Nekromanti Du är snorrik och rollspelsproducent..

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Ja, om du skulle vara snorrik (rik nog att köpa Hasbro) vad skulle du göra då? Bara rollspelsrelaterat nu alltså.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Har jag som mål att bibehålla min förmögenhet eller vill jag göra en kulturgärning?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Jag skulle betala folk för att göra saker de vore awesome på!

Zak Smiths D&D 6th edition!

Fantasy Flights Vampire the Masquerade!

The Once and Future King D&D setting av Jeff Rients!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Drakkar och Dromoner - ett sjöslagsrollspel där man kan spela vikingar, pirater och korsärer. Kommer med en uppsättning skeppsmodeller i skala 1/350, måttband och en blå bordsduk som spelbräde.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En snabb googling gav att Hasbro är värt c:a 100 miljarder kr.

Bygga slottet Ravenloft (även om jag antagligen måste kalla det något annat).

Köpa upp rättigheterna till alla gamla nedlagda rollspel, göra som WotC ( http://www.dmsguild.com/ ), samt lägga dem under någon copyleft-licens så att alla kan använda och utveckla spelen.

Dra igång ett årligt rollspelskonvent i Stockholm.

Öppna ett publikt rollspelsbibliotek (med målet att biblioteket ska innehålla samtliga rollspel som givits ut).

Fixa vettiga rollspelslokaler i Stockholm så att alla som vill spela rollspel kan spela rollspel.

Sedan skulle jag titta på saldot på mitt bankkonto och konstatera att det inte ens minskat med 1 %.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag skulle betala Patrick Stuart för att göra något spelbart av Lovecrafts Dreamlands; och Larry DiTillio skulle få fria tyglar att göra vad som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Utom Ravenloft så tycker jag att anth täcker in det mesta, förutsatt att vi bara ska hålla oss till just rollspelsrelaterat.

Jag skulle vilja lägga till: De gamla rollspelen, de bör inte bara scannas utan ska helst reproduceras som vettiga PDF:er med text och lager och bokmärken. Texten bör separeras och användas för att göra epubs. Om vi nu har den där närmast oändliga pengahögen, alltså. Det finns gott om arbetslösa som kan få jobb med att fixa den biten.

Jag skulle också vilja inrätta något slags... I dunno, stiftelse eller liknande som man kunde söka pengar hos för att genomföra olika rollspelsprojekt. Något slags demokratisk tillsättning av stiftelsepersoner, ett vettigt regelverk, och så lite riskbedömning på de projekt som inkommer.

Hälla ett gäng pengar på att bevara rollspelsmaterial som bara släppts via flyktiga rollspelshemsidor. Gräva fram t.ex. någon gammal arkivkopia av Mutant: UAs gamla forum. Lägga upp som historiskt material.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Köpa ett slott, ett riktigt alltså. Sedan arrangera lajv varje vecka till pensionen. Undantag för de helger/veckor det är rollspelskonvent, brädspelmässor eller medeltidsevenemang.

Alternativt köpa upp och lägga ned alla spel jag inte gillar. Man måste ju inte göra någon annan glad med sina pengar. :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Skulle jag ha pengarna så skulle ARDUIN BLOODY ARDUIN äntligen komma ut i alla fall. Sen det krank säger.
Sen skulle jag nog anställa en massa lobbyister som skulle göra allt för att få lajv och dator rpgs att förbjudas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Ett spel som använder en (bärbar) slumptalsgenerator baserad på radioaktivt sönderfall istället för tärningar.

Kostnaden är både generatorn och eventuella sjukhuskostnader.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Khan;n216321 said:
Köpa ett slott, ett riktigt alltså. Sedan arrangera lajv varje vecka till pensionen. Undantag för de helger/veckor det är rollspelskonvent, brädspelmässor eller medeltidsevenemang.

Alternativt köpa upp och lägga ned alla spel jag inte gillar. Man måste ju inte göra någon annan glad med sina pengar. :)
Gört! Så slipper jag dregla över alla polska slottslajv! Samma-lika fast i Sverige!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Köpa GW. Ge ut WFRP. Konsolidera Old World. Fixa kartor till Altdorf, Middenheim, Nuln et al.

Eller vänta ... skapa en 3d-modell av Altdorf. så att man kan gå in i alla hus.

/M
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag skulle heltidsanställa Krank för att skriva en grisodlarkampanj i Westeros-värld.

