Nekromanti Effekterna av crowdfunding

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det har blivit väldigt populärt att crowdfunda nya rollspel och i många fall har det initialt genererat mycket pengar - åtminstone till mer etablerade titlar och aktörer. Men vilka mer långsiktiga och bestående effekter har detta fenomen fått när det gäller spelmakande och försäljning? Hur påverkas utgivningen av att man får en rejäl bunte pengar och förväntningar i förväg? Är det fortfarande samma mängd pengar som strömmar in, men mer samlat och i ett tidigare skede eller ökar crowdfundingen inkomsterna? Vilka är det som crowdfundar? Vilka faror och problem finns det med den här typen av affärsmodell?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Effekten för mig och Rotsystem var att jag slapp äta nudlar i några månader för att ha råd med illustrationerna. Jag tror inte jag gått plus ännu alls, men jag bedömer att försäljningen totalt sett ligger ungefär där mina andra spel ligger. Så för mig typ: same same but different. Samma utgivning, men bättre ekonomi.

Stora "faran" är väl det där alla tjatar om: om nån får en massa cash men inte lyckas göra ett spel så kommer trovärdigheten för den sortens plattformar minska etc. Annars ser jag inga större faror, inte i svensk miljö. Alla köper ju allas spel ändå, i princip. Kan funka annorlunda för giganterna, det vet jag inget om. Men jag kan tänka mig att det är skönt även för t.ex. Fria Ligan att ha pengarna på förhand och därmed ha bevis på efterfrågan. Man kan rätta portionen efter matsäcken på ett helt annat sätt än att leka gissningsleken...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Det kommer resultera i att vi får fler och bättre spel? Vilket det redan har gjort.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är bra för de enskilda projekten, naturligtvis. I alla fall om det är en lyckad funding. Och man har råd med att göra glassigare produkter. Spelare verkar gilla glassiga produkter. ;) Alla är glada, alla kramas.

Om det kommer generera bättre spel? JA, för det absolut viktigaste för ett rollspel är att det är snyggt. För många spelare verkar det finnas ett likhetstecken mellan snygg bok = bra spel. Sedan blir reglerna kanske bättre också. Får man hoppas i alla fall.

Men däremot finns det en risk att det blir en inflation i crowdfundingar, som gör de mindre effektiva på sikt. Vi verkar dock inte vara där ännu.

Har också fått indikationer på att de fysiska butikerna inte är helt nöjda. Många spel säljer bra under fundingen, men sen tar det stopp. Alla som ville ha spelet har redan köpt det. EonIV och Symbaroum borde sälja bra mycket bättre i butik än vad de gör nu, till exempel. Antagligen en effekt att de sålde massor till folk som stödde deras CF.

Med SAGA kör vi en test där vi fundar i samarbete med butikerna. Vi får se hur det går. Mindre pengar till SagaGames iofs, men mer goodwill hos butikerna, som får en del av kakan de inte skulle få annars. Tror det är en smart strategi i längden.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
krank;n96234 said:
Stora "faran" är väl det där alla tjatar om: om nån får en massa cash men inte lyckas göra ett spel så kommer trovärdigheten för den sortens plattformar minska etc.
Det har ju redan hänt, inte i Sverige men internationellt. Fråga bara Gareth-Michael Skarka hur det går med Far West. Eller nä, fråga inte, han hotar folk som gör det med stämning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vilken publik är det man når genom crowdfundingen då? Spontant känns det som man främst borde komma i kontakt med äldre, mer insatta och resursstarka spelare.

Hur viktiga är de olika belöningarna och känslan av att få ut ett mervärde för sina pengar? Hur mycket av crowfundingens effekter bygger på nyhetens behag och kommer att minska eller försvinna helt på sikt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OT: Gareth-Michael Skarka, hur i helvete fick han över 49000 dollar för det skitspelet? ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Hellzon;n96240 said:
Det har ju redan hänt, inte i Sverige men internationellt. Fråga bara Gareth-Michael Skarka hur det går med Far West. Eller nä, fråga inte, han hotar folk som gör det med stämning.

Ja alltså, folk har misslyckats och lurats men jag vet inte om det direkt minskat trovärdigheten hos plattformen. Den delen känns som en domedagsprofetia.

Jag har för övrigt backat 76 projekt till dags dato. Exakt ett av dem har visat sig vara typ en scam. Sen är det ett par-tre som ligger på gränsen att jag slutar tro att jag får något, 15 försenade och 23 som har leveransdatum i framtiden. Jag tycker det känns som helt OK odds.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
Jag tycker att det är litet tråkigt att crowdfunding-kampanjer har blivit någon sorts förhandsbeställningsbutik. Speciellt de kampanjer som ger enskilda bidragare mer prylar ju mer de går in med. Ännu mer speciellt de kampanjer som har unika prylar som bara går att köpa under kampanjen. För oss äldre rollspelare som har arbete är det lätt att dunka in många hundralappar men den stora målgruppen (som jag ser det) är tonåringar och de har det inte alltid så fett.

