Nekromanti Edda på Gothcon

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Henke;n305039 said:
Minns också tävlingsmomentet från ett Gothcon på tidigt 90-tal som jag var med på. Underlig företeelse för något som annars är så tydligt utan tävlingssyfte.
Alltså, jag argumenterar inte för att återinföra tävlingar i rollspel, nackdelarna överväger säkert, men det tillförde ändå något för mig, i alla fall då på 90-talet. Kanske ett bevis för min egen grupps brist på mognad men vi skärpte till oss lite extra just för att det var tävling och ansträngde oss för att ROLLspela mer än vanligt. Det gjorde konventsbesöken lite speciella och mer "på riktigt" än vad det var hemma. Sen bidrog så klart mycket annat runtomkring men det var jag inte så uppmärksam på då.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Bifur;n305042 said:
Alltså, jag argumenterar inte för att återinföra tävlingar i rollspel, nackdelarna överväger säkert, men det tillförde ändå något för mig, i alla fall då på 90-talet. Kanske ett bevis för min egen grupps brist på mognad men vi skärpte till oss lite extra just för att det var tävling och ansträngde oss för att ROLLspela mer än vanligt. Det gjorde konventsbesöken lite speciella och mer "på riktigt" än vad det var hemma. Sen bidrog så klart mycket annat runtomkring men det var jag inte så uppmärksam på då.
Haha jag upplever nog lite att man ändå skärper sig på konvent inför de vid spelbordet som man inte känner, men visst kan tävlingsmomentet tillföra något där.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Henke;n305044 said:
Haha jag upplever nog lite att man ändå skärper sig på konvent inför de vid spelbordet som man inte känner, men visst kan tävlingsmomentet tillföra något där.
:) För att utveckla något:
1. Min erfarenhet är bara från Sydcon mitten av 90-talet, hur det var förr eller senare och på andra ställen vet jag inte.
2. Alla scenarion var i friform oavsett spel.
3. Det var uppenbart att karaktärsinlevelse var det som skulle betygsättas, åtminstone vad man kunde läsa sig till.
4. Just tävlingen och p. 3 gjorde att vissa spelare drog sig för att vara med vilket nog bidrog till att laget var lite "toppat" med folk som gillade teaterdelen.
5. Vi blev 3a i CoC utifrån vårt första pass (som verkligen blev väldigt bra och roligt och som jag minns än idag) och vi fick ett pris, det gjorde att vi satsade på att vinna alla andra gånger vi deltog, vilket så klart höjde vår prestation.

Det vill säga, det finns alltså mycket där som inte hade med tävlandet att göra men som jag kopplade ihop med det då. Andra grejer skulle ju dessutom kunna beskrivas som exkluderande på ett lite tråkigt sätt (även om det nog alltid fanns pass i spel som var utom tävlan?). Skulle tävlingsmoment fungera på samma vis idag? Antagligen inte, målgruppen har nog förändrats så det vore kanske ingen vidare idé. Risken är nog stor att det skulle stöta bort ett antal och inte ge de som ändå spelade tillräckligt.
 
Top