Dystra Rollspel

Zeedox

Hero
Jag är rätt intresserad av OSR-sfären av rollspel, och tycker att det händer mycket häftigt kreativt i den. Mitt största problem där tenderar dock vara känslan och världsbygget: det är ofta mörkt, hemskt, slabbigt, jobbigt, och ibland meningslöst. Rollpersonerna stretar på i en värld som hatar dem, i en nedåtgående spiral av smärta.

Men detta gäller även i andra rollspelsstilar: överlag känns det som många av de stora spännande spelen jag stöter på är deppiga på ett eller annat sätt.

Det knasiga är dock att när jag väl tittar noga på de rollspel jag har spelat, samt har på min bucket list, så är majoriteten ändå inte speciellt deppiga alls! Så var kommer den här känslan från, tro?

Är det så att det sker mer diskussioner om spel med lite mörkare stämning? Eller att jag bara råkat fastna i communities där det är en vanligare preferens? Någon annan med liknande upplevelser (eller motsatta)?

Det är väl också lite så med många spel som fokuserar på våld som enda konfliktmöjlighet, det passar helt enkelt bättre med edgy grimdark då. Ta Vindsjäl som exempel, där finns nästan inget fokus på våld alls och då blir det mycket enklare med en estetik och miljö som är trevlig, luktar gott och är fridfull istället.

Det är väl också lite så med många spel som fokuserar på våld som enda konfliktmöjlighet, det passar helt enkelt bättre med edgy grimdark då. Ta Vindsjäl som exempel, där finns nästan inget fokus på våld alls och då blir det mycket enklare med en estetik och miljö som är trevlig, luktar gott och är fridfull istället.
Lustigt nog ser jag Vindsjäl 1 som ganska våldsfokuserat! Har nämnt detta tidigare på forumet, men eftersom många karaktärer har massa specialförmågor relaterade till att fajtas kändes det som den mest naturliga fokusen för banden av kringströvande vindsjälar. Fortfarande färgglatt och ganska lättsamt kodat.

Jag är rätt intresserad av OSR-sfären av rollspel, och tycker att det händer mycket häftigt kreativt i den. Mitt största problem där tenderar dock vara känslan och världsbygget: det är ofta mörkt, hemskt, slabbigt, jobbigt, och ibland meningslöst. Rollpersonerna stretar på i en värld som hatar dem, i en nedåtgående spiral av smärta.

Men detta gäller även i andra rollspelsstilar: överlag känns det som många av de stora spännande spelen jag stöter på är deppiga på ett eller annat sätt.

Det knasiga är dock att när jag väl tittar noga på de rollspel jag har spelat, samt har på min bucket list, så är majoriteten ändå inte speciellt deppiga alls! Så var kommer den här känslan från, tro?

Är det så att det sker mer diskussioner om spel med lite mörkare stämning? Eller att jag bara råkat fastna i communities där det är en vanligare preferens? Någon annan med liknande upplevelser (eller motsatta)?

Rollspel är en nischad kreativ hobby med tydliga subkulturella drag.

Folk som drar sig till subkulturer och upplever ett behov av att uttrycka sig kreativt gör ofta det av en anledning.

Den anledningen är ofta att man inte är sådär jättenöjd med sakers tillstånd (även omedvetet). Kreativt skapande och att förkovra sig i subkultur, sammanhang eller hobbies blir ofta ett sätt att både komma bort ifrån något, men också ofta tala om och reflektera eller revoltera emot det tillstånd man vill bort ifrån.

Många uttrycker det genom mörker, dysterhet, nedstämdhet etc.

Betrakta de flesta kända subkulturerna och alternativkulturella rörelserna under de senaste decennierna, observera hur de ofta är mycket mörkare i sina uttryck än den ofta optimistiska och glada och glättiga mainstreamkulturen.

Applicera samma perspektiv på rollspelen och det blir snabbt ganska uppenbart varför det återkommer även inom denna alternativkulturella subkultur.

Observera också att de minst dystra och mest optimistiska rollspelen också ofta är de mest kommersiella.

Slutsats, de mindre kommersiella spelen som är skapade mer som konstnärliga uttryck än kommersiella produkter är också kanske oftare de dystrare, eller började i vart fall som det på tiden de skapades som sådana, även om de blivit mer kommersiella senare.

Last edited:
Hm. Tänker på de OSR-spel jag spelar:

Electric Bastionland har mörker om man letar, men är för absurt för att kallas mörkt.

Dolmenwood/OSE är väldigt whimsical och nära nog glättigt.

Shadowdark har absolut en mörk estetik, men det är med en enorm mängd ögonglimt.

Alla dessa spel har humor son gemensam nämnare, snarare än mörker. Jag är ödmjuk inför att jag har gjort en viss sorts kurering, men när jag tänker på OSR så är det humor snarare än mörker jag tänker på.

