Nekromanti Dricka, snacks och kladdiga fingrar

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ännu en gång är det dags för en av Storugglas djuplodande frågor som ger moderatorerna magsår (/images/icons/wink.gif) och de andra huvudvärk!

Denna gång är jag faktiskt, hör och häpna, helt seriös. Nu är det nämligen som så att jag undrar lite om er spelgrupps matvanor under spelmöten. Jag har hört underliga historier om tårtor och allt möjligt som inmundigas under en spelsession men aldrig bevittnat detta mirakel i gräddfrosseri själv.
Anledningen att jag frågar är för att jag, neurotisk som jag är, ogärna ser fett- eller kaffefläckar i mina böcker och så.
I syfte att få bollen i rullning så kan jag berätta att jag brukar pimpla Ginger Ale och mumsa på chokladtäckta jordnötter när vi spelar (förutom den perioden då jag sörplade Pokka, kallt kaffe med mjölk och socker på burk som bara gick att köpa på ett kinesiskt snabbköp på Kungsgatan), medan mina spelare/medspelare brukar hälla i sig lättkola och vanligtvis chips. Flottfläckar på rollformulären, jippie... /images/icons/smile.gif

Nåja. Är det någon som bryter mot denna trend och rent av dricker öl eller rödvin under möterna? Och kanske mumsar på en sjömansbiff medan man slår sitt SAN-slag?


Storuggla, vetgirig
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har hört underliga historier om tårtor och allt möjligt som inmundigas under en spelsession men aldrig bevittnat detta mirakel i gräddfrosseri själv."

Det blev tårta i söndags under spelmötet. Inte för att fira något, utan för att det var gott. En av spelarna har dessutom en tendens att plocka med sig en massa bukfylla från MacDollars när han kommer och sitter och svullar i sitt hörn under den första halvtimmen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det blev tårta i söndags under spelmötet. Inte för att fira något, utan för att det var gott.

Aha, så legenden är alltså sann! ^_^

Men vad dricker man? Läsk, saft, alkohol eller varma drycker? Vatten duger ju åt Herrens hästar... ^_-


Storuggla, vill också ha tårta
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
läsk funkar aldeles utmärkt!
och folk brukar hålla maten vid sidan av sina böcker och rollformulär, ingen vill ju ha kaffefläckar på sitt rollspelsformulär! eller bok.
vad man ska äta, hmmmm inte chips...avråder, flottigt värre och låter för mycket, mycket mycket enerverande för SL, godis e gott och låter inget, funkar bra alltså...
det brukar ju alltid funka med matpaus oxå, pizza alltså, nåt annat finns det väll inte eller?/images/icons/hairy.gif

måste testa tårta någon gång!!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ett rollformulär utan mörka fläckar med dunkelt ursprung är inte ett rollformulär.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Här är vad som inmundigats under våra 15 år som spelgrupp:

Tårta, bullar, kakor, chips (mest pringles nuförtiden), salta pinnar, jordnötter, chilinötter, jordnötsringar, pizza, kebab, hamburgare, filmjölj, flingor och mjölk, lövbiff med varierade friterade potatisformer, huvudvärkstabletter, glass, pajer, kladdkakor, djupfrysta ärtor, godis (blandgodis eller gott och blandat mest).

Till detta dricks mjölk, saft, juice, kaffe, dricka (Coca Cola, Pommac, Trocadero, Fanta, Sprite, 7up), te, cider, öl (Öl har hänt på ett spelmöte på 15 år) och i absoluta nödfall, vatten.

Så allt detta flott samtidigt som man bläddrar i dyra böcker och tillbehör (och jag är till och med en samlare) givetvis, men man torkar ju sig pliktskyldigt på byxor och strumpor så att man inte lämnar värsta avlagringarna efter sig. Fast några moduler (Falcontrilogin till Greyhawk) knastrar fint när man öppnar de olika delarna av den.

Och för att gå lite off topic så har jag massvis med små anteckningar i en del av mina moduler och böcker också, namn, erfarenhetspoäng, livspoäng, massvis massvis. Så jag är inte helt kinkig. Skulle nån göra sammma sak när de läser serietidningar skulle jag dock få hjärtsnörp och sinnesstillestånd.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
avsaknad av vatten

varför dircker ingen vatten??
tänk på dem nere i afrika :p
men seriöst jag dicker 2-3 liter vatten per dag och 3-4 per dag på sommaren... (arbets skada från posten)
DRICK VATTEN
det duger lika bra som nått annat plus att det är nytigare OCH gott, om man har gott vatten alltså
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: avsaknad av vatten

Jag kan bara tala för mig själv och dem jag pratat med om vattens smak, och vi tycker att det smakar äckligt. Precis. Äckligt. Så jag kommer aldrig dricka enbart vatten om det inte är akut.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Inte handsvettsblöta chips...

Jodå, de låter desto mindre dessutom
Både vi och vår SL tycker att vi slår extremt många perfekta slag ELLER fummel... Så vi är svettiga när det slås slag för fulla muggar
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: avsaknad av vatten

Vatten intages vid Kraftigt Fysiskt Kroppsabete: I mitt fall vedhuggning och fotboll eller vid arbetsplatsen då jag faktiskt dricker två muggar vatten för varje mugg av kaffe, vilket torde bli en dryg liter varje dag. Men att vatten är gott??? Näe, men törstsläckande
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Förbjud chips och läsk

Låt mig påpeka vad som står i Drakar och Demoner från 1985:

"Chips, jordnötter, läsk och dylikt bör hållas borta från spelbordet."
"Eventuella matpauser bör planeras i god tid innan man börjar spela, så att inte en massa tid förspills på att diskutera om man ska äta pizza eller kinesmat."

