Nekromanti Drakhålan - ett äventyrsspel

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Släpp kopplingen

Personligen tycker jag ju att det är synd att inte skapa kopplingar till D&D när det nu finns möjligheter att fritt använda utprovade regler.

Varför skapa kopplingen? Det är väl bara en svaghet?

Det borde vara lättare att skapa ett supersimpelt system för ett par äventyr utan kopplingar till något existerande system. Ska man koppla till ett system så ger detta genast en ryggsäck full med onödiga detaljer, termer, designbeslut och komplicerande grejer.

Tanken är ju inte att lotsa nya spelare till D&D, utan att få nya rollspelare överhuvudtaget och ge dem en så bra start som möjligt till hobbyn.

För ett projekt av den här typen behövs inga superutprovade regler. Det kommer ju vara så rälsat och utan komplikationer. Annars förlorar man ju hela poängen och kan börja med D&D på en gång i stället.

/Faehrengaust, som är ute efter maximal enkelhet
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Re: Släpp kopplingen

Det borde vara lättare att skapa ett supersimpelt system för ett par äventyr utan kopplingar till något existerande system. Ska man koppla till ett system så ger detta genast en ryggsäck full med onödiga detaljer, termer, designbeslut och komplicerande grejer.

Inte om man snor alltihop från något som redan är gjort. Dvs upplägget på "D&D Adventure Game".


Tanken är ju inte att lotsa nya spelare till D&D, utan att få nya rollspelare överhuvudtaget och ge dem en så bra start som möjligt till hobbyn.

I mina ögon är D&D den bästa start man kan få. /images/icons/smile.gif


Annars förlorar man ju hela poängen och kan börja med D&D på en gång i stället.

Men det är ju alldeles för komplext och dyrbart. Poängen med idén var ju något enkelt och strömlinjeformat.


/Mikael - som förmodar att alla här har sina egna idéer om hur man gör detta på bästa sätt
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
K.I.S.(s.;)

Fast nu har diskussionen snarare gått in på att man inte skapar några direkta kopplingar till D&D. Fast då kanske det överhuvudtaget vore meningslöst att basera ett äventyrsspel på SRD?

Japp. Jag tror det är lättare att få sponsring från _flera_ håll om man inte kopplar det specifikt till ett visst spel. Varför skulle Riotminds vilja hjälpa ett brädspel som riktar in nybörjare på D&D t.ex?

Ett enkelt regellätt system utan höga realismkrav eller nyskapande finurligheter kan man skapa på 5 minuter. Lägger man några veckor på det kan man t.o.m. få det riktigt bra. Varför man skall lägga mer tid på att försöka jobba runt D20-licensen förstår jag inte... särskilt som D20s påtagliga säljargument (attraherar D&D-spelarbasen) inte är relevant när man vänder sig till kompletta nybörjare.

Jag skulle basera det på brp, med grundegenskaper och ett spartanskt fåtal färdigheter till att börja med (Magi, Närstrid, "stealth", Diplomati, Lärdom). T20 för att den är snygg och rolig att slå. Varför göra det mer komplicerat? (D&D/D20 innehåller en del svårsmälta koncept IMHO :gremsmile:
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Byter växel

"Det borde vara lättare att skapa ett supersimpelt system för ett par äventyr utan kopplingar till något existerande system. Ska man koppla till ett system så ger detta genast en ryggsäck full med onödiga detaljer, termer, designbeslut och komplicerande grejer."

Inte om man snor alltihop från något som redan är gjort. Dvs upplägget på "D&D Adventure Game".


Jag har ärligt talat inte kollat i det, men det skulle förvåna mig stort om inte den produkten är till för att lotsa in nybörjare till D&D och inte till rollspel i allmänhet. Och jag antar att den använder D&D termer och samma struktur även om det är mycket förenklat. Det finns inget skäl till att ta den ryggsäcken med sig när man ska göra något så simpelt.

I mina ögon är D&D den bästa start man kan få.

