Dungeons & Dragons-filmen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
Jag brukar vara väldigt, extremt förlåtande mot fantasy filmer... Men jag håller helt med dig utifrån vad jag såg i trailern.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag brukar vara väldigt, extremt förlåtande mot fantasy filmer... Men jag håller helt med dig utifrån vad jag såg i trailern.
Samma här, jag kan rycka på axlarna åt det mesta, tyckte (eller intalade mig åtminstone) till och med att World of Warcraft var en okej rulle, men jävlar så svårt det är att svälja det här eländet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
fy satan så uselt det verkar [...] eller [...]?
Ja.

Jag som kan gilla 300, senaste (?) King Arthur-filmen, Sin City, och Suckerpunch för att de inte tar sig själva på FÖR stort allvar... tycker att den här filmen verkar inte ta varken sig själv eller D&D på allvar en enda sekund. Och om det är ren D&D-komedi... då är det uselt.

(det enda som lyfter trailern är ju Led Zeppelin låten, som låter som en upp-beatad cover (rätta mig om jag har fel), och inte har något med filmen att göra alls)

...jag kan nog tänka mig att vänta med att se den, tills jag behöver betala betydligt mindre än en biobiljett för det.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
Lite bättre specialeffekter och skådisar men annars ser det ut som de gamla D&D filmerna (eller iaf första för kommer inte ihåg om jag sett de därefter). Däremot fick jag en chock när jag såg första D&D utan att ha sett någon trailer inför. Hoppades på något fantastiskt men fick se något väldigt b-betonat. Nu vet jag vad som väntar :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
Ser ut att vara lika avgrundslöst uselt som det mesta inom Fantasy som filmatiserats på sistone.

Samtidigt tänker jag mig att det väl är ungefär sådär folk spelar D&D så finns säkert en del rollspelare som ändå kommer se filmen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Ja.

Jag som kan gilla 300, senaste (?) King Arthur-filmen, Sin City, och Suckerpunch för att de inte tar sig själva på FÖR stort allvar... tycker att den här filmen verkar inte ta varken sig själv eller D&D på allvar en enda sekund. Och om det är ren D&D-komedi... då är det uselt.

(det enda som lyfter trailern är ju Led Zeppelin låten, som låter som en upp-beatad cover (rätta mig om jag har fel), och inte har något med filmen att göra alls)

...jag kan nog tänka mig att vänta med att se den, tills jag behöver betala betydligt mindre än en biobiljett för det.
Ja alltså jag kan med hull och hår svälja lättsam och tramsig film, men till och med jag har uppenbarligen en gräns. Har lovat se den med en kompis, men som motkrav ska det vara en bio med utskänkningstillstånd. Turligt nog finns det nu för tiden några sådana i Stockholm.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Verkligen? ;)
BETYDLIGT!

...det som stör mig är att det verkar vara en del sådana där martial-arts och fist-fight scener i filmen... sånt som funkar så dåligt i D&D.

Jag vill se folk med 2H-svärd som bankar på varandra tills någon faller ihop av utmattning (i en D&D-film).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tycker att det verkar vara en kul, lättsam actionkomedi. Men då har jag inga särskilt starka positiva känslor inför D&D överlag heller, och upplever generellt inte fantasy som "coolt". Jag är mer pepp inför den här filmen än jag är inför typ de flesta fantasyrullar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Jag gillade när tjuven försökte göra sig fri från repet. Det känns D&D. "Vad gjorde du i striden?" - "Jag försökte slå för att komma fri från repet".
Det här känns väldigt lätt att relatera till på något sätt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
Det börjar väl bli allt mer etablerat att man hellre vill göra en 1/5-film än en 3/5-film, för det förstnämnda kommer dra folk för att de undrar om det verkligen är så dåligt?

Det sagt tror jag det är riktigt som andra påpekat att man försöker göra en film som följer spelstilen i stora AP-poddar/streams och riktar in sig på igenkänning från AP-publiken.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Alltså jag fattar ju att man vill att det här ska vara sådär charmigt paddigt att man liksom kan förlåta det och med lite tillbakalutad uppsluppenhet tycka det är bra … men fy satan så uselt det verkar. Är jag bara skitnödig, eller ser alla andra det också?
Ja, du är skitnödig (sagt med hjärta!). Det är en komedifilm som tar nytta av ett stort IP. Det här är inte värre än tex. Vox Machina liksom. Hatar man fantasykomedi så är det klart att det här inte kommer funka, men den är ärlig med vad den är iallafall.

Jämför med den gamla DnD filmen som försöker presentera sig själv som en episk fantasyfilm med lite skämt.


Jag tror det kommer bli en stabil 3/5. Kommer förmodligen skratta gott ett par gånger och ha glömt bort filmen lagom till 2025.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tycker man att D&D är superseriöst och tungt fattar jag såklart att det inte kommer vara ens grej, men mina tankar om D&D som seriös setting är inte särskilt stora (för mig personligen alltså) så för mig är lättsam och underhållande komedi helt rätt väg att gå.
 
Top