Nekromanti Dungeon of Doom - Gothcon

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Själv dog jag två ggr, men det bästa var ändå den totala nostalgin i ett äkta dungeonkräl.

Specielt frasen "Det måste ju vara något bra längst in, eftersom ingen har kommit ut..." kommer finnas i medvetandet ett längre tag. Aldrig har det varit så kul att dö. En eloge till Dante, Magnus, Chrull och Yassilius som med stor passion skapade kötthögar av våra stenhårda (?) äventyrare. =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Tack

Nämnas bör att Marcos första gäng var de första som följde D&D paradigm; leta fällor, lyssna dörrar, kolla läget, leta fällor, lyssna dörrar, kolla läget.

Förvånansvärt många rusade bara rakt in och dog. I fällor. :gremlaugh:

M.
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Tack

Förvånansvärt många rusade bara rakt in och dog. I fällor.
Du menar de som inte blev paralyserade och uppätna av carrion crawlers, eller fick sin Wisdom utsugen av hungriga allips? :gremtongue:

-V, som dog tre gånger men hade väldigt trevligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Så småningom

Troligen efter BSK. Då har vi kört det i botten. Det ska spelas på LinCon, troligen på SydCon och förhoppningsvis på BSK.

M.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Japp. Tack för slash'n'gib

Nämnas bör att Marcos första gäng var de första som följde D&D paradigm; leta fällor, lyssna dörrar, kolla läget, leta fällor, lyssna dörrar, kolla läget.

Hahaha. Jupp. Det var en fungerande taktik, under en session körde vi med devisen "Vi ondingar går där bort och tvingar de andra framför oss. Triggar de en fälla så dör de, och inte oss. Bra bra." =).

Min lilla halvlängdsgentlemannatjuv med +7 i Ranged Combat däremot var så feg så alla dog och tvingade honom kvar mellan en stor blob ala Helvetet och en kyckling med 15 huvuden. Illa. :).

Kudos till er iaf! :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,418
Tyvärr fick jag ingen möjlighet att spela the Dungeon under Gothcon (de jag försökte samla ihop orkade tyvärr inte under lördagskvällen, och det är kanske tveksamt om vi hade fått plats i alla fall). Roligt att ni andra hade kul! Om jag åker till Lincon får jag väl göra ett nytt försök.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Sluträkningen ...

Dungeon of Doom blev en stor succé, och vi som arrangerade hade jättekul.

Från klockan 10 på fredag förmiddag till klockan 14.30 på söndag äventyrades det i D of D (givetvis med paus för sömn). Eftersom vi var fyra spelledare avlöste vi varandra efter någon sorts rullande schema, och kunde alltid ha spelet igång.

Sammantaget mötte 119 äventyrare sin död under Gothcons tre dagar.

DKI* är 100 %.

Nu ska vi putsa lite på vår dungeon så den blir ännu roligare – både att spela och att spelleda – tills det är dags för Lincon.

Jag har bl.a. en idé om hur man ska göra de förgenererade rollpersonerna bättre (och följaktligen roligare att spela). Jamis Buck's NPC generator lämnar tyvärr en del övrigt att önska.

Det var hur som helst askul att intresset var så stort.

<font size="1">* DKI = död kund-index</font size>
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Sluträkningen ...

Jag har bl.a. en idé om hur man ska göra de förgenererade rollpersonerna bättre (och följaktligen roligare att spela). Jamis Buck's NPC generator lämnar tyvärr en del övrigt att önska.
Den uppdaterade 3.5-versionen som finns att ladda hem på ENWorld funkar hyfsat för att slumpa fram stora mängder rollfigurer, men vill man dessutom ha korrekt utrustning till dem får man använda något annat program, alternativt kombinera NPC-generatorn med NPC Equipment Generator, som också finns att ladda hem på ENWorld.

E-tools och PCGen är utmärkta verktyg, men jag vet inte om någon av dem har någon funktion för att slumpa fram t.ex. 100st level 1-figurer.


-V, som anser att mängden paralyserande monster och fällor bör dras ned till nästa uppsättning av Dungeon of Doom. :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Paralysering och rollpersonsgeneratorer ...

Jag gillar paralyserande fällor och varelser.

Men alliparna får definitivt stryka på foten i D of D 1.1. Det rummet var inte så kul.

Jamis Buck's NPC generator skapar märkliga rollpersoner. Skills och feats slumpas fram utan rim och reson.

Jag (och Herr Nils) har kommit på något som vi tror ska funka bättre:

Varje rollperson består av tre (fyra för spellcasters) kort: ett kort som anger ras, klass och grundvärden; ett kort som anger skills och feats; ett kort som anger utrustning; och ett kort som anger spells.

På så vis kan man kombinera ihop massor av olika rollpersoner genom att dra eller välja kort.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Sluträkningen ...

som anser att mängden paralyserande monster och fällor bör dras ned till nästa uppsättning av Dungeon of Doom.

