DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tråden innehåller spoilers för äventyren i DoD23s äventyrsbok. Fortsätt på egen risk.


Någon som börjat spelleda DKH än?
Var har ni valt att placera delarna?
Vad har ni ändrat (och varför)?
Vad önskar ni att ni hade vetat i förväg?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kampanjen är ju publicerad i sin helhet. Eller missuppfattar jag vad du menar?
Om det var något som var svårt att läsa sig till/förstå innan man faktiskt spelade/spelledde det. Ibland är det svårt att förstå tex hur svår en viss motståndare faktiskt är, eller att del x av äventyr y blir hopplöst utan en kompetent elementalist etc.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hejsan, jag har med min spelgrupp spelat nära halva kampanjen och innan jag inledde gjorde jag en genomläsning av samtliga äventyr för att få en bild av vad de olika delarna bestod av. Då jag efterhand delar ut äventyrskort för att kunna styra vart de beger sig härnäst och vara förberedd, har jag valt att låta ett öppet slumpslag avgöra om de hittar en statydel när de väl kommer till skattrummet.

Äventyren är otroligt trevliga, bra skrivna och både barnsliga och intelligenta på samma gång, då de delvis driver med föreställningar om hur saker och ting ska vara.

Det enda problemet jag har haft är att även spelarkartorna innehåller markerade fallluckor, hemliga dörrar och andra saker som spelarna inte omedelbart upptäcker. Jag har uppförstorat dessa kartor för att kunna använda figurer, varför jag fått vara lite digitalt kreativ för att allt inte ska synas direkt när de kommer in i ett rum.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det enda problemet jag har haft är att även spelarkartorna innehåller markerade fallluckor, hemliga dörrar och andra saker som spelarna inte omedelbart upptäcker. Jag har uppförstorat dessa kartor för att kunna använda figurer, varför jag fått vara lite digitalt kreativ för att allt inte ska synas direkt när de kommer in i ett rum.
Jag hade missat att det fanns spelarkartor öht så det tipset hjälpte mig. Kommer nog rita alla grottor själv ändå, men Utkante-kartan blir bra att printa.

Tänkte placera ut statyetterna i förväg och dessutom placera ut ledtrådar till vart de kan finnas på några olika platser, även om jag nog får anstränga mig/tänja lite på storyn för att det ska funka ordentligt.

Hur mycket Utkante-spel har det blivit för er? Har RP lärt känna de olika NPCerna där, har du lagt till/utökat saker där?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag gjorde så att jag slumpade ut vilka platser som statydelarna ligger på. Spelarna har alltid 3st aktiva äventyrskort, så när ett äventyr är klart får de dra ett nytt när de är tillbaka i Utkante. På så sätt får spelarna inflytande över vart de går men samtidigt behöver jag bara har tre platser förberedda åt gången.
Eftersom RP kan bära så lite blir det naturligt att ha Utkante som hubb där de kan vila och köpa/sälja.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Hur mycket Utkante-spel har det blivit för er? Har RP lärt känna de olika NPCerna där, har du lagt till/utökat saker där?
Vi har haft intressant rollspelande i Utkante och de har mer eller mindre pratat med alla de beskrivna personerna, jag har begränsat deras kontakter till de beskrivna då det är tillräckligt för dem att hantera. För att underlätta för dem att veta vilka alternativ de har har jag skrivit ut deras porträtt på 1/4 A4 och visar de som till exempel är närvarande på värdshuset.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vi har haft intressant rollspelande i Utkante och de har mer eller mindre pratat med alla de beskrivna personerna, jag har begränsat deras kontakter till de beskrivna då det är tillräckligt för dem att hantera. För att underlätta för dem att veta vilka alternativ de har har jag skrivit ut deras porträtt på 1/4 A4 och visar de som till exempel är närvarande på värdshuset.
Har du bara klippt ut porträtten från äventyrs-boken då?
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Nu har min spelgrupp klarat Ridders rös med ett nödrop, befriat Rotlaug och något aningslöst sålt två statydelar till Leanara. Sällan vi haft så roliga rollspelssessioner. Kartorna över Dimmornas Dal och Utkante har gjort väldigt mycket gott för stämningen. Spelarna kan bokstavligt peka på ett ställe och säga “dit ska vi”.

Jag känner spontant att mitt spel behöver mer fokus på de olika fraktionerna, mer kockar i soppan som rör till så det inte blir en avbockning av deläventyr och huxflux ett klimax.

Orcherna under Maladuk har inte mycket tålamod för människorna, matriarken har enat flera klaner och marscherar till Utkante för att ge ultimatum. Tills nästa fullmåne ska den siste människan lämnat Dimmornas Dal. Hon kan inte heller svara för de klaner utanför hennes kontroll som gärna vill gå ett steg längre.

