Om det är något jag kanske efterfrågar så är det att man kanske skulle vilja kunna lyckas med en av effekterna man försöker med, men inte övriga. Typ att man med en bensax vill både Utdela skada, Hålla fast och Fälla till Marken, men efter att ha slagit ett tärningsslag så ser man att man bara lyckades Utdela Skada. Okej, då försökte man med bensaxen, men lyckades bara träffa motståndaren med en sorts konstig spark istället.
Säg att man plockar ihop den kombination som Dnalor tar som exempel, "Varje d6 i skada kanske ger +2 på svårighetsgraden, "förblinda" ger +4, och så har man 10 i grund, så just den här attacken har svårighetsgrad 10 + 3x2 + 4 = 20". Man får ett högre värde än 20, t.ex. 23. Om man nu har anfallslag och försvarsslag skulle väl man kunna göra så att man tog differensen mellan dessa slag och att man får behålla effekter till ett värde av denna. Anfallaren slår 23 och försvararen 21, afallaren har du klarat grundslaget men får endast behålla effekter för ett värde av 2. Kanske kan man göra så att försvararen får börja ta bort en effekt, sedan anfallaren tills man kommit ner till eller under differensvärdet, dock så behålls alltid en effekt (dvs. om inte försvaren slog högre eller lika med anfalleren).
I det aktuella fallet skulle det kunna innebära att försvararen tar bort en skadeeffekt (han är skadad sedan innan och vill verkligen inte ha mer i skada eller nått). Anfallaren har då på att välja ifall han vill ge försvararen skada eller förblinda honom, man får ju alltid behålla en effekt även hur mycket den kostar. Tror han att han kan slå ut försvararen med en skadeeffekt eller skall han sattsa på att förblinda honom för att sänka honom vid nästa tillfälle? Försvararen skulle ju också ha kunnat ta bort förblindningseffekten, vilket per automatik skulle inneburit att han fick en skadeeffekt... osv.
Detta kanske skulle kunna funka som ett sätt för att få det att fungera som du önskar, att man inte alltid lyckas med alla effekterna som man önskade.
Tillägg: Såg i efterhand att jag missat en skadeeffekt, men jag tror det framkommer i vilket fall som helst hur jag tänkt mig. Exemplet skulle då istället vara: "Varje d6 i skada kanske ger +2 på svårighetsgraden, "förblinda" ger +4, och så har man 10 i grund, så just den här attacken har svårighetsgrad 10 + 2x2 + 4 = 18"