DoD Du öppnar dörren till ett värdshus i Dimmornas dal. Vad finns där?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Hej!

Jag tänkte skriva en artikel till Fenix om ett värdshus i Dimmornas dal som kan vara ett ställe som är en fast punkt för rollpersonerna som inte är Utkante. Alltså något som en SL kan placera någon annanstans utan att behöva uppfinna en helt ny by. Typ "wayside inn" från WFRP.

Så jag tänkte be er om hjälp igen!

Vad finns i det värdshuset? Och vad heter det? Vem är där? Vilka tjänster finns att köpa? Är borden runda eller fyrkantiga? Och så vidare ...
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Något slags väktare av demoniskt ursprung ligger och sover i ett av rummen. Snarkningar, som får väggarna att vibrera. Suckar, som ekar avgrundsdjupt. Dörren står på glänt, så nyfikna äventyrare kan kika in och ana den väldiga kroppshyddan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Hmmm... första frågan jag börjat ställa mig när helst jag ska hitta på ett värdshus är om det finns privata rum eller inte. Det beror lite på spel, men oftast börjar jag luta åt att svaret är nej. Folk sover i stora salen på bänkar, golv, eller sovkistor. Jag gillar konceptet med sovkistor; ta ut filten och stråmadrassen, dumpa ner dina egna saker, lägg dig på locket så ingen kommer åt dina prylar. Eller rulla ut din egen sovrulle vid eldstaden och ta dina chanser.

Möjligen finns det privata rum, men de är inte dedikerade sovrum med sängar, utan mer privata matsalar. Vill du sova där är det bara att flytta undan bordet och sova på bänkarna.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag diggar tanken på att det är ett oregelbundet värdshus med en massa små rum, torn och olika källarutrymmen. Det är fullt av alla möjliga varelser och full aktivitet dygnet runt. Ingen vet riktigt vem som byggde värdshuset och det surrar bara rykten om vem som äger det idag. Det finns stimmiga sovsalar för svartalfer, dammiga danssalar för dvärgar, osande orakelgömmor för orcher, högljudda hålor för halvlingar, monstruösa matsalar för magiker och naturligtvis rykten om djupa dräggstallar för demoner.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Den förbjudna tunnan
För ett tolv år sedan besökte den beryktade och respekterade magikern Pompejus Åskha värdshuset. Med sig hade han en hel vagnslast med sällsamma ting som han samlat på sig under sin senaste resa. Dock var vagnen packad så till bristningsgränsen att den var nära att gå sönder. Pompejus frågade därför om han för en lite tid kunde förvara en tunna med en sällsam dryck på värdshuset. Han lovade att återvända och hämta tunnan. Värdshusvärden vågade inget annat än att gå Pompejus till mötes. Dock försvann Pompejus som vi alla vet under mystiska omständigheter för nio år sedan och tunnan har således blivit stående på värdshuset, bland etablissemangets vintunnor. Värdshusvärden gjorde från början klart att tunnan absolut inte får röras, men det har gått så många år sedan att både han och personalen börjat glömma den. Drycken i tunnan är sannerligen sällsam och av magiskt slag. Skulle någon av misstag smaka på drycken, exempelvis genom att den av misstag serveras av en stressad personal, slå en T10 för att se resultatet:

1. Personen blir förälskad i den första person hen ser.

2. Personen för byta plats på sin högsta och lägsta grundegenskap.

3. Personen teleporteras en mil därifrån i slumpmässig riktning.

4. Personen förvandlas till en orch. Förvandlingen är dock kosmetisk, värden och personlighet är oförändrad.

5. Personen blir 1T20 år yngre.

6. Personens styrka fördubblas.

7. Personen krymper och blir hälften så stor.

8. Personen tappar minnet för de senaste 1T10 månaderna.

9. Personen tror att hen är en uråldrig alvkejsare.

10. Personen växer och blir dubbelt så stor.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Värdshus i min mening behöver främst en värdshusvärd som vet det senaste skvallret om de personer som ofta kommer till värshuset och platser i närheten som är värda att besöka. Dessutom, förutom mat och runda bord, behövs lite mer privata ytor för Äventyrare som inte vill att gemene man ska se deras Skattkartor och planer som ligger på bordet. Ett exempel är bås längs med väggen där man kan dra för ett skynke för att vara i fred.