Japp det kan jag gott tro /images/icons/wink.gif. Men i det här fallet är det nog bättre att göra någonting som inte är till för dina ögon utan för alla nybörjares ögon.

Någonting så simpelt att det inte behöver ett systemberoende.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Släpp kopplingen

En enklare lösning i det fallet vore kanske att övertala WotC/Hasbro att sponsra en översättning av det D&D-adventure-game de redan gjort? När alla illustrationer och designjobb redan är gjort borde ju själva översättningen vara ganska enkel... särskilt för dig :gremwink:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Re: Släpp kopplingen

En enklare lösning i det fallet vore kanske att övertala WotC/Hasbro att sponsra en översättning av det D&D-adventure-game de redan gjort?

Amerikanska spelföretag sponsrar ingenting, speciellt inte utanför USA, det vet jag av egen bister erfarenhet. /images/icons/sick.gif

Annars vore det en himla bra idé!

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Re: Byter växel

Jag har ärligt talat inte kollat i det, men det skulle förvåna mig stort om inte den produkten är till för att lotsa in nybörjare till D&D och inte till rollspel i allmänhet. Och jag antar att den använder D&D termer och samma struktur även om det är mycket förenklat.

Japp. Rätt gissat.


Men i det här fallet är det nog bättre att göra någonting som inte är till för dina ögon utan för alla nybörjares ögon.

Jag menade förstås inte att man skulle göra ett nybörjarspel för mig. /images/icons/smile.gif Jag menade bara att vi alla har ganska olika åsikt om vad som är det bästa för en nybörjare.

Kanske man skulle göra det till en utmaning á là Krilles Konventsutmaning?

/Mikael
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Utmaning?

Kanske man skulle göra det till en utmaning á là Krilles Konventsutmaning?

Ännu en strålande idé! Det har kommit upp många på den här tråden! Om några sajter/sponsorer gick ihop och gav utmaningen så skulle det nog kunna generera lite förslag.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Släpp kopplingen

Amerikanska spelföretag sponsrar ingenting, speciellt inte utanför USA, det vet jag av egen bister erfarenhet.

Synd och dumt... det skulle ju kunna vara lönsamt för dem utan alltför stor investering :gremsmirk:
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Andra sorters nybörjare då?

Kanske fel forum, men eftersom frågan om nybörjarspel ändå är uppe... Som jag förstår det så är de nybörjare som du och de andra i tråden tänker på i första hand killar i åldern 9-13 (eller något i den stilen) och traditionellt så är det väl i den här gruppen som den mesta nyrekryteringen sker.
Dock så tycker jag mig märka att det finns en annan grupp personer som är intresserade av rollspel. Det finns ju nämligen en hel del, framförallt tjejer, äldre personer (pratar här om folk som är allt från 14 bast till de som passerat 30-strecket) som inte är särskilt lockade av färgglada tärningar, häftiga monster eller grymma strider och som skakar på huvudet när de ser min hylla med tennfigurer. Inte heller är de intresserade av att läsa regelböcker eller ägna sig åt andra delar av spelet där inte den sociala biten kommer med. Däremot är de väldigt lockade av att uppleva och skapa fantasimiljöer, att ägna sig åt moraliska dilemman och karaktärsgestaltning och de är tilltalade av den sociala delen av rollspel; att man är flera personer som upplever och skapar något istället för att sitta ensam vid en dator eller med en bok.
Ett spel som är anpassat för den här sortens nybörjare torde skilja sig rätt rejält från ett som är anpassat för den förstnämnda gruppen nybörjare. Jag funderar på hur det är med marknaden för ett spel som vänder sig till den här gruppen, skulle ett sådant spel kunna vara lönsamt, antingen i sig självt eller åtminstone genom att det värvar en ny grupp spelare till rollspelen? Finns det kanske redan idag spel som vänder sig till den grupp jag syftar på? Eller är det här något som säljer lika bra (dåligt) som systemlösa äventyr och som är lika lönsamt som att försöka sälja tärningar till friformare? Går det ens att göra ett spel som passar den här gruppen och hur skulle det vara utformat?
Det är alltid trist när någon (senast min 17-åriga kusin som spelar teater på fritiden och har sett Sagan om Ringen fyra gånger, men som tittar mycket skeptiskt på min stora tärningsskål och som tycker att killarna i hennes klass som spelar Warhammar Fantasy Battle verkar stentrista) frågar en om rollspel och vill testspela - och man själv sneglar mot rollspelshyllan; bilder av komplexa rollformulär, listor på ammunitionstyper och system för att köpa färdigheter fladdrar förbi i skallen och man säger något i stil med ”hmm, tja, jag måste nog förbereda mig rätt mycket i så fall, någon annan gång kanske...”. Sen blir det förstås att man inte gör något utan i vanlig ordning spelar med Rutinerade räven, Mattesnillet, Strategispelaren, Fysikdoktoranden och de andra vars spelande inte påverkas negativt av vare omfattande regler, tärningsadditioner, avancerade poängsystem eller annat.

