Dumma Star Wars IX frågor (Spoilers)

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
De hundratals killarna i svarta kåpor på slutet hos Kejsaren, är de där på riktigt eller är de typ själarna från döda Siths?

Var inte Finn ihop med Rose vid slutet av förra filmen?

Har Finn force powers eller inte?

Trollar Kejsaren fram Star destroyersen eller har han bara gömt dem? Trollar han fram soldaterna på dem?

Är Kejsaren på slutet av den här filmen en klon? Eller är det samma Kejsare som kastades ner i blixthålet? Om han är en klon, varför är han så fucked up?

Snubben som skjuter Hux, ska vi veta vem det är? Var han med tidigare men jag missade honom? Eller är han från de gamla filmerna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
De hundratals killarna i svarta kåpor på slutet hos Kejsaren, är de där på riktigt eller är de typ själarna från döda Siths?
En sith-kult. Det finns många sånna kulter i legends. Nån av dem klonade fram Darth Maul för att döda Vader, då de tyckte att Maul var en bättre sith än Vader.

Det här är kanske samma kult, kanske en annan. Men troligtvis de som låg bakom kejsarens återkomst/överlevnad.

Var inte Finn ihop med Rose vid slutet av förra filmen?
Kanske mer som broder/syster?

Har Finn force powers eller inte?
Nej.

Trollar Kejsaren fram Star destroyersen eller har han bara gömt dem? Trollar han fram soldaterna på dem?
Gömt dem. Soldaterna kan vara kloner, eller så kommer de från samma kult som de i svarta kåpor.

Är Kejsaren på slutet av den här filmen en klon? Eller är det samma Kejsare som kastades ner i blixthålet? Om han är en klon, varför är han så fucked up?
Bra fråga! Jag vill gärna tro att det är samma kejsare som på något sätt använde kraften för att skydda sig själv från explosionen. Allternativt hann han iväg innan explotionen (Luke hade ju tid att släpa Annikin genom hela dödsstjärnan och stjäla ett skepp innan saker exploderade).

Snubben som skjuter Hux, ska vi veta vem det är? Var han med tidigare men jag missade honom? Eller är han från de gamla filmerna?
Nej, han är ny för den här filmen. Men han känns som en skådis som borde varit med sen de gamla filmerna =)[/QUOTE]
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Bra fråga! Jag vill gärna tro att det är samma kejsare som på något sätt använde kraften för att skydda sig själv från explosionen. Allternativt hann han iväg innan explotionen (Luke hade ju tid att släpa Annikin genom hela dödsstjärnan och stjäla ett skepp innan saker exploderade).
Leia flyger ju genom rymden så han kanske gjorde samma? Att det var foreshadowing när hon gjorde det?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Leia flyger ju genom rymden så han kanske gjorde samma? Att det var foreshadowing när hon gjorde det?
Sure, det är rimligt. Tycker det är rätt cool att tänka sig kejsaren flyga runt i en liten kraftbubbla genom rymden, surfandes på shockvågen från en exploderande dödsstjärna =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sure, det är rimligt. Tycker det är rätt cool att tänka sig kejsaren flyga runt i en liten kraftbubbla genom rymden, surfandes på shockvågen från en exploderande dödsstjärna =)
Jag håller med, tror dock att mycket som visas i det som producerats till Star Wars med Disney vid rodret tyder på att Kejsaren var klonad i episode IX.

Sen att klonen lär ha samma ”själ” och medvetande där bara kroppen är en klon och själen är exakt samma kan förklaras med ”space magic”.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De hundratals killarna i svarta kåpor på slutet hos Kejsaren, är de där på riktigt eller är de typ själarna från döda Siths?
Canon är tyvärr att de är befolkningen på Exogol.

Hade de, som jag trodde när jag såg filmen, varit Sithspöken hade filmen varit typ dubbelt så bra (vilket tyvärr inte tar den över gränsen från kalkon, vi pratar om att gå från en etta till en tvåa här...).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag håller med, tror dock att mycket som visas i det som producerats till Star Wars med Disney vid rodret tyder på att Kejsaren var klonad i episode IX.

Sen att klonen lär ha samma ”själ” och medvetande där bara kroppen är en klon och själen är exakt samma kan förklaras med ”space magic”.
Det är hundra procent möjligt, och passar rätt bra ihop med mycket av det matieral som brukade vara canon men nu är förpassat till legends, där kejsaren hade clon-fabriker lite överallt i galaxen. En del av dem väldigt mycket specialicerade på force-relaterad kloning. Egentligen är enda anledningen till att jag tänker mig något annat än en klon i min huvudkanon är vad God45 påpekade: "Om han är en klon, varför är han så fucked up?"