Jag är också ett stort fan av hur datorspelet Pillars of eternity 2 har valt att designa sina värdshus, kan vara något att inspireras av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det finns stimmiga sovsalar för svartalfer, dammiga danssalar för dvärgar, osande orakelgömmor för orcher, högljudda hålor för halvlingar, monstruösa matsalar för magiker och naturligtvis rykten om djupa dräggstallar för demoner.
Måste bara säga att det var ett väldigt poetiskt skrivet! Jättefint och inspirerande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Värdshus i min mening behöver främst en värdshusvärd som vet det senaste skvallret om de personer som ofta kommer till värshuset och platser i närheten som är värda att besöka.
I min WFRP-kampanj har jag ett värdshus eller en krog egentligen som drivs av två systrar som ständigt sjunger opera och lever livet som om de vore just med i en opera, med allt vad det innebär.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Den mystiska kocken
Värdshuset är sedan några år tillbaka berömt för att servera traktens absolut godaste mat. Däremot är det strängt förbjudet för gästerna att gå bak till köket för att gratulera kocken. Värdshusvärden menar nämligen att kocken är otroligt blyg.

Egentligen förhåller det sig på ett annat sätt. Värdshuset var för några år sedan på väg att slå igen, mest på grund av den vedervärdiga maten som serverades. En dag fick värdshuset dock besök av en mystisk nekromantiker. Denne råkade ha fångat en poltergeist som när denne var i livet var världens främsta kock. Den miste dock livet under en stor matlagningstävling, förgiftad av sin rival innan den hann laga färdigt paradrätten. Den är numera dömd att i efterlivet för evigt laga diverse utsökta maträtter. Nekromantikern fångade poltergeisten i en magisk ädelsten och så länge ädelstenen är hel är poltergeisten bunden till den plats stenen är placerad på. Nu är den naturligtvis placerad i köket.

Poltergeisten vill bli befriad från stenen, och allra helst från sitt odöda tillstånd, och försöker ibland skicka korta nödrop i maten den lagar, exempelvis skriva HJÄLP med pepparn och så vidare.

Värdshusvärden skäms egentligen över att hålla poltergeisten fången men vill samtidigt inte att hens värdshus åter en gång ska riskera att stängas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
För att rollpersonerna ska kunna få hjälp och sånt med olika saker tänker jag att det ska finnas minst följande "experter" på platsen:

Lärd man
Helare
Handelsman med handelsbod
Smed med viss vapenerfarenhet
Skräddare
Tvättare
Uppdragsgivare
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
En gladlynt men lite disträ, vandrande apotekare/drogmakare/alkemist som bär runt på ett helt skåp på ryggen fyllt med olika dekokter, salvor, droger och drycker, har tillfälligt mer eller mindre bosatt sig i ett mörkt hörn i skänkrummet och har radat upp brännare, bägare och provrör på sitt bord för att ”förbättra” en dekokt. Han säljer gärna ur sitt lager eller skapar nytt på beställning, men han är lite lomhörd och ganska uppspelt och förvirrad så risken är att han missförstår vad som efterfrågas.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
102
Mitt favoritvärdshus är inte en klassisk äventyrstartpunkt utan en slags slutpunkt, en självvald exil av vinddrivna själar som alla bär på en massa mörka hemligheter. Bortom en enorm sal där piprök letar sig upp bland takbjälkarna (där små varelser tassar runt) så är det ett virrvarr av korridorer, oregelbundna rum, skrymslen, hemliga gångar och kattvindar. Det finns rum fyllda med hemligheter och just ett rum som man finna en gång men aldrig mer. Lite som World's End i Sandman. Eller kanske ganska mycket som just det.
 
Top