Nekromanti Dubbla spelledare

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Vi ska speltesta ett litet scenario vi har skrivit (på två). Man undrar om någon här har någon erfarenhet av hur det är atts pelleda på två personer samtidigt? Finns det några bra förslag och saker man kan tänka på?

/K
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Att hobbymoderera är också fel, så sitt ner i båten.

OMG! Nu hobbymodererade jag också!

Fy på mig!

ARGH! Nu gjorde jag det igen!

Det borde jag inte ha gjort. ARGH!!!!

Se, hobbymodererande blir bara kaos, tur att vi har duktiga moderatorer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jo, det har jag både varit med om som spelare och som spelledare.

När vi spelade Eon i stor grupp så hade vi två SL. Då tog den ena hand om folk som ville gå iväg och pyssla med sina privata plotlines eller gå och handla och sådant. Han hjälpte också till och slog upp saker i tabeller och sånt när det blev strid. Allt för att saker skulle gå smidigare. Dvs han funkade som en "hjälpspeledare".

Jag och DeBracy spelleder gärna tillsammans. Då brukar vi turas om att spelleda, och byta efter varje scen. Den som inte spelleder kan slappna av lite och förbereda sig inför nästa scen, men spelar också eventuella viktiga SLP i den aktive spelledarens scener.

Jag tycker att båda sätten funkar bra. Men skall man spelleda var annan scen måste båda ha mycket bättre koll på äventyret än om man har en huvudspelledare som sköter det medan hjälpspelledaren tar hand som småsakerna.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
kosta said:
Sorry, kan inte någon moderator flytta den då? Eller?
Vart?

Tycker denhär tråden ligger jättebra till. Det är ju inte rollspelsmakande, detta är allmänt om rollspel med flera spelledare.

Det jag kan tänka mig är viktigt är att snacka igenom väldigt mycket innan.
Vem gör vad? Vem driver handlingen framåt om det behövs? Hur hanterar vi situationer som vi inte tänkte på när vi konstruerade scenariot? Om rollpersonerna hamnar på villovägar och en SLP behöver hittas på för att peka i rätt riktning, vem gör det? Och vad gör den andra spelledaren, som inte har en aning om hur den första spelledaren tänkte när han hittade på denna pekande SLP?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Möller said:
kosta said:
Sorry, kan inte någon moderator flytta den då? Eller?
Vart?

Tycker denhär tråden ligger jättebra till. Det är ju inte rollspelsmakande, detta är allmänt om rollspel med flera spelledare.
Den låg på rollspel.nu-forumet först.
 
G

Guest

Guest
Om ni ska växla mycket mellan samkör och särkör, så kan jag näna två grejer som e viktiga, enligt min upplevelse, först ska ni innan mötet och vid alla evenutella pauser se till att ni har samma uppfattning om allt, samt att ni begränsar maximal reell tid som spelare kan ha maximalt med en spelledare.

Var alltså väldigt samförstådda i om vilka scener som ska vara gemensamma och icke, och se till att folk inte behöver vänta för länge när nästa gemensamma scen kommer.

/Zorbeltuss
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det som jag tycker är enklast i det fallet då man endast är två pers som ska spela rollspel, är att man helt enkelt kör en SL och en spelare. Det har jag gjort några gånger. Det funkar ganska bra bara man har en cool story för dylika.

Det jag anser är hemligheten bakom att just det ska fungera är att man bokstavligen ser det som en bok. En klassisk bok där man har en huvudkaraktär som drar hela handlingen. Så har jag alltid fört sådan typ av rollspel i alla fall, jag tycker det är enkelt att finna en struktur på det sättet.

Problemet här är väl att ni skrivit scenariot på två. Det gör väl att ni båda vet precis vad som utspelar sig på de olika platserna etc.
Nå, det går ju i alla fall eftersom ni ska testspela ert scenario, så ni får väl liksom ha överseende med hur mycket ni båda vet om och anstränga er för att inte råka ut för undermedveten metagaming av negativ art.

Eller, så är helt enkelt en SL och en spelare, bara det att SL också gör en detaljerad SLP som blir spelarkaraktärens medhjälpare - som håller sig lite mer i bakgrunden, men ändå är delaktig och också kan ta itu med en hel del, fast man då låter spelarkaraktären stå lite mer i centrum. Ungefär som Batman och Robin, där spelarkaraktären är Batman och SLP:n Robin.