Jag skulle hellre se fler kampanjer där alla som bidrager med ett minimibelopp får alla prylar.

Det är också väldigt viktigt att hålla handlarna nöjda. Om de blir missnöjda så kommer de att köpa in färre och färre produkter och hela den svenska rollspelsbranschen kommer att bli en klubb för inbördes beundran. Det bästa över tid vore kanske att crowdfunding-kampanjerna slutar med sina förhandsbeställningsalternativ. Alltså, man bidrager med en slant men får ingenting för det utan får köpa som alla andra i butik. Men vad vet jag?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vilken publik är det man når genom crowdfundingen då? Spontant känns det som man främst borde komma i kontakt med äldre, mer insatta och resursstarka spelare.

Hur viktiga är de olika belöningarna och känslan av att få ut ett mervärde för sina pengar? Hur mycket av crowfundingens effekter bygger på nyhetens behag och kommer att minska eller försvinna helt på sikt?
Det är ju ofta att man vänder sig till kapitalstarka män rund 40 år, ja. Sådana som köper böcker för att impa med (också), coffee table-spel. Samlare. Det verkar ju inte finnas nån gräns på hur lyxiga saker man kan sälja. Åtminstone till en mindre målgrupp. Svenska kulter hade till exempel en variant med handgjort läderband i fem ex. Fast det är ju också en ego-boost för spelmakarna. Däremot når man knappas nya spelare på ett effektivt sätt. Det märkliniserar hobbyn.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Klaatu;n96245 said:
Jag tycker att det är litet tråkigt att crownfunding-kampanjer har blivit någon sorts förhandsbeställningsbutik. Speciellt de kampanjer som ger enskilda bidragare mer prylar ju mer de går in med. Ännu mer speciellt de kampanjer som har unika prylar som bara går att köpa under kampanjen. För oss äldre rollspelare som har arbete är det lätt att dunka in många hundralappar men den stora målgruppen (som jag ser det) är tonåringar och de har det inte alltid så fett.

Jag skulle hellre se fler kampanjer där alla som bidrager med ett minimibelopp får alla prylar.

Det är också väldigt viktigt att hålla handlarna nöjda. Om de blir missnöjda så kommer de att köpa in färre och färre produkter och hela den svenska rollspelsbranschen kommer att bli en klubb för inbördes beundran. Det bästa över tid vore kanske att crowdfunding-kampanjerna slutar med sina förhandsbeställningsalternativ. Alltså, man bidrager med en slant men får ingenting för det utan får köpa som alla andra i butik. Men vad vet jag?

Men är inte rollspelsbranschen redan en klubb för inbördes beundran? Hur många handlare finns det egentligen kvar och är det genom dessa handlare som man främst når ungdomar och nya köpare?

Ibland känns det som våra resonemang kring rollspelshobbyn har fastnat i ett nostalgiskt 90-talsträsk utan någon hänsyn till sådant som trender och teknisk utveckling.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
walium;n96242 said:
Vilken publik är det man når genom crowdfundingen då? Spontant känns det som man främst borde komma i kontakt med äldre, mer insatta och resursstarka spelare.

Hur viktiga är de olika belöningarna och känslan av att få ut ett mervärde för sina pengar? Hur mycket av crowfundingens effekter bygger på nyhetens behag och kommer att minska eller försvinna helt på sikt?
Man når samma folk som med affärer. Gamers med pengar till spel.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
559
Location
Videnmark
walium;n96247 said:
Men är inte rollspelsbranschen redan en klubb för inbördes beundran? Hur många handlare finns det egentligen kvar och är det genom dessa handlare som man främst når ungdomar och nya köpare?
I viss mån men jag tänker; syns man inte så finns man inte. Sedan har ju leksaksbranschen (i mitt tycke) varit väldigt illojal mot rollspelsbranschen men de få handlare som har rollspel i sina butiker skall vi ta vara på.