Visst kan OSR vara mörkt och hemskt men jag upplever det färgstarka, knasiga och humoristiska som klart mer framträdande. Dystra rollspel för mig är snarare vad jag uppfattar som seriösa skräckspel, till exempel Kult, Skrômt och Utan frid. En kategori av spel som jag inte har något större intresse av, men som verkar populära.

Kan det inte bara vara att du fastnat i någon slags Borg-cykel? De spelen smetar ju på mörker som om det vore jordgubbsmarmelad. OSR i sig tycker jag ganska ofta är mer toolboxes med vilka man kan skapa den sortens spel man gillar men i zeitgeisten har ju Mörk Borg, Cy_Borg och Pirate Borg tagit upp så mycket bandbredd så de lite övermörkar hela den sfären av spel.

Hm. Tänker på de OSR-spel jag spelar:

Electric Bastionland har mörker om man letar, men är för absurt för att kallas mörkt.

Dolmenwood/OSE är väldigt whimsical och nära nog glättigt.

Shadowdark har absolut en mörk estetik, men det är med en enorm mängd ögonglimt.

Alla dessa spel har humor son gemensam nämnare, snarare än mörker. Jag är ödmjuk inför att jag har gjort en viss sorts kurering, men när jag tänker på OSR så är det humor snarare än mörker jag tänker på.
Ja, flera till synes dystra rollspel och historier har absolut glimten i ögat och jag tror absolut många spelgrupper spelar med leenden på läpparna! Ibland vältrar sig spelvärlden i mörket på ett rent parodiskt vis, och spel med mycket motgång kan absolut ändå vara roliga.

Kan det inte bara vara att du fastnat i någon slags Borg-cykel? De spelen smetar ju på mörker som om det vore jordgubbsmarmelad. OSR i sig tycker jag ganska ofta är mer toolboxes med vilka man kan skapa den sortens spel man gillar men i zeitgeisten har ju Mörk Borg, Cy_Borg och Pirate Borg tagit upp så mycket bandbredd så de lite övermörkar hela den sfären av spel.
Även om jag spelar lite Borgar är det inte främst dem som jag läst så mycket av. Det är nog mer recensioner och diskussioner av annat. Bland annat är jag ett fan av Quinns Quest, och det känns som att han har en stark preferens för spel med en mörk och dyster ton (Mythic Bastionland nu senast).

Om man ska vända på steken, vilka positiva och glada spel utan tydligt mörker finns där ute?
Känns som att det helt klart finns en marknad. Kan det vara så att det är lättare att sälja in: "världen är mörk och hemsk och spelarna är motståndet till detta och bringar ljuset i mörkret"

Om man ska vända på steken, vilka positiva och glada spel utan tydligt mörker finns där ute?
Finns en hel del som handlar om vänskap, gemenskap och relationer. Men kan nog inte säga att jag spelat någon av dem.

Wanderhome, Teatime Adventures, Felt, friendship and feelings, Best friends forever, m.fl.

Last edited:
Det första och enda jag kommer på är Starter Setet till The One Ring. Där spelar man hobbitar på trivsamma äventyr i The Shire. Det följer med en hoper mindre äventyr som kan kopplas ihop till en sorts minikampanj. I den lallar man runt i omgivningar av gröna fält, pärlande bäckar och trivsamma skogar. Man besöker skördefester och lunchar på Gröna draken medan man utför små uppdrag för Bilbos räkning i en värld där det värsta som kan hända är att man blir utskälld av bonden Maggot.

D&D 5e (Ravenloft är till och med i karantän i multiversum för der är för mörkt), Exalted, RIFTS, Wanderhome, Masks, Mutants & Masterminds, Adventure!, Tales of Equestria, Drakar och Demoner och Starcrossed så här på rak arm.

Jag kom in i den här tråden efter att ha läst titeln och trodde att du ville ha ännu deppigare grejer. Men jag får väll spara Grey Ranks och Wraith boken om förintelsen rekommendationerna till en annan trås…

Last edited:
Många! Speciellt beroende på hur man ser på ”tydligt mörker”, tex spelet Paranoia! anser jag är ganska glättigt trots att rollpersonerna lever i en dystopi och dör stup i kvarten av orättvisa skäl. Den uppenbara humorn och pastelltonen väger upp.

Några fler exempel är Heroes of Cerulea,
7th Sea, Troubleshooters, Nordiska Väsen (trots att det är skräck!), Stewpot, osv, osv.

Jag kom in i den här tråden efter att ha läst titeln och trodde att du ville ha ännu deppigare grejer. Men jag får väll spara Grey Ranks och Wraith boken om förintelsen rekommendationerna till en annan trås…
Haha, jag tänkte faktiskt lite på dina återkommande skapelser, som jag ofta tycker om att läsa men har svårt att närma mig spelmässigt. 😄

Last edited:
Troubleshooters,
Hade tänkt nämna detta, jag tycker att The Troubleshooters det är ett av de mer positiva spelen imed tydlig vision om vad det vill. Vissa av äventyren kan gå åt det mörka hållet men den lättsamma tonen håller allt på en positiv sida

Back