sånt. Finns det heller inte nått som heter internationella spelveckan, det borde väll vara ett ypperligt tillfälle att visa vad både rollspel & lajv är.
Är jag helt ute & cyklar eller är jag på rätt spår ?? :gremconfused:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Inte ta på sig skulden i onödan

"Jag tycker faktiskt inte att kvällstidningarna gjorde ett särskilt dåligt jobb."

De behandlade nyheten ungefär sm de har behandlat alla andra nyheter de senaste åren, de förvrängde den för att skapa sensationer och lösnummerförsäljning. Det var mycket länge sedan som man kunde betrakta kvällspressen som seriös. I det här fallet gjorde de helt klart ett dåligt jobb.

"Snarare är det så att vanliga människor har väldigt dålig koll på vad rollspel är för något, och det är därför som rollspelsbevakningen blir så skev."

Ja och inte får de bättre koll av att de får läsa en massa lögner och halvsanningar i sina tidningar. Det fanns mängder med vettiga åsikter som pressen helt valde att ignorera i sin jakt på löpsedelmaterial. Flera artiklar rörde sig bara om samma nyheten, ännu mer vinklad och ännu mer utspädd.

"Kvällstidningarna var ju tvungna att försöka skriva något om rollspel eftersom de (i sin okunskap) trodde sig se ett nyhetsvärde som vi rollspelare med lätthet kunde avfärda med en gång."

Det här handlar knappast om okunskap utan snarare girighet och sensationslystnad. De hade kunnat hantera hela situationen på ett mycket bättre sätt om de samarbetat med alla berörda parter och hållit sig till fakta istället för att spåra ur fullständigt.

"Den här gången skötte sig Sverok berömvärt, men jag tycker det är trist att vi rollspelare ägnar mer energi åt att förgrymma oss över kvällstidningarna (vilket bara ökar missförstånden) istället för att fråga oss varför vanligt folk fortfarande har så dålig koll på vad rollspel är för något."

Att vanligt folk har så dålig koll på vad som är rollspel, är lika mycket medias fel som det är vårt eget. Eftersom inte kvällspressen kommer att anstränga sig för att ge en korrekt bild så är det något vi själva måste göra. Jag kan hålla med om att vi borde vända oss till den vanliga människan istället för att försöka kriga med kvällstidningarna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rollspelsreklam

Jag kommer ihåg min gamla rollspelsförening. När det stormade kring rollspelshobbyn så höll vi öppet hus i våra lokaler (som vi hade skyltat med information för förbipasserande) och vi hade skrivit ett informationsblad åt de yngre medlemmarna som vi tyckte att de kunde ta med hem och visa deras föräldrar. (Vi var en ganska stor förening som aktivt försökte värva så många medlemmar som möjligt genom olika kampanjer och arrangemang, de yngsta medlemmarna var mellanstadieelever)

Några föräldrar dök upp och hade en del frågor att ställa. De var nog mest nyfikna på vad det var för typer som deras barn umgicks med på dagarna, misstänker jag. Vi förstod iaf snabbt att folk i gemen inte hade den minsta aning om vad vi rollspelare höll på med, så först och främst försökte vi redogöra för vad som egentligen menades med "rollspel". Det räckte för att avmystifiera rollspelshobbyn, och det är det som vi alla borde jobba för.

Det man inte vet något om är det nämligen lätt att bli skrämd av. Därför är det den sortens enkla information som jag skulle vilja se mer av. Tyvärr verkar vår gamla rollspelsförening vara rätt unik i dag. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta någon förening med många medlemmar som har en egen lokal, de flesta verkar spela i små spelgäng och det gör förstås sitt till att mystifiera och hemlighålla rollspelshobbyn för utomstående.

Där kan man ta första steget.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tredje tärningsslaget gratis!

Nähä.. det var inte det som menades.

" Jag tycker det är väldigt svårt att hitta någon förening med många medlemmar som har en egen lokal, de flesta verkar spela i små spelgäng och det gör förstås sitt till att mystifiera och hemlighålla rollspelshobbyn för utomstående."

Kruxet där jag bor är ekonomi, brist på lokaler och... brist på spelare. Annars skulle vi vara coolast i stan.


Storuggla, satt i en källare en gång
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rollspelsreklam

"Jag tycker det är väldigt svårt att hitta någon förening med många medlemmar som har en egen lokal, de flesta verkar spela i små spelgäng och det gör förstås sitt till att mystifiera och hemlighålla rollspelshobbyn för utomstående."

När det gäller Dragons Den här i Linköping så verkar det närmast som om de enda som använder föreningens lokal är de yngre medlemmarna och figurspelarna. Övriga spelar håller till hemma hos varandra. Jag hade tyckt att det hade varit skitmysigt att ha en egen liten lokal bara för att spela i. Tyvärr är det väldigt svårt både som nybörjare och veteran att hitta nya spelare eller bli med i nya spelgrupper. Oftast tenderar dessa grupper att vara väldigt slutna och restriktiva.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

"De behandlade nyheten ungefär sm de har behandlat alla andra nyheter de senaste åren, de förvrängde den för att skapa sensationer och lösnummerförsäljning. Det var mycket länge sedan som man kunde betrakta kvällspressen som seriös. I det här fallet gjorde de helt klart ett dåligt jobb."