333 sidor, med fokus på vilka titlar som används när och hur grisiga ens länsherrar är.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Mundo;n216347 said:
Jag skulle heltidsanställa Krank för att skriva en grisodlarkampanj i Westeros-värld.

333 sidor, med fokus på vilka titlar som används när och hur grisiga ens länsherrar är.
Lär behövas något i stil med:

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Magnus Seter;n216345 said:
Köpa GW. Ge ut WFRP ...

/M
Jag har ett "draft"-inlägg till min avsomnade WFRP-blogg som går in i mer detalj på detta. Jag tror att den generella planen kan appliceras på vilket rollspel som helst som ett företag ska uppdatera.

With the recent rumour of work being done on a third edition of WFRP, I sat down and gave the topic some thought. I was aided by the discussion on the forums of Fantasy Flight and RPGnet, where many thought-provoking perspectives were posted.

My thinking turned to the question of what I would do if I had the WFRP license.

Step 1: Rally the troops

The first thing I would do was to put together a road map of my plans. Then I'd solicit feedback from the following people (I've grouped some people together to make it easier to list them):

Warpstone
Liber Fanatica
Strike-to-Stun
Current offical WFRP writers
Dave Allen
Graeme Davis
James Wallis

If needed, I'd pay Allen, Davis and Wallis for consultation. I would have to check with Games Workshop as well, but that's a given.

This would be an initial feedback loop, to be able to modify my plans, and to build interest and excitement among influential existing fans. Which I would hope that my plans would do (some people would not be excited at all, I'm sure, but they would be given the opportunity to influence the plans as much as everyone else. If they declined, there would be others to take their places).

Step 2: Take stock of the scope of available material

The next step would be to do inventory of every published book for WFRPv1, WFRPv2 and WFRPv3. I'd also try to compile information on the best fan material published. The goal of this would be to get the big picture of what is already available for the game.

All this would go into a database.

Step 3: Secure rights to fan material

I would already have the right to the offical material, but I would want to secure the rights to as much high quality fan material as possible.

Step 4: Create a new baseline

What would I do?

I'd base a lot of stuff on material already available.

I'd take a good hard look at all versions (1, 2 and 3) and what they did right, and I'd work out new rules based on that. It would be more like v2 than v1, rules wise, I think, but I'd work with the combat parts to streamline and electrify the combats. I'd have a look at magic as well, but I'm not really sure what I'd do with that.

I'd take the bestiary and Sigmar's Heirs, and smash those together with the core book. One evergreen fat book. Then I'd rewind the timeline to before the Storm of Chaos.

This I would put out as an open playtest for six months, before making one last revision.

Then I'd produce a lightweight boxed set, a la Mordheim, which combined the iconic grim and gritty WFRP with fast paced action and NPC interaction.

These two products would be released simultaneously. With plenty of adventure support on the web, collected from material already in production.

Revise the Realms books to bring them in line with the revised bumper core book.

Then I'd buy up some fan material, like everything Warpstone ever did and re-edit, convert and fix some things up,and release it and new stuff in bi monthly magazines, aimed to being cheap and affordable. All adventures would go up on a support website.

I'd buy Blicher's maps and make them official WFRP maps. I'd pay MadAlfred for the research he did.

Then I'd collect and revise the Enemy Within into one big campaign box, with lots of handouts. I'd buy Empire at War from MadAlfred as well, and replace Empire in Flames. I'd have to do something about Rotten in Kislev as well.

Finally I'd commission myself to develop an Altdorf sourcebook, and I'd pay Andy Law to create the megamap of the capital that he has been dreaming of.

I'd start a WFRP web site, with forums for all editions, and official support for my version. I'd create special areas for fan material for the current version AND for material for the other editions, if people wanted to create that. I'd offer templates for creating nice looking PDF-material, and try to recruit people from fandom to help editing and creating the fan material.

Why support several editions? Because they are very similar, and stuff from one edition can be used with the other. The best fan material vfor v1 and v2 would be converted to v3 as well.

My strategy would be to produce low cost support material to keep the core fans happy, and a bumper book once in a while. The starter set, the core book and TEW would be the products I really would want to be the core of my business. Buy those and play, if you continue with other stuff that's fine, but it would be the core that was the core so to say.

I'd put the core rules up as an SRD.


I'd probably lose a metric load of money.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Magnus Seter;n216345 said:
Eller vänta ... skapa en 3d-modell av Altdorf. så att man kan gå in i alla hus.
Eller varför inte köpa mark någonstans i Bayern, kanske utanför Nurnberg, och bygga en replika i skala 1:1
 
Top