DoD Du öppnar dörren till ett värdshus i Dimmornas dal. Vad finns där?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
För att rollpersonerna ska kunna få hjälp och sånt med olika saker tänker jag att det ska finnas minst följande "experter" på platsen:

Lärd man
Helare
Handelsman med handelsbod
Smed med viss vapenerfarenhet
Skräddare
Tvättare
Uppdragsgivare
Det är tvättaren! Oavsett vad frågan är (förrädare, mördare, konspiratör, ovetande orakel, kungens barn) så är svaret TVÄTTAREN!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Det är slut på öl/mjöd/vin! Senaste leveransen skulle ha kommit med häst o vagn för någon vecka sedan, genom bergspasset.
Panik och svår törst i allrummet.
vilka kan hjälpa till?
 
Last edited:

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
För att rollpersonerna ska kunna få hjälp och sånt med olika saker tänker jag att det ska finnas minst följande "experter" på platsen:

Lärd man
Helare
Handelsman med handelsbod
Smed med viss vapenerfarenhet
Skräddare
Tvättare
Uppdragsgivare
Jag tror ditt värdshus egentligen är tre småbyar i en överrock.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
En klassiker är inrättningar som i novellen Raven's Eyrie av Karl Edward Wagner där ägarna av ett avlägset värdshus har byggt hemliga gångar i väggarna som leder till lönndörrar i rummen så att de enkelt kan rånmörda gästerna medan de sover. Tricket är att välja resenärer som ingen kommer sakna och om någon frågar så gav de sig av tidigt innan någon annan hade klivit upp.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Två bondfångare, affärsidé: blåsa gröna äventyrare
En magiker, som vill ha hjälp med ett banalt och ofarligt uppdrag, nämligen ...
En mystisk främling med huvan neddragen parodiskt långt framför ansiktet, och en pipa i handen.
Två lokalbor, som högljutt träter om vilken sanningshalt lokal sägen nr 127 har.
 
Top