Nekromanti Dvärgproblem (RotEE)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
förslag på inspirerande litteratur eller annat material för att få ett nytt sätt att se på dvärgar som fantasyfenomen
Slaine. Hans dvärg Ukko och synen på dvärgar känns annorlunda, samtidigt som den passar den historiska synen på på dvärgar mycket bättre.

Jag brukar själv köra dvärgar baserat på deras främsta egenskap. De är små. Detta hårddrar jag sedan genom att tillämpa alla negativa epitet som kan ges prefixet små-. De är småsinta, småfega, småsnåla, smålata, småelaka, småaktiga, smågnälliga, småohygieniska och så vidare. Funkar väldigt bra och passar in i den historiska bilden av dvärgar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag brukar själv köra dvärgar baserat på deras främsta egenskap. De är små. Detta hårddrar jag sedan genom att tillämpa alla negativa epitet som kan ges prefixet små-. De är småsinta, småfega, småsnåla, smålata, småelaka, småaktiga, smågnälliga, småohygieniska och så vidare."

Småpåvar? Smålänningar? Småsparare? Småföretagare? Nä du, det där håller inte.


Storuggla, vad ska man se på
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Dvärgar utan gruvor

Som någon sa förut: Flytta dvärgarna till nya miljöer.
MIn ide:
För länge sen skapade gudarna dvärgarna för att härska i bergen, dock dröjde det inte länge innan dvärgarna tröttnade på mörkret och flyttade ut i solen. Det har nu gått lång tid och de har blivit längre, inte lika kraftiga och hatar allt som har med sten att göra. De lever på stora slätter som ett nomadfolk och är rädda för trånga utrymmen och mörker.
En till rolig sak är att gudarna eller deras skapare e rejält förbannade på dvärgarna för att de små jävlarna trotsade dem så de försöker göra livet surt för dvärgarna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Favorit i repris

Jag tycker att just det här inlägget har figurerat runt väldigt mycket på sistone. :gremwink:

Det kan väl inte vara så att du är väldigt förtjust i både Castle Falkenstein och dess syn på dvärgar?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Mitt förslag är att låta dvärgarna vara en utstött och föraktad minoritet inte olik den bilden man hade av judarna under medeltiden. De bor i särskilda kvarter och får bara arbeta med särskilda yrken. Deras kläder och traditioner avviker väldigt mycket ifrån människornas och de får ofta skulden för allt ifrån krig till olika farsoter. Sammanhållningen är väldigt stark om man viskar tyst om en svunnen storhetstid då det var dvärgarna som styrde världen. Legenderna berättar om mystiska dvärgfästen i bergen där uråldriga kungar fortfarande styr över fria dvärgar.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Håller med Wallium, tycker man skall ha dvärg kastning, & använda dem som måltavlor för alla tänkbara råa skämt använd dem som en integrerad del exempel inredning på värdshus, perfekt avsugning & drinkbord...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
AAAAAPP, app, app!

Vad är det här för fasoner, först förolämpar du dvärgarna och sedan gömmer du dig bakom en mur och säger att vi inte ska starta en sådan diskussion? Vad är det för stil, va?! Du är den mest ohederssamma lilla ynkrygg jag nånsin stött på! Precis som dina fjolliga alvvänner! :gremgrin:

Det är klart... :gremtongue:

Ja, det tror jag faktiskt skulle funka. Sedan kan det ju vara så (om man inte helt vill överge den traditionella dvärgen) att nomaddvärgarna har brutit med sina förfäder i bergen med deras gruvgångar osv. och att de nu ligger i konflikt med varandra, eller bara hyser ett starkt förakt mot varandra och OM de skulle mötas skulle det bli mycket våldsamma känsloyttringar och bråk osv... Ja, ni fattar poängen.

Jupp, vi fattar och det är en lysande idé. Som nomadfolk skulle de inte kännas alltför långt ifrån sin riktiga miljö men ändå vara totalt annorlunda.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tänkte mig lite mer subtila saker som att de flesta har väldigt många fördommar om dvärgar, att de alltid framställs som extremt snåla och gnidna i pjäser, historier och skämt. Att de ofta kommer i kläm när adeln behöver pengar, ungefär som judarna här i Europa alltså.