Jag håller faktiskt inte med. Dels ska man inte tro att DN är så himla mycket bättre (Hillersberg- och Alcala-affärerna sköttes extremt dåligt av den blaskan) och dels är den journalistiska kvaliteten på kvällstidningarna inte så usel som många tror (mest, antar jag, för att man ska tycka det i Sverige).

Man måste komma ihåg att det inte är journalisternas jobb att göra reklam för rollspel, om de hittar en nyhet som de finner angelägen så skriver de om den. Att de sedan har en skev bild av vad rollspel är för något och vad som är angeläget när det gäller kopplingar mellan rollspel och mord är inte konstigt, de vet ju knappt vad rollspel är för något. Att de inte lär sig något på den korta tid de har på sig att informera sig är inte heller konstigt; vi rollspelare är ju så himla dåliga på att informera om vad rollspel innebär! För journalister är alla former av inlevelselekar att betrakta som "rollspel" vilket förvirrar ytterligare.

Med tanke på omständigheterna anser jag att kvällstidningarna gjorde ett bra jobb. De hittade en koppling med stort nyhetsvärde (folk är nämligen rädda för och nyfikna på både rollspelare och gothare) men lät Sverok komma till tals, samt försökte informera så gott de kunde om vad vampyrlajv var för något osv. På det stora taget har det varit väldigt bra reklam för rollspelshobbyn. Många är nog nyfikna och vill veta mer, och man har samtidigt försökt avfärda myten om att rollspel är våldsamt och skadligt (vilket många tror).

"Att vanligt folk har så dålig koll på vad som är rollspel, är lika mycket medias fel som det är vårt eget. Eftersom inte kvällspressen kommer att anstränga sig för att ge en korrekt bild så är det något vi själva måste göra."

Egentligen är det ju en självklarhet att vi måste göra informationsarbetet själva. Först därefter kan journalister (och andra) bilda sig en nyanserad och vettig bild av vad rollspelshobbyn innebär.

/Riz
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Inte ta på sig skulden i onödan

Att de lät Sverok komma till tals, var nog egentligen bara för att få lite upprättelse efter det fatala misstaget att genast hoppa på rollspelet som hobby. Men att de gjorde det var bra och det är som du säger, det är inte någon annans jobb att infomera om vad rollspel är. Sen att kvällstidningarna skriver det som säljer mest är både självklart och förkastligt, men samhället idag är uppbyggt på det sättet att man måste (förutom i ett par undantagsfall) tjäna pengar för att överleva.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
How to...

"Det vi verkligen borde fråga oss är alltså; hur kan vi informera folk om vad rollspel egentligen innebär?"

Det är dessvärre kört att informera folk om vad rollspel är, åtminstone i normala situationer. Där försvinner sådan information i mediebruset. Folk är inte intresserade av ännu en fringe-kultur. Undantaget är förstås under omständigheter motsvarande Halmstad, fast då är media mest intresserade av att sälja lösnummer och publiken mest intresserad av snaskiga nyheter.

Så det bästa sättet att informera folk om rollspel är att få dem att spela det. Återigen måste jag slå ett slag för ett kul, enkelt och pedagogiskt nybörjarspel som står i leksaksbutikerna bredvid Monopol och Bondespelet. Kort sagt, få rollspel att bli något som "alla" sysslar med så att det upphör att vara en konstig fringe-kultur.

För övrigt har du ju fått som du vill nu: nu är det ju läskigt och farligt att spela rollspel igen. :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: How to...

Svårigheten med att få folk att spela det är att människor i allmänhet inte är mottagliga för vissa saker. Rollspel är något konstigt för finniga tonårspojkar och det är en myt som inte är alltför lätt att spräcka. *Tar mig först på näsan och sen en funderare* :gremwink:

Att få spelen till spelhyllan är inte heller alldeles enkelt. Först är det komplicerat att få det till hyllan och sen är det svårt att få det därifrån. Vid första anblicken ser ju inte en 300 sidors bok ut som ett oerhört underhållande spel (vilket det givetvis är) utan som något som gått vilse från kokboksavdelningen på Akademiebokhandeln.

Men det är klart man måste kämpa för att få allmänheten att lägga märke till rollspel som en hobby. Ett bra sätt är väl att uttnyttja den (inter?)nationella spelveckan till att visa vad man gör, hur man gör och svara på frågor så som Risings grupp gjorde.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: How to...

"Vid första anblicken ser ju inte en 300 sidors bok ut som ett oerhört underhållande spel (vilket det givetvis är) utan som något som gått vilse från kokboksavdelningen på Akademiebokhandeln."

Exakt. Det är därför som ett sådant rollspel inte får se ut som ett rollspel, utan som ett spel. Dagens rollspel är inte speliga. På sin höjd är de bokiga, men absolut inte speliga.

