Nekromanti Dricka, snacks och kladdiga fingrar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vi brukar klämma i oss främst godis, cola gärna Jolt samt pizza under en normal spelomgång. Godiset har en märklig tendens att ta slut under spelandets första timmar. Pizzan är inte obligatorisk men ganska vanlig. Eftersom spelargruppen har högst skiftande sov och matvanor så är det inte ovanligt att vissa medlemmar inte ätiti något annat på hela dagen. Några vilsna stackare brukar även dricka kaffe framåt småtimmarna. Jag är ökänd för att smaska högt och mycket när jag äter godis och därför brukar alla iaktta mig intensivt tills mitt godis tagit slut. Ibland måste jag helt enkelt smaska lite extra högt för att allt deras arbete inte ska vara förgäves./images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Förbjud chips och läsk

Försök med det i vår spelgrupp

"Själv har jag alltid ett glas vatten tillgängligt när jag spelar, vilket orsakar upprepade pisse-pauser och möjligheter att fundera igenom vad som ska hända."
Man kan även tänka igen vad man ska göra medan man (långsamt) dricker vattnet..

Vi brukar få ner några påsar chips varje spelmöte.. Ibland tröttnar vi på chips och det köps/rundas med jordnötter, jordnötsringar, ostbågar, ibland godis eller ibland, ibland kakor eller glass.. Tårta har det ibland bjudits på... Mestadels efter (eller under) någons födelsedag..

Mestadels dricks det Cola och kaffe men ibland även någon annan dricka (cider, öl (sällan), blandsaft, vin (bara hänt 1 gång), vatten eller annat läskmärke än Cola)..

Är det mer än 5 timmars spelande så brukar vi ta en matpaus eller rättare skrivet, paus för skräpmat.. Ytterst sällan käkar vi annat än hambugare eller pizza..

"Ett minnesvärt spelmöte ur matsynpunkt var annars när en killes frys hade pajat och han tog med vad han hade bort till mig för att rädda det undan sommarvärmens klor. Fem strutglassar per person under ett spelmöte..."
Vårt rekord är en chipspåse per person + 1 kg (delat på fyra personer) godis + 1,5 liter blandsaft.. En kille spydde när han kom hem.. /images/icons/smile.gif (/images/icons/sick.gif)

"Samme kille har rekordet i konstigaste matvanor under spelets gång: han köpte ett paket makaroner som han åt direkt ur paketet..."
Kanske inte makaroner, men spaghetti är gott.. Funkar även bra som drinkpinne... Annars har vi en kille som käkade upp en halv sockerburk (sockret alltså, inte burken).. Käka på pennor brukar det också göras, men det är väl inte ovanligt?

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte säger emot Arcana utan tyckte bara att det var ett bra inlägg att svara på (och kommentera)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
en av oss har en märklig fetish för läsk, han brukar pimpla runt 6 liter.. jag drar en tvåliters coca-cola och ibland lite ananas-grape-soda (totalt underskattad läsk, så jefla god!) och en 300 g påse Sourcreme and Cheesechips från Estrella..
de övriga har en förmåga att agera snyltare, och det var länge sen vi var fler än tre på ett spelmöte, och när vi är det är det inte ofta alla har köpt tilltugg.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det oheligaste!

På spelföreningen finns det en kille som äter kokosbollar med creme fraiche på.

Hmm, ett citat från samma spelförening, om när jag blev sugen på pizza.. /images/icons/smile.gif
"..Och så slängde han upp sin ena håriga hobfot på bordet, och stod och tryckte i sig pizzan såhär: 'glrahrhrg', med huvudet tillbakalutat, och saften rann ner.. Det var hemskt!"

Mmm, pizza! /images/icons/laugh.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Obekvämt

Ståendes med ena foten på bordet, den andra i golvet och med huvudet bakåtlutat? Låter både konstigt och obekvämt, men vem är jag att tala om hur andra skall äta sin pizza?
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Va!?

Förbjuda chips och läsk på spelmöten!?
You can try, but you will fail...

I och med det försvinner ju meningen med livet isåfall (och då menar jag inte att kladda ner spelböckerna, utan att njuta)... /images/icons/wink.gif

//Magnus
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
En av mina kära spelarvänner brukar tugga på suddgummin, men annars brukar vi inte äta vid spelbordet. Jag kan faktiskt bara komma ihåg en gång då någon tagit med sig mat (och en öl), men han påstod att han just hade tränat och måste äta medan proteinfönstret var öppet. Låter som en bortförklaring, tycker jag...

