Dumma Star Wars IX frågor (Spoilers)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ah vad underbart att ha läst star wars böcker hela sitt liv för att de sen ska raderas ut ur canon för att skapa dessa mästerverk :)
Mina favoritstarwarsgrejer har aldrig varit Canon. Dark Horse-serierna med alternativa takes på filmerna där Yoda hälsar på Kejsaren exempelvis!

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Äh, den enda canon som egentligen spelar roll är ens egen headcanon.
Jag tror det bästa man kan göra är att betrakta all SW-media som religiösa texter. De nedtecknades för länge sedan i en galax långt borta, av författare vars källor och intentioner inte längre är tillgängliga för oss. Idag försöker kyrkans auktoriteter tala om för oss att vissa texter är kanoniska och andra apokryfiska, men det är ju bara deras försök att kontrollera våra tankar. Det värsta man kan göra är att vara bokstavstrogen, eftersom det bara leder till galenskap - inte ens de kanoniska texterna är ju konsekventa med varandra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror det bästa man kan göra är att betrakta all SW-media som religiösa texter. De nedtecknades för länge sedan i en galax långt borta, av författare vars källor och intentioner inte längre är tillgängliga för oss. Idag försöker kyrkans auktoriteter tala om för oss att vissa texter är kanoniska och andra apokryfiska, men det är ju bara deras försök att kontrollera våra tankar. Det värsta man kan göra är att vara bokstavstrogen, eftersom det bara leder till galenskap - inte ens de kanoniska texterna är ju konsekventa med varandra.
Hör, hör! Bolongo är den sanna trons profet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror det bästa man kan göra är att betrakta all SW-media som religiösa texter. De nedtecknades för länge sedan i en galax långt borta, av författare vars källor och intentioner inte längre är tillgängliga för oss. Idag försöker kyrkans auktoriteter tala om för oss att vissa texter är kanoniska och andra apokryfiska, men det är ju bara deras försök att kontrollera våra tankar. Det värsta man kan göra är att vara bokstavstrogen, eftersom det bara leder till galenskap - inte ens de kanoniska texterna är ju konsekventa med varandra.
Jag har nog i all enkelhet konstaterat att det enda sättet att behålla vettet och inte göra sig helt beroende av att alla som någonsin gör något med ett varumärke man gillar gör det på ett sätt man gillar, är att ge upp idén om något slags unifierad canon överhuvudtaget. Pick and choose. Embrace the multiverse! Man gillar det man gillar, de grejer man inte gillar kan man låta bli att låtsas om eller åtminstone inte hetsa upp sig över…
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Trollar Kejsaren fram Star destroyersen eller har han bara gömt dem? Trollar han fram soldaterna på dem?
Som jag tolkade filmerna var soldaterna ganska ofrivilliga barnsoldater (eller f.d. barnsoldater) utifrån det som sades av stamfolket (som var desertörer) de träffade i närheten av Endor. Jag (och min fru) tyckte att det kändes lite småbrutalt i slutstriden när alla dessa skepp totalförstördes (1080 skepp med 30000 i besättning enligt Wookiepedia = 32 miljoner mer eller mindre oskyldiga (parentes i parentesen: rimliga siffror)).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jisses! I dödstjärnan var det väl bara ett par miljoner som dog...
Ja, eller “tens of millions“ som jag sett på några ställen. Och det var faktiskt två dödsstjärnor plus en ”starkiller-base” eller vad den nu hette. De tre nyaste filmerna är precis som någon nämnde tidigare, även för mig ett sorts dimmigt töcken där scenerna smälter ihop till något som är svårt att minnas.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Alltså, utan att shitta för mycket på filmen (jag är liksom trött på negativa Star Wars-fans, så tänker bespara andra från negativa känslor) så vågar jag påstå detta:

Det finns inga ordentliga svar på majoriteten av frågorna.

J.J. klev på Rise of Skywalker i september 2017. Då kastades Colin Trevorrows manus ut och de började om arbetet från början. Det betyder att de hade lite mer än två år att gå från att skriva ett manus från scratch till att släppa filmen. Det är allmänt känt hur hektisk filmen var att jobba på, där majoriteten av den klipptes på inspelningsplatserna, där J.J. sprang mellan klipparen och video village för att både regissera och bedöma klippningen, samtidigt som han och Chris Terrio nästan konstant skrev om filmen under produktionens gång. Faktumet är att den var så stressad att mycket blev rörigt, vilket också gör att många av sakerna där vi efterfrågar svar troligtvis saknar dem, då det inte fanns tid att ens tänka ut svar.