Ett nybörjarspel som den breda massan ska kunna ta till sig måste se ut och kännas som ett spel. Det ska skramla om lådan. Det ska finnas junk i lådan utöver regelboken: tärningar, pappbrickor, kort, golvplaner, lösa och förifyllda rollformulär i fyrfärgstryck, och så vidare. Förmodligen kan man inte ens kalla det för "rollspel", utan man kommer att bli tvungen att kalla det för "ett häftigt äventyrsspel" eller något i den stilen.

"Men det är klart man måste kämpa för att få allmänheten att lägga märke till rollspel som en hobby. Ett bra sätt är väl att uttnyttja den (inter?)nationella spelveckan till att visa vad man gör, hur man gör och svara på frågor så som Risings grupp gjorde."

Kruxet är att det inte räcker. Risings metod funkar underbart om man ska förtydliga för ett fåtal som redan är nyfikna och intresserade. Ska man få många personer intresserade i första rummet så krävs ett Halmstadsfall, eller en massmarknad. Och det senare kräver ett rollspel i en vanlig leksaksbutik, där marknaden kan hitta spelet och attraheras av det.

Som det nu är finns de bara i små specialbutiker, som till exempel SF-bokhandeln. Där gör de ingen nytta ur den här synvinkeln - där tilltalar de (och hittas av) endast de redan frälsta. Nä, det krävs att de kommer ut till konsumenten, och för det krävs leksaksbutiker och stora varuhus, och för det krävs ett rollspel som är ett spel.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: How to...

Ett nybörjarspel som den breda massan ska kunna ta till sig måste se ut och kännas som ett spel. Det ska skramla om lådan. Det ska finnas junk i lådan utöver regelboken: tärningar, pappbrickor, kort, golvplaner, lösa och förifyllda rollformulär i fyrfärgstryck, och så vidare. Förmodligen kan man inte ens kalla det för "rollspel", utan man kommer att bli tvungen att kalla det för "ett häftigt äventyrsspel" eller något i den stilen.

Finns det ett sådant spel i dagsläget? Vad krävs för att ett sådant spel ska komma? Kan vi som rollspelare påverka de som gör brädspel (för det är ett brädspel som det handlar om) att göra ett sådant spel? För en herrans massa år sedan spelade jag ett spel som heter Drakriddarna. Man la ut golvplattor till sin lilla krypta och sedan spöade man skiten ur trollen och den som hittade drakskinnsrustningen korades som vinnare. Ett sådan spel (eller varför inte Kampen om Citadellet?) är det som behövs.

Jag tror nästan att det är ordet "rollspel" som skrämmer mer än att spela en roll. Så fort ordet rollspel blandas in så blandas även stympade lamm in av en anledning som bara har förklaring ur snedvridna dokumentärer från USA. Människorna som stypar lamm finns någonstans. Det har jag sett på TV...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: How to...

"Låter som om det skulle behövas något i stil med Drakborgen Light... eller något liknande"

Eller Advanced Drakborgen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: How to...

"Finns det ett sådant spel i dagsläget?"

Inte på svenska. På utrikiska finns några som kommer i närheten: D&D Adventure Game, Star Wars Adventure Game: Invasion of Theed, Lord of the Rings Roleplaying Adventure Game, och några till.

"Vad krävs för att ett sådant spel ska komma?"

Kapital, en art director, en kasse schyssta formgivare, en distributör som kan nå leksaksbutiker och stormarknader, och lite tid förstås.

"Kan vi som rollspelare påverka de som gör brädspel (för det är ett brädspel som det handlar om) att göra ett sådant spel?"

Observera att jag talar om ett enkelt rollspel, inte ett brädspel med rollspelsinslag. För säga vad man vill, 300 sidor rollspel behövs inte. En gång i tiden var ett mastigt rollspel på 128 sidor, fördelade på tre häften, och ovan nämnda utrikiska äventyrsspel har väldigt få sidor. Star Wars: Invasion of Theed har två 32-sidiga häften, tärningar, en kasse med snygga rollformulär, ett par ark med ploppar, ett par golvplanet och en wookie-actionfigur; alltihop i en saftig kartong. Det känns synnerligen speligt, och hade säkerligen kunnat gå hem i svenska leksaksbutiker om det bara hade varit på svenska. Likväl är det ett rollspel.

"Jag tror nästan att det är ordet "rollspel" som skrämmer mer än att spela en roll."

Det är därför som jag tror att man måste kalla det för ett "äventyrsspel" istället.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fast man kan vara självkritisk också.

"Den information som kvällstidningarna skrivit om vad vampyrrollspel innebär tycker jag faktiskt var rätt okej."

Nej, det var den inte. Expressens Photoshoppade bild där de hade gjort om killen till en vampyr är bland det vidrigaste jag sett i sådana här sammanhang. Så gör man fan inte, det skulle jag sitta och förfasa mig över även om jag inte var rollspelare.
 
Top