Den rena flammans riddare är mer brutala och skyr få medel. De ser inte ut som hårmodeller utan som råbarkade krigare vars rakade hjässor pryds av Eledains tatuerade Ord.

Överlag behöver kampanjen en mer tydlig antagonist, Azrahel känns mer som en slutboss. Jag har lagt in en SLP i form av inkvisitor Arno Amalric, en ökänd riddare vars förhör sätter skräck i hög som låg. Hans motiv känns lite skumma, varför arbetar han ensam och inte med de andra riddarna? Hans motiv till att få Um-Durman kan vara många, kanske vill han ta över orden och stöpa om den i sin anda, kanske är han under demoniskt inflytande utan att veta det själv? Tanken är att Amalric ska dyka upp på de mest oväntade ställen, och han kan tänkas liera sig med rollpersonerna och manipulera dem på vägen. Namnet kommer från den biskop som om de kapitulerande katharerna tydligen ska ha sagt "Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius". Vilket kanske säger något om hans moraliska kompass.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Några fler idéer eller inspel som dykt upp, innan vi kör igång kampanjen?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Min tanke är att ändra motivationen för svartalferna/orcherna under Maladuk till att befinna sig i Dimmiga dalen. Som skrivet ligger de i konflikt med demonkulten och vill hitta statydelarna för att sätta käppar i hjulen för dem. Jag tänker mig att de istället skulle vara på jakt efter standaret som finns i Suckarnas torn. Om och när de får tag på det så beger de sig västerut för att de har en beef med en annan klan och försvinner då ur kampanjen. Om RP hjälpt dem med det så blir de lite av dalens hjältar.

Det känns bättre än att absolut alla är ute efter samma sak, dvs statydelarna.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Jag spelleder med min sambo, så det är bara vi två. För att det ska fungera har jag skapat en SLP, en alv som är hennes vapenbroder. Sambon spelar en anka, Blisandina, en före detta sjöman, som tröttnade på det hårda livet på havet. Hon kom till Dimmornas Dal och blev kompis med alven redan i öppningsscenen.

Jag har inte på förhand bestämt var de olika delarna ska ligga utan gjorde så att platser som hon kom till, där det stod i texten var en möjlig plats för en del, där fanns det en del. Och då blev det så att hon fick de fyra delarna bara efter fem deläventyr. Hon är en boss på att lyssna på rykten inne på värdshuset Tre Hjortar i Utkante och har blivit bundis med både Vagnhild och Hårde, samt Rabin som hänger med den charmerande ankan och hennes alvkompis på äventyr. Jag skrev alltså ned även en till SLP som hänger med och tog då Rabindranath. Han är dock inte med på varje äventyr. Även Alfilia hängde med på ett eller ett par äventyr i början för att sen bli mördad av Kvasimund och hans drägg på order av Leanara. Det uppstår en stor konfrontation när våra hjältar med Vagnhild, Håårde och Rabins hjälp ska "anhålla" dem för brott mot friden i Utkante. Det blir då så att alla fiender dör i den striden och då är den parametern borta ur kampanjen. Senare kommer två vapenbröder till Alfilia och förhör ankan om vad som hade hänt och det resulterar i att hon har en inbjudan till ordens tempel i Nordborg om hon så önskar.

Tidigt hittade även ankan även orchbanéret som hon listar ut kan vara ett trumfkort till att få Maladuk till att hjälpa henne i slutstriden på Dimön. Någon som ännu inte har hänt.

Eftersom min sambo spelar själv och jag är snällaste pojkvännen i stan så låter jag henne få en massa fördelar. Jag vill ju inte att hon ska tröttna på att spela. Har jag sagt att det är första gången någonsin hon spelar rollspel. Och hon har jättekul :)

Bland annat lät jag Um-Durmans svärd innehålla ytterligare en besvärjelse, nämligen kamouflage. Så svärdet ser nu ut som ett enkelt men välskött kortsvärd. Svärdet gav jag T12+2 i Skada och hon har T4 i SB, så det är ett hyfsat kraftig vapen.

Alven, som heter Galvander, eller Gandalf, som vi brukar kalla honom, hittade tidigt en magisk kortbåge som har T12+4 i skada, samt att han också har en T4 i SB, så de två när de slåss är duktiga monsterslaktare.

Just nu står ankan, med alven och trollkarlen och balanserar på golvet i Trolletinn och har precis insett att det behövs en fjärde person för att balansera upp golvet. De tre skeletten har precis gjort sig till känna tihi :)

Fällorna i Trolletin hade vi båda jätteroligt med att spela. Skelettet i taket var en höjdare.