walium;n96247 said:
Ibland känns det som våra resonemang kring rollspelshobbyn har fastnat i ett nostalgiskt 90-talsträsk utan någon hänsyn till sådant som trender och teknisk utveckling.
Framtiden är kanske att helt ge upp butikerna och bara sälja rollspel via nätet. Men hur skulle det fungera? Skulle dagens föräldrar gå ut på nätet och handla rollspel? Jag minns själv att jag julen 1984 (eller var det 1985?) sade åt min mamma att jag ville ha ett spel som heter "Drakar och Demoner" i julklapp. Hon pep iväg till leksaksbutiken där mina föräldrar köpte typ 90% av alla julklappar och inhandlade spelet. Jag har liten koll på hur det fungerar idag men det känns som om äldre rollspelare som vandrar i en butik kan köpa rollspel till sina barn (litet på chans så att säga) men att ingen chanshandel sker om rollspelen inte finns i butiken. Vad tror ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Klaatu;n96249 said:
Vad tror ni?
Jag tror att rollspel är en märklinhobby som utövas av ett fåtal, och att den influx av yngre spelare som finns kan ske lika bra via webshop som fysisk butik - då de där rollspelsföräldrarna som köper till sina barn är typ samma personer som köper sina egna rollspel på nätet (och crowdfundar). En del ungdomar (som mina elever) möter rollspel via serier som, Big Bang Theory och ser det som en förstärkning av den egna nördidentiteten; de har inte svårare att fixa en bok via nätet än via fysisk butik.

Öht känner väl jag typ såhär: Av nostalgiska skäl är jag skitglad att ha mina spel hos SF-bok, och det är en "speciell känsla" att se sina verk i en fysisk hylla, men principiellt är jag emot fysiska butiker och skulle helst se ett samhälle utan dem. Jag blir glad över att se mina böcker på SFboks hemsida också. Inte lika glad, men glad.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Klaatu;n96249 said:
I viss mån men jag tänker; syns man inte så finns man inte. Sedan har ju leksaksbranschen (i mitt tycke) varit väldigt illojal mot rollspelsbranschen men de få handlare som har rollspel i sina butiker skall vi ta vara på.



Framtiden är kanske att helt ge upp butikerna och bara sälja rollspel via nätet. Men hur skulle det fungera? Skulle dagens föräldrar gå ut på nätet och handla rollspel? Jag minns själv att jag julen 1984 (eller var det 1985?) sade åt min mamma att jag ville ha ett spel som heter "Drakar och Demoner" i julklapp. Hon pep iväg till leksaksbutiken där mina föräldrar köpte typ 90% av alla julklappar och inhandlade spelet. Jag har liten koll på hur det fungerar idag men det känns som om äldre rollspelare som vandrar i en butik kan köpa rollspel till sina barn (litet på chans så att säga) men att ingen chanshandel sker om rollspelen inte finns i butiken. Vad tror ni?

Leksaksbranschen och boklådorna har själva förändrats en hel del de senaste 30 åren och det är inte bara rollspel som i allt högre grad säljs på nätet. Själv är jag en storkonsument av böcker, men är väl inne i en fysisk bokhandel tre-fyra gånger om året och ofta för att kolla in bokrean eller för att köpa omslagspapper och pennor. Däremot är jag regelbundet inne på Adlibris och det går ju att sälja och exponera rollspel lika väl på de stora internetbokhandlarnas sidor som i butik.

Nischbutiker och en fysisk träffpunkt kommer säkert att kunna överleva ett tag till, men den breda massan är redan i stor utsträckning på nätet (där jag växte upp på 80- och 90-talet fanns det inte några fysiska leksaksbutiker inom rimligt avstånd så mina första spel köptes via postorderkataloger eller vid enstaka, högtidliga resor till "storstan").

Så ökad exponering för all del, men gärna där människor faktiskt finns och handlar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Av nostalgiska skäl är jag skitglad att ha mina spel hos SF-bok, och det är en "speciell känsla" att se sina verk i en fysisk hylla, men principiellt är jag emot fysiska butiker och skulle helst se ett samhälle utan dem. Jag blir glad över att se mina böcker på SFboks hemsida också. Inte lika glad, men glad.
Med den inställningen är det kanske inte så konstigt att du säljer så mycket då. Jag föredrar att bygga en bra relation med de fysiska butiker som för mina spel. Jag vill att de finns kvar. Är inte emot deras existens, på ett principiellt sätt. Och då säljer det bättre, har jag märkt.

Sen fattar jag inte vad det är för principiell skillnad mellan en fysisk butik och en som bara säljer på nätet. Båda måste ju fysiskt finnas nånstans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Arfert;n96260 said:
Med den inställningen är det kanske inte så konstigt att du säljer så mycket då.
Jag antar att det saknas ett "inte" i den där meningen. Och jag är fullt medveten om att jag säkert skulle kunna sälja mer. Men försäljningbiten intresserar mig inte; jag blir väl glad om nån läser och spelar mina grejer men marknadsföring och att sträva efter större målgrupper och större försäljning... Jag är ganska bekväm i mina försäljningssiffror.

