Dungeons & Dragons-filmen

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Spelar man D&D på det viset blir det många random encounters och man dör eller får slut på resurser. Så det är inget jag skulle rekommendera.
Det är det helt förväntade sättet att spela den överväldigande majoriteten av alla publicerade äventyr.

Random Encounters betyder mer XP och ibland till och med mer skatter. Det vill man inte missa!
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Som någon som tar sitt D&D på mer allvar än tonen i trailern så hoppas jag på det bästa. Jag önskar mer nåt åt Lord of the Rings eller Harry Potter men Marvelfilmer har satt en viss ton. Nu verkar många tro att det är bara att Marvelfilmer har en del skämt och action som är det viktiga, det brukar vara en del drama och personlig utveckling i dem också men men. Jag hoppas att det bästa jag får ut av filmen inte bara är att få se en bunt kända D&D-monster i rörlig form och att den är bra, och går bra nog för att det ska bli fler D&D-filmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Att han sitter och krafsar på sitt rep under hela striden. 110% rollspelssesion på fritidsgården.
Ja, på gott och ont (mest gott, hoppas jag, men det återstår att se) verkar filmens premiss vara att kännas som en skojig rollspelssession.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är kanske lite OT, men jag tycker att alla DnD-filmer saknar personlighet.

Hur många som skriver i den här tråden har sett tidigare DnD-filmer? (jag gissar de flesta)
Vad kommer ni ihåg från dem?
- En kille i fånig mössa smyger in i ett palats på natten, kliver på en matta som är en fälla. Det är egentligen gröt som någon målat en matta på (CGI var inte så häftigt för 20 år sedan).
- Jeremy Irons spelar över.
- Ond skurk med blått läppstift har tentakler i öronen.

Alla DnD-filmer ska likna ett DnD-äventyr.
Huvudpersonerna är 4-5 äventyrare som ofta är lite inkompetenta (tänk Jönssonligan) som på något vis ska utföra ett uppdrag.
Vi får se monster, magi, specialeffekter, lite romantik, fåniga skämt och onda skurkar som är mer minnesvärda än huvudpersonerna.

Säg mig en sak: hur många av hjältarna/huvudpersonerna kan ni nämna vid namn från tidigare DnD-filmer?
(alltså rollerna, inte skådespelarna)

- Hur många huvudpersoner ur Sagan om Ringen-filmerna kan ni nämna vid namn?
- Hur många huvudpersoner ur Harry Potter-filmerna kan ni nämna vid namn?
- Hur många huvudpersoner ur Marvelfilmerna kan ni nämna vid namn?

Hade inte en DnD-film blivit bättre, eller iallafall mer minnesvärd, om den byggde på lite mer ikoniska personer, som R.A. Salvatores mörkeralv Drizzt, eller magikern Raistlin från DragonLance?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hade inte en DnD-film blivit bättre, eller iallafall mer minnesvärd, om den byggde på lite mer ikoniska personer, som R.A. Salvatores mörkeralv Drizzt, eller magikern Raistlin från DragonLance?
Jag tror att man får väldigt olika utfall om man bestämmer sig för att göra en D&D-film jämfört med att göra t.ex. en Dragonlance-film.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Snails. För det är ett så jäkla dumt namn.
Jag mindes också det! Han har ett riktigt bra skämt när de klättrar på tornet i början också ”While we are up here, why don’t we rob God?”
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror att man får väldigt olika utfall om man bestämmer sig för att göra en D&D-film jämfört med att göra t.ex. en Dragonlance-film.
Håller med.
DnD är i grunden väldigt generisk och kampanj-agnostisk.
I rollspel fungerar det för där kommer man ihåg sina egna rollpersoner och äventyr.
På film däremot fungerar det inte lika bra - ingen kommer ihåg en generisk fantasyfilm.
En DragonLance film(serie) skulle däremot vara mer minnsevärd.

