Nekromanti Edda på Gothcon

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag spelar sporadiskt. Typ vartannat år. Men mitt rollspel, Edda (Norden i mytisk järnålder spelat med d20-regler) och min rollspelskampanj (Götälvsdalen år 515-519) lever ständigt. Det är till Edda och ett mytiskt 500-tal jag återvänder när jag vill ha avkoppling.

En av de viktigaste reglerna i Edda är att när man spelar ska man ta dagens tid och plats, dra bort 1500 år, och sedan spela som om den tidens mytologi (såvitt vi vet) var sann.

Jag har länge drömt om att skapa ett scenario för Gothcon. Ett som börjar runt en kväll vid vårdagjämningen, runt en lägereld på den klippa där folk 1400 år senare byggde Hvitfeldska läroverket. Ett som leder upp i skogarna vi idag känner som Johanneberg, till bergen som nuförtiden kallas Guldheden. Och de varelser som bebor dessa.

Jag har en idé till ett scenario. Men jag undrar: hur långt ska ett Gothcon-scenario vara? Vad är viktigt för att det ska bli riktigt lyckat?

Jag besökte Gothcon i mitten-slutet på 80-talet. Men vad gäller nuförtiden?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,085
Location
Göteborg
olaberg;n304587 said:
hur långt ska ett Gothcon-scenario vara?
Ett spelpass är 5 timmar. Detta inkluderar fördelande av SL på grupper, att hitta sin tilldelade sal, köpa godis från cafeterian, toalettpauser, att förklara regler, välja rollpersoner.... har jag glömt något? Nåväl, räkna med runt 4 timmar effektiv speltid.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Här förs en bra diskussion om en aspekt av frågan:https://www.rollspel.nu/threads/729... mer än man tror och ändå ha ont om tid ????.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Kul att du vill återvända till GothCon och att Edda ännu lever!

Den första saken med anmälan är att se om du fortfarande kan hinna anmäla dig. De brukar vilja ha anmälan till årsskiftet, då föranmälan öppnar 21 januari, så kolla så du fortfarande kan skicka in anmälan. Anmälan behöver inte vara ett komplett äventyr, utan bara grundläggande info. Eftersom det är rätt snart så vore det bra att kontakta dem ASAP bara att se om det är görbart (de brukar vara väldigt snälla, så borde gå att få ihop). Du når dem på arrangemang@gothcon.se

Vad äventyret sen beträffar är det 5-timmarspass du har, så standarden brukar vara att sikta på ett äventyr på 4 timmar, så har du en timme för setup och introduktion och fyra timmar spelande (plus kanske hämta lite mat om magen kurrar). Ett generellt tips för konventsäventyr (tycker jag i alla fall) är att ha ett high concept-tänk: helt enkelt, idéen ska vara lättpitchad. Med det betyder det att ta fram ett koncept som är lätt att förstå, men där konceptet också blir spännande ("videoband som hjärntvättar folk under videovåldspaniken", för att ta ett eget exempel). Eftersom det också är ett konvent kan du ha lite större "stakes" med högre risker för att helt enkelt ge mer spänning. Bra att också göra alla rollpersoner väldigt distinkta med några enkla detaljer som gör att en spelare snabbt kan få en känsla för vem de är och sätta sig in i dem.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Skrev detta till arrangörerna:

"Jag spelar OSR i mytologiskt svenskt 500-tal. Jag har ett scenario som börjar på just den klippa där Hvitfeldska byggdes, fast på lägereldarnas tid.

Dryckeshornet är stulet!

Klanerna runt Götälvsdalen brukade ligga i fejd, men har i två generationer hållit fred. Sedan man började dricka Älvfrida till, varje år, vid vårdagjämningen, ute på Tingstad.

Älvfreden hålls genom blot på tinget till älvfredens disa, Älvfrida.

Men nu är dryckeshornet stulet. Trollen, som hatar när klanerna utmed älven håller fred, har tagit det, och gömt det någonstans i Gullhedaberget.