Och, såklart, får jag driva lite tänker jag alltid på den här tweeten:

72mtasj2nfd41.jpg
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Skadad? Trodde hans ”skadade” utseende var hans riktiga jag. Palpatine var väl bara hans cover.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Alltså, utan att shitta för mycket på filmen (jag är liksom trött på negativa Star Wars-fans, så tänker bespara andra från negativa känslor) så vågar jag påstå detta:

Det finns inga ordentliga svar på majoriteten av frågorna.

J.J. klev på Rise of Skywalker i september 2017. Då kastades Colin Trevorrows manus ut och de började om arbetet från början. Det betyder att de hade lite mer än två år att gå från att skriva ett manus från scratch till att släppa filmen. Det är allmänt känt hur hektisk filmen var att jobba på, där majoriteten av den klipptes på inspelningsplatserna, där J.J. sprang mellan klipparen och video village för att både regissera och bedöma klippningen, samtidigt som han och Chris Terrio nästan konstant skrev om filmen under produktionens gång. Faktumet är att den var så stressad att mycket blev rörigt, vilket också gör att många av sakerna där vi efterfrågar svar troligtvis saknar dem, då det inte fanns tid att ens tänka ut svar.

Och, såklart, får jag driva lite tänker jag alltid på den här tweeten:

View attachment 5303
Jag är väldigt icke bitter, mest besviken på att man misslyckades göra något bättre med vad man hade i sina händer.
Och att det var kaos å det ena och det andra, ja, det är ett ytterst klent försvar som jag inte tänker köpa som en ursäkt till varför man inte kunde skapa tre filmer som hänger ihop på ett betydligt bättre sätt.
Dåligt filmmakeri är vad det är i mitt tycke, tyvärr!

Och om man är trött på "negativa Star Wars fans", ja då tycker jag inte man förstår förväntningarna som många hade på de nya filmerna helt enkelt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är väldigt icke bitter, mest besviken på att man misslyckades göra något bättre med vad man hade i sina händer.
Och att det var kaos å det ena och det andra, ja, det är ett ytterst klent försvar som jag inte tänker köpa som en ursäkt till varför man inte kunde skapa tre filmer som hänger ihop på ett betydligt bättre sätt.
Dåligt filmmakeri är vad det är i mitt tycke, tyvärr!

Och om man är trött på "negativa Star Wars fans", ja då tycker jag inte man förstår förväntningarna som många hade på de nya filmerna helt enkelt.
Ja, jag känner exakt likadant. Och att man är besviken på de nya filmerna betyder inte med automatik att man ser ner på de som gillade de nya filmerna. Jag skulle våga gissa att de allra flesta som är besvikna på de nya filmerna är fullständigt likgiltiga till vad andra tycker.

Jag ser mig inte som en negativ Star Wars fan då jag älskar det mesta med Star Wars och faktiskt bara ogilllar de två sista filmerna, The Force Awakens var en ok men förutsägbar soft reboot. Men än en gång, jag har inget negativt att säga om de som gillar eller älskar de nya filmerna.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Jag är väldigt icke bitter, mest besviken på att man misslyckades göra något bättre med vad man hade i sina händer.
Och att det var kaos å det ena och det andra, ja, det är ett ytterst klent försvar som jag inte tänker köpa som en ursäkt till varför man inte kunde skapa tre filmer som hänger ihop på ett betydligt bättre sätt.
Dåligt filmmakeri är vad det är i mitt tycke, tyvärr!

Och om man är trött på "negativa Star Wars fans", ja då tycker jag inte man förstår förväntningarna som många hade på de nya filmerna helt enkelt.
Jag vill förtydliga att jag inte sade detta som ett försvar mot Rise of Skywalker, utan bara en förklaring av hur processen såg ut bakom och att lyfta varför det gjorde att filmen blev så rörig som den blev.

Och alltså, vad jag menar med negativa Star Wars-fans syftar jag på hur personer säger att jag inte har rätt att tala eller att alla åsikter jag har är fel för att jag gillar The Last Jedi. Det direkta hat som funnits inom fandomen kopplat till den filmen, något jag fått utstå har gjort att jag kring Rise of Skywalker inte ville vara som dem. För mig räcker det med "Rise of Skywalker var inte min grej, men jag är glad för din skull att du gillade den."

(Och om det alltså inte är uppenbart: jag är inte jätteförtjust i Rise of Skywalker, då den stressade produktionen märks enormt med tanke på hur rörig den är)
 
Top