D&D Dungeons & Dragons goes World of Warcraft

Arrikir

Kaosaktig uppsyn
Såg reklam för detta på Youtube, vad tror ni om denna kombination?
Jag vet att mycket av Warcraft är inspirerat av D&D, men frågan är väl bara om ett MMORPG fungerar bra som ett TTRPG?

Länk

Jag har bara två, till varandra orelaterade, kommentarer om detta.

1. Det fanns en officiell WoW-konvertering till D&D redan under 3e-eran, när WoW var som störst. Den gjorde så vitt jag vet inget större avtryck. Å andra sidan marknadsfördes den knappt alls. Nu verkar de göra en mycket kraftfullare push. Det får ju till och med plats som en av de "seasons" som WotC har börjat dela upp sitt release-år i. Så det kanske går bättre denna gång?

2. Kommer ingen ihåg hur mycket grognards gnällde på att 4e var alldeles för likt WoW? Håhåjaja. O tider, o seder.

Inte som att WoW har ont om content, så varför ska en välja att spela det som rollspel? Känns som att datorspelet vara gör grejen bättre liksom.

Also, är inte det här minst tio år för sent? Hade det kommit till Cataclysm hade jag fattat det, men nu var det väl ganska länge sen WoW gjorde någon bigger splash förutom hos fundamentalisterna?

Otroligt trött koncept.

Och då är jag både en gammal D&D-, såväl som WoW-älskare.

WotC gjorde ju relativt nyligen en crossover mellan sina egna spel D&D och Magic: the Gathering. Jag tänker att de borde sitta på någon sorts data om hur mycket draghjälp projektet gav till det ena eller andra spelet.

Är WoW stort idag? Och är det mest gamla spelare eller är det även poppis bland kidsen?

Back