Dumma skämt du inte låter dö

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag kör slentrianmässigt "DU är..." när frun säger något. Om hon tycker något är töntigt följer jag upp med "DU är töntig", men jag har låtit skämtet bli meta, där jag driver med hur slentrianmässigt jag säger det, så om hon säger exempelvis "Vad vackert detta är" så förolämpar jag henne med "DU är vacker" eller så använder jag det i bisarra tillfällen: "DU är en hund".
Jag gör samma men använder "Du kan vara en/ett ___"
jag tror höjden var när jag och @Genesis skulle spela Huldran och pratade om vilka tilltal som var okej att använda under 18ootalet till olika personer.
Och jag på ren reflex drar metaskämtet "Du kan vara ett tilltal"
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag älskar att spela dum och låtsas att jag inte förstår skämt utan tar dem allvarligt. Finns inget roligare än att med 100% seriös ton svara på frågor som uppenbarligen var ställda som ett skämt.

Jag har insett att jag måste tagga ner på det då flera bekanta på riktigt verkar tro att det är allvar, och att jag bara inte förstår att det är skämt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,719
Location
Göteborg
Jag älskar att spela dum och låtsas att jag inte förstår skämt utan tar dem allvarligt. Finns inget roligare än att med 100% seriös ton svara på frågor som uppenbarligen var ställda som ett skämt.

Jag har insett att jag måste tagga ner på det då flera bekanta på riktigt verkar tro att det är allvar, och att jag bara inte förstår att det är skämt.
Det låter som att du håller på att bli besegrad i ditt eget spel.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag jobbar ju på fritids för åk1 och varje gång nån säger ”Jag går på toaletten” så svarar jag ”Testa att sitta på den istället”
Jag är så förskräckligt tråkig när min bror frågar om han får låna/sno toaletten att jag säger Ok och frågar om han vill låna verktyg för att kunna montera ned den och ta med den.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Om någon frågar mig en fråga i stil med "vill du ha vanilj eller chokladglass?" så svarar jag alltid ja. "Vi tänkte att vi skulle fika lite. Vill du ha te eller kaffe?" "Ja." Jag skyller utan skam på min bror som blivit indoktrinerad i det skämtet.

Übereil
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Om någon frågar mig en fråga i stil med "vill du ha vanilj eller chokladglass?" så svarar jag alltid ja. "Vi tänkte att vi skulle fika lite. Vill du ha te eller kaffe?" "Ja." Jag skyller utan skam på min bror som blivit indoktrinerad i det skämtet.
Sån frustration jag har haft med din bror, men ja får erkänna att det satt sig i mig också. :gremcrazy:
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Det här är svårt för andra att kopiera. Min dotter heter Maj. Varje gång vi förberett smörgåsar eller dylikt och någon familjemedlem frågar ”Är det där Majs?” så svarar jag ”nej, det är en smörgås”

Går att använda väldigt ofta, så länge man varit förutseende nog att välja ett namn med så bra humorkapacitet. Om ni valt ett tråkigare namn kan jag bara beklaga, men nu vet ni alla inför framtida barn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Går att använda väldigt ofta, så länge man varit förutseende nog att välja ett namn med så bra humorkapacitet. Om ni valt ett tråkigare namn kan jag bara beklaga, men nu vet ni alla inför framtida barn.
Överlag tycker jag att folk verkar ta alldeles för lätt på det här med att döpa grejer. Att döpa något är ju ett fantastiskt tillfälle att visa sig smart och klurig, visa sin populärkulturella kunnighets-status, samt naturligtvis vara rolig.

Det gäller rollspel, städer, hus, båtar, band, företag, barn och… well, det mesta egentligen. Varje gång nån döper en firma till "Lars Bengtsson Rör AB" istället för "Piprens AB" eller "It's a me" eller "Christopher" så dör en göteborgare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Bakgrund: jag jobbar med väldigt autistiska autister. Varje dag är det sångstund och efter som de flesta av de inte pratar så väljer de olika dagissånger från laminerade lappar.

I princip varje dag drar jag skämtet att min brukare valde ”Straight outa Compton” i stället för typ Lilla snigel. Och varje gång någon väljer ”var bor du lilla råtta?” säger jag ”Är det där ett hot”. Än så länge har ingen skrattat.
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Om vi ska någonstans och min fru är lite före och frågar "Kommer du?", så svarar jag "Nej, jag är bara lite andfådd.".
Kör en liknade på jobbet ibland ”här, nu?!! Och ser lite för förlägen ut.

Eller ”kan du inte vänta, det är så mycket folk”. Det gäller att säga det till rätt personer förstårs ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Ett tag jobbade jag med en kille som alltid fick in sitt skämt så att det var roligt. Oavsett vad han berättade om så lyckades han alltid få in en vakt eller polis som frågade ”har du licens för de där?” ”Vilka då?” Varpå han spände sina komiskt tunna armar och stolt sa ”Guns:en”
 
Top