Håller med till fullo om ovanstående! Chips är flottigt och flottiga fingrar ska inte komma i kontankt med vare sig regelböcker eller rollformulär. Jordnötter är jag svårt allergisk mot och de bör inte förekomma vare sig på spelbord eller någon annanstans. Läsk är läbbiga grejer som äcklar ner och smakar blä. Tyvärr tycks mina medspelare vara beroende av coca-cola som de köper i mängder och dessutom länsar de ständigt mitt kylskåp på eventuell coca-cola (det ingår läsk när man köper pizza från den lokala pizzerian så därför har jag ibland en burk eller två). Själv har jag alltid ett glas vatten tillgängligt när jag spelar, vilket orsakar upprepade pisse-pauser och möjligheter att fundera igenom vad som ska hända. Vanligtvis äter vi godis av olika sorter under spelmötet, givetvis enbart med syftet att få energi till spelandet. Spelar jag på "bortaplan" har jag dessutom ofta med en banan eller två för att klara aftonen.

Vanligtvis brukar vi klämma en pizza under kvällens gång. Det kan vara nyttigt med en paus i spelandet och då får man dessutom tid till att prata om icke-spelrelaterade ting. Förr brukade vi klämma mellan en och en halv och två pizzor per person under spelmötena, men då bodde jag i närheten av en av stans billigaste pizzerior. Efter att jag och en polare försökte med två-pizzor-på-en-gång-tricket under ett spelmöte i Malmö, där pizzorna var av helt annan kaliber, blev det ett slut på dubbelätandet. Vi får numera kräkkänslor av dubbelpizzor och Forgotten Realms och vad som orskade vad tål att diskuteras. /images/icons/wink.gif

Ett minnesvärt spelmöte ur matsynpunkt var annars när en killes frys hade pajat och han tog med vad han hade bort till mig för att rädda det undan sommarvärmens klor. Fem strutglassar per person under ett spelmöte - klart att killen fick lite extra erfarenhetspoäng.

Samme kille har rekordet i konstigaste matvanor under spelets gång: han köpte ett paket makaroner som han åt direkt ur paketet... /images/icons/sick.gif

För en tid sedan analyserade en i spelgänget sin ohållbara livsföring. Han var trött när han kom till jobbet på morgonen, rörde sig för lite, åt för mycket pizza och godis, drack för mycket läsk, träffade för lite tjejer och nytt folk, ägnade inte den tid han behövde till nyttiga saker m m. Efter att ha analyserat situationen kom han på den mest kompletta lösningen: sluta spela rollspel! Allt som var "dåligt" med hans livsföring kunde härledas till hans rollspelande. Deprimerande.

Arcana
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Förbjud chips och läsk

Visserligen äter vi inte så mycket chips eller pizzor eller annat, däremot mängder av Cola, kaffe och andra drycker. Godis intages i stora mängder, Då vi inte spelar så länge så blir det inte några pizzor, dessutom brukar vi vara ute hos en kompis i skogen då det är väldigt låååååånngt till allt.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Glömde nämna alla rollspelares favorit

Den finns en sorts föda som slår ut ALLT annat i ALLA avseenden, nämligen:

En veckas färdproviant som införskaffas då rollpersonen tillverkas!

Likt grisen Särimner tar den aldrig slut utan räcker ett helt äventyrarliv. Den behöver aldrig tillagas och tar ingen tid att äta. Den kostar lika mycket för en dags behov oavsett om man är storätare eller ej. Den ger så mycket energi att man alltid kan prestera maximalt varje dag och vilken tid som helst på dygnet. Den står pall för undervattenssimning, magiska eldklot, kyla och snöstormar, krälande i lera, pilskurar, grymma slag från troll och resar - ja, allt! Det kanske allra bästa ändå - den kommer aldrig ut igen! Man riskerar alltså aldrig att bli nödig när man har riddarrustningen på eller när man håller sig dold i länsherrens borg ett helt dygn.

Arcana
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
MASSA cola & chipps

Jag för min del föredrar att ha en J**** massa cola & en chipps. Det blir inte så kladdigt, bara smuligt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Förbjud chips och läsk

"Låt mig påpeka vad som står i Drakar och Demoner från 1985:

"Chips, jordnötter, läsk och dylikt bör hållas borta från spelbordet."
"Eventuella matpauser bör planeras i god tid innan man börjar spela, så att inte en massa tid förspills på att diskutera om man ska äta pizza eller kinesmat.""

Spännande, jag undrar om man redan här kan urskilja svenska rollspelsstilens särart jämte den amerikanska. Här i Sverige är det sobert ätande och noga planerade matpauser som gäller (kommungråtrist imho) medans jänkarna ser rollspelsmöten som en liten fest med sodas, pretzels och pizzapaus när folk blir hungriga och som äts vid spelbordet för att man inte ska förlora för mycket tid från spelandet (klart att föredra imho).

Svensk effektivitet vs. amerikansk spontanitet. Go USA!

:) <-Tillägg så att ingen antiamerikan känner att han måste skriva hatbrev till mig nu.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Pizza under ett spelmöte? har nog bara hänt nån gång när den lokala pizzerian haft extra pris eller nåt!
Vi brukar börja spela efter middan så det blir inte så mycket
mat. Chips äter vi inte så ofta heller även om det har hänt...
det blir för det mesta någon form av godis och läsk (oftast jolt,
och dr. pepper eller drycker som t ex trocadero m.m).
Bullar och mackor av olika slag förekommer också, men inte så ofta nu som förrut när vi spelade med en kille som var galen gofika (Norrlands uttryck/images/icons/wink.gif). Vatten dricks väl bara om nån är törstig och druckigt upp sin läsk. Tårta har jag däremot aldrig sett.
 
Top