Nekromanti Du är snorrik och rollspelsproducent..

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Hundra miljarder, säger ni?

Jag skulle köpa så många jag kan av regering och riksdag. (Såklart man kan köpa sådana typer!) Sedan skulle viss enkel omfördelning av samhällets resurser resultera i följande:
Skolverket inför rollspel som valbart ämne i högstadiet (finns Elevens val fortfarande?) och en drös arbetslösa spelledare får extraknäck som lärare i ämnet.
Det öppnar ett Spelets Hus i varenda deppig förort där de gamla fritidsgårdarna lagts ner, och arbetslösa spelledare får extraknäcka som verksamhetsledare. Detta kombinerat med en omfattande PR-kampanj där rollspel säljs in som ett jäkla kul alternativ till smartphonen eller Idol.
Migrationsverket bussar med sig massa kids in till stan och guidar dem på SF-bokhandeln där kidsen får välja varsitt rollspel som de tycker ser fräckt ut, och sedan får arbetslösa spelledare extraknäcka med att hålla rollspelgrupper på den nyrenoverade förläggningen.
Sedan skulle militära underrättelsetjänsen få statligt carte blanche att agera människosmugglare och hämta upp varenda unge som önskar söka asyl med den helt acceptabla orsaken "vara med i min systers rollspelsgrupp".

Blir det en bunt tusenlappar kvar ger jag dem till Helmgast så att de kan lägga ett par veckors heltid på att få ut någon ny modul, helst sista delen i Sylfens vrede-kampanjen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Som gammal TSR-tok så skulle jag återuppväcka alla AD&D:s kampanjmiljöer och se till att det kom ut något substantiellt till var och en av dem varje år. Även obskyrare sådana som Maztica, Isle of Jakandor och Gothic Earth. Förutom att hela bakkatalogen ska upp som pdf:er så skulle jag publicera äventyrssamlingar av tidigare äventyr med det som behövs för att spela dem i valfri utgåva av D&D och AD&D. Även Alternity med Star*Drive och Dark*Matter, Top Secret S/I och Gamma World skulle börja publiceras igen. Star Frontiers får bli en kampanjmiljö till Alternity.

Allt Star Warsmaterial som kommit sedan West End Games förlorade licensen skulle komma ut konverterat till D6-systemet.

Jag skulle bygga ett rollspelshus med bibliotek, övernattningsmöjligheter och lokaler byggda för att passa olika genrer och ordna några årliga konvent där och övrig tid låna ut till dem som vill komma och spela.

Jag skulle sätta lite folk på att hjälpa mig skriva klart egna rollspelsprojekt.

Jag skulle köpa allt jag inte har i rollspelsväg (vilket väl blir en sådär 1000+ rollspel) och tvingas flytta (till ett slott?).
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Själv skulle jag hyra in skribenter och riktigt bra illustratörer, samt grafiker för layout.
Sen skulle jag ge ut alla mina spel i lyxig hårdpärm med fina kartor.

Sen för andra skulle jag satt upp en fond som varje år ger avkastning till mindre rollspelstillverkare så även de får en chans att ge ut spel.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag skulle köpa upp rättigheterna till alla kända rollspelssettingar och regelsystem och sedan vägra ge ut något med dem. Allt för att tvinga rollspelsskribenter att hitta på nya settings och regler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Lukas;n216378 said:
Jag skulle köpa upp rättigheterna till alla kända rollspelssettingar och regelsystem och sedan vägra ge ut något med dem. Allt för att tvinga rollspelsskribenter att hitta på nya settings och regler.

Vore det inte bättre att tvinga dem att skriva äventyr och kampanjer och sånt istället? Regler och settings har vi väl nog av redan... =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Specialbygga en dedikerad rollspels-platta (i stil med iPad Pro) som automatiskt kopplar upp sig på nätet, innehåller färdiga kampanjer, spel, äventyrsmiljöer i 3d, etc. Och utveckla spel för plattformen. Sälja den med rabatterat pris.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Grunda Den oheliga rollspelskyrkan, med lokaler/kyrkor överallt och förslava mänskligheten i ett enda stort rollspel...va? Finns redan?!
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Zoth-Ya;n216284 said:
Ja, om du skulle vara snorrik (rik nog att köpa Hasbro) vad skulle du göra då? Bara rollspelsrelaterat nu alltså.
Förutsatt att det var just Hasbro så:

Ge ut 6e. Skulle vara tämligen likt 13Age blandat med Castles&Crusades. Och göra Birthright som core kampanjvärld .