Självklart kan det finnas massor av förklaringar till det. Alltifrån att klonprocessen för att skapa en force user inte är helt klockren, till att det hänt massa saker efter att han blev klonad som vi ännu inte fått se.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är Kejsaren på slutet av den här filmen en klon? Eller är det samma Kejsare som kastades ner i blixthålet? Om han är en klon, varför är han så fucked up?
Kejsaren verkar lida av en extra kraftfull form av Sith-syndromet, att ju längre tiden går, och ju mer ovedersäglig hans totala ondska är, desto mer fysiskt fucked up måste han vara. Detta är på intet vis en ny trope - i tex Tolkiens verk förlorar både Melkor och Sauron till synes helt arbiträrt sin medfödda förmåga att anta vackra skepnader, som för att symbolisera att deras ondska nu är total och oåterkallelig.

Edit: Man kan rentav dra starkare paralleller mellan kejsaren, Melkor och Sauron. För alla tre är ögonblicket då de blir fula synonymt med ögonblicket då de en gång för alla bekänner färg, efter en lång tid av att ha infiltrerat "de goda". Melkor förlorar sin förmåga att byta form efter att han varit fånge i Valinor och lurat folk att han är villig att förändras, bara för att sedan stjäla silmarillerna och förstöra de två träden. Sauron förlorar sin förmåga att byta form efter att han smickrat och förfört numenoreanerna och drivit deras civilisation till undergång. Kejsaren förlorar sin förmåga att verka vacker när han grillar Mace Windu, kommer ut ur garderoben som Sith och allmänt släpper alla förespeglingar att han var en harmlös, välvillig kansler för den galaktiska republiken. Alla tre behöll givetvis förmågan att manipulera och förleda folk långt efter detta, men de hade inte längre fördelen av en harmlös skepnad.

Det finns till och med stårys som lekt mycket bokstavligt med den här tropen, där skurken råkat ut för allt värre vanställande och förnedrande skador, och varje gång blir han bittrare, farligare och ondare (det är alltid en man, för kvinnor får inte bli vanställda). Herr Starr i "Preacher" är väl kardinalexemplet.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Är det bara jag som missat alla hintar i de nya episoderna om att käjsarn fortfarande lever? De hade kunnat lägga ut snygga hints om detta. Jag gissade att så troligen var fallet, men jag kan inte dra mig till minnes att vi faktiskt får några hintar om detta alls och helt plötsligt så uppstår han som från ingenstans och det är coolt, men kunde gjorts bra mycket coolare, plus en jävla armada av star deströyers......som han gömt!? Kraften är verkligen stark med vår rötne käjsare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är det bara jag som missat alla hintar i de nya episoderna om att käjsarn fortfarande lever? De hade kunnat lägga ut snygga hints om detta. Jag gissade att så troligen var fallet, men jag kan inte dra mig till minnes att vi faktiskt får några hintar om detta alls och helt plötsligt så uppstår han som från ingenstans och det är coolt, men kunde gjorts bra mycket coolare, plus en jävla armada av star deströyers......som han gömt!? Kraften är verkligen stark med vår rötne käjsare.
Fanns inga ledtrådar då det saknades tillräckligt med gemensam vision inom Disney och Lucas arts divisionen gällande hur de sista filmerna faktiskt skulle utvecklats. Har sett en intervju med JJ Abrams där han berättar att de var först när sista filmen gjordes som det slogs fast vem Rey faktiskt skulle vara släkt med, samt också att Kejsaren faktiskt inte dog vid Endor.