Först imorgon ska vi fortsätta spela Trolletinn-äventyret och det är det sista inför Dimön.

Har inte haft så här roligt med en kampanj på många år :)

P.S. Jag slängde in äventyret från Karkion nr 1 mellan två deläventyr och min sambo fattade inte först att det inte ingick i kampanjen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kul att höra!

Själv kör jag fjärde spelmötet imorgon och vi är inte klara med RR än. Förra spelmötet avslutades med en hård kamp mot gasten som enbart gick rollpersonernas väg för att magikern pepprade på med Ljungeld. Om de blir klara eller inte kommer bero mycket på om de väljer att vila (och gasten återuppstår) eller inte…

Tyvärr finns ingen statyettdel där, men på alla platser delar inte finns har jag placerat ut en ledtråd till en del. Får se om det håller!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Demonkultens aktiviteter får öka i intensitet i jakten kanske? Om Kvasimund o anhang överlever Utkante kan de bli ett rivaliserande gäng som återkommande ställer till det för äventyrarna.

Oraklet får bli en större aktör också, med spionerande spindlar och agenter (tänker mig att gänget hittar nätrester på konstiga ställen när de haft överläggningar på värdshus, ser rörelser i skuggorna på vischan vid lägerelden etc).
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Vad skulle ni säga är optimal placering av de tre statyettdelarna?
De flesta passar bra. Statydelarna har ju någon sorts koppling till väderstrecken, så det vore kanske naturligt att dela upp dem på det viset. T.ex. Suckarnas torn (öst), Apelsborg/Trolletinn/Orakelgrottan/Ridders rös (väst), Apelsborg/Purpurbrand (norr). Vädermans del syd i så fall. Men det känns som att man lika gärna kan slumpa ut dem mellan dessa som alla har en anknytning till kejsardömet.

Mer osannolikt:
- De döda ögonens grotta: Varför skulle basilisken i grottan ha en statydel? Det känns lite långsökt.
- Bothilds bryte: saknas stark koppling till Drakkejsarriket, väl?
- Gårdagens by: statyetten borde skapats och delats upp efter att byn förstördes. I så fall har någon tagit med sig den dit i efterhand, but why?
- Vägs ändes värdshus: här står det uttryckligen att det inte finns en del.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Vad skulle ni säga är optimal placering av de tre statyettdelarna?
Optimal vet jag inte men i alla fall jag har tänkt göra så här. Efter att Um-Durman förseglades i kryptan (detta får RP berättat för sig av Leanara) så gavs statydelarna till de fyra mest betrodda av Eledains rådgivare.

Den förste av rådgivarna var en beryktad drakriddare som även var ambassadör till dvärgarna i Kummerbergen. Det talas även om att han gav en värdefull gåva till Bothild när man under hennes ledning började gräva det bryte som sedan uppkallades efter henne. Efter sin död begravdes han i Ridders rös. Antingen begravdes statydelen med honom eller så var den värdefulla gåvan till Bothild statydelen som då hittas i Bothilds bryte. (Här tänkte jag som SL fula mig lite och låta RP hitta statydelen på den andra av platserna de besöker, oavsett i vilken ordning de tar dem. Det för att jag vill att de ska besöka båda.)

Den andre av rådgivarna bestämde jag skulle vara Den rena flammans överstepräst, tillika överhuvud i släkten Steneke. På grund av det finns det även där enligt Leanara två möjliga platser för statydelen, antingen Apelsborg eller templet Purpurbrand. (Här tänkte jag låta det finnas i templet. Annars har de ingen anledning att gå genom portalen, vilket jag tycker vore synd om de hoppade över. Förhoppningsvis går de även till Apelsborg av ren nyfikenhet även om de tar Purpurbrand först.)

Den tredje av rådgivarna var ärkemagikern Kato som senare visade sig vara en förrädare och som straffades genom att hela hans by eldades upp. Statydelen återfinns då följdaktligen i gårdagens by.

Som jag tidigare sagt så tänkte jag att Maladuk skulle vara på jakt efter standaret och inte statydelarna. Därför hade jag tänkt att om RP blir på god fot med henne, något jag hade tänkt skulle hjälpas av att de i Ridders rös, förhoppningsvis, räddar livet på Maske som går i god för dem, så kommer hon att berätta om standaret och att det ska finnas i något som heter Suckarnas torn. Varken RP eller någon annan de frågar vet dock var det ligger men de får tipset att fråga oraklet. På så vis hoppas jag få RP att besöka både Orakelgrottan och Suckarnas torn.

Någonstans där i mixen hade jag även hoppats att få RP att bege sig till Trolletinn.

De övriga äventyren hade jag nog tänkt skippa.
 
Last edited:
Top