Göra D&D Conan med en nedbantad version av reglerna. Samma sak med LotR och John Carter.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Göra en värdig uppföljare på VTM: Bloodlines.
Se vad som händer om man kastar väldigt mycket pengar på nordic-larp folket.
Köpa en t20 i guld.
Göra en bra och intuitiv plattform för spelande över nätet som funkar med minimalt extra jobb för spelledaren.
Ha ett "Dragons Den" där spelskapare får komma och pitcha sina ideer till "rollspelsdrakarna".
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Magnus Seter;n216352 said:
Jag har ett "draft"-inlägg till min avsomnade WFRP-blogg som går in i mer detalj på detta. Jag tror att den generella planen kan appliceras på vilket rollspel som helst som ett företag ska uppdatera.
Om det är någon i världen som förtjänar att bli snorrik är det Magnus Seter! Mer WFRP till folket!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Räknas att betala folk att skapa filmer och/eller tv-serier i hög kvalitet (I allt från live action till anime och tecknat, etc) baserade på BattleTech IP'n?

Där jag inte har mer än ett litet hum om vad varje sådan kommer handla om, så att jag tillslut kan få se filmer och tv-serier från en IP som jag alltid har velat sätt sedan jag först hittade BattleTech/MechWarrior IP'n under 90-talet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n216305 said:
Bygga slottet Ravenloft (även om jag antagligen måste kalla det något annat).
Och jag skulle ge ut spelet "The Futile Folly of Anthraxus".

Det är ett spel som går ut på att spela Anthraxus, eller 'anth' kort och gott, som sakta förlorar sanity mot svensk byggnormshysteri och planeringsvansinne, medan du försöker uppföra ditt drömslott i ej specificerad svensk kommun.

Kommande expansionsmoduler:
- Strandskydd extravaganza! Dupera Länstyrelsen att en igenväxt å har sk "riksintresse" och förbjud all byggnation inom 300 meter!

- Kommunala särregler som krockar med byggnormen. Byggnormen säger att en dörr måste vara minst 76 cm bred (innermått), men du inför kommunala särkrav för "ökad yteffektivitet" som hindrar korridorer att vara bredare än 85 mm - dvs dörrposter till 76 cm bred dörr får inte plats! (Dörrposterna är 90 cm breda totalt sett!)

- The "opåverkat område" vs "risk för bullerstörning" Game. Med två enkla penndrag skyddar du "opåverkade områden" från framtida bebyggelse. Och med ett enkelt penndrag till, skyddar du all annan befintliga tomtmark mot förtätning/nybygge med hänvisning till risk för bullerstörningar. Se anth förlora 50+ SANITY-poäng för att försöka hitta de sex (6) kvadratmeter i kommunen som inte omfattas av något av detta!

- Natura OVER 9000! - nu 36 nya skyddsklassificeringar för olika marktyper. Är det åkermark? Skyddad med hänsyn till den biologiska mångfalden i odlingslandskapet. Är det inte åkermark? Då är det någon av de 35 andra typerna av skyddad natur!

- Allt som är byggt är byggnadsminne för mig! Orolig för att anth kommer att köpa och riva befintliga byggnader? Hindra hen med hjälp av ett sk "Skönhetsråd" och ett helt eget klassificeringssystem för byggnadsminnen. Har du tänkt på att allt kan vara ett byggnadminne, bara du sätter ribban riktigt, riktigt lågt! (BONUS! Ingår som extramaterial, Stockholms stads egna föreskrifter som hindrat all väsentlig förnyelse av stadsmiljön sedan "Almstriden".)

(OBS! Kan innehålla såväl spår av satir som verklighetsanknytning...)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Steg 1 är att köpa Drakar och Demoner-licensen av Riotminds. Steg 2 är något i stil med Magnus Seters plan för WFRP. Parallellt med detta: bisarra lyxutgåvor av diverse indiespel (trälådor som boxar, unika handmålade kartor i Haragada, låta J H Willimas III illustrera hela spelet), stötta indieproducenter, anställa en teknikredaktör som kan göra wrnu till världens bästa forum, börja ge ut Nanoapan som tidning i Sinkadus-stil med oerhörd förlust varje månad. Etc.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Zoth-Ya;n216284 said:
Ja, om du skulle vara snorrik (rik nog att köpa Hasbro) vad skulle du göra då? Bara rollspelsrelaterat nu alltså.
Titeln är "Du är snorrik och rollspelsproducent.." men många verkar strunta i det och svara att de skulle betala andra för att göra spelen, så då struntar jag också i det eftersom det är så orealistiskt att jag skulle producera rollspel (till skillnad mot att bli multimiljonär...).

