Det är klart man kan rita upp grottsystem men de kommer inte vara så exakta att de kan användas för något mer specifikt än att ge en hum om var man är. Om du går i ett större system kommer du inte kunna peka på en vägg och säga att om jag teleporterar mig 17 meter ditåt kommer jag hamna i den korridoren som jag ritade ut på min karta för 2 timmar sedan.
Det kan man väl visst det?
Och framförallt så kan man ju absolut
försöka.
Och sedan kan man agera och fatta beslut utefter det, och så kan spel hända utan att man behöver ha bestämt händelseutvecklingen på förhand, eftersom karta, utforskande och dokuemntation av ens omgivningar möjliggör spatialt tänkande, interaktion med miljöer och problemlösning som är svår eller nästan omöjlig annars.
Du jagas genom grottgångarna av en Shoggoth, ett ras i grottan till följd av dynamiten som sprängdes i striden förra spelpasset blockerar vägen. Men du har ritat upp gångarna efter din bästa förmåga, och på
din karta så bör du med nöd och näppe komma ut i en korridor på andra sidan väggen om du lägger dina sista MP på "teleportera".
Spelledaren vet att stället du tänker teleportera till är precis vid en grop som leder ner till en våning du inte vart på, på din karta är den gropen ett par meter bort. Du lyckas med teleportera men hamnar (för dig oväntat) precis över gropen, du faller ner och tar 1T6 skada, men överlever och reser dig upp i en grottgång du inte vart i innan, uppenbart djupare ner. Kompisarna sprang åt andra hållet, till en del av grottan ni inte undersökt och pga att de var tvugna att fly hade de inte möjlighet att kartlägga grottan på vägen dit.
Ni befinner er nu på två olika platser i vad som tycks vara ett stort och komplext grottsystem. Helt uppenbart finns det livsfarliga monster här, och er information om hur ni kom hit och tar er härifrån är inkomplett. I er packning har ni ransoner som kommer räcka max ett dygn, sedan riskerar ni att svälta.
Vad gör ni?