Du får väl göra som jag och min gode kamrat gjorde: Vi tvingade de med good alignment gå före oss så vi kunde undvika fällorna. Iofs dog de i fällorna, men VI överlevde och det var det viktigaste.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Toppenidé!

Det där med korten alltså. Det finns visserligen lite krångel även med det (hur passar man ihop skills och feats med rätt utrustning?), men det är en rolig grej och ett lätt sätt för folk att skräddarsy sina rollpersoner snabbt.

En sak som jag tänkte på var att jag tyckte det verkade roligast i de öppna områdena, både för spelarna och spelledarna. Vad tyckte ni som verkligen spelledde mer än ett pass? (Yassilus, Chrull och Dante, alltså)?

M.
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Ett förslag till.

Jag gillar paralyserande fällor och varelser.
Inget ont om dem, men på lägre nivåer blir det något av en "insta-kill". Har man dåligt Fort-save är man garanterat utslagen tillräckligt länge för att de andra i gruppen också ska hinna bli paralyserade, och sen...tja...

Självklart dör ju alla förr eller senare ändå (oftast förr), men jag tycker ändå att det känns roligare att "go down swinging", än att stå där som en trädgårdsdekoration medan monstret ifråga börjar gnaga en i fotknölarna. :gremgrin:

Jag (och Herr Nils) har kommit på något som vi tror ska funka bättre:

Varje rollperson består av tre (fyra för spellcasters) kort: ett kort som anger ras, klass och grundvärden; ett kort som anger skills och feats; ett kort som anger utrustning; och ett kort som anger spells.
Låter som en mycket bra idé. Ett annat förslag kanske kan vara att göra små "spellcards" för besvärjelserna, där man inkluderar en kortfattad beskrivning av dess effekter. På så sätt är det enklare för folk som inte är bekanta med D&D att se vad deras magi kan göra, och spelledaren slipper sitta och slå i PHB så mycket. När spelaren väljer att kasta besvärjelsen lämnar han helt enkelt ifrån sig kortet till spelledaren.

Detta innebär naturligtvis i sådana fall att man får banta listan på tillgängliga besvärjelser ganska rejält, t.ex. göra en lista på 10-20 stycken av de mest användbara (Magic Missile, Burning Hands, Sleep, osv) och sedan göra kort för dessa. Man kan sedan bestämma att varje magiker t.ex. får fyra olika spells till att börja med, och att dessa bestäms slumpvis.

Det kräver en hel del extra pillande, men kan nog förenkla och snabba upp spelandet. Ett annat alternativ är ju att inkludera korta beskrivningar på det kort som listar rollpersonens spells.


-V
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Sluträkningen ...

Vi tvingade de med good alignment gå före oss så vi kunde undvika fällorna. Iofs dog de i fällorna, men VI överlevde och det var det viktigaste.
"Snälla flickor kommer till himlen, andra kan komma hur långt som helst" :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Paralysering och rollpersonsgeneratorer ...

Varje rollperson består av tre (fyra för spellcasters) kort: ett kort som anger ras, klass och grundvärden; ett kort som anger skills och feats; ett kort som anger utrustning; och ett kort som anger spells.
I så fall får man nog organisera korten i någon sorts trädstruktur, så man inte får absurditeter som fighters med spell focus och så...

Alternativt låta hugade frivilliga göra ett gäng figurer och skicka in - kanske totalt 50 figurer eller så. Visst, då får ju inte alla en unik figur, men 50 figurer totalt borde ändå ge hygglig variation.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det är ju en möjlighet

Kanske en rejäl rollspel.nu-utmaning...

Alltnog, vi hade 250 rollpersoner att välja på, men även om jag älskar Jamis Bucks generatorer blev de konstiga, och utan utrustning för det fanns det inte tid till att göra för alla 250.

Ett annat alternativ är att göra en rejäl gubbe av varje klass, och sen får man köra dem om och om och om igen.

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Jo, så hade jag tänkt ...

Självfallet fixar man kort med fighter skills, rogue skills, cleric skills etc.

Likadant med utrustning och spells.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Re: Toppenidé!

"En sak som jag tänkte på var att jag tyckte det verkade roligast i de öppna områdena, både för spelarna och spelledarna. Vad tyckte ni som verkligen spelledde mer än ett pass? (Yassilus, Chrull och Dante, alltså)?"

Jag gillade faktiskt de trånga gångarna där mitt favoritmonster kunde ge sig på de stackars äventyrare och ensam ta kol på femton stycken. Helt i min smak... Fast jag tror det är mycket upp till vad man använder för monster. Olika monster är bättre anpassade för öppna eller trånga utrymmen. Närmare funderingar kan vi ta på ett ställe som inte spoilar för mycket av donjonen.
 
Top