Jag tycker att det redan finns spel i drivor så jag skulle ignorera den biten helt om jag skulle bränna cash på rollspelsrelaterade aktiviteter. Jag skulle starta följande aktivterer (och låta dem gå med brakförlust tills pengarna tog slut gissar jag):
  • Rollspelscafé-kedja i massa svenska städer. Nördig inredning, rollspelskunnig personal (som inte envänder exkluderande förkortningar), högläsning ur utvalda moduler på torsdagskvällarna, te-muggar formade som T8:or, the works.
  • Föreläsningar i skolor, sammarbete med fritidsgårdar, kampanjer för att locka in kidsen. Hög lön till rollspelsprofeter som orkar med slitgörat (för hade det varit kul hade det väl redan existerat i stor skala).
  • Stipendier/belöningar för de som ordnar rollspelsarr till konvent och till de som ställer upp som spelledare. Projekt för att samordna spelledare för att garantera att det finns rollspel på konventen. Men då ska det vara scenarion till faktiska spel och inget (spel X fast vi plockar bort 80% av reglerna så egentligen ges det ingen känsla av att få testa spel X).
Så kanske det ger en positiv boost till spelskapare ändå.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Feuflux;n216734 said:
Titeln är "Du är snorrik och rollspelsproducent.." men många verkar strunta i det och svara att de skulle betala andra för att göra spelen, så då struntar jag också i det eftersom det är så orealistiskt att jag skulle producera rollspel (till skillnad mot att bli multimiljonär...).

Jag tycker att det redan finns spel i drivor så jag skulle ignorera den biten helt om jag skulle bränna cash på rollspelsrelaterade aktiviteter. Jag skulle starta följande aktivterer (och låta dem gå med brakförlust tills pengarna tog slut gissar jag):
  • Rollspelscafé-kedja i massa svenska städer. Nördig inredning, rollspelskunnig personal (som inte envänder exkluderande förkortningar), högläsning ur utvalda moduler på torsdagskvällarna, te-muggar formade som T8:or, the works.
  • Föreläsningar i skolor, sammarbete med fritidsgårdar, kampanjer för att locka in kidsen. Hög lön till rollspelsprofeter som orkar med slitgörat (för hade det varit kul hade det väl redan existerat i stor skala).
  • Stipendier/belöningar för de som ordnar rollspelsarr till konvent och till de som ställer upp som spelledare. Projekt för att samordna spelledare för att garantera att det finns rollspel på konventen. Men då ska det vara scenarion till faktiska spel och inget (spel X fast vi plockar bort 80% av reglerna så egentligen ges det ingen känsla av att få testa spel X).
Så kanske det ger en positiv boost till spelskapare ändå.
Precis det här, ordna grejer där folk som inte spelar får chansen att prova. Spel för barn/ ungdomar på fritidsgårdar och bibliotek mm.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Nässe;n216784 said:
Precis det här, ordna grejer där folk som inte spelar får chansen att prova. Spel för barn/ ungdomar på fritidsgårdar och bibliotek mm.
Och nån slags ekonomisk bonus till spelskapare som släpper äventyrsmoduler/scenarion (särskilt om de lyckas visa "så HÄR har vi tänkt oss att vårt rollspel ska spelas").
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tror det skulle räckt med ett tiotal folk i olika delar av Sverige, som bestämmer sig, och har tid. Och tid kan man ju köpa för pengar.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag skulle köpa rättigheterna till Babylon 5-världen. Hyra in JMS som konsult och gör en ny tv-serie med långfilmslånga avsnitt som börjar redan innan kriget mellan jorden och mimbar och som inte bara fokuserar på en plats utan ger känslan av en stor galax med massor av olika aliens och världar att utforska. Och allt är naturligtvis bara för att skapa den perfekta sf-rollspels-världen till det nya Babylon 5-rollspelet jag skulle ge ut.

För lite av de kvarvarande miljarderna skulle jag göra något motsvarande fast inom fantasy. Antagligen genom att börja med att köpa upp rättigheterna till Drakar och Demoner.
 
Top