Det är delvis på grund av detta och en massa fler saker som gör att jag personligen behandlar de sista filmerna som fan fiction. Jag har dock absolut inga problem med de som gillade filmerna, jag gjorde det dock inte och är nog mer inne på samma linje som Mark Hamill gällande hur tex Luke Skywalker inte alls fungerar som han borde göra. Men än en gång, detta är mina åsikter och jag har aldrig varit negativ till de som gillade filmerna, jag önskar att jag hade gillat dem.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Fanns inga ledtrådar då det saknades tillräckligt med gemensam vision inom Disney och Lucas arts divisionen gällande hur de sista filmerna faktiskt skulle utvecklats. Har sett en intervju med JJ Abrams där han berättar att de var först när sista filmen gjordes som det slogs fast vem Rey faktiskt skulle vara släkt med, samt också att Kejsaren faktiskt inte dog vid Endor.
Ja, jag tycker det märks rätt väl när man ser filmerna att en tydlig vision fattas. Förstår inte hur man kan fumla bort ett i mina ögon öppet mål och sätta den i vardera stolpe för att sedan pricka ribban. Jag minns knappt filmerna ärligt talat, de flyter ihop alltför mycket med de gamla då de för min del kändes som rena plagiat i stort sett. Känner jag dig rätt så tycker vi nog rätt lika på den här punkten.
Tur att åtminstone en av fem nya SW levererade! Precis, Rogue One!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, jag tycker det märks rätt väl när man ser filmerna att en tydlig vision fattas. Förstår inte hur man kan fumla bort ett i mina ögon öppet mål och sätta den i vardera stolpe för att sedan pricka ribban. Jag minns knappt filmerna ärligt talat, de flyter ihop alltför mycket med de gamla då de för min del kändes som rena plagiat i stort sett. Känner jag dig rätt så tycker vi nog rätt lika på den här punkten.
Tur att åtminstone en av fem nya SW levererade åtminstone! Precis, Rogue One!
Ja, Rogue One och The Mandalorian har varit de ljusaste punkterna efter att Disney tog över rodret. Dave Filoni och John Favreu borde göra en Star Wars film tillsammans då de verkligen vet hur Star Wars gör sig som bäst, enligt mig då.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ja, Rogue One och The Mandalorian har varit de ljusaste punkterna efter att Disney tog över rodret. Dave Filoni och John Favreu borde göra en Star Wars film tillsammans då de verkligen vet hur Star Wars gör sig som bäst, enligt mig då.
Håller med!
Gareth Edwards får gärna regissera en film igen då jag tycker han gjorde ett utmärkt arbete med Rogue One.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är det bara jag som missat alla hintar i de nya episoderna om att käjsarn fortfarande lever?
Typ alla andra dök ju upp i nya trilogin =) Luke, Han, Leiah, Yoda, Vader (om än mest i form av en hjälm), Lando...

Jag är mest förvånad att Obi-Wan inte dök upp också =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Typ alla andra dök ju upp i nya trilogin =) Luke, Han, Leiah, Yoda, Vader (om än mest i form av en hjälm), Lando...

Jag är mest förvånad att Obi-Wan inte dök upp också =)
Obi-Wan var med (men jag märkte det bara pga undertexterna). Han var en av jedi rösterna som pratad med Rey när hon gjorde ”Be with me” grejen! Men alla fick vara med där, till och med Kanan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Obi-Wan var med (men jag märkte det bara pga undertexterna). Han var en av jedi rösterna som pratad med Rey när hon gjorde ”Be with me” grejen! Men alla fick vara med där, till och med Kanan!
Se där! Då var det ju rent av oundvikligt att kejsaren skulle dyka upp också :D
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Kejsaren i 9 är en klon enligt novelliseringen.

Varför de inte förklarade detta i filmen är oklart.

Varför han är skadad... ja oklart, korrupt av den mörka sidan, fel i kloningen eller liknande.
Man kan ju också undra varför han inte kommer tillbaka igen nu bara, i grund och botten slutar episod 9 på samma sätt som episod 6, rebellarmén besegrar imperiet, den sista jedin besegrar palpatine...

Ah vad underbart att ha läst star wars böcker hela sitt liv för att de sen ska raderas ut ur canon för att skapa dessa mästerverk :)

Nu får vi bara hoppas att det kommer en uppföljare till Sagan om Ringen!
Där Sauron bara dyker upp igen och besegrar och förslavar alla igen och såledeles gör allt de uppnåde i de tidigare böckerna meningslöst, men! De hittar en till ring och slänger den i vulkanen igen och nu minsann besegrar de han på riktigt :D

Det hade varit en fantastisk film/bok!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Kejsaren i 9 är en klon enligt novelliseringen.

Varför de inte förklarade detta i filmen är oklart.
Kanske för att de inte hade bestämt det?

Den enda novelliseringen jag läst av de nya filmerna är den för 7:an, och där gör Foster stora ansträngningar för att förklara bort några av de värsta dumheterna i filmen.
 
Top