Arcana
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: pedagogiskt äventyr

"Vad man kan fundera över är om det är vettigt att i Sverige ge ut en svensk nybörjarversion av ett spel som inte finns att tillgå på svenska. Då vore det nog smartare, i alla fall ur hela hobbyns synvinkel, att göra en introduktionsversion av DoD6 eller Eon."

Håller med. Att ge nybörjare en introduktion till ett spel som inte finns på svenska låter lite som en återvändsgränd. Det som folk i allmänhet förknippar med rollspel är tveklöst "Drakar och Demoner" - alltså vore det nog bäst om spelet var en lättversion av DoD. Själva grundsystemet i DoD (snackar här om DoD generellt, jag har dålig koll på v6 men antar att mekanismen för färdighetsanvändande är densamma) är väldigt enkelt så det borde inte vara några problem att med utgångspunkt från detta göra ett riktigt nybörjarspel. Spelet bör vara i kartongformat och innehålla figurer, stridsplan, tärningar, reklam för "riktiga" DoD (det är perfekt om ungarna så småningom börjar skryta i plugget: "jag har ju skippat barn-DoD nu och börjat spela det riktiga..." /images/icons/smile.gif ), reklam för tennfigurer, bilder på folk som fajtas under live-rollspel, broschyrer från Tradition (om det finns) - helt enkelt ALLT som kan verka spännande och väcka intresse.

Arcana
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Andra sorters nybörjare då?

Bra fråga. Jag har själv tänkt i samma banor, tänkte mig ett tag ett hans och hennesintrohäfte till butikerna, men sen när man väl passerat introt, vart tar tjejerna vägen. Vampire tror jag är mest lockande men det känns nästan också som det enda stora spelet. (Fast om mina fördomar stämmer så är alla spel med interaktion före action och våld bra. Men marknaden är så stor del män att inget företag vad jag vet ens vågat satsa på kvinnorna. Finns ett spel kallat Lace and Steel som verkar kunna locka kvinnor men jag vet för lite om dess utformning och det ges väl inte ens ut längre. Det var 1700-tal med fauner, romantik och "sensualitet". sensualitet är väl inte lämpat för unga tjejer. Damn, det måste göras ett iaf tycker jag.)

Talade lite kort med Sveroks kansli om detta förra året men det var allmännt ointresse. Nån annan kanske kan lyckas bättre. Iden var att ha häfte med i de stora tjejtidningarna. Fast vad jag hört har en av dem fört häxjakt på rollspelare så det kanske inte skulle gå.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: K.I.S.(s.;)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...med grundegenskaper och ett spartanskt fåtal färdigheter ...

<hr></blockquote>


Varför splittra grundegenskaper och färdigheter? Onödig krånglighet med redundanta skillnader, i synnerhet om vi gör det så enkelt att man inte behöver avancemangsregler. Ser du, på en gång en meningsskillnad... /images/icons/wink.gif

För övrigt: Nybörjarspelare behöver simpla regler. Nybörjarspelledare behöver klara regler. Att improvisera, låta storyn styra, osv osv, är något man lär sig med tiden.

