Nekromanti efter katastrofen fantasy

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag fick inspiration till ett efter katastrofenrollspel som mutant 2. Men förlagd till en fantasyvärld. Katastrofen är tex i form av en galen magiker som genom en oerhört fet ritual (med syfte att göra sig själv odödlig) sabbar hela strukturen rumtidmagiväven.
Vår värld smälter samman med dödsriket mer eller mindre. Folk dör utan anledning. Folk dör inte när de borde. Döda ting får liv. En massa portaler till andra plan öppnas. Magiska energier löper amok.
Efter ett tag stabiliserar sig världen igen. Dock med en massa skumma efterverkningar. Världen ligger på stenåldersnivå men börjar gradvis utvecklas. (någon som känner igen det?)

* Det finns "de döda" som är döda men ändå vandrar runt i världen. De kommer ihåg sin död och upplever den ogärna igen.
* Magiskt "muterade" människor.
* Levande ting (levande kaffekannor och skedar) med starkt begränsad intelligens. En kaffekanna har som livsmål att brygga och hälla upp kaffe. Värdefulla som husdjur. Undantag förekommer.
* Det finns förbjudna zoner. Där kan finnas magiska virvelstormer, portaler till andra plan osv.
* Nationer under uppbyggnad.
* Återfunna magiska prylar (som förekom ganska ofta innan katastrofen) med mer eller mindre slumpmässiga förändringar.

Hmm.. blir det för utflippat? Finns det något liknande spel redan?


Snow
Dead, but still walking around
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Låter som en kul idé... man får bara akta sig så att det inte blir för flummigt...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
...animerade objekt som kaffekannor lät faktiskt lite flummigt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Låter som en alldeles utmärkt idé. Hyfsat nyskapande iaf. Levande kaffekannor verkar dock för oseriöst. Varför inte stanna vid de gamla vanliga levande vapnen och ädelstenarna odyl.?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jo.. de levande kaffekannorna har en klar urballningspotential. Jag tänkte inte att de får små ansikten armar och liknande. De blir inte heller mjuka som gummi eller något sådant (disney-varning).

Snow
Dead, but still walking around
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns det något liknande spel redan?</I>

Det är ju relativt vanligt att fantasyvärldar har minst en Stora Kataklysmen - då allting blastades tillbaks till Ask&Embla, gärna med geografiska förändringar och vilda magiska anomalier - nånstans i sin förhistoria (t.ex Shadow World, Gondica, Dragonlance), men jag känner inte igen nåt spel där man kan spela i den perioden.

--
Åke
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Awk, det är ju typiskt... de två grejerna som jag verkligen gillade med idén var dels de magiskt muterade varelserna och... de levande kaffekannorna. i guess that's just me.

allt som allt låter det som en shysst, annorlunda idé som du helt klart ska köra på. liknar lite en grej som jag skrev på för ett tag sen, "sagor vid tidens slut", som dock var förlagd till vår egen jord långt in i framtiden när en magisk-gudomlig kataklysm blandat ihop himmel, helvete och jorden till en slags absurd surrealistisk efter-katastrofen-värld.
men jag skulle inte köra grejen på stenåldersnivå. bronsåldern eller något kanske, med lite romersk stil och krigselefanter och grejer.
jaja,

love is love

/sin
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter kul !

Låter ju spännande faktiskt !! Låter lite som det har lite Gemeni i sig !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Låter coolt måste jag säga. På frågan om det finns andra efter katastrofen-fantasyspel så är svaret ja. Dark Sun, en av världarna till AD&D 2nd ed är väl det mest kända där magi förstört planetens ekosystem. Ett annat exempel från samma bolag är Mystara (även känd som Known World) standardvärlden till det första Dungeons & Dragons där en atomexplosion ändrat planetens axel. Men den tiden man spelar i är långt efter det så det är återuppbyggt igen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Låter lite som Rifts...

...även om Rifts inte utspelar sig i en fantasyvärld. Bara nästan. Det finns u magi och sådant skit, men det finns också hi-tech skit. Alla sorters skit, alltså.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Låter lite som Rifts...

Trevligt med alla positiva inlägg! :)

Detta tål att funderas vidare på verkar det som. Jag vill gärna att det skall bli ett spel där man kan köra normala kampanjer. Inte bara specialkomponerade scenarion som tar aslång tid att göra. Hyfsat normal spelstil men med en udda värld.

Ber att få återkomma (fortsätt gärna att skriva)

Snow
Dead, but still walking around
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Talislanta...

"sedan finns ju också Talislanta, en värld som härjats av den stora kataklysmen, en händelse i forntiden som enligt legenderna skall vara en olyckshändelse med magi"

Där har vi ju en stapelvara som heter duga. "Forntida magikatastrof" - idén är inte unik för Talislanta...

--
Björn


"Sweet Zombie Jesus!"
---Ryan Spickard
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Finns en HÄR

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Eon_Skuggorna.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Eon_Skuggorna.htm</A> Finns en här till Eon regler men på en egen värd som jag har skapat....
De enda raser som man kan spela är dock..

Människa... (flera raser finns )
Demonhybrid ( Ingår Kentaur, Minotaur och annat )
OtaUggla... ( Tänk STOR uggla inteligent och solskygg )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
dumt inlägg

Jag måsste göra ett dumt inlägg här och påpeka att uggla är en av de dummaste fåglarna som finns. Den kan bara jaga och äta. Kanske sova ibland. Men den lär sig alldrig något. Att ugglor är intelligenta är bara en myt. En urban legend.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Efter katastrofen fantasy finns ju i till exempel Dark Sun till AD&D men ditt exempel verkar ju vara en hel del anorlunda. Jag föreslår att du fortsätter med din idé och även om liknande har gjorts förut så kan du ju kanske göra bättre ifrån dig. Kämpa på.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Men å andra sidan ...

... provar ugglan aldrig något nytt och riskerar därmed aldrig att göra bort sig. Det är väl ganska smart?

/Dante
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: dumt inlägg

Så vadå....
Sagan om ringen hade sina inteligenta ÖRNAR och KORPAR.
I gott om fanatsy literatur så finns det inteligenta Ugglor örnar svanar och andra fåglar JAG råkar tycka tanken på en stor uggla med vass näbb som dessutom kan läsa ( har problem med sin långsynthet ) och i grund och botten är en trevlig fredlig köttätande jätte fågel som dessutom går att vara som spelperson är JÄTTE COOL..

SÅ alla där ute "Simma lugnt"

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: dumt inlägg

Jag sade inte att det var dåligt att göra en smart ras baserad på ugglan. Jag ville bara påpeka att det var en gammal sagostereotyp som var falsk. Förlåt om jag sårade dina små ugglekänslor.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Men å andra sidan ...

Wow! Det tänkte jag alldrig på. Ugglan kanske är smygsmart. Han behöver bara komma ur garderoben.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top