Nekromanti Dumbledore är gay

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Framförallt ger nyheten ett nytt perspektiv på berättelsen. Man gör en annan tolkning av händelserna och karaktärernas agerande genemot varandra. Självklart har sådan här information betydelse för berättelsen - den som tror något annat kan inte ha funderat mycket kring hur berättelser formas (i mötet mellan läsare och text)...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Jojo... Jag är själv inbiten i Tolkien och kan aldrig få nog av någon sorts fakta som har med hans verk att göra. Jag skulle heller inte tacka nej ball Star Wars-info. Men det där är ju intressanta fakta! :gremwink:

Men huruvida Frodo vore bisexuell, eller Chewbakka har fotfetich o.s.v. Det är onödig onödig fakta!
Hänger du med?
Jag själv sitter trots allt på detta forum, samt en massa andra forum just för att jag har olika hobbies och intressen som jag alltid vill gräva djupare i för att hitta nödvändig som onödig fakta.
I love it!

Men karaktärers sexuellitet... Mjaej, där går gränsen om det inte påverkar storyn direkt. Att veta att Aragorn har liktår, från en anteckning av Tolkien helt bredvid, som inte har något alls att göra med arbetet till/för verken, det är ju bara ett "Jaha, so what - who cares". Jag diggar Harry Potter-böckerna, jag tycker de är asbra, men om Dumbledore är hetro, bi, homo... Det bryr jag mig inte det minsta om.

Dock, ja - jag kan ha väldigt fel, för jag lägger ju fram min tolkning av det här. Men jag tycker att onödiga fakta på ett eller annat sätt skall intressera på mustig nivå. Som vart Han Solo kommer ifrån, det kan säga ganska mycket om Han Solo, kanske om man också läser fakta över planeten, och man kan liksom spåra honom bakåt etc.
Men om Han Solo tänder på tjejer eller killar, eller hundar, eller på Chewbacca - vem bryr sig egentligen om det, det skapar inget speciellt intresse... Tycker jag.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Men huruvida Frodo vore bisexuell

Jag hoppas du inser att hela historien med vänskapen Frodo och Sam emellan hade sett otroligt annorlunda ut om Frodo varit bisexuell? Att säga att det inte har signifikans för berättelsen är ignorant, sexualiteten är en viktig del i varje persons känsloliv.

Att däremot ge karaktärer karaktärsdrag som man aldrig spelar på, DET är måhända onödigt. Nu har jag inte läst Larry Pothead-böckerna som det talas om, men det verkar rätt entydigt varit så att hans utklampande ur garderoben fascinerade rätt många.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Däremot var en faktor i att jag faktiskt engagerade mig i vänsterrrörelsen lite mer seriöst att det finns många i mina ögon heta brudar där.
Men, frågan kvarstår ju! Blev det nåt ligge?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Och hur formar det ens sätt att se på Dumbledore om jag får fråga.
Han hade varit dödsätare om han varit hetro?

Jag menar, jag behöver inte idiotförklaras som om jag inte vet hur relationer påverkar i en story - jag spelar rollspel, jag läser böcker, jag ser på film. Jo, jag vet hur storys påverkas. Men om någon är homo eller ej i en fantasyberättelse påverkar inte alls anser jag.
Det påverkar Dumbledore som person utifall hans kärlek är obesvarad eller ej o.s.v. Men det spelar ju ingen roll om det är en kille eller ej tjej han är förälskad i, utan hur relationen är - inte vilket kön den är till. Tycker jag...

Skulle Harry Potter dock gå ut på att onda hetronissar försöker rensa världen på alla med annan sexualitet, ja du hade jag ansett deta högst relevant. Men nu... Mjaej, jag reagerade inte ens på nyheten, den är bara löjligt onödig.
Det är ju visst en stor grej, liksom, att hon är bland de första som gör en sådan kupp och låter en utav sina stora karaktärer (i så kända böcker) hemligt vara homosexuell och sedan droppa det. Det blir mer som ett litet knytnävslag för att väcka den moderna världens tankar om mänskliga rättigheter och olikheter, men ball fakta för mitt Harry Potterläsande, nepp...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Att däremot ge karaktärer karaktärsdrag som man aldrig spelar på, DET är måhända onödigt.
WORD! Jag tror Fogge sammanfattade allt mitt tjat i en mening. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Och hur formar det ens sätt att se på Dumbledore om jag får fråga.
Såhär, om jag ska försöka igen (med fler ord):

Berättelsen är inte bara det som står, utan berättelsen skapas när man läser den, i interaktionen mellan läsaren och dennes filter, förutfattade meningar, tankar, åsikter och idéer. Det handlar med andra ord inte bara om vad som står, utan hur man tolkar det som står.

