Nekromanti Effekterna av crowdfunding

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Klaatu;n96325 said:
Det beror ju på att ni crowdfundat varenda produkt och inte har något att jämföra med. :)
Jag hoppas smilien betyder att du vet att det inte stämmer alls =)
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Klaatu;n96325 said:
Det beror ju på att ni crowdfundat varenda produkt och inte har något att jämföra med. :)
Och varför skulle ni inte göra det när ni drar in så mycket pengar genom crowdfundingen.
Njae, inte riktigt. Vi har gett ut 12 spelböcker/boxar (exkl. sidogrejer och print on demand-grejer) och av dessa har vi crowdfundat två. Så jag skulle nog säga att vi har att jämföra med :) (13/3 om man räknar nya Coriolis).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arfert;n96246 said:
Det är ju ofta att man vänder sig till kapitalstarka män rund 40 år, ja. Sådana som köper böcker för att impa med (också), coffee table-spel. Samlare. Det verkar ju inte finnas nån gräns på hur lyxiga saker man kan sälja. Åtminstone till en mindre målgrupp. Svenska kulter hade till exempel en variant med handgjort läderband i fem ex. Fast det är ju också en ego-boost för spelmakarna. Däremot når man knappas nya spelare på ett effektivt sätt. Det märkliniserar hobbyn.
Eon IV sålde ett unikt ex för 7000 eller 9000 kronor. Minns inte exakt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Staffan;n96299 said:
En sak jag undrar över på sikt är om crowdfunding påverkar branchens kapitalisering i sig - alltså att ett kommersiellt lyckat spel leder till ett överskott som kan återinvesteras i nästa produkt, och/eller användas som buffert. I stället plöjs pengarna ner i den nuvarande produkten. Men å andra sidan kanske det inte är riktigt aktuellt för en så pass liten och hobbybetonad branch som rollspelen är i Sverige idag.
Helmgast åtminstone har definitivt visionen att överskott från crowdfunders ska återinvesteras i andra produkter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ond bråd död;n96314 said:
EN intressant effekt av CF är att många spel blir mer och mer "bloatade". Te.x. Ett chtulhu-brädspel säljs nu för 1600 kr styck (om jag minns rätt) för att CF:en blev så framgångsrik att de proppade lådan full med plastfigurer.

Svenska CF för rollspel brukar dock vara betydligt snålare med bonusar tyvärr. Här handlar det mer om välgörenhet än att man faktiskt får något mervärde. M:Å0 hade en del bonusar och Eon rullade ju på rätt rejält med bonusäventyr och liknande, men annars känns det inte som att man verkligen får något igen för sitt support. Det beror antagligen på att det är rätt så små summor det handlar om oftast.
jag har spenderat hundratals om inte tusentals timmar under det gånga året för att se till att Eons crowdfunders får igen något för sin support, närmare bestämt högvis med bra material i den crowdfunder-exklusiva Spelpaketsboken, däribland de bästa texter jag någonsin skrivit. Jag blir därför ganska besviken om Eon IV-kunderna inte känner att de fått igen tillräckligt, och vore väldigt lyhörd för konstruktiv kritik kring hur vi kan förbättra denna aspekt av våra crowdfunders.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ymir;n96338 said:
jag har spenderat hundratals om inte tusentals timmar under det gånga året för att se till att Eons crowdfunders får igen något för sin support, närmare bestämt högvis med bra material i den crowdfunder-exklusiva Spelpaketsboken, däribland de bästa texter jag någonsin skrivit. Jag blir därför ganska besviken om Eon IV-kunderna inte känner att de fått igen tillräckligt, och vore väldigt lyhörd för konstruktiv kritik kring hur vi kan förbättra denna aspekt av våra crowdfunders.

Jag menade att Eon och MÅ0 var undantag.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
NilsK;n96329 said:
Njae, inte riktigt. Vi har gett ut 12 spelböcker/boxar (exkl. sidogrejer och print on demand-grejer) och av dessa har vi crowdfundat två. Så jag skulle nog säga att vi har att jämföra med :) (13/3 om man räknar nya Coriolis).
Detta var ett plumpt försök av mig till ett skämt. Men det känns som om Fria Ligan hela tiden har en crowdfunding-kampanj i gång. Jag trycker huvudet i skämskudden och önskar er lycka till med framtida crowdfundings.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Klaatu;n96453 said:
Detta var ett plumpt försök av mig till ett skämt. Men det känns som om Fria Ligan hela tiden har en crowdfunding-kampanj i gång. Jag trycker huvudet i skämskudden och önskar er lycka till med framtida crowdfundings.
Hehe, det kan jag hålla med om. De har ju gått varma nu på senare tid helt klart.
 
Top