Nekromanti Flera Spelledare

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Vad har ni för tankar kring att spela med två spelledare?

Jag hade tänkt skriva ett äventyr eller kampanj där två grupper av spelare agerade mot varandra fast i skilda rum. Ävertyret (eller kampanjen) skulle gå ut på att de två grupperna av spelare hade olika mål. T.ex grupp ett är ett gäng poliser som försöker beskydda ett vittne inför en rättegång medans grupp två är ett gäng anställda av maffian för att röja vittnet ur vägen. Grupperna skulle sedan planera och försöka förhindra varandra att nå målet. Fördelen med att ha två spelledare är att spelarna hela tiden kan spela eftersom spelledaren inte behöver varva mellan grupperna.

Hur de båda spelledarna ska kunna hålla koll på vart BÅDA grupperna befinner sig hade jag tänkt att lösa genom att använda laptops för att kommunisera. Även om vi använder laptops så är det tänkt att vi ska spela i samma hus.

Jag fick tanken eftersom vi är så pass många i gruppen, åtta stycken ibland och när spelarna delat upp sig kan det lätt gå långsamt. Dessutom är det alltid roligare att kämpa mot spelare än spelledaren.

Vad har ni för tankar?
Är idéen bra?
Blir det svårt att genomföra tror ni?
Finns det bättre sätt att göra det på?

Jaaken - som funderat än del på det här
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Det har varit uppe några gånger förut, min searchfu är för svag för att jag skall våga mig på att leta dock.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Har tyvärr inte ännu hunnit testa dubbla sl:s i kampanj, men kört en hel del tag-team på konvent och vi har en tanke på ett sånt upplägg till en helgkampanj.

Rent spontant tror jag ju det kan funka, men jag skulle tänka på följande;

-Skriv plotten/system/upplägg ihop ni som ska spelleda det, enklare att komunicera kring det, båda har lika mycket kunskap och samma makt. Annars finns risken att ena blir en bisittare.

-Lätta stridssystem / tunga sociala system, framförallt om ni ska splitta spelarna, tendensen är annars att striderna tar timmar i speltid för att gå igenom någon minut i spelet och å andra sidan kan resor ta någon minut för en vecka

-Kommunicera med korta pauser och fikan mellan speltillfällena, på konvent har vi löst det med förberedelser och om det behövt gått undan korta stunder för att sammanfatta vad som händer sl:s emellan

-Samspelthet mellan sl:s, jag och Niklas som kör mest ihop har känt varandra i dryga tio år, sänt radio ihop, pluggat ihop, spexat ihop, vilket gör att vi kan varandra rätt bra och vet på ett ungefär vad den andra kan hitta på. Har kört TagTeam med många olika spelledare och det funkar, men nästan alltid enklare när man känner varandra väl och skulle nog inte våga planera en kampanj med någon annan

-Idéen är sund och framför allt kan vara fantastiskt kul! Ett bra sätt att genomföra viss plotter

-Skulle nog också ha något system med hålltider, så när ena gruppen kommit till en viss tidpunkt i plotten väntar de in de andra

-Plottlista, flödesschema för yttre faktorer kan också vara bra att ha
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Vi spelade ett modifierat Unknown armies-äventyr på liknande sätt en gång. Ena gruppen var en bankrånarliga som misslyckades med ett tillslag och tog sig ut på landsbygden. Andra gruppen (min grupp) var en konstig familj som bodde ute på samma landsbygd. Vi spelade separat på våra olika platser, men det hela ledde fram till att bankrånargruppen kom och knackade på hos familjen och tog sig in med vapenhot. Scenariot blev till slut så dynamiskt att spelledarna kunde sätta sig i ett hörn och titta på hur spelarna själva skapade plotten med hjälp av den motsättning som fanns mellan grupperna.

Det var en av mina bästa spelupplevelser någonsin. Tror dessutom att jag blev ensam överlevare i slutet.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
När jag tänker efter har vi ju gjort storversionen av det en gång också. På LinCon 98 (tror jag) körde vi Neobunnies RPG i en sal med drygt tjugo spelare och fem spelledare. I mitten hade vi en ren spelledaryta, med karta och markörer för att hålla reda på var spelarna fanns, varje sl hade en grupp om fyra-fem spelare, och höll spelarna gå in i en annan grupp på kartan tog man ett snabbt snack med den spelledaren.

Och så hade vi lägesrapportpauser varannan timme.

Vi har pratat om att göra något med datorer och blåtand om vi återupplivar spökbussen, men samtidigt kräver de snabb skrivhastighet och simultanförmåga att spelleda och skriva/läsa samtidigt, tror jag föredrar konfererandet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad har ni för tankar?
Att det är en idé som faktsitk funkar riktigt bra. Har haft det vid några tillfällen & det har flytit på riktigt bra måste jag säga. dels så kan man ha större grupper, som dels spelar med varandra & dels så kan man köra koncpetet att man kör emot varandra. Vilket är förbaskat skoj måste jag säga !!

Är idéen bra?
Kort & gott, ja det är den !! :gremwink:

Blir det svårt att genomföra tror ni?
Nej, det tror jag inte. Är ni tillräkligt sammkörda & vet vad den andre gör så tror jag inte att det skall vara några problem. Tror åxå att det är viktigt att ni 2 som är SL:ar snackar lite under själva mötet åxå, så den andre vet vad som händer.

Hursomhellst !! Lycka till med det hela !!!!
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Re: Grymt de e så de ska gå till! (nt)

Japp!

Synd bara att det kräver så mycket folk och villiga spelledare - vilket vi i dessa dagar har ont om i min spelgrupp. Men du verkar ju ha tillgång till spelare, så tveka inte att köra. Du kommer garanterat inte bli besviken.
 
Top