Nekromanti Dungeon of Doom - Gothcon

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Det vore kul att spela the Dungeon of Doom på Gothcon, dock kommer jag inte själv ha med mig en hel spelgrupp. Jag undrar därför om arrangörerna tror att det kommer att finnas möjligheter att hoppa in ändå? Hur har ni tänkt lägga upp anmälningarna rent praktiskt, för jag misstänker att ni inte kommer att ha en person sittandes vid ett bord för att ta emot anmälningar under hela konventet. Hur många spelledare har ni redo?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Som det ser ut nu kommer vi att vara tre Grottmästare (eventuellt, eventuellt fyra).

Vi ska försöka att ha någon på plats i stort sett jämt. Beroende på hur mycket utrymme vi har tillgång till kan vi eventuellt köra flera lag samtidigt.

Lag borde inte vara några problem att hitta. Ragga upp lite löst folk, eller fråga om du får vara med i något annat lag.

Hur många rollpersoner som finns i gruppen spelar egentligen ingen roll eftersom alla ändå kommer att dö.

Välkommen!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dungeon of Doom - solo

Den som vill får till och med spela solo. Vi anpassar inte motståndet för det, så det är ganska fruktlöst, men det är möjligt!

Att spela. Inte att klara av äventyret.

:gremlaugh:

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Mer frågor - får man göra karaktären själv, och vilken startlevel är det som gäller? 1? Vill ju gärna ha lite tid på sig att opta.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Dungeon of Doom

Man kan ju alltid ta en sväng förbi er sal och kolla om det är något på gång i alla fall. Det var över tio år sedan jag spelade rollspel på konvent, så det vore kul att göra det en gång till. Lite dungeoncrawl är ju alltid kul!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Mer frågor - får man göra karaktären själv, och vilken startlevel är det som gäller? 1? Vill ju gärna ha lite tid på sig att opta."

Ordboken definierar "Opta" som "The most futile endeavour possible when faced witht he Dungeon of Doom. 'Cuz you're gonna die anyhow, bubba".
Jag borde skaffa ny ordbok, den gamla börjar bli lite kaxig.


Storuggla, rekommenderar att spela pacifist
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Du får gör tre av tre saker om du vill

Antingen göra gubben själv innan. Vilken level som helst till och med 5, men om du gör över level 1 får du vänta till tillräckligt mycket av dungeonen är utforskad innan du får vara med med den gubben

eller

Göra gubben på plats. Kan vara kul! Ska försöka få med lite rollformulär vi kan kopiera upp.

eller

Få en gubbe på plats. Genererad med Jamis Bucks npc-generator, och inte alls optade, och vissa är commoners, men det spelar inte så stor roll.

eller

Alla tre ovan alternativ.

Ett råd på vägen. Lägg inte för mycket tid på att skapa en gubbe du tycker om. Den kommer inte att klara sig i alla fall!

:gremlaugh:

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Du får gör tre av tre saker om du vill

Jag tycker om gubbar som är optade. Har ju förstått lite vad det handlar om ändå så jag hade inte tänkt skriva några 10 A4 bakgrundshistoria...

Hursomhelst tänker jag nog resortera till att besöka Rpg.net och fråga om hjälp med optningen och sen skapa personen på plats (äger inga böcker, känner ingen som gör det som jag kan låna av).

Jag antar att det är 3.5 som gäller?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Du får gör tre av tre saker om du vill

Ett råd på vägen. Lägg inte för mycket tid på att skapa en gubbe du tycker om. Den kommer inte att klara sig i alla fall!
Jag som trodde att detta var ett djupt äventyr, baserat på realstiska karaktärsstudier, men nu verkar det som att mina fem A4 över bondsonen Torgrims bakgrund och släkthistoria samt hans syn på det lilla han vet om världen har varit ett fruktlöst arbete...

Jag förutsätter i alla fall att det är ett friformscenario - det finns väl inga som använder tärningar i rollspel längre?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Japp, 3.5, såvida du inte prompt vill köra 3.0

Jag har med mig 3.5-böckerna.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Och jag har 3rd-böckerna...

