Dungeon helt i sinnenas salong (ingen karta)

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Skönt att slippa kartor. En sak som jag hänger upp mig på är dock sanitetsmöjligheter i underjordiska bunkrar och liknande. Mer toaletter i underjorden.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gjorde en dungeon utan karta för ett tag sedan.

Jag visste att rollpersonerna skulle komma in på "nivå 1", sedan ta sig till nivå 2, nivå 3, nivå 4 och därifån ut "bakvägen".
Det visste inte de, såklart, men de hade både anledning att utforska grottan och leta efter en alternativ väg ut.

Jag beskrev de fyra nivåerna extremt övergripande (mest för mig själv)
1) En begravd stad, gator, små torg
2) Ett källarsystem och system av rum
3) Mer Dungeon, som i fängelsehåla
4) En naturlig grotta (som en underjordisk flod rinner genom, som också är vägen ut)

Sedan gjorde jag enkla slumptabeller för "rumsdetaljer" (fontän, skräp, balkong).
Vissa rumsdetaljer medgav nedång till nästan nivå (trappa, schakt, brunn).
Jag gjorde slumpmöten för nivå 1-4. En del av slumpmötena var fällor som jag beskrev enkelt för mig själv ("stor råttfälla").
Jag bestämde att det bodde orcher på nivå 3. De besökte sällan nivå 1, men patrullerade nivå 2, och grävde tunnlar på nivå 4.
Det fanns alltså en möjlighet att bli överfallen av orcherna, att överfall orcherna, att det skulle bli "larm" eller att passera obemärkt.

Jag ville att grottan skulle kännas stor, och jag var inte intresserad av att rita karta. Jag vill absolut inte att spelarna sitter och ritar kartor när vi har 2h att spela på Discord en onsdag-kväll.

Det funkade bra. Till slut flydde de grottan på nivå 4, förföljd av orcher, och senare under dagen kom orcherna ikapp och en olycklig rollperson strök med.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Jag tror hela denna frågeställningen kan vara ett symptom av att jag har spelat via VTT de sista åren, där det är så enkelt att ha kartor med fog-of-war osv. Det är bara att låta bli, helt enkelt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag tror hela denna frågeställningen kan vara ett symptom av att jag har spelat via VTT de sista åren, där det är så enkelt att ha kartor med fog-of-war osv. Det är bara att låta bli, helt enkelt.
Japp, det känns så konstigt att bara köra med en bakgrundsbild.. men jag kör med det just nu och även om förflyttning såklart blir lite mindre exakt så funkar det riktigt schysst. Men jag ångrar att jag gjorde dungen med så många knepigt formade rum, det ska sägas. Det är så svårt att låta bli bara..
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Funeralopolis-kampanjen jag gjorde funkade precis så. Jag ritade små kartor på A6-ark (samtliga, eller nästan samtliga, med fyra möjliga ingångar), satte ut dem som blobbar på en mindmap jag i stort sett slumpvist drog en massa streck mellan (4 till/Från varje blobb). Och sen skrev jag tabeller för hur gångarna emellan dem såg ut och vad de innehöll.
Framslagna resultat antecknades ner så att korridorerna inte plötsligt var olika långa/hade annat innehåll än förra gången de passerades.
Det funkade ganska bra, framförallt när spelarna lite meta-fattat att det var så. I början var “vad menar du med att vi gått i en hel timme utan att något hänt?” en källa till förvirring, men när det förklarats och diskuterats så var det inga konstigheter.

Det ledde helt klart till spel av sorten “vi drar oss tillbaka till Askhögen, går vi via Trädgården eller Sjön?” “Sjön, vägen via Trädgården var ju svinlång och innehöll de där gallren som fälldes ner hela jävla tiden”.
Det här validerar ju min idé, och är ju skitintressant. Läckert att det fungerade. Nu känner jag att det måste bli allvar av min idé någon gång.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det här validerar ju min idé, och är ju skitintressant. Läckert att det fungerade. Nu känner jag att det måste bli allvar av min idé någon gång.
Det jag upptäckte var att resvägen däremellan sällan blev intressant andra gången, men mina platser var också ganska statiska (by design) och därför blev transportsträckorna också det. Hade jag gjort om det hade jag definitivt haft mer tabeller i stil med ”vad har ändrats här sen sist?”.

Och kanske självklart, men värt att nämna: Random Encounters/events är inte samma sak som en lista med monster att slåss mot. Släng in allt möjligt på den.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Det jag upptäckte var att resvägen däremellan sällan blev intressant andra gången, men mina platser var också ganska statiska (by design) och därför blev transportsträckorna också det. Hade jag gjort om det hade jag definitivt haft mer tabeller i stil med ”vad har ändrats här sen sist?”.

Och kanske självklart, men värt att nämna: Random Encounters/events är inte samma sak som en lista med monster att slåss mot. Släng in allt möjligt på den.
Japp, mycket slump och dynamiskt innehåll. Gotit! :t100:
 
Top