Dungeons & Dragons-filmen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Tycker man att D&D är superseriöst och tungt fattar jag såklart att det inte kommer vara ens grej, men mina tankar om D&D som seriös setting är inte särskilt stora (för mig personligen alltså) så för mig är lättsam och underhållande komedi helt rätt väg att gå.
Jag tycker inte, och har aldrig tyckt, att D&D är ”superseriöst och tungt”. Mitt problem med vad jag ser i trailarna för D&D-filmen är inte att det är lättsamt, utan att det är så generande uselt.

Lättsamt behöver inte vara dåligt, tvärtom. Men när jag ser det här känns det som att upphovsmännen inte bryr sig om filmen de gör, typ ”skitsamma, varumärket kommer sälja skiten ändå”.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag tycker inte, och har aldrig tyckt, att D&D är ”superseriöst och tungt”. Mitt problem med vad jag ser i trailarna för D&D-filmen är inte att det är lättsamt, utan att det är så generande uselt.

Lättsamt behöver inte vara dåligt, tvärtom. Men när jag ser det här känns det som att upphovsmännen inte bryr sig om filmen de gör, typ ”skitsamma, varumärket kommer sälja skiten ändå”.
Jag antar att vi får vara ense om att vara oense på den punkten. Det kan ju ha att göra med att jag vet otroligt lite om D&D, hade jag varit insatt hade jag säkert lagt märke till grejer som använde varumärket på ett sätt jag inte skulle gilla, där de missuppfattat en massa lore eller så. Men som lekman tycker jag att det skulle kunna bli en underhållande film. Gillar konceptet heist i fantasysetting!
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tycker inte, och har aldrig tyckt, att D&D är ”superseriöst och tungt”. Mitt problem med vad jag ser i trailarna för D&D-filmen är inte att det är lättsamt, utan att det är så generande uselt.

Lättsamt behöver inte vara dåligt, tvärtom. Men när jag ser det här känns det som att upphovsmännen inte bryr sig om filmen de gör, typ ”skitsamma, varumärket kommer sälja skiten ändå”.
Jag tror väl att det kan va underhållande, i alla fall för en viss målgrupp, helt enkelt för att kalkonigheten blir rolig i sig. Men jag håller med om att det jag ser är ytterst fånigt och slappt. Men andra ser ju uppenbarligen något annat.

Tillägg: Var inte typ 50% av scenerna i den nya trailern samma som i den gamla?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag skulle nog också säga 'skitnödig'. Det ser ju helt ok ut. Fantasy-action av det lättsamma slaget, påkostade effekter. Pluspoäng för gelationous cube, ugglebjörn, displacer beast och mimic. Det är ganska arketypiska d&d-grejor. En Illithid (vilket kanske är vad Hugh Grant är, vet man?) hade gjort det än mer komplett.

Sen tror jag precis som någon skrev här tidigare att jag kommer se den och vara underhållen under tiden men ganska snabbt glömma bort den. Det är dock inte unikt för den här filmen vad det gäller mig :)

Cog.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Aldrig tänkt på spelet på det sättet. Intressant tanke!
Jag berör det lite grann i den här artikeln jag skrev för ett par år sedan.

”To me D&D is a game about heroic burglary and expedition style adventures.”
”D&D is a game of burglary. It’s about reaching hard to reach places, and enter dangerous sites to find treasure and get out alive.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det kan ju vara så att det här var allt det larviga i hela filmen och att resten är superseriöst. Hoppas det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Jag tycker fortfarande att det ser tramsigt underhållande ut, vilket är bättre än det mesta man kunde förvänta sig från en D&D-film (och en höjd de aldrig har uppnått förr).

Red Wizards-designen är nog den svagaste delen - de ser bara generiskt onda ut på ett ointressant vis.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Om detta är vi ense. Min uppfattning är att D&D är ett heist-spel.
Fast de flesta heists innebär inte att man crawlar ett rum åt gången, ser till att undersöka alla så att man inte missar något, och tar långa pauser när det behövs. Så jag tycker inte att D&D instantierar det särskilt väl.

Vilket är det bästa fantasy-heist-spelet? Antagligen Swords of the Serpentine, men jag antar att en del Forged in the Dark-spel ligger bra till också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag vet inte. Tycker nog fantasykomedi kan funka och skulle inte avfärda filmen för det - men blir lite orolig för att trailern visar upp greatest hits och då är den kanske inte superkul. Skulle gissa på en 2a om den är dålig och en 3a om den är bra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Fast de flesta heists innebär inte att man crawlar ett rum åt gången, ser till att undersöka alla så att man inte missar något, och tar långa pauser när det behövs. Så jag tycker inte att D&D instantierar det särskilt väl.
Spelar man D&D på det viset blir det många random encounters och man dör eller får slut på resurser. Så det är inget jag skulle rekommendera.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Ni som tror dem kan funka som fantasy-komedi, vilka skämt tyckte ni var roligast i trailern?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Ja, du är skitnödig (sagt med hjärta!). Det är en komedifilm som tar nytta av ett stort IP. Det här är inte värre än tex. Vox Machina liksom. Hatar man fantasykomedi så är det klart att det här inte kommer funka, men den är ärlig med vad den är iallafall.

Jämför med den gamla DnD filmen som försöker presentera sig själv som en episk fantasyfilm med lite skämt.


Jag tror det kommer bli en stabil 3/5. Kommer förmodligen skratta gott ett par gånger och ha glömt bort filmen lagom till 2025.
Ändå helt otroligt att första av Jacksons Sagan om ringen filmer kom ut året efter denna! Även om det är strax över dubbla budgeten (per film) så var det verkligen två skilda världar av kvalitet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag tycker att det verkar vara en kul, lättsam actionkomedi. Men då har jag inga särskilt starka positiva känslor inför D&D överlag heller, och upplever generellt inte fantasy som "coolt". Jag är mer pepp inför den här filmen än jag är inför typ de flesta fantasyrullar.
Fantasy - inte tillräckligt "coolt" för Krank ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Tycker också att rep-grejen var roligast. Och monstren generellt. Vet inte om monstren är vanliga i D&D men de ser helfestliga ut! Jag gillar monster! Och semlor! Det fanns tyvärr inga semlor i trailern men jag fortsätter hoppas!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Tycker också att rep-grejen var roligast. Och monstren generellt. Vet inte om monstren är vanliga i D&D men de ser helfestliga ut! Jag gillar monster! Och semlor! Det fanns tyvärr inga semlor i trailern men jag fortsätter hoppas!
Jag är så kluven. Jag skulle önska en typ seriös filmatisering av en rollspelssetting. Tror jag har fått marvel-överdos-syndrom. Men detta är av yttersta vikt. Semlor får aldrig sammankopplas med amerikanska rollspel. Tycker dock att de ska vara med i Neotec Somalia
 
Top