Dungeon World problematiskt, opopulärt?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kolla det som står bredvid värdena, det är de siffrorna som du använder i slaget. 16 (+2) innebär att din styrka är 16 men för Hack & Slash använder du +2.
Kunde du inte svarat på alla frågor när du hade farten uppe? :)
Så "Roll+Str" betyder ett tärningrull+2 för någon med styrka 16? Vilken tärning ska rullas då? 2T6? 1T10? Alla T12 jag kan hitta i huset?
Och vad händer om resultatet kommer i ett intervall som inte beskrivs?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag antar att det fungerar som Apocalypse World. Då betyder Roll+Str att du slår 2T6, lägger till ditt värde i Strength (eller i det här fallet då, din bonus). Om resultatet blir under 7 misslyckas du (antagligen) och spelledaren gör en Move.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Kunde du inte svarat på alla frågor när du hade farten uppe? :)
Så "Roll+Str" betyder ett tärningrull+2 för någon med styrka 16? Vilken tärning ska rullas då? 2T6? 1T10? Alla T12 jag kan hitta i huset?
Och vad händer om resultatet kommer i ett intervall som inte beskrivs?
Ah, haha, missade det. 2t6. :)
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Bland Pbta så är Dungeon World det jag spelat mest, men det är mest för att det är ganska simpelt och var lättast att få min hyfsat konservativa spelgrupp att acceptera. Men dom accepterade det fullständigt, och nu när vi väldigt sällan spelar är det bara Dungeon World eller något hack som jag ibland slängt ihop. Vi har iofs spelat en del andra pbta, men dom gillar att vara en grupp äventyrare, och de flesta andra är mer PvP.

Generellt tycker jag att Dungeon World är helt okej, men det finns mycket bättre och intressantare Pbta spel såklart. DW är helt enkelt en gateway till den fantastiska och komplexa pbta-världen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
https://dungeon-world.com/downloads/ här fanns en "the dungeon world guide" med hjälpsamma saker för oss som aldrig varit i närkontakt med pbta så den ska jag försöka läsa nu även om jag tror mig snappat upp spelfilosofin med moves hyfsat väl.

Jag trivs med fantasy, gillar inte efter-katastrofen-settings och är rätt ointresserad av PvP i rollspel, så jag tror inte det finns nåt bättre pbta-spel för mig. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Jag trivs med fantasy, gillar inte efter-katastrofen-settings och är rätt ointresserad av PvP i rollspel, så jag tror inte det finns nåt bättre pbta-spel för mig. :)
Monster of the Week är trevligt också, lätt att peka på inspiration till det för de flesta med allt från Buffy till Arkiv X plus mer.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tycker det väldigt ofta är så att det är de som visar sig vara värst IRL. Talk the talk, walk the walk etcetera.
I min erfarenhet är det de personer som godhetssignalerar mest som är de värsta syndarna.
Därför har jag väldigt svårt för personer som i varannan mening ska propsa på sin egen godhet och sina egna mänskliga värderingar samt gärna slå lite på andra där de kan ifrågasätta symbolisk godhet. Hade man varit en sund och hälsosam själ så behöver man inte behövt visa upp det (på forum som detta t.ex.).

Exempel:
Min sambos ex har trakasserat henne i fem år, vi har varit i tre rättegångar mot honom, en för bl.a. grov misshandel. Men kollar man hans Facebookprofil så står det på internationella kvinnodagen "Ett stort hurra för alla er starka kvinnor där ute".
Godhetssignalering är något som används av folk som har mörker att dölja!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
I min erfarenhet är det de personer som godhetssignalerar mest som är de värsta syndarna.
Därför har jag väldigt svårt för personer som i varannan mening ska propsa på sin egen godhet och sina egna mänskliga värderingar samt gärna slå lite på andra där de kan ifrågasätta symbolisk godhet. Hade man varit en sund och hälsosam själ så behöver man inte behövt visa upp det (på forum som detta t.ex.).

Exempel:
Min sambos ex har trakasserat henne i fem år, vi har varit i tre rättegångar mot honom, en för bl.a. grov misshandel. Men kollar man hans Facebookprofil så står det på internationella kvinnodagen "Ett stort hurra för alla er starka kvinnor där ute".
Godhetssignalering är något som används av folk som har mörker att dölja!
Well, det låter om inte annat som ett väldigt praktiskt och användbart sätt att kunna göra ad hominem-attacker* mot alla som gör försök att kritisera sunk eller att skapa ickesunkiga eller rentav progressiva saker.

Vilket väl är… öh, bra. Eller nåt.


* Alltså, att man attackerar personen – "du godhetssignalerar bara!" är ju en attack mot personens karaktär och motivationer – snarare än det personen säger. En väldigt vanlig taktik i vissa kretsar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
MODERERING

Som ni säkert vet är det här forumet för rollspel, och den här tråden handlar om huruvida Dungeon World är populärt och/eller problematiskt. Diskussioner om vem som skriver vad och varför på sociala media är alltså OT.

Ha en fortsatt trevlig dag.
 
Top