Dungeons & Dragons ÄR Drakar och Demoner!! 😁

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
iallafall enligt TT...:

"2020 var det bästa året hittills för Dragons & dungeons, på svenska mer känt som Drakar och demoner..."

Exempelvis publicerat här:


Här på WRNU tror jag vi är överens om att D&D och DoD är same, same but different.

Edit: TT har uppenbarligen fått mitt (och andras?) email och rättat felet.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Någon har uppdaterat verkligheten, för texten säger inget om Drakar och Demoner nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Det är ju en extremt vanlig syn i Sverige. Jag har mött flertalet rollspelare som inte vet skillnaden. Generellt D&D-spelare som tror att de spelar Drakar och demoner. Även folk som spelade rollspel på 90-talet och tror att de har spelat D&D.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag har sett vissa hävda att D&D står för Drakar & Demoner, medan Dungeons & Dragons förkortas DnD.

Jag vet inte hur de kom fram till det =)
Ja, det är ju inte enligt Rollspelsverkets rekommendationer. Strikt taget rekommenderar de ”DoD” för ”Drakar & Demoner” (sic), och ”DnD” för ”Dungeons & Dragons”, men de noterar även att ”D&D” är såpass allmänt spritt att det kan användas, men då endast för det amerikanska spelet. Jag har inte referensen här, men det är någon av de där jävla nomenklaturstandarderna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Ja, det är ju inte enligt Rollspelsverkets rekommendationer. Strikt taget rekommenderar de ”DoD” för ”Drakar & Demoner” (sic), och ”DnD” för ”Dungeons & Dragons”, men de noterar även att ”D&D” är såpass allmänt spritt att det kan användas, men då endast för det amerikanska spelet. Jag har inte referensen här, men det är någon av de där jävla nomenklaturstandarderna.
Annars kan man köra på ”Drode” för det svenska och ”Dundra” för det utrikiska. Ligger lite bättre i munnen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
iallafall enligt TT...:

"2020 var det bästa året hittills för Dragons & dungeons, på svenska mer känt som Drakar och demoner..."

Exempelvis publicerat här:


Här på WRNU tror jag vi är överens om att D&D och DoD är same, same but different.

Edit: TT har uppenbarligen fått mitt (och andras?) email och rättat felet.
Det är ju karma på något sätt. Äventyrsspel valde medvetet ett namn som var förvillande likt DnD för att snylta på deras varumärke, och de lyckades så bra att många än idag (nästan 40 år senare!) blandar ihop de två.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja men precis. Jag skrev ”sic” för att det är så det faktiskt står på böckerna, trots att det rimligtvis är en felskrivning. Titeln är ju en miss. Borde vara ”Drakar & demoner” om man vill följa svenska skrivregler. Lite pinsamt.
Ähum... Nu kan man väl inte säga att Chronopia för att ha något med DoD att göra! (för att parafrasera Sydsvenskan)

Ps. Det står naturligvis Drakar och Demoner på böckerna som föregick Chronopia. Stort D på Demoner är ju ok om det är "av hävd" aka "kopierat från D&D
 
Top