Dungeon World problematiskt, opopulärt?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Läste i tråd (som sedan låstes innan jag hann till slutet), att Dungeon World inte var så poppis, samt något problem med någon av författarna.

Hur är det egentligen? Min bild är att DW är ganska väl spritt och använt. Ett av de mer spelade PbtA spelen. Till exempel använder sig Vi Spelar Rollspel av det. Samt att jag hör mycket om det (och hack av det) i andra poddar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Här finns lite info om spelskaparen Adam Koebels beteende. Jag är inte bekant med spelet i övrigt. Har bara hört det nämnas i podden Fear of a Black Dragon.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Spelsystemet i sig tycker jag funkar väldigt bra. Jag spelleder det i en west-marches kampanj med ungdomar. Jag har ändrat lite här och var men i det stora hela tycker jag att det är ett fullvärdig alternativ till DnD.

Jag har också förstått det som att det har spelats mycket och jag har hört att det precis som för mig var mångas inkörsport till PbtA.

Adam Koebel gjorde en jäkligt otrevlig tankevurpa för något år sedan när han fick för sig att i livesänd actual play låta en SLP förgripa sig på en rollperson. Spelarna ville inte vara med mer och kampanjen lades ner och Koebel gjorde någon form av offentlig ursäkt. Men han fick så mycket backlash att han sedan dess helt har lämnat rollspelsscenen.

Det var himla märkligt för han har alltid pratat mycket om trygghetsverktyg och "snacka med gruppen". Så jag blev väldigt förvånad över det hela.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Mitt intryck är väl att det är väldigt poppis, om än inte i Sverige kanske?, finns många alternativa små hacks till det som är poppis, typ Freebooters of the frontier. Spelet i sig höll väl på att bli lite twitterhatat pga hur det skrevs om orker i det (och kanske lite mer) och vet inte om det drabbats av någon backlash pga skaparens beteende som nämns ovan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Läste i tråd (som sedan låstes innan jag hann till slutet), att Dungeon World inte var så poppis, samt något problem med någon av författarna.

Hur är det egentligen? Min bild är att DW är ganska väl spritt och använt. Ett av de mer spelade PbtA spelen. Till exempel använder sig Vi Spelar Rollspel av det. Samt att jag hör mycket om det (och hack av det) i andra poddar.
Kan ha varit mitt inlägg.

Jag spelar nästan inte PbtA helt enkelt för att mina spelgrupper inte gör det. Det är inte riktigt samma sak som som att det inte är poppis. :)

Sedan har den ena författaren hamnat i blåsväder. Jag vet inte om det ska vara tillräckligt för att bojkotta hela spelet, för det drabbar den andra författaren som är oskyldig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Någonstans bland alla dessa reddit inlägg skall det finnas nån kvinna som skriver som påstat sig vara koebles ex och anklagar Koebel för en del sunkigheter .
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Roll20 släpper av och till lite info om vad deras plattform används till.

EN World brukar rapportera om det. Hittar dock inte Roll20s egna post.


DungeonWorld var senast på plats 16, vilket i mitt tycke får bedömas vara bra. Baserat på det, skulle jag säga att DungeonWorld är ett populärt rollspel, mer spelat än de flesta, men några magnituder under D&D, CoC och Pathfinder.

MVH

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Värt att notera i sammanhanget är att Adam Koebel är EN av skaparna bakom DungeonWorld. Det är alltså inte han som ensam skapat DungeonWorld.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,140
Jag har planer på att spela DW på svenska med sambo och dotter. De planerna påverkas inte av Koebels tvivelaktiga beteende.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Podcasten "Vi spelar rollspel" kör igenom Den femte komfluxen med DW. De betade dock av två andra regelsystem innan.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,079
Location
Göteborg
Jag försökte köra DW för några år sedan och upplevde att strid var en något knölig hybrid mellan narrativt och tradd-spel.

Men andra verkar ju få det att funka, så det kanske bara var mitt fel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det har även figurerat anklagelser ifrån olika håll mot Koebel att hens Wokeness bara sträcker sig tills hen kommer hem och stänger dörren ett klassiskt exempel av White Knight i sin värsta form ...

https://www.reddit.com/r/rpg/comments/fts4rd
Personerna som droppar den typen av anklagelser är nästan garanterat människor som själva sedan gladeligen konsumerar Disney och dylik kalkylerad late capitalist-fejk-wokeness. Jag köper att Koebel gjort enorma blunders, men att sitta och försöka värdera hur "äkta" folks wokeness är, det är ett sisyfosprojekt som skriker perspektivlöshet och hyckleri.
 
Last edited:

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Det var himla märkligt för han har alltid pratat mycket om trygghetsverktyg och "snacka med gruppen". Så jag blev väldigt förvånad över det hela.
Tycker det väldigt ofta är så att det är de som visar sig vara värst IRL. Talk the talk, walk the walk etcetera.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tycker det väldigt ofta är så att det är de som visar sig vara värst IRL. Talk the talk, walk the walk etcetera.
Jo, senaste åren visar på detta i hela samhället. Inte är rollspelssvängen undantagen, varken tidigare, nu eller framöver.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Personerna som droppar den typen av anklagelser är nästan garanterat människor som själva sedan gladeligen konsumerar Disney och dylik kalkylerad late capitalist-fejk-wokeness. Jag köper att Koebel gjort enorma blunders, men att sitta och försöka värdera hur "äkta" folks wokeness är, det är ett sisyfosprojekt som skriker perspektivlöshet och hyckleri.
Jag har heller aldrig kallat mig eller claimat att vara woke eller jömfört Koebels Wokeness med min egen men när man som koebel utger sig för att vara feminist och woke och sedan uppträder sunkigt mot kvinnor och låta slp förgripa sig sexuellt på en spelares karaktär när man förespråkar trygghetsverktyg inom rollspel det är HYCKLERI a det grövsta.

Anklagelserna mot Koebel och hans Wokeness kommer ifrån folk som påstår sig haft att göra med Koebel på ett eller annat sätt bla så är det en person som påstår sig dejtat Koebel cirka 5 år innan hans spelledar fadäss som anklagar Koebel för att endast agera woke utåt när folk ser på men bakom stängda dörrar är koebel en annan person .
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
https://dungeon-world.com/#downloads
Okej, jag går hit och laddar hem play kit. "Everything you need to play, just add dice and pencils."

När jag läste dokumentet på mobilen så fattade jag inte hur man fick värden på grundegenskaper, men på en datorskärm så ser jag att det faktiskt står vad man ska placera ut. :)

Men tärningsslag då?
Hack & Slash When you attack an enemy in melee, roll+Str. On a 10+ you deal your damage to the enemy and avoid their attack. At your option, you may choose to do +1d6 damage but expose yourself to the enemy’s attack. On a 7–9, you deal your damage to the enemy and the enemy makes an attack against you.
Roll+Str? Str är väl strength, och för en barbar kan det vara 16. Så jag gissar att det är både negativa och positiva tärningar inblandade, men lyckas inte se nåt sånt i dokumentet så jag känner mig ultratrög.
I fallet ovan finns det ingen förklaring till 6-, så vad händer då? Ingenting alls? Eller nåt uppenbart superfail som man förväntas förstå själv?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Eller nåt uppenbart superfail som man förväntas förstå själv?
Kolla det som står bredvid värdena, det är de siffrorna som du använder i slaget. 16 (+2) innebär att din styrka är 16 men för Hack & Slash använder du +2.
 
Top