Ni är hirdfolk, var och en från någon av Götälvens klaner. Hitta dryckeshornet innan tingsdagen (påsksöndagen år 519) så att Älvfridablotet kan hållas. Eller bli varandras bittraste fiender."
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
gabrielledebourg;n304603 said:
Den första saken med anmälan är att se om du fortfarande kan hinna anmäla dig. De brukar vilja ha anmälan till årsskiftet, då föranmälan öppnar 21 januari [...]
Tycker det är fantastiskt att de får ihop saker varje år när de dels har svinlång framförhållning, och när den där info nästan verkar vara något som man måste plocka upp från djungeltrummorna. Tror inför det här året är första gången jag hört något om det i förväg, tack vare att de haft problem med webbanmälan. XD
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
DeBracy;n304621 said:
Tycker det är fantastiskt att de får ihop saker varje år när de dels har svinlång framförhållning, och när den där info nästan verkar vara något som man måste plocka upp från djungeltrummorna. Tror inför det här året är första gången jag hört något om det i förväg, tack vare att de haft problem med webbanmälan. XD
Jag gav dem faktiskt ganska mycket kritik för att en hel del information för mig som arrade för första gången där var ganska svår att tillgå och att jag hade ganska mycket frågor, speciellt som "ny" arrangör, kritik de skönt nog tog åt sig och förbättrade inför årets anmälan. Och ja, just det med problemet med webbanmälan blev lite en blessing in disguise.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
olaberg;n304627 said:
Men vad tror ni om scenariot? Låter det kul eller okul? Vad behöver jag tänka på?
Jag är inte riktigt OSR-are eller troligtvis målgruppen, men gillar upplägget och kul att du knyter an till Hvidfeldska dessutom. Tumme upp från mig!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag tycker det låter gött. :)

Om det inte blir eget arrangemang så förutsätter jag att det blir en Old school-hörna i år igen där det går att spelleda det som drop in. Det har ju sina sidor, men själv är jag rätt förtjust i att både spela och spelleda med den modellen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Spar lite tid till spelande genom att ta med färdiga gubbar/gummor att spela.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Att skapa en figur tar mellan 5 och 10 sekunder i Edda (kom på namn, ätt och roll). Karaktären utmejslas under spel. Men det är en bra idé att för ett konventscenario inte anta helt nya figurer utan ha med sig några som utmejslats.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Daniel Schenström (forumit) skickade lite frågor om detta för länge sen till en artikel han skrev om detta, men jag tror att mina svar då är relevanta även idag.

------------------------------

Daniel Schenström: 1. Hur kontrollerar man längden på ett äventyr?

Magnus Seter: Jag utgår från ett antal scener, där jag av erfarenhet har lärt mig att en scen tar cirka 50 minuter att spela. Därav följer att ett konventsäventyr är 5 eller 6 scener långt. En scen innehåller en händelse, till exempel mötet med skurken, eller biljakten efter rånarna, eller ett bakhål, till exempel.

Det diffar ju alltid mellan alla olika grupper hur lång tid det tar att spela en scen, men på det stora hela går det på ett ut.

Ett annat sätt, som jag också alltid använder, är att ge rikligt med tips och instruktioner till spelledaren om vad man ska fokusera på för att hålla igång äventyret och vad man ska undvika att fastna på.

DS: 2. Är någon genre svårare att skriva för?

MS: Det lättaste är nog Western, eftersom det är så tydliga arketyper och situationer man leker med. Svårast är nog Cyberpunk, där spelarna har en klar tendens att spåra ur hela tiden.

DS: 3. Hur gör du för att täcka upp alla rollpersonernas möjligheter?

MS: Det går aldrig. Jag måste ge tydliga instruktioner till spelledaren om vad äventyret går ut på och hoppas att de kan hantera de situationer som faller utanför.

DS: 4. Vilket av dina äventyr är du mest nöjd med och varför?

MS: The Mexican Connection. Vilket visserligen är fem äventyr som bildar en kampanj, men sammantaget bildar de en helhet som jag är riktigt nöjd med. Bland dessa är jag mest nöjd med del 4, Flykten från Rio Pasa, eftersom den gav bäst möjlighet till rollspelande, och var det äventyr där spelarna hittade på mest egna originella lösningar på utmaningarna.

DS: 5. Vad för skillnad är det mellan äventyren för hemmabruk och de för konvent?

?MS: Det enda egentligen är poängsystemet, eftersom man ska bedöma spelarnas insats efter ett konventsäventyr. Vilket jag vill passa på att säga att jag är helt emot, jag anser att det inte går att tävla i rollspel.

DS: 6. Hur utvecklade tycker du att rollpersonerna ska vara?

?MS: Så där mittemellan. Det ska lämnas utrymme för tolkning av spelarna, annars blir det sällan kul. Det ska inte heller vara för detaljerade eftersom man ofta ska sätta sig in i en karaktär på sådär 1o minuter innan man börjar spela.

DS: 7. Vilket av de konventsäventyr du spellett är din favorit och varför?

?MS: Rough Deal, mitt eget Cyberpunk-äventyr till Äventyrsspels kongress 89 eller 90 eller nått sånt. Kul för att det är fyllt med action, fart och fläkt och mycket humor. Det äventyret gick senare i Sinkadus som Hårda bud till Nya Mutant.

