Nekromanti efter katastrofen fantasy

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
irrelevant inlägg (OT)

"Jag måsste göra ett dumt inlägg här och påpeka att uggla är en av de dummaste fåglarna som finns. Den kan bara jaga och äta. Kanske sova ibland. Men den lär sig alldrig något. Att ugglor är intelligenta är bara en myt. En urban legend."
Asså, ska du ha stryk...?
Nä, jag skojar bara. Shadow har helt rätt - hade det inte funnits en massa ugglor på Akropolis, så fågeln blivit gudinnan Athenas symboldjur, hade den inte nödvändigtvis associerats med vishet (även om dess människoliknande ansikte gett folk i andra kulturer associationer åt det hållet).

Men Hattens spel förutsätter vväl inte att man spelar ugglor som finns i verkligheten, utan en fantasyvarelse som liknar en uggla - jämför med alla katt-, rått- och vargliknande humanoider i andra spelvärldar.

Kommentaren var mao inte dumt precis, men ganska irrelevant och OT (som det här).

Nightowl, gillar ugglor.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Jag tänker faktiskt lite på Earthdawn (vilket inte är så konstigt, eftersom jag leder en kampanj och förbereder ytterligare en till spelet). Där är bakgrunden, i korthet, så att i världen stiger och sjunker maginivån i cykler om cirka 25000 år (har jag för mig). När nivån är i botten, då finns ingen magi alls, och inget av det vi förknippar emd magi och fantastik (alver, dvärgar, drakar, magiker osv). När magin är på topp, då kryllar det av magi överallt. När magin är på topp försvagas också de barriärer som håller hemska varelser som kallas horrors borta från namngivarnas existensplan (de som ger sin avkomma namn kallas namngivare, och ses ofta som de intelligenta varelserna). Horrors är inte att leka med, till och med drakar får se upp (och drakar är mäktiga). För att klara dessa perioder av hög maginivå har namngivarna gömt sig i stora, underjordiska komplex, som varit magiskt förslutna.
När ED tar sin början har maginivån sjunkit så mycket att horrors börjat dra sig tillbaka, och namngivarna har börjat titta upp från hålorna (efter sisådär en tusen år i underjorden, utan kontakt med andra). Världen ser inte alls ut som legenderna berättade. Det finns horrors kvar och de är sluga och oberäkneliga. Det finns illvilliga namngivare.

Hela spelet tycker jag genomsyras av en upptäckaranda, blandat med rädslan och försiktigheten inför det man inte känner till, det kan vara horrors, det kan vara något annat illvilligt. Ingen vet vad den nya världen har i sitt sköte, det är upp till den nya tiden hjältar och framtidens legender att upptäcka.
Horrors var en katastrof, beroende på att maginivån blev för hög. Nu sjunker maginivån.

Som en liten slutpoäng kan jag berätta att maginivån sedan kommer att stiga, och cirka 2012 (har jag för mig) sker den första gobliniseringen, och spelet Shadowrun tar vid. Det finns en hel del, mer eller mindre tydliga, kopplingar mellan dessa två spel. De utspelar sig i samma värld, men på varsin sida katastrofen. (Dock är det inte samma regelsystem, även om båda spelen skapades av Fasa.)

/ Daniel
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mys-Mys!

En riktigt bra och trevlig idé!
Jag kom för ett tag sedan själv på tanken att ta någon fantasyvärld, slänga in krut och industriell revolution i den helt plötsligt, ekonomi och krigsvetenskap krashar och hela världen går mer eller mindre under i ett krig.

Sedan tar postapokalyptisk viktoriansk steampunk-fantasy vid! Någon annan som gillar idén?


(Arvidos, som nu blivit Magiker, och som enligt gammal tradition också byter signatur!)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top