Marukusu said:Ja för subjektiv ondska och subjektiv godhet existerar ju i den här världen. Yupp, verkligen, sir yes sir. DDR var verkligen en medvetet ond stat.
Johannes Climacus said:Subjektiv ondska? Nä, men objektiv ondska, kanske.
Arfert said:Ond, nja, det beror på vad man menar med det begreppet. Förtryckande, ja absolut.
Styrd av hänsynslösa män som sket i individens frihet och rätt att själv forma sitt liv, ja absolut.
Med hjälp av en väldigt effektiv kontrollapparat behövdes inte ett ständigt våld som i många andra diktaturer, det räckte oftast med ett tyst, underförstått hot. Och vetskapen att regimen hade Sovjet i ryggen (som inte backade för att ta i med hårdhanskarna om det skulle behövas).
Det var ett jämra stort "kanske", det där du... Ser ingen anledning att anta existensen av något sådant =)
Johannes Climacus said:Det tycks mig som att mängden av allt mänskligt förtryck, hat och känslokallhet, och den blotta grymhet med vilket människor behandlar varandra, tvärtom utgör ett oerhört gott skäl att anta existensen av något sådant.
Johannes Climacus said:Man behöver ju inte låta sin egen spetsfundighet förblinda en för den mänskliga verkligheten.
Spetsfundighet? Pah. Jag följer bara Occam: Man ska postulera ett minimalt antal entiteter.
Som jag ser det kan "ondskan", som ju ändå begreppsmässigt är en mänsklig konstruktion...
...egentligen inte användas för något annat än ett renodlat och oåterkalleligt fördömande.
krank said:Vill man lösa vad man uppfattar som ett problem så är förståelse och analys bättre verktyg än brännmärkning.
Johannes Climacus said:"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar demokrati"
"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar glädje"
"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar tallrikar"
Ja, spetsfundighet.
Johannes Climacus said:Newsflash: alla begrepp är mänskliga konstruktioner