Ja, det är mitt förslag iaf.
 

.:Warwolt:.

Veteran
Joined
7 Jul 2008
Messages
105
Location
Stochkolm, Haninge
Re: Dao De Jing och spelledande

Var lite lustigt, det där. Undrade vad tusan du babblade om, känndes knappsat relevant.

Det här om dubbel-SL (höhö, nu tänker jag på dubbelkagge.. hihihi) har jag funderat på tidigare, jag tror att det är lättast om det är ganska fritt och improviserat. Inte helt lösbundet, men som har några väldigt tydliga pelare som äventyret vilar på.

Till exempel, ena spelledaren skulle kunna vara den som ser till att handlingen ständigt flyter på och, om man kör med sådant, bombar spelarnas flaggor. Man introducerar scener i behov utav det, alltså.

Den andre spelledaren tar rollen utav vissa karaktärer osv UNDER själva scenen. Föreställ er att den ene är berättarröst och den andre de biroller osv. som RP kan möta. Berättaren tar fortfarande kontroll över nyckelpersoner.

Vem som är regeltolk är jag dock osäker på, skulle villja säga berättaren men samtidigt skulle det vara smidigare om den andra spelledaren gjorde det.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Re: Dao De Jing och spelledande

Jag tror du missförstår Solve - de ska spelleda två SL samtidigt för *andra* spelare. :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Jag har tyvärr väldigt lite (ingen) praktiskt erfarenhet av det hela. Min erfarenhet sträcker sig så långt som att jag läst ett äventyr helt uppbyggt kring det och att jag själv funderat på att skriva ett äventyr som kräver två SL. I båda fallen handlar det om en grupp som delas upp i två mindre grupper och varje SL tar varsin grupp.

Jag gillade dock Den odödlige kejsarens förslag om man ska spelleda ett traditionellt äventyr. Båda tror jag fungerar. Man kan också dela upp spelledandet i olika ansvarsområden. Är en bra på karaktärsgestaltning, medan den andra är bättre på att beskriva miljöer kan de ju axla varsitt område och låta den andra vara understödd då.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Den här frågan brukar dyka upp då och då och får sällan svar. Jag minns att MrG har erfarenhet av att köra med det på konvent, så jag rekommenderar hans inlägg.

/Han som hittade det inlägget direkt men inga fler när han försökte söka smartare
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Dao De Jing och spelledande

WTF?!

Coolt, men crazy!

Nåväl, hade det varit jag hade jag försökt dela scenariot i två delar. Och när man är SL får helt enkelt ens spelarkaraktär övergå till en efterhängsen SLP.
... Eller, så vore det coolt om den ene SL skildrar allt som har med miljön att göra och att den andre spelar alla SLP:s.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Han har redan visat på de flesta av mina tips, men jag skulle vilja lägga till följande:

-Det som en spelledare sagt ska gälla, revidera aldrig varandra. Det kräver lyhördhet och att man ibland måste tänka om hundraåtti grader, men det funkar inte om spelledarna inte är överens.

-Lyssna mycket på varandra om ni har möjlighet och försök växla mellan att båda spelleder aktivt och att turas om att bara lyssna i stunder

-Två spelledare funkar bra, tre kan funka, fyra tror jag är överkurs eller kanske dödsdömt (för man inte får koll på varandra)

-Gunnar (tycker fortfarande om tagteamspelledande)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos said:
Möller said:
kosta said:
Sorry, kan inte någon moderator flytta den då? Eller?
Vart?

Tycker denhär tråden ligger jättebra till. Det är ju inte rollspelsmakande, detta är allmänt om rollspel med flera spelledare.
Den låg på rollspel.nu-forumet först.
Arrrg, är detta mitt 9000-inlägg? Jättefestligt inlägg, va? :gremtongue:

Nå, jag har faktiskt ett förslag också:

Diskussion med två spelledarpersoner. Det här ser aspantat ut när en spelledare gör det, men när två spelledare gör det blir det asbra, för då kan man ta varsin spelledarperson.... Och helst ska ju rollpersonerna vara med i diskussionen också, istället för att sitta och titta på. :gremsmile:

Utnyttja det. Låt en spelledare gestalta någon hela tiden om han inte har något viktigare för sig, så kan den andra spelledaren komma in som ytterligare en roll.

Som Rising en gång sa: Dialoger är rollspelens motsvarighet till biljakter. Det är då som det blir som intensivast.
 
Top