Nekromanti Du den där HELA...

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
...Hu är det med den besvärjelsen egentligen.

Om min hjälte "Odin Fetbanka" åker på en egen fetbank, en smäll av ett krossvapen, typ klubba. Smällen tar i armen och ett ben går av. Om någon lägger en HELA då får man ju tillbaka en massa KP, men hur blir det med benet, läkes det oxå, eller förblir det av? Om det läks läker det ihop rakt, eller läks de som det sitter, när någon kastar HELA?

Va? Va? Hur är det? Skall det vara så? Hur skall det vara?

=P

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Typ beror på hur snäll Sl man har...
Vad jag vet finns inget officiellt men eftersom du får
tebaks kp försvinner skada så Odin Fetbank får tebaks sina KP till allas skräck....
Och då läker förmodligen benet men den viktiga frågan är om smärtan försvinner...

- The crest of the black lion -
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag brukar som allmän regel säga att magi, som är just lite över det normala, läker benen rätt om antingen magikern har tillräckligt bra YN (6.0), eller om han lägger tillräcklig effektgrad (1991). Vad som gäller för vad, dvs hur många effektgrader eller hur många YN magikern behöver, beror ju på benbrottet. Det viktiga som jag ser det, i rollspel, är inte huruvida allt blir så realistiskt hur regelsynpunkte som möjligt, utan stämningen, teatern, och framför allt, nöjet.

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Fribbe

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
2
Location
Alingsås
Flugger ett ben av är det ganska självklar att effekt graden HELA måste vara kanska hög, jag skulle säga att resultatet av HELA måste överstiga de KP skadan tillfört.

Johan
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Resultatet? Syftar du på antalet KP som helas, effektgraden, eller differensen?

Och i de gamla versionerna av DoD så finns det en speciell formel för det som heter Regenerera Kroppsdel (tror jag den heter), och Hela räcker inte för det. I DoD 6.0 finns det böner för det, men jag vet inte om Hela räcker där eller inte...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Om min hjälte "Odin Fetbanka" åker på en egen fetbank, en smäll av ett krossvapen, typ klubba. Smällen tar i armen och ett ben går av. Om någon lägger en HELA då får man ju tillbaka en massa KP, men hur blir det med benet, läkes det oxå, eller förblir det av? Om det läks läker det ihop rakt, eller läks de som det sitter, när någon kastar HELA?"

Genom alla år vi har spelat så har vi kört med att benet läker (man återfår ju trots allt kp vilket innebär att kroppsdelen läks) och att den läker i det läget den befinner sig, vilket innebär att någon bör lyckas med Första Hjälpen på den skadade för att försöka lägga benet rätt först.

Kan ju nämna att en viss magiker i en av våra kampanjer fick en pilspets som satt kvar i pannan efter att vi kom på efter att vi använt HELA på honom att vi borde kanske ha dragit ut pilen först.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Demon

Regenerera heter den och den får en AVHUGGEN kroppsdel att börja växa ut igen. Hela används vid skador där kroppsdelen fortfarane finns kvar.

Är det där regler till DoD6? Jag har bara v4 och där har jag för mig att regenerera är en demonisk färdighet och inte ingår i någon magiskola. Verkar grymt bra att kunna återskapa avhuggna armar och liknande, fast det kostar kanske en massa psy-poäng (eller SPI eller vad det heter i 6:an).

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som undrar...</font color=red>
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Demon

Den finns i 6:an. Men den finns oxå i Magi boxen, som kan användas till DoD4.0

Har du inte den ochgillar magi, så försök att få tag i den. Det kan dock vara döfött. Fick tag i min för ett par månader sedan, men fick ge 700:- oxå. =P

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Hela+Kritiskskada=?

Angående Hela i DoD6. Återställer en Hela en kritisk skada eller? Lider man fortfarande av de hemska modifikationerna eller återfår man sin vanliga kapacitet?
Jag har för mig att det är så men jag minns ej.

"Mångsidig som en plattfisk"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Demon

Magiboken (från -89 eller när är det?) verkar vara bland det svåraste att få tag på av alla nostalgiprylar man kan leta efter. Har dock inte riktigt bestämt mig för om jag letar eller inte...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som är lite kluven...</font color=red>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Demon

Magiboken (från -89 eller när är det?) verkar vara bland det svåraste att få tag på av alla nostalgiprylar man kan leta efter. Har dock inte riktigt bestämt mig för om jag letar eller inte...

Antar att du talar om Magiboxen, innehållandes tre böcker, en regelbok, en "spelarbok", en formelsamling med en hel drös med besvärjelser (alla gamla, så gott som samtliga som publicerats i moduler och Sinkadus före boxen och en hel del helt nya) och ett rollformulär anpassat för magikerkaraktärer. Den kom 1990 och är svår att få tag på, förmodligen för att det är en så bra produkt. En av de bästa till Drakar och Demoner om du frågar mig.

/Azagthoth
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
just den

Precis. Mycket möjligt att den kom 90, vet inte. Vet dock att den är jättebra. Har en kusin som äger den, men honom träffar jag inte så ofta så jag har inte så många tillfällen att titta i den.

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som inte hinner spela så mycket rollspel nu för tiden...</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
HELA, hur jag ser på't

Hela helar skador (därav namnet), det blir inget ärr efter skadan om fullständigt läkt.
I 91:an (eller var det Chro?) så fanns det en tabell som sade vad som hände när en lem gick itu (Kritiska skador). Om magikerna inte kan Läkekonst och lägger benet rätt (gör <EM>väldigt</EM> ont) så påskyndar han bara resultatet som blev på den tabellen. Men vilken magiker köper Läkekonst när han har HELA?

På vissa ställen står det att "bara en HELA E5" hjälper, t.ex. för att få bort fobier, hela en första gradens brännskada på hela kroppen. Tydligen så är HELA E5 nå'n sorts "helig" gräns så du kan väl gå med på att om magikern lägger en HELA E5 så lägger sig benet rätt.

REGENERA fanns till de gamla magiskolorna Animism och Harmonism. Besvärjelserna till de magiskolorna hade en hög SV, 20 resp. 18 om jag kommer ihåg rätt. Helt rätt att det finns en demonisk förmåga med samma namn.

/[color:green]Han</font color=green> som lärt sig att man ska skriva besvärjelser med VERSALER
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: just den

Va? 700? Jag som sålde den för typ 200:- för några veckor sen... do I feel stupid? Fast jag tyckte iofs att den var rätt jobbig. Mest en samling med gamla saker...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: just den

Va? 700? Jag som sålde den för typ 200:- för några veckor sen... do I feel stupid? Fast jag tyckte iofs att den var rätt jobbig. Mest en samling med gamla saker...
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Magiboxen...

..är helt underbar. Den innehåller typ alla besvärgelser du kan behöva. Jag rekomenderar verkligen att du skaffar den.

[color:purple] (o0)
/1I\</font color=purple>
 
Top