Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Intressant, ja kanske. Så du tänker att vi egentligen bara ska spela på att få Lenny Kravitz att överleva tills hen på egen hand kan beta av ulvlaget? Har vi råd med det? Hinner vi? Är det inte en risk när Kravitz bara får skydda sig själv varannan runda?

Någon (typ @Impetigo ) som är bra på sådant här kan väl uttala sig.
Rimliga frågor!! vi har ju samtidigt massvis med andra förmågor som också är i rullning vilka i längden också bör kunna hjälpa till tänker jag.

Vi kan ju också göra grön-listor men då måste familjemedlemmarna i viss mån misstänka varandra. Blir bara så väldans rörigt och svårnavigerat...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Alltid intressant med info vilket gör spelet roligare men tror verkligen inte på detta. Om vi ska vara ärliga vilket vi ju brukar säga att en bybo alltid ska vara kommer familjen ha varandra som gröna vilket kommer lysa igenom. Om vi leker med tanken att du är familjemedlem och det kommer fram senare finns det saker att läsa ut av din lista. I det låtsats scenariot blir det exempelvis väldigt tydligt att undertecknad, Waterhouse, Brynolf och Fjodor förmodligen inte är med i samma chatt.

Kanske dumt att lyfta detta men jag tror ulvarna är tillräckligt smarta för att se detta själva. Känner mig därför väldigt osäker på dig Vimes och tänker att du antingen är en Bene Geserit som vill veta så mycket som möjligt för att förenkla sianden och göra det enklare för dig att gå med det lag du tror har störst sannolikhet att vinna eller en ulv som vill få igång massa grön-listor för att se vilka som ingår i familjen.

Röst: @Vimes

Som sagt ser det ut som att du försöker styra spelet åt ett håll där familjen blir sårbar.
Röst:mad:Vimes

Jag har alltid ögonen på Vimes. Senast när denne var ulv med mig var han fåordig och tyckte det var svårt med det kaosiga upplägget. Har nu suttit och funderat över varför det är en sån scenförändring nu detta spel. Är det för att Vimes är bybo och mer kör i mer frejdigt i vind? Detta spel är typ nästan lika mycket att hålla reda på. Nejaej tror inte det faktiskt. Verkar mer som att Vimes överkompenserar mot förra spelet med ”att nu jäklars ska jag rycka upp mig som ulv”. Så blir det den här skuggboxar-dansen med Waterhouse i R1. Svårbedömt om WH dansar med med flit (ulv) eller mest tvingas upp på dansgolvet. (Bybo) I alla fall så var det en interaktion mellan dessa 2 som är ny i mina ögon. Förvånande.
Vimes deltagarlista gillar jag å tänkte inte tanken att det skulle göra A-huset sårbart, men det är ju ett uppenbart problem vi har: att ju mer vi snackar - desto mer fattar ulvarna!

Att bla jag babblar på i all dumhet är inget nytt.
Detta skulle väl dock Vimes fattat tycker jag.

Genialiskt fångat Octa👍
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Och @RasmusL , du kan gott få sätta betyg på Vimes spel så här långt. Nåt ska du väl ha att göra medan svartmöglet svalnar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Vakna och gör dina omläxor på mig och Rasmus istället.
Jag kollade igenom Rasmus inlägg och håller fast vid att de inlägg han skrivit är vettiga (även om han nog skrivit färre än jag trodde). Däremot försöker du få det att framstå som att jag var negativt inställd till hans inlägg 170, vilket inte är sant. Du försöker också få det att framstå som att min lista byggde på en "genomgång" när du uppmanar mig att "göra om din genomgång" av Rasmus. Trots att det väl rimligtvis är glasklart att listan bygger på mina hågkomster av föregående runda snarare än någon systematisk genomgång.

Brunsmetar man så mycket som du gör, Brynolf, då ser man förstås skit på folk där den inte finns.

Octa har plötsligt börjat spela som bybo-Octa, så jag plockar bort honom som förstahandsval och stoppar in Brunolf där istället.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
Nä, jag tänkte också så först. Sen tänkte jag att det kan ha varit ett meddelande från Rymdgillet. Men skulle ett sådant kunna se ut på det där sättet? Ourskiljbart från SLs egen text? Och varför skulle gillet skicka ett sådant meddelande? De är ju inte familjemedlemmar och har ingen koll.

