Nekromanti DSS Byter adress

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Pga problem med den nuvarande adressen på spelaroll.net så byter Det svultna svinet adress på obestämd tid. Inget nytt material har kommit upp på lång tid pga sommar och annat men det och mycket mer är på väg bla en uppdatering grande där den nu lite föråldrade layouten ska bytas ut.

Den nya adressen är: <A HREF="http://members01.chello.se/delin" target="_new">http://members01.chello.se/delin</A> Vill du hjälpa till med ideer eller annat så är du välkommen att maila mig eller Sitor så ska vi ta del av det du har att säga. Speciellt en tecknare som vill jobba speciellt med DSS är väldigt eftertraktad.




<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Fixa...

Skriv in "det svultna svinet" så att det står högst upp på webbläsaren. Trött på untitled dokument.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nej, layers.

Om du inte använde absolut positionerade layers när du inte behöver dem så skulle problemet inte uppstå. :)
 

Alexander B

Veteran
Joined
7 Apr 2001
Messages
95
Location
Hällingsjö, Västergötlands län
Angående sökning av hjälp...

Jag vill gärna jobba med själva hemsidan, å det skulle vara mig en ära att bli utvald som en hemsidemakare för Det Svultna Svinet..

Jag har även ett scenario för de spelsugna (DoD: v6)
Kontakta mig
:)

Alex
- Webmaster for: http://alex.the3dstudio.com/index(2).html
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Kan man använda relativt positionerade layers förresten? Hur går det till isåfall?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Ingen aning... skulle inte ta i layers med tång.

Man kan, däremot, låta bli att använda layers och låta webbläsaren positionera saker bäst den vill. För den relativt enkla layout som finns på den aktuella sidan vore det mycket smartare.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Ingen aning... skulle inte ta i layers med tång.

Ett klokt beslut. Jag föredrar när folk använder sig av grundläggande HTML, utan alla finesser. Risken är för stor att sidan som är så vacker och fin på skaparens dator, med skaparens OS, med skaparens upplösning och med skaparens webbläsare, ser för j-vlig ut på många andras skärmar.

Kompatibilitet är ett alltför underskattat ord i dagens varierande värld.

/Jakob
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Det är dock väldigt skönt med layers, men behöver jag relativ positionering använder jag mig hellre av Flash.
Men om man bara positionerar sina layers med utgång från top och left så borde det väl bli bra ändå? Om man skapar sidan efter låga upplösningar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Men det där är ju väldigt gammaldags tänkande... jag skulle aldrig begränsa mig till vanlig HTML... XML, Javascript, Flash, och för den delen också ASP.net är ju minimikrav idag =)
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Men det där är ju väldigt gammaldags tänkande... jag skulle aldrig begränsa mig till vanlig HTML... XML, Javascript, Flash, och för den delen också ASP.net är ju minimikrav idag =)

Ajdå, då är jag ju helt ute! Fast å andra sidan JavaScriptar jag ju för jämnan, så jag kanske gör mig skyldig till något av det jag anklagar andra för. Men det går att JavaScripta ganska säkert, så länge man håller sig till stabila funktioner. Skall man göra avancerade saker är det viktigt att man håller reda på vad som funkar i vilken webbläsare etc. Tro mig, jag var faktiskt IT-konsult med inriktning på JavaScript i en hel vecka! ;)

/Jakob - gammaldags, men med blicken riktad mot framtiden...
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Om man skapar sidan efter låga upplösningar.

Hoho, vem är gammaldags egentligen. Skall man göra en sida så ser man väl till så att den anpassar sig efter användarens skärmupplösning? Det skulle aldrig falla mig in att göra en sida på annat sätt.

/Jakob
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Joo, det var ju det jag menade. Om man bara definierar positionen med hänseende till topp och vänster borde det inte orsaka problem oavsett upplösning.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: nej, layers.

Det handlar ju givetvis om målgrupp, men om man ska konstruera en sida som använder sig av databaslösningar kommer man inte långt med HTML och Javascript direkt...
Inte heller om man på allvar ska göra form på webben. Då bör man använda sig av mjukvara som Director eller Flash(som blivit verkligt intressant nu när ActionScript är såpass utveklat). Plugins för dessa är ju standard idag. Och ASP/PHP sköts ju på serversidan, och välkodat JavaScript fungerar i alla moderna browsers (plus att Netscape är utdöende).

Det som är gammaldags är att tro att allt annat än grundläggande HTML skulle orsaka problem för användare. Det kanske var sant för två-tre år sedan, men knappast idag. Jag kan säga att ASP/PHP är problemfritt eftersom det sköts av servern. Välkodat Javascript fungerar nästan uteslutande problemfritt. Flash och Shockwave är standard i alla grafiska browsers som man kan få tag på. XML och DHTML är nästan helt säkert att använda.

Självklart är det viktigt att man testar sidan i olika miljöer, men det är ett arbete som inte alls innebär samma problem som det kunde göra förr, och absolut ingen anledning att avstå från att använda avancerade funktioner.

Och jag rekommenderar INTE folk att använda avancerade funktioner utan anledning! Och jag HATAR JAVA! Slött skitspråk =)

/Jonas - Modern, men med starka rötter...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: ja men...

Jag vet att det beror på layers men dessa är anpassade efter min(och i viss mån Sitors) dator och efter min upplösning. Det var det jag menade med upplösning.

Mjo, men det är den (omotiverade) användningen av layers som gör det nödvändigt att anpassa efter en specifik upplösning.

Varför har du layers?
 
Top