Jag förstår ju varför vi aldrig får se det: DragonLance skulle inte bosta försäljjningen av Forgotten Realms, Eberron, Dark Sun, Greyhawk.
Istället skulle det boosta bara DragonLance och Krynn (och antagligen ge Margaret Weis och Tracy Hickman massor med pengar - något som Hasbro inte vill).
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Som någon som tar sitt D&D på mer allvar än tonen i trailern så hoppas jag på det bästa. Jag önskar mer nåt åt Lord of the Rings eller Harry Potter men Marvelfilmer har satt en viss ton. Nu verkar många tro att det är bara att Marvelfilmer har en del skämt och action som är det viktiga, det brukar vara en del drama och personlig utveckling i dem också men men. Jag hoppas att det bästa jag får ut av filmen inte bara är att få se en bunt kända D&D-monster i rörlig form och att den är bra, och går bra nog för att det ska bli fler D&D-filmer.
Ja, det kändes ju väldigt mycket som en typisk Marvel-film. Den enda skillnaden är att det är D&D istället för serietidningar, och att det inte redan gjorts tiotals(? ingen aning) filmer på samma tema.

Jag tyckte att det såg kul ut (mycket mer intressant än en till superhjältefilm)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag tyckte absolut att det kändes som en mix mellan typ stämningen från Guardians of the Galaxy / Thor Ragnarok, och typ beer&pretzels-spelande så som jag tänker mig det (spelar ju knappt rollspel längre, och när jag gör det så är det inte b&p-spekande), och typ de skojjigare APs jag sett (eller hört). Jag lyssnar inte på poddar men när det begav sig så tittade jag på utdrag från Acquisitions Incorporateds möten och så.

Så… Lättsam, humoristisk, ytligt fantasy-skojjeri med självdistans. Jag tror det blir bra. Under förutsättning då att trailrarna inte snott alla bra scener och resten bara är trök, då.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
stämningen från Guardians of the Galaxy / Thor Ragnarok
Jag håller helt med om detta. Två filmer jag tyckte var så enfaldiga att de inte ens blev roliga. När jag sett GotG kände jag mig helt gaslightad över att så många tyckte att den var så bra.

Tilläg: att/om jag och @krank har motsatta uppfattningar om dessa filmer betyder det bara att allt är i sin ordning. Det är när vi är överens som ni ska oroa er.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag håller helt med om detta. Två filmer jag tyckte var så enfaldiga att de inte ens blev roliga. När jag sett GotG kände jag mig helt gaslightad över att så många tyckte att den var så bra.
Thor: Ragnarok tyckte jag höll, mycket för att det var en ny take, men Love & Thunder var bara mer nonsens. Tanken på att Taika Waititi ska få göra Star Wars-film är oroande.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Håller med.
DnD är i grunden väldigt generisk och kampanj-agnostisk.
I rollspel fungerar det för där kommer man ihåg sina egna rollpersoner och äventyr.
På film däremot fungerar det inte lika bra - ingen kommer ihåg en generisk fantasyfilm.
En DragonLance film(serie) skulle däremot vara mer minnsevärd.

Jag förstår ju varför vi aldrig får se det: DragonLance skulle inte bosta försäljjningen av Forgotten Realms, Eberron, Dark Sun, Greyhawk.
Istället skulle det boosta bara DragonLance och Krynn (och antagligen ge Margaret Weis och Tracy Hickman massor med pengar - något som Hasbro inte vill).
Är inte den här Forgotten Realms? Där är Red Wizards of They så antog det
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är inte den här Forgotten Realms? Där är Red Wizards of They så antog det
Jo, det är Red Wizards of Thay, men jag uppfattar filmen som väldigt generisk Forgotten Realms/DnD.
I den här filmen råkar de onda magikerna ha röda kläder, men hade de andra kläder kunde det ha utspelats i någon annan DnD-värld.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jo, det är Red Wizards of Thay, men jag uppfattar filmen som väldigt generisk Forgotten Realms/DnD.
I den här filmen råkar de onda magikerna ha röda kläder, men hade de andra kläder kunde det ha utspelats i någon annan DnD-värld.
Finns det någon garanti för att de inte bara blandar och ger som de behagar från allt möjligt inom D&D?
 
Top