...I brist på alternativ. :gremsmile:
(Bara så ni vet är det ungefär lika lätt att ta kol på er i 3rd som i 35... :gremgrin: )
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Egna klasser

Jag har skapat en egen grundklass - the Fighting Spellmaster som jag alltid brukar köra med. Den har samma BAB och HD som Fighter, saves som monk och kastar sorcerer spells som divine. Har lite roliga specialförmågor också som spell immunity och DR. Är det OK att jag gör en gubbe hemma med den klassen och tar med till Gothcon? Om det är friform spelar ju inte statsen så stor roll!

//Henrik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det är ok

Jag lägger in ett specialrum för honom. Med tre terrasquer eller nått sånt... :gremlaugh:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag tänker inte be er ursäkta min okunnighet, det har jag aldrig kommit undan med tidigare. Istället frågar jag rakt ut:

Kan någon förklara vad Dungeon of Doom är? Jag har gissat en del utifrån tråden, men lite mer kött på benen hade varit intressant.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Dungeon of Doom - the details

Dungeon of Doom
Spel: Dungeons & Dragons, 3rd edition (3.0/3.5)
Antal spelare: Tja, kanske fem, sex stycken, eller fler. Eller färre.
Tid: Drop-in. Tider anslås under GothCon.
Arrangörer: Dan Algstrand och Magnus Seter.

Den gamle mannen såg med trötta ögon på gruppen framför sig. De kom vandrande längs den vältrampade stigen, upp för Drakens berg, genom Mörkrets skog, som så många före dem. De bar sina tunga packningar med böjda ryggar, och släpande steg. Vapen, mat, rep och facklor. Allt för att besegra monstret, och vinna skatten.
De här var i alla fall väl förberedda jämfört med dem som kommit innan. Åldringen suckade trött och reste sig sakta upp. Han hade för länge sedan slutat hoppas på att någon skulle lösa förbannelsen som band honom vid templet. Och han såg inget hos nykomlingarna som tydde på att de skulle lyckas där otaliga andra misslyckats. Där riddare och magiker dukat under, där tjuvar och präster mist livet. Där inte dvärgakungens livgarde lyckats, där inte alvernas stolta krigare segrat.
Oraklet stödde sig på sin stav. Han höjde handen till en hälsning, och log kallsinnigt mot äventyrarna. Han kunde i alla fall förutsäga en sak. Det övergivna templet väntade på nästa grupp. På nästa offer. Det behövde man inte vara ett orakel för att förutse...

Vågar ni utmana bergets hemlighet? Ingen som har försökt har återvänt. Varför skulle just ni vara bättre än alla andra?

Dungeon of Doom är en helt nyskapad dungeon för D&D, utvecklad för att utforskas under GothCons alla dagar. Tillsammans med många andra grupper kommer ni att bit för bit avslöja vad som händer i de mörka tunnlarna under det glömda templet. Och skulle ni misslyckas, kan ni skapa nya karaktärer och försöka igen!

Dungeon of Doom har utvecklats av Magnus Seter och Dan Algstrand, välkända från otaliga konvent runt om i Sverige. Tillsammans har de bland annat utvecklat den kända Rocker-trilogin för Cyberpunk 2020, och konventskampanjen The Mexican Connection för rollspelet Western. Med Dungeon of Doom återvänder de till rollspelens grund, de mörka tunnlarna i Dungeons & Dragons. Detta kommer garanterat att bli något extra!

Tilläggas ska även att chrull och Storuggla har varsitt finger med i spelet, samt att Magnus, Dante, Chrull och Yassilus kommer att spelleda Dungeon of Doom hela konventet!

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Dungeon of Doom - the details

Låter som om ni behöver tanka hem PaperFig (http://paperfig.mine.nu) och skriva ut en shitload skelett och sånt!

Det är förresten det enda d20-kompatibla jag gjort...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kommer Dungeon of Doom att kunna laddas ner efter Gothcon - för oss som inte kan närvara?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Fråga Magnus ...

… det är han som skriver.

Jag tror kanske inte att äventyret är till så stor nytta för någon annan då det mest består av stolpar för oss invigda Grottmästare att improvisera kring (Magnus: rätta mig om jag har fel).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Helt rätt

Äventyret kommer att göras tillgängligt, men troligtvis först efter att det körts på ett antal konvent. Grejen är ju att göra en konventshappening av det.

Kanske vid årsslutet, då vi planerar DofD 2, för nästa års konvent!

Och Dante är snäll när han säger att det är stolpar. Som det ser ut nu går det helt enkelt inte att publicera. Men det ska bli bättre!

Magnus
 
Top