Man Mountainman
Storsvagåret
- Utdela skada
- Förblinda
- Avväpna
- Fälla till marken
- Röra sig
- Flytta fienden
- Hindra fienden från att handla
- Hota
- Hålla fast
- Etc
Vad tycks?
Känns jättesmart att utgå ifrån effekterna och få hitta på sin egen handling - istället för att ha en stor lista med handlingar som alla har olika kombinationer av effekter (såsom DoD's kampsportstekniker). Mer strömlinjeformat.
Om det är något jag kanske efterfrågar så är det att man kanske skulle vilja kunna lyckas med en av effekterna man försöker med, men inte övriga.
De här tankarna, dvs. att handlingsresolutionen utgår ifrån vilken eller vilka effekter man vill uppnå, finns ju redan i flera magisystem
Sådär funkar det i mitt ospeltestade magisystem tilll EDoD.Om man fortsätter på den tanken skulle man kunna ha någon resurs i stället för svårighetsgrad i strid också, till exempel att man får betala stridspoäng/utmattning för att uppnå olika effekter.
Bra observation. Man skulle kunna bygga in magi i mitt system genom att låta magin dela samma effekter som attackerna; när man kastar en besvärjelse väljer man också ett antal effekter, men istället för svårighetsgraden så bestämmer effekterna manakostnaden, och om man använder för mycket mana i en och samma runda riskerar man att drabbas av backlash.
Om det är något jag kanske efterfrågar så är det att man kanske skulle vilja kunna lyckas med en av effekterna man försöker med, men inte övriga. Typ att man med en bensax vill både Utdela skada, Hålla fast och Fälla till Marken, men efter att ha slagit ett tärningsslag så ser man att man bara lyckades Utdela Skada. Okej, då försökte man med bensaxen, men lyckades bara träffa motståndaren med en sorts konstig spark istället.