Om man sålunda inte bara betraktar de rent relationella sambanden mellan karaktärerna utan även lever sig in i karaktärerna och analyserar deras motiv och drivkrafter, så kan ens syn på karaktärerna förändras.

(Jag kan jämföra med rollspel - vissa spelare bryr sig om hur deras karaktär ser ut, vilka kläder och vilken cool utrustning den har, det tuffa hus den skaffat och hur detta har inretts, hur karaktären agerar mot andra etc - andra fokuserar hellre på vad karaktären känner, tänker och vad som motiverar karaktären. Jag tillhör den senare gruppen.)

Varje sak Dumbledore säger till människor av båda könen kan nu förstås och analyseras ur ett helt nytt perspektiv, vilket är uppfriskande. Det tillför en dimension till analysen av karaktärens agerande.


Så jo, jag vidhåller att sexualiteten absolut är intressant, i och med att det förändrar åtminstone den ena hälften av vad det är som skapar berättelsen, dvs läsaren.


EDIT: Gör ett tankeexperiment: Tänk igenom Frodo och Sams relation genom böckerna - men anta den här gången att de är homosexuella. Det gjorde jag, och helt plötsligt blev just relationen dem emellan mycket mer intressant. Nu säger jag inte att Tolkien menade det så - men ärligt talat skiter jag i vad Tolkien tycker. När nu Rowling går ut med att Dumbledore är bög, så innebär det helt enkelt ett nytt perspektiv ur vilket man analyserar karaktärernas handlingar. I det här fallet kastar det dessutom ljus över en del av den sista boken, just med D's relation till Grindenwald. Rowling kan mycket väl ha kastat in massor av ledtrådar i texten - men man har inte sett ledtrådarna till den tolkningen, helt enkelt eftersom man saknat perspektivet.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Men om någon är homo eller ej i en fantasyberättelse påverkar inte alls anser jag.
Varför just en fantasyberättelse? Visst kan det ses som onödig information om det inte framgår i berättelsen, men det torde väl inte vara specifikt för fantasy.

Men det spelar ju ingen roll om det är en kille eller ej tjej han är förälskad i, utan hur relationen är - inte vilket kön den är till.
Jag har inte läst Harry Potter, och kan inte uttala mig om det aktuella fallet - men menar du att det är universellt ointressant vem en romanfigur är kär i?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Berättelsen är inte bara det som står, utan berättelsen skapas när man läser den, i interaktionen mellan läsaren och dennes filter, förutfattade meningar, tankar, åsikter och idéer. Det handlar med andra ord inte bara om vad som står, utan hur man tolkar det som står.

Om man sålunda inte bara betraktar de rent relationella sambanden mellan karaktärerna utan även lever sig in i karaktärerna och analyserar deras motiv och drivkrafter, så kan ens syn på karaktärerna förändras.
Precis!
Men detta påverkas inte för mig av att han är gay för att man har inte spelat nog mycket på det... Det finns liksom inget i det som kan påverka tycker jag. Du säger hans sätt att tala om de både könen... Njaej, vadå? Dumbledore är för mig en 100% rättvis person, jag kan inte se att hans sexualitet skulle vrida honom att behandla olika kön olika...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Varför just en fantasyberättelse? Visst kan det ses som onödig information om det inte framgår i berättelsen, men det torde väl inte vara specifikt för fantasy.
Nej du har rätt. Det spelar samma roll i alla berättelser, men kanske minst i en fantasy, Sci-Fi etc.
Det är mer vanligt att sådant förekommer i vanliga dramor eller deckare - dolda sexualiteter etc. Men i en fantasybok brukar man inte spinna story på sådana saker. Det spelar liksom ingen roll i sådana böcker, det tycker jag inte att det skall göra heller.
Vill jag ha sådant snack kan jag köpa nya moderna lite vågade kärleksböcker, där någon helt plötsligt är gay, där frun visar sig vara lebb och har sex med sin makes syster...
Jag vill ha "fantasy n' roll", inte sådant där som inte blir relevant för en fantasyberättelse... Och eftersom nu Rowlings har gjort en liten fnuttpryl med "Gw" och Dumbledore i sista boken med inte hängt fram det ordentligt innan, ja då är det för mig en helt onödig fakta.
Jag bryr mig inte alls... Jag ser honom för den yrkesman och rättvisa goda själ han är... Inte huruvida Dumbledore förhåller sig till könen, för det är ingen sida av Dumbledore man sett förens nu.
För mig är han helt den samme...