"...som en integrerad del exempel inredning på värdshus, perfekt avsugning & drinkbord... "

Varför måste du alltid gå för långt? Skillnaden mellan vad som är kul och vad som är avsmakligt är faktiskt ganska stor.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Ber ödmjukast om ursäkt för mitt försmädliga uppförande, tog det lite bildligt kanske men du har absolut rätt i att man borde ta dvärgar till en minoritet & få dem att bli smädade & pirayor i samhället lite som judarna eller zigenare eller olik hyade, men det är väl också lite av en platityd, att alltid ha minoriteter som behandlas illa det finns i alla fantasy världar & böcker, det vore mer intressant att ha dem som mytiska varleser som ingen vet om de finns eller inte. Bara deras underverk i sten finnas kvar & det cirkulerar sagor & fabler om detta småväxta folk, vars otroliga skicklighet med stål & sten drev dem in i bergen för att undvika att bli utrotade av de giriga människorna....
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: AAAAAPP, app, app!

Jupp, vi fattar och det är en lysande idé. Som nomadfolk skulle de inte kännas alltför långt ifrån sin riktiga miljö men ändå vara totalt annorlunda.
Trevligt att du tycker idén var bra. Hoppas andra (typ Vehener) tycker det också.

Det är klart...
Där ser man ju vilket skrot och korn du är gjord av :gremwink:

/Balderk
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Nix

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Vad sägs om att skrota dem?



--------------------------------------------------------------------------------


Hade jag skapat kampanjvärlden i detta nu så hade jag antagligen/kanske gjort det, men som det är nu så har min nuvarande spelgrupp levat och verkat i en värld med dvärgar i två, tre år så de kan inte bara plötsligt försvinna.
Jodå de kan de, men det kräver lite tid och beror på hur man gör det. Finns ett underbart Babylon 5 -avsnitt där det dyker upp någon dödlig luftburen sjukdom som bara påverkar arter med en viss sorts fysiologi. Och de andra raserna kan bara stå vid sidan om och se på när rasen går under eftersom det inte finns något de kan göra för att få stopp på det.

Så gäller bara hitta på en orsak till en sådan sjukdom. Naturligtvis så att alla andra blir bärare av den men utan att de själva insjuknar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Nix

-------------------------------------------------------------------------------

Vad sägs om att skrota dem?
--------------------------------------------------------------------------------


Hade jag skapat kampanjvärlden i detta nu så hade jag antagligen/kanske gjort det, men som det är nu så har min nuvarande spelgrupp levat och verkat i en värld med dvärgar i två, tre år så de kan inte bara plötsligt försvinna.
Jodå de kan de, men det kräver lite tid och beror på hur man gör det. Finns ett underbart Babylon 5 -avsnitt där det dyker upp någon dödlig luftburen sjukdom som bara påverkar arter med en viss sorts fysiologi. Och de andra raserna kan bara stå vid sidan om och se på när rasen går under eftersom det inte finns något de kan göra för att få stopp på det.

Så gäller bara hitta på en orsak till en sådan sjukdom. Naturligtvis så att alla andra blir bärare av den men utan att de själva insjuknar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Boomerang Rapido

"Jag tycker att just det här inlägget har figurerat runt väldigt mycket på sistone."

Sedan urminnes tider, skulle jag vilja säga. Jag pratade mig varm om Castle Falkenstein redan då jag var grön (dvs hade grön färg på användarnamnet).

"Det kan väl inte vara så att du är väldigt förtjust i både Castle Falkenstein och dess syn på dvärgar? "

Damn straight! Världen skulle vara en bättre plats om fler gillade Castle Falkenstein och dess dvärgar.

Man skulle i alla fall slippa puckade trådar som "varför är alla dvärgar likadana", "krut i fantasy suger" och "fantasy ska va som tolkien ba". :gremwink:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Boomerang Rapido

tycker att dvärgar skall vara som de i Chronopia
mmm, advokater, mmm
men där är de ju inte bara rena stridsmaskiner utan även stridsinginjörer, mmm, och annat smått och gott
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Boomerang Rapido

Damn straight! Världen skulle vara en bättre plats om fler gillade Castle Falkenstein och dess dvärgar.
Exactumundo! Dessutom är inte Krille ensam skyldig - jag och (i mindre skala) Dnalor har också dvärgat oss. (Och dvärgarna är dessutom ballare än drakarna som i sin tur är ballare än alverna som bara är lite tröskad folklore.)

Erik
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Katherine Kerr har Dvärgar som jag tycker fungerar ganska bra, de må ha både yxor och ringbrynjor när de går ut i krig, men de (av det man får veta) hare ett ganska intressant samhälle, Männen lever uppe i ljuset, och är de som sköter jordbruket och liknande, kvinnorna lever i staden djup (den låga staden) långt nere under marken i moder jords famn. Endast män från den egna staden få beträde dom delarna. Kvinnorna är inte heller någonsin uppe i ljust (och önskar det inte heller, de är inte fångar) utan det är sönernas jobb.
Kvinorrna lyssnar till berget och jorden, lyssnar till vad de kan berätta, det är även kvinorna som är de magikunniga i staden.
 
Top