Nekromanti Dumbledore är gay

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
JK Rowling har vid en uppläsning meddelat att professor Dumbledore är homosexuell:

http://apnews.myway.com/article/20071020/D8SCUJG00.html

Rowling säger att det finns en bakgrundshistoria utanför böckerna, där Dumbledore varit förälskad i en annan trollkarl. Jag tycker att det är småcoolt med en queer figur i en fantasyvärld. Samtidigt kan man ju undra vad det har för signifikans när det inte har funnits med i böckerna på något sätt. Enligt den länkade artikeln så togs en referens till Dumbledores tidigare (kvinnliga) kärlek bort i ett filmmanus, men annars verkar det kvittat i historien.

Bästa kommentaren står nog Rowling själv för:
"Oh, my god," Rowling concluded with a laugh, "the fan fiction."
(som om slasharna någonsin skulle brytt sig om vilken eventuell sexualitet originalförfattaren tillskrivit en rollfigur...)

/Sax, wingardium leviosa
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Fast i sista boken var homoundertonerna i relationen till Grindeval rätt tydliga? Skriva brev mitt i natten, halvdyrkan och vara kärlekskrank. Vibbarna fanns där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Oh god, it all makes sense now... Fan, nu måste jag ju läsa om alla böckerna - igen - med det framför ögonen.

Nackdelen är ju att många troligen drar den framföraltl i USA tydligen väldigt vanliga kopplingen mellan homoseuclitet och pedofili, och därmed också drar slutsatser om Harry och Dumbledore...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: Slasharna har nog hunnit före... [NT]

Ja självklart - men de verkan når knappast ut till större publik. Jag snackar allmänna strömningar i samhället här...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Medhåll

Fast i sista boken var homoundertonerna i relationen till Grindeval rätt tydliga? Skriva brev mitt i natten, halvdyrkan och vara kärlekskrank. Vibbarna fanns där.
Definitivt! Sen måste jag peka på episoderna i sexan när Dummy var ute och sökte rätt på Tom i sin lila sammetskostym eller vad det var gav åtminstone mig tydliga, men koolt diskreta, antydningar och att han var gay.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Meh! Det här förstör ju alla fanfics jag har skrivit!

Nu kommer alla tro att min Dumbledore gick med på att hjälpa Snape dubbelpenetrera Hermione i sömnen bara för att han ville se Snape naken.

/Rising
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Onödiga fakta börjar fan bli tröttsamt

En kul grej... Men så jävla orelevant. Jag skulle inte bry mig om att sätta in karaktärers sexuella läggning om det inte påverkar karatären.
Jag menar Dumbledore är den samma även om han är gay...
En sådan där löjlig grej ingen bryr sig om eller kommer att bry sig om.
Dock hade det varit skillnad om han betett som Jack i Will & Grace, en riktig smink-gulli-gull-queer, då kan man göra en sådan bakgrundsfakta eftersom det formar karaktärens uppförande att vara så gravt feminin (fast alla är inte gay för det heller men...).
Men i detta fall, jag bryr mig inte alls, och det är sig i ointressant med kanske en kul detalj för somliga.

Fan vad underlig litteraturvärlden börjar bli, fakta över sexuell läggning hos trollkarlar, wtf!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Nackdelen är ju att många troligen drar den framföraltl i USA tydligen väldigt vanliga kopplingen mellan homoseuclitet och pedofili, och därmed också drar slutsatser om Harry och Dumbledore...
Jag tror varken det gör till eller från. För de som kommer att förfäras av tanken på att Dumbledore skulle vara gay så är ockultisten och svartkonstnären Harry P med bekanta redan djävulens avkomma och på väg nerför helvetets branta och breda rutschkana allihop. Så lite homosex för good measure kommer nog inte påverka ett jota vad den religiösa knäppkängehögern anser om Rowling och hennes figurer.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Det förklarar varför han går omkring i klänning hela tiden.
Fast varken Tomas Dileva, Ozzy Osbourne eller Demis Rousros är ju gay. Så klänning som gay-o-meter tror jag inte ett dugg på. :gremgrin:

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De kanske är kvar i garderoben? ;-)

Fast i DiLevas fall tror jag iofs att det bara är ett trick för att ragga på newage-brudar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag tror varken det gör till eller från. För de som kommer att förfäras av tanken på att Dumbledore skulle vara gay så är ockultisten och svartkonstnären Harry P med bekanta redan djävulens avkomma och på väg nerför helvetets branta och breda rutschkana allihop. Så lite homosex för good measure kommer nog inte påverka ett jota vad den religiösa knäppkängehögern anser om Rowling och hennes figurer.
Att tro att det bara är tokhögern som kopplar ihop homosexualitet med t.ex pedofili är nog ett misstag. Jag tror att den uppfattningen är minst lika spridd bland "vanligt folk".
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fast det ska man inte säga till dem. Jag träffade en miljöbrud i Nordstan som ville lura med mig i Greenpeace, jag sa att jag redan var med, men att det bara var för att gå på möten med gratis fika och att få sätta på veganbrudar.

Jag fick ingen broschyr. :gremfrown:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det var ju en lögn för att hon skulle sluta störa mig medans jag väntade på min polare.. :gremgrin:

(Däremot var en faktor i att jag faktiskt engagerade mig i vänsterrrörelsen lite mer seriöst att det finns många i mina ögon heta brudar där. Frigjorda brudar som vet vad de vill. :gremshocked:)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Onödiga fakta börjar fan bli tröttsamt

En sådan där löjlig grej ingen bryr sig om eller kommer att bry sig om.
Man skulle kunna tro det, men detta var den mest lästa nyheten på BBC den dag den kom.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Onödiga fakta börjar fan bli tröttsamt

Jojo. Men det är just det som verkar bekräfta min teori.
Den slår hårt först för att det just är "en kul grej", men det är inget som kommer fastna, och den slår så hårt nu att det inte kommer vara så mycket big deal om fem minuter, tror jag iaf. :gremcrazy:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Onödiga fakta håller nörden vid liv

Jag tror att du har fel, eftersom värdelöst vetande är som rysk kaviar för nördar, inklusive Harry Potter-nördar. Fansen gillar att få reda på saker som egentligen är helt meningslösa, inte framgår någonstans i det officiella materialet och egentligen inte har någon betydelse annat än som kuriosa, till exempel vilken planet Han Solo kommer från eller vad Bilbos farfar hette. Att Dumbledore är homosexuell är nästan en för nödvändig fakta för att nördarna ska bemöda sig att lägga det på minnet. Onödig fakta hade varit var han föddes eller hur många sockerbitar han har i sitt te.

Sammanfattningsvis: Onödiga fakta är det som håller nördkulturen igång.

(Om någon tror något annat så använder jag nörd i en mycket positiv betydelse.)

/tobias
 
Top