Arfert;n96260 said:
Sen fattar jag inte vad det är för principiell skillnad mellan en fysisk butik och en som bara säljer på nätet. Båda måste ju fysiskt finnas nånstans.
En som bara säljer på nätet kan ha ett centrallager och distribuera när det behövs istället för att det ska fraktas böcker och finnas butiker på en massa ställen, med ineffektiviteter som multipel lagerhållning och annat.

Plus att det krävs en massa personal; du följer mig på Facebook och vet precis vad jag tycker om det här med (löne)arbete och medborgarlön och annat. Jag inser att tills vi byggt något vettigt så måste folk arbeta, men jag är inte för (löne)arbete i sig. Ett för tillfället nödvändigt ont jag gärna skulle ta bort.

I längden skulle jag helst se en E-boksmarknad som växer ytterligare, och rollspel som distribueras primärt via PDF. Rotsystems PDF-version har laddats ner 950 gånger (epub-versionen 250). Det kan säkert också vara en anledningen till den "dåliga försäljningen". Det är väl för all del bra att det produceras fysiska böcker ifall civilisationen kollapsar, men jag gillar dem egentligen inte och ser inte riktigt nödvändigheten (utom nostalgin då; jag köper ju fysiska rollspelsböcker främst av nostalgiska skäl. Sen läser jag ändå bara PDF:erna).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
walium;n96252 said:
Så ökad exponering för all del, men gärna där människor faktiskt finns och handlar.
Precis! Och som du säger är detta på nätet och inte i ett litet hörn på den lokala spelbutiken, som mest har rollspel av nostalgiska skäl och inte för att det lönar sig. För mig är det uppenbart att den som vill rikta sig till tonåringar bör satsa på att marknadsföra sig på nätet, och kanske enbart på nätet. Det var ett tag sedan tonåren för min del men nu går jag väl mest till SF-bokhandeln av nostalgiska skäl. Jag har ju redan köpt mycket av det som finns där på annat håll (och handlar väl det mesta när det gäller prylar och hobby på nätet nuförtiden). Intresserade tonåringar som inte spelat rollspel förut går minst lika lätt, om inte lättare, att nå via nätet. De här föräldrarna i 40-årsåldern handlar säkert själva mycket på nätet och borde inte ha några problem med att surfa in på en hemsida för att köpa det där rollspelet som tonåringen snackar om.

Sedan tror jag att det är få saker som skapar incitament att stötta en crowdfunder så mycket som att den som backar kampanjen får ta del av unika prylar, böcker eller andra produkter som inte går att få tag i senare. Samlarna är en av de mest hängivna kundgrupperna och jag ser inte varför man inte ska rikta sig till dem med en crowdfunder. Det är strököparna man kan ha svårt att locka och då kan det vara bra med butiksförsäljning, på nätet eller i fysisk butik.

I allmänhet tror jag att crowdfunders är en av anledningarna till att vi fortfarande har tryckta rollspel. De gör det möjligt att undvika att ligga ute med stora tryckkostnader som man inte kan få igen förrän långt senare. Det är verkligen en välsignelse för oss som gillar tryckta rollspelsböcker. Och givetvis får man som köpare göra sitt jobb och säkerställa att man inte kastar pengar i sjön, men i en sådan liten bransch som svensk rollspelstillverkning är det hyfsat lätt att hålla koll på vilka som gör spelen och hur pålitliga dessa spelmakare är.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Arfert;n96246 said:
Det märkliniserar hobbyn.
Bra term :)

Låt mig strax därefter mynta "frimärksfasen", som kommer när vi skeppats iväg till ålderdomshemmet. Frimärksmarknaden rasade ihop fullständigt när alla unga gossar som föddes före WWII blev för gamla och senila för att handla med sin hobby längre.

Så dealar ni i rollspel (eller modelltåg för den delen) sälj medan tid är :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
kloptok;n96273 said:
Precis! Och som du säger är detta på nätet och inte i ett litet hörn på den lokala spelbutiken, som mest har rollspel av nostalgiska skäl och inte för att det lönar sig. För mig är det uppenbart att den som vill rikta sig till tonåringar bör satsa på att marknadsföra sig på nätet, och kanske enbart på nätet. Det var ett tag sedan tonåren för min del men nu går jag väl mest till SF-bokhandeln av nostalgiska skäl.
Jag har en vag känsla av värme och samhörighet med SF-bokhandeln, men jag går dit max två gånger om året och köper nästan aldrig något när jag väl går dit.

Det som kostar 300 på adlibris kostar 400 på sfbok, och den extrautgiften kan jag inte motivera mig att lägga ut, skillnaden är allför stor.
 
Top