Nå, sidospår.
Nej jag tror inte det var Navigatorsgillet som skickade något meddelande här.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,388
Andersson - Sedvanligt sval och slick. Fåordig men ger ett genomtänkt intryck. Som han alltid gör. Omöjligt att säga något om fraktion i nuläget tycker jag. Skulle kunna tas ihjäl på rena lågflygargrunder (likt Khan i föregående runda).
Jag läser nog Andersson som rödare än vad du gör. Han har bara uppehållit sig vid säkra speluppläggsfrågor, inte stuckit ut hakan någonstans. Igår gjorde han två inlägg, varav det andra var att hålla med Sidd om något som Sidd skrivit medan han läser igenom tråden. Känns som flyta-med-strömmen ulv. Men jag har nog en Andersson-är-ulv bias och en upptagen bybo är rimligt också.
fjodorsenuba - Har varit mer aktiv än vanligt, tycker jag. Inte helt säker på att det är grönande dock. Han gjorde en ganska snål och defensiv läsning av mig i slutet av föregående runda som han dock backade ifrån. Jag tycker Fjodors profil lirar med Tidig Hägertand utifrån rena metaanledningar.
Tycker han varit mer kreativ och aktiv än vanligt också. Dock får jag lite vibbar av fjodor i R2 av Vampyrernas maskerad. Min bias är nog anti-fjodor här också, är han lågflygande är det ulvigt, är han närvarande är det ulvigt med. Håller honom som neutral med en lätt stänk av grönt.
Vimes - Jag, grön.
Mina två grejer mot dig var dels att du inte blev insta-tandad, och dels att du försökte få det till att jag ägnade mig åt någon form av fiske. Vi har väl haft lite olika idéer om hur spelet ska bedrivas, men det är knappast rödande i ett sådant här komplicerat spel. Sen efter det tycker jag att du varit en av de vettigare, men jag har en gigantisk grönbias för allt du skriver. Din start skaver och att du inte fick en tand installerat skaver också, men i övrigt tycker jag allt är grönt.
Basenanji - Fladdrigt och vad jag läser som missförstånd av spelmekaniken och dess implikationer för spelet. Helt vanligt Basse-spel alltså. Jag väntar mig bättre i senare rundor när spelmekaniken landat mer hos honom.
Håller med. Basse som såväl ulv som bybo brukar vara fladdrigare, här har det mest varit depp. Jag tror nog mer på bybo som inte gillar det mekaniktunga spelet, för det känns inte som en ulv-Basse plan att försöka visa sig grön genom att låtsas-missförstå ulvarnas extranattmord, eller? Neutral/svagt grön
Sidd - Notoriskt svårläst tycker jag. En del missförstånd och påståenden om spelupplägget som (jag tycker) är orimliga. Det finns dock en sak som jag vill sätta på grönkontot. När Sidd kom tillbaka efter Korvfestivalen/MunCon gick han in i tråden och började läsa, och drog iväg ett inlägg och en röst (på mig) utifrån där han var i läsningen. Teorin är ju att ulvar framför allt är rädda att göra misstag, medan bybor inte behöver oroa sig. Att komma in sent, börja läsa, reagera och agera på något innan man läst klart tycks mig mer vara i linje med bybobeteende än ulvbeteende när man kommer sent till en spelstart.
Håller med igen, och bra grön-gräv. En del missförstånd är märkliga, fattar inte att han ger sig på Hellzon heller, men jag förstår sällan vad Sidd gör oavsett färg. Ingen aning.
RasmusL - Har skrivit en del bra saker och sett vettig ut. (Inte minst "Tjofräs!"-grävet på Brynolf var starkt! :D) Samtidigt är känslan att det finns lite sparkapital där. Rasmus brukar vara bra på att analysera spelupplägg och presentera idéer för hur byn bäst bör använda spelupplägget, men den typen av resonemang har lyst med sin frånvaro.
Här håller jag nog inte riktigt med. Tycker RasmusL gett ifrån sig "kul med varulvsspel-vibbar" men kolla hans inlägg och substansen är helt frånvarande. Tjofräs-gräv på Brynolf? Om man har lite tid borde man kunna använda den bättre än så. Rasmus gjorde väl ett inlägg med någon form av substans i R1 och jag fattar det inte alls om jag ska vara ärlig. Jag håller nog Rasmus som mer röd än grön.