Jag har inte läst Harry Potter, och kan inte uttala mig om det aktuella fallet - men menar du att det är universellt ointressant vem en romanfigur är kär i?
Nej, inte vem... Vad... Vilket kön (vad) spelar inte mig någon roll, dock vem det är som person, det spelar ju självklart roll...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Precis!
Men detta påverkas inte för mig av att han är gay för att man har inte spelat nog mycket på det... Det finns liksom inget i det som kan påverka tycker jag. Du säger hans sätt att tala om de både könen... Njaej, vadå? Dumbledore är för mig en 100% rättvis person, jag kan inte se att hans sexualitet skulle vrida honom att behandla olika kön olika...
Du menar alltså att när vi läser om Dumbledore och Grindenwald i sista boken, så ser du inte alls saken i annat ljus om du tänker dig att gamle D är bög?

Som sagt - handlingarna förändras inte, men däremot kan man få ett annat perspektiv på motivationen till handlingarna. Jag föreställer mig exempelvis att en massa äcklon därute börjar analysera det förhållande Harry och Dumbledore har ur ett pedofilperspektiv nu (trots att homosexualitet och pedofili nu inte är särdeles kopplade), vilket definitivt kastar om saker och ting... Ser man Dumbledore som en dregglande fulgubbe rent visuellt så tolkas hans handlingar helt annorlunda, liksom.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta håller nörden vid liv

Jag förstår precis vad du menar krank, jag menar - jag fattar verkligen, men för mig personligen finns inte denna klara skillnad faktiskt.
Jag har inte läst sista boken än, men jag har läst om det som gör trådens relevans och säger därför... Hade det varit mer än en liten del i sista boken, en fnuttgrej uti handlingen då hade jag nog sett Dumbledore annorlunda. Men det finns inte någon slags relevans över hans läggning på några andra ställen, därför rör det mig inte i ryggen vem han än är kär i, för det rör inte den övriga handlingen.

Vad det sedan kommer till pappskallar som tror att pedofili och homosexualitet är samma sak... Ja, vad kan man göra annat än att skaka på huvudet och beklaga deras dumhet... Precis som att religiösa hycklare påstår att fantasyböcker är satans verk...
Dumbledore är homosexuell, vad det kommer till min bild av böckernas handling och det de berättar - det gör mig inget.
Att han är homo
sexuell, hur vi den verkliga världen tar det och hur många som kommer att få tänka till, det är däremot häftigt, eftersom många i denna värld ännu är trångsynta. För mig och Rowlings får folk ha vilken sexualla läggning de vill, män som kvinnor... Dock kanske inte alla Harry Potterläsare tycker det, och de kanske får sig en rejäl snyting nu av detta erkännande - det är ballt! :gremtongue:
Men för handlingen är det inte ballt eller dumt, det bara är som det är ur min synvinkel. Ett enkelt "jaha".
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ack!

Fast i sista boken var homoundertonerna i relationen till Grindeval rätt tydliga? Skriva brev mitt i natten, halvdyrkan och vara kärlekskrank. Vibbarna fanns där.
Ack. Huru mycket bevisar icke detta att jag är ett tråkhetero?
Jag fattade ingenting av detta.

//erik. pbplppflfpl på mig.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Vad jag förstått så…

… tyckte inte Rowling att det var så pass intressant för plotten att hon explicit skrev om Dumbledores läggning. Hon outade ju honom också lite så där halvt appropå. Det var liksom en fråga precis som någon annan. Sedan smällde medierna upp det i sedvanliga proportioner.

Jag måste dock säga att jag tycker hon var smart som inte släppte infot förre sista boken var i tryck. Det hade tagit bort en del uppmärksamhet från det viktiga i berättelsen. Att det fått den uppmärksamhet det fptt tycker jag dock visar på den betydelse som Harry Potter-universat spelar för folk. Sett ur det perspektivet tror jag att det inte kan finnas för få litterära förebilder som är gay.

//erik. heja JK.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vad jag förstått så…

Att det fått den uppmärksamhet det fptt tycker jag dock visar på den betydelse som Harry Potter-universat spelar för folk. Sett ur det perspektivet tror jag att det inte kan finnas för få litterära förebilder som är gay.
WORD!
 
Top