Däremot brukar vi ta en matpaus i mitten om vi spelar länge, men då sitter vi inte vid samma bord som när vi spelar. Dessutom brukar vi (eller i alla fall jag) dricka kaffe och te om spelet fortsätter framåt natten.

-JPS- har väldigt sällan böckerna på spelbordet heller
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Spelkultur och inmundigande (långt)

Här på Östra sidan Svedala så håller Värdshuset Rena Rama Kaos öppet en gång ca var fjortonde dag. Då hålles Värdshuset öppet över en helg och följande kan stå på menyn.

Eftersom det är så att när värdshuset har öppet så rollspelas det merparten av tiden. Det händer dock att det sker avbrott, tex. vissa vitala tvserier som Star Trek måste iakttas under stor tystnad. Detta när de sänds under dessa helger. I övrigt startar spelandet direkt efter frukost som ätes som självserverande så fort merparten av gästerna vaknat, vilket sker mellan halv sex och nio, med dragning åt det tidigare snarare än det senare. De mest prominenta gästerna är snickare i bakgrund och dessa har tidiga morgonvanor därav tiderna.

När frukosten är avnjuten så tar spelandet vid. Det pågår till att börja med under drickande av te eller Coca Cola.

Stor varmrätt vid lagom tid och då avbrytes allt spelande till förmånen för maten. Är den stora kockmodern inblandad så avnjutes denna måltid i annan lokal än värdshusets egen. Eftersom denna måltid ofta intages hemma hos kockmodern så blir det föga disk att ta hand om. Vilket passar gruppen utmärkt eftersom den endast kräver insättning i kockmoderns enorma maskin som sväljer disken. För att inte förarga kockmodern måste dock en ceremoniell offergåva ske, det spelas vanligen ett par partier kortspel tills dess kockmodern vunnit minst ett parti. Under spelandet får de mer prominenta gästerna ofta stå ut med att värdshusinnehavaren sitter och småsjunger, ett under är att ingen protesterat över den förfärliga sången.

Därefter sker återtåg och samlande i VRRKs lokaler. Spelet upptas igen nu efter den stora måltiden med diverse tilltugg. Utöver CC eller te avnjuter gästerna all form av godis, oftast inköpt i plockgodisform. Vid sällsynta tillfällen avnjutes chips och på senare tid har nybakta hembakta bullar blivit ett alltmer vanligt förekommande inslag. Glass finner också sin rätta plats under sommaren, när temperaturen uppstiger till fasaväckande höjder. Då föreligger också en viss risk för bortblåsning av rollpersoner när BordsFan kommit på plats (om ni undrar över vad BF är så hör med Krille) för att inte tala om vad kartor och andra lättare föremål kan få för flykt.

Under spelandet finns ytterliggare faror. För att inte oförutsedda händelser ska ske så bör också förvarnas om fem odjur som kan tillfälligt visitera spelbordet. Dessa odjur har benägenheten att fullfjädrat fånga spelarnas uppmärksamhet till den yttermera förtrollningen av Charm. Land kan drabbas när dessa jättar i päls lägger sig över dem och rollpersoner totalkrossas under deras massa. Är dessa monster dessutom på lekhumör lär flertalet tärningar försvinna, deras kusiner radergummin bli sönderbitna och återfinnas som små kaksmulor i mattan. Katterna kan drabba ett spelmöte så att timmar går innan det blir ordning i kaoset (ska det vara ordning i kaos?) och nu vilket dag som helst kommer ett antal charmbollar till drabba oss. Yngsta kattan är gravid. *djup suck och himlande ögon*

Vad det gäller risken för kladd och droppar så har det numera blivit föremål för axelryckning. När ett rollformulär blivit droppat på så är den stående kommentar. "jaha, då blev jag döpt". Är det inget värre så kan man ju skriva om RPn på ett nytt papper. Kartor som tillhör spel är inplastade i bokplast eller plastlaminerade. Spelböckerna i sig själva är sällan uppe på spelbordet. Det är endast de viktigaste tabellerna som kopierats och finns till hands antingen i lösbladssystem eller i hophäftade häften. Av förståeliga skäl har vi sällan stämningsljusstakar på bordet, med katter i huset är det en stor riskfaktor. Förekommer ljus så är det oftast i form av fotogenlampor.

Det finns säkert mycket att invända mot VRRKs uppläggning och lösning men de gamla stadgarna som skrevs för urminnestider stadgar helt klart följande fras:

"förstklassig självservering"

Vilket Värdshuset står för än i dag. Tråkigt nog kan jag inte hitta den gamla rullan med det första utdraget till den politik som värdshuset följer. Vet bara att Huset är fullt av allehanda husandar och oknytt.

Tills vi möts igen.
 
Top