Hellzon - Har verkat vettig och inte gett mig någon anledning att tro att han är ond. Hellzon har dock alltid en vettig, mild och klok stil som nog är mer förankrad i hans personlighet än i den fraktion han tillhör.
Aldrig spelat med Hellzon tidigare men tycker han varit stjärnan i R1 med vettiga resonemang. Så grönast skulle jag säga, dock med brasklappen att det kanske inte är så svårt att spela vettig även som ulv.
Waterhouse - Har blandat och gett. En del bra inlägg med vettiga resonemang och en del inlägg som inte lirar med hur jag tänker att spelet ska spelas (och tänker att WH borde tänka att spelet ska spelas). Känns som en rimlig kandidat som Hägermördare. Telefonsamtalet om Häger minns jag som sagt inte alls, och att WH gör någon form av tillbakakaka när jag lyfter kopplingen WH-Häger för att få det till att jag är förrädaren som försöker frejma honom tycker jag luktar lite surt. Misstänkt.
Vi har väl haft lite olika åsikter om hur man ska spela, jag tycker inte den med installerad tand ska sätta sig i en låda. Jag förstår att du tänkte på mig som Hägermördare men jag tror att ditt undermedvetna kom ihåg att jag pratade om Hägerns fina spel i torsdags även om du drack vin och bara sa "ja, ja" medan du egentligen tänkte på starcraft under samtalet. Tillbakakakan var mot ditt inlägg om fiske från min sida som jag tyckte var ogenomtänkt, kändes som du försökte få fast mig då. Sen om jag ska försvara mig själv så är jag väl en av de brusigaste i tråden som skriver vad jag tänker vilket inte alltid är helt genomtänkt från början. Men det är väl inte så jag spelar som ulv i t ex MU5 första runda?
Yem_86 - Flugit lågt! Men, Yem skriver ett längre självreflexivt inlägg i slutet av R1. Ett typiskt byboinlägg skulle jag säga. Samtidigt en typ av byboinlägg som går att fejka som ulv, men jag tror inte jag sett Yem göra något dylikt som ulv tidigare. Grönpoäng alltså.
Lågflygardrottningen detta parti. Vad är det som gör det självreflexiva inlägget så byboigt menar du? Är det inte snarare rätt ulvigt med sådana? Prata lite om hur man ser på sig själv som spelare, WIFM eller vad termen är? Jag är neutral här.
Brynolf - Har inte alls kommit in i det tycker jag. Har svårt att ens dra mig till minnes något han skrivit. Brynolf brukar ju spela tillbakalutat och coolt, men med en hel del analysskärpa i botten. Men det tycker jag mig inte sett så mycket av alls än så länge.
Här håller jag inte alls med, tycker Brynolf varit väldigt aktiv och vettig. Synade mig tidigt i R1, varit med och diskuterat och tagit ställning till saker igår. Jag har nog en stor grön-bias på Brynolf, dels för han alltid är bybo och för att jag rent allmänt tycker han är rolig och skön. Men grön för mig.
Impetigo - Har i likhet med Rasmus skrivit vettiga inlägg (kanske ännu vettigare), men har i likhet med Rasmus en del sparkapital. Ett spelmekaniskt komplext öppet spel som detta borde väl passa Impetigo utmärkt?
Har jag redan skrivit om igår kväll utförligt, han har skrivit 3 inlägg. Första ett "hej jag är inaktiv just nu". Andra en sammanfattning av vad som redan är närapå konsensus spelmekaniskt, för att sedan på slutet komma med dåligt motiverad pälssmetning på dig och mig, samt tycka alla måste vara noggranna med att inte framstå som de inte är med i familjen, ett helt dödande förslag för all kommunikation här. Sista inlägget idag ett försvar för den ståndpunkten om att vi inte ska outa våra roller. Nej, det är väl alla överrens om och har varit noga med att inte göra. Impetigo framstår som absolut rödast för mig, detta är en ulv-impe. Jämför med hans insats i senaste spelet i R1 när han var bybo och försökte tänja reglerna för information, nu är det bara locket på. Försöker tysta all diskussion.