DS: 8. Finns det något specifikt som den som skriver för konvent måste tänka på, till skillnad mot den som skriver för hemmabruk, och till skillnad mot den som skriver för publikation?

?MS: Om man bara skriver för hemmabruk behöver man inte tänka på att någon annan ska läsa äventyret. Om man skriver för ett konvent eller för publicering MÅSTE man tänka på att någon annan ska läsa äventyret. Det är på denna punkt som 95% av alla äventyr misslyckas, eftersom det ofta krävs att man skrivit äventyret för att man ska kunna läsa det.

DS: 9. Som konventsspelledare vad brukar vara äventyrens största brister?

?MS: Att det skrivs två timmar innan det ska spelledas, och alltså inte speltestats eller ens korrekturlästs. Det andra stora problemet är att äventyret inte finns. Det tredje största är att det är skrivet på ett sätt så att det är oläsligt.

DS: 10. Finns det vissa specifika grundarketyper som ni försöker få med i äventyren så att alla spelstilar tillgodoses, eller är det upp till spelarna att (om) tolka karaktärerna så att de passar?

?MS: Det beror helt på äventyret. Ibland tillåter jag tolkningar om äventyret är uppbyggt på det sättet, ibland är utmaningen att rollspela ett gäng karaktärer på ett visst sätt. Oftast hamnar jag nånstans mittemellan, med så pass styrda karaktärer att man kan skriva en story kring dem, men så pass fria att spelaren kan tillföra sina egna idéer och infall.

MVH

Magnus
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Magnus Seter;n304940 said:
DS: 5. Vad för skillnad är det mellan äventyren för hemmabruk och de för konvent?

?MS: Det enda egentligen är poängsystemet, eftersom man ska bedöma spelarnas insats efter ett konventsäventyr. Vilket jag vill passa på att säga att jag är helt emot, jag anser att det inte går att tävla i rollspel.
Wait what?
Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Lukas;n304944 said:
Wait what?
Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
?Jupp. Jag har en pokal för förstaplats i Drakar och Demoner från LinCon hemma. Torde vara från tidigt 90-tal. Det var tider det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
McAber;n304959 said:
?Jupp. Jag har en pokal för förstaplats i Drakar och Demoner från LinCon hemma. Torde vara från tidigt 90-tal. Det var tider det.
Det fortsatte långt fram i tiden. GothCon har arrangerat turneringar långt fram i tiden, vill minnas att Fallen Reich alltid hade turneringar så länge det var med där. Men det var med helt andra kriterier. Något år delade de ut tre pris; till det lag som hade ihjäl flest RP, det lag som hade flest överlevande RP och det lag som var mest brittiska.

Det är nog fem år sedan senaste turneringen var med på GothCon tror jag. Kanske lite mer, kanske lite mindre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Lukas;n304944 said:
Wait what?
Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
Jao, det var en regel utan undantag på konvent när jag var med i den cirkusen. Jag och Dante gjorde kanske 15 arrangemang eller nått sånt med Cyberpunk över flera år och flera konvent och jag bråkade alltid med arrangörerna om att jag inte ville att det skulle vara en tävling. Men fick aldrig gehör.

Därav mitt poängsystem som gick mest ut på om spelarna hade kul, om spelledaren hade kul, om spelarna gjort någon grej som var supercool och om de gjort något som var helt crazy bananas dåligt. Inte vad de uppnått eller nått sånt.

Min första insändare till Signaler från Sverok var en rant om detta. :D

/M
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Lukas;n304944 said:
Wait what?
Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
Helt korrekt. De amerikanska konventen hade Tournaments och vi ville ju inte vara sämre. Jag tror att det var runt GothCon IX eller så som jag insåg hur värdelöst det var att tävla i rollspelande (när en grupp sökte upp mig och undrade var man överklagade domslut - de hade enligt egen utsaga haft jättekul när de spelade äventyret, men så var det ju det där med att vinna...)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Khan;n304973 said:
Det fortsatte långt fram i tiden. GothCon har arrangerat turneringar långt fram i tiden, vill minnas att Fallen Reich alltid hade turneringar så länge det var med där. Men det var med helt andra kriterier. Något år delade de ut tre pris; till det lag som hade ihjäl flest RP, det lag som hade flest överlevande RP och det lag som var mest brittiska.

Det är nog fem år sedan senaste turneringen var med på GothCon tror jag. Kanske lite mer, kanske lite mindre.
Vi spelade Fallen Reich på Gothcon 2016 men då var det ingen tävling vad jag vet, fast det kanske inte var något officiellt scenario.

Minns också tävlingsmomentet från ett Gothcon på tidigt 90-tal som jag var med på. Underlig företeelse för något som annars är så tydligt utan tävlingssyfte.
 
Top