Detta spel är lite klurigt eftersom det finns två informerad minoritets-grupper, men det är där jag landar iaf.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
@fjodorsenuba du dyker upp nu när tanden slängdes in. Slump? Och varför arga emojin, är du träffad?
Ja jag skrattgråter här. Tänkte jag skulle komma in i spel och precis när jag postat så ser jag Anthrox inlägg. Klart man blir sur.

Har dessutom emojiat mig tidigare så vore jag tanfen så hade jag gjort det redan när rundan drog igång.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,388
Octagonal - Jag brukar ha ganska bra känsla för när Octa är bybo. Enligt mig är hans bybospel intensivt, engagerat och kreativt. Kanske inte alltid genomtänkt eller rättänkt (lite som en Anthrox light). Som ulv är han smyg-ulvarnas smyg-ulv som får byn att glömma bort att han är i spel. Hans lir hitintills i spelet har stämt mycket mer med hans ulvprofil. Det kanske finns helt rimliga anledningar till låg aktivitet och lågt engagemang i R1, men han har inte på något sätt signalerat grönhet till mig. Misstänkt.
Missade Octa när jag klippte och klistrade svar till din lista. Jag har nog Octa som grönare än du, tycker inte detta varit ulv-octa från MU5 och Utkante. Inte några superhårda ställningstaganden men detta är fan ett svårt spel. Svagt grön, jag får inga riktiga ulvvibbar och tror jag har en bias för att Octa är röd.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,388
Angående tanden gissar jag att förrädaren ännu inte har varit aktiv i R2. Det är det rimligaste svaret. Tror också att förrädaren deltog tidigt i R1. Varför skulle annars Anthrox skrivit att gifttanden varit placerad två minuter efter att spelet startat och inte haft med det i startinlägget?
De här slutsatserna delar jag inte alls. Tror gifttanden i R1 var placerad innan spelstart. Anthrox skriver startinlägget och sedan direkt efter Remember the Tooth. Hade väl blivit jäkligt förvirrat om det varit med i startinlägget?

Nu i R2 så får vi väl ge förrädaren lite credd, den följer nog tråden och skickar in tanden när den tycker det passar. Sen kanske Anthrox behöver gå på toa ibland också och inte svarar på sekunden på PM.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ja jag skrattgråter här. Tänkte jag skulle komma in i spel och precis när jag postat så ser jag Anthrox inlägg. Klart man blir sur.

Har dessutom emojiat mig tidigare så vore jag tanfen så hade jag gjort det redan när rundan drog igång.
Okej okej. Du skrattgråter för att det var en dålig tajming med första inlägget eller för att du är dagmördad?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,388
Andersson, Octagonal m fl. Vi måste väl kunna prata om hur vi ser på andra spelare? Annars kan vi lägga ner helt. Ni har väl lika mycket avslöjat att ni inte sitter i en familjechatt med Vimes med era röster med era resonemang t ex?

Ansvaret för att skydda sin informerade minoritetsstatus ligger på den som har den. Alla kan hjälpa till genom att inte outa bybosaker även om det även hjälper ulv-chatten. Men precis som när man är ulv får man helt enkelt rollspela bybo som familjemedlem.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag har inte avslöjat någonting. Förutom att jag och Vimes inte myser i någon chatt dåra men det kan ju också vara ett spel för gallerierna ;)

Vi kommer ju skriva saker och jag misstänker ju som sagt att ulvarna kommer driva på detta och bli mer och mer nojjiga ju fler förmågor vi använder och ju starkare KH blir. Rollsiande har redan genomförts och nästa förmåga är på g.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag tror iallfall det är bättre att trycka på en eller två spelare man vill ha ut istället för att göra en lista över hela gänget. Vad tror ni om det? Alternativt kan vi göra om alla men då måste vi ju också fara med ett par osanningar för att det inte ska bli för uppenbart hur läget ligger.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Andersson, Octagonal m fl. Vi måste väl kunna prata om hur vi ser på andra spelare? Annars kan vi lägga ner helt. Ni har väl lika mycket avslöjat att ni inte sitter i en familjechatt med Vimes med era röster med era resonemang t ex?

Ansvaret för att skydda sin informerade minoritetsstatus ligger på den som har den. Alla kan hjälpa till genom att inte outa bybosaker även om det även hjälper ulv-chatten. Men precis som när man är ulv får man helt enkelt rollspela bybo som familjemedlem.
Prata om andra spelare, ja. Men jag kan hålla med Octa om att det kan finnas ett problem med att göra de långa grön/röd-listorna eftersom även byn i det här spelet har ulv-problematiken, d v s att man inte vill avslöja Familjens sammansättning eller storlek för andra laget.

Så det finns två risker enligt mig
1) Listorna som Familjen tar fram blir alldeles för synkade så att det sticker ut vilka som tycker likadant
2) Familjen försöker kontra #1 genom att solka till mönstret så att några rödar personer som de vet är gröna. Men då löper man risken att man gör det så övertygande att någon som fått tanden hämndmördar av misstag, eller så dåligt att det blir uppenbart att det är fejk.

Det är därför jag tycker att det räcker t ex med en topplista på vilka man anser är röda. Det blir mer som ett regelrätt drev. Då får också den som fått tanden ett bättre beslutsunderlag.
 
Top