Att komma förbi det här är enkelt: Skapa en begränsad spelmiljö med begränsade mål. Ha sedan regler som täcker de vanligaste sakerna folk kan göra i den begränsade miljön, typ, 'krypa i grottor med monster och hitta deras skatter'.

Man behöver inte krångla till dem med bakgrund etc - show, don't tell, om man måste ha med grejer - men en halvsida bakgrund går bra. Lika bra att få in 'grejer händer i ett sammanhang' redan från början.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Andra sorters nybörjare då?

För det första håller jag med i stort sett vartenda ord. Det finns inga vettiga nybörjarspel, oavsett vilken målgrupp man vill "locka" in i hobbyn. Att min idé sedan vände sig till målgruppen barn beror antagligen att det borde vara lättare att genomföra. (Det kanske rent av skulle vara kommersiellt gångbart?) Behovet är inte mindre för ett "vuxet" nybörjarspel - eller för mer "mogna" rollspel överhuvudtaget - men däremot lär det vara skillnad på efterfrågan (storleken på den potentiella målgruppen).

Jag betraktar nog de allra flesta rollspel som helt eller delvis riktade till en yngre målgrupp, på gott och ont. Samtidigt som spelförlagen har lättare att överleva (eller kan överleva överhuvudtaget) så sker nyrekrytering bland barn och ungdom (alltså fler kunder).

Baksidan skulle kunna vara att det blir svårt (eller rent av omöjligt?) att lansera ett rollspel kommersiellt för en äldre publik, eftersom nyrekryteringen sker bland barn och ungdomar. (Därmed tordet det inte vara ekonomiskt försvarbart att rikta sig till "fel" målgrupp.) Att de flesta förr eller senare lämnar hobbyn kan ju också bero på spelens innehåll och inriktning. (Att det sedan finns många fler och starkare skäl är givetvis ett faktum.) Om man inte längre kan identifiera sig med målgruppen så kan man kanske känna sig alienerad. Om ens intresse är beroende en nostalgi kring barndomens rollspelsupplevelser så borde hobbyn kunna kännas ganska död.

Alltså: Det är väldigt mycket "leksaks-koncept" över de flesta rollspel, och detta upplevs inte nödvändigtvis som en fördel ur vuxna rollspelares, och kanske speciellt nybörjares, synvinkel.

/Baldyr
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: K.I.S.(s.;)

Varför splittra grundegenskaper och färdigheter? Onödig krånglighet med redundanta skillnader, i synnerhet om vi gör det så enkelt att man inte behöver avancemangsregler.

Tja, nu ville ju jag i.o.f.s. gärna ha möjlighet till karaktärsskapelse- och avancemangsregler. Innan de införs finns det ju ingen egentlig uppdelning annat än hur de skrivs på karaktärsbladet.

För övrigt: Nybörjarspelare behöver simpla regler. Nybörjarspelledare behöver klara regler. Att improvisera, låta storyn styra, osv osv, är något man lär sig med tiden.

Japp. Det håller jag helt med om. Däremot tror jag att regler kan vara _både_ enkla och klara.

Att komma förbi det här är enkelt: Skapa en begränsad spelmiljö med begränsade mål. Ha sedan regler som täcker de vanligaste sakerna folk kan göra i den begränsade miljön, typ, 'krypa i grottor med monster och hitta deras skatter'.

Speciellt om äventyrsspelet innehåller små tips som "det krävs att man klarar ett Magi-slag med -3 för att förstå hur Grunkan funkar" eller "Låset kan öppnas med ett lyckat Mekanismer-slag"

I.o.f.s. tror jag inte att miljön behöver vara fullt så begränsad mer än precis i början.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Andra sorters nybörjare då?

"Talade lite kort med Sveroks kansli om detta förra året men det var allmännt ointresse. Nån annan kanske kan lyckas bättre. Iden var att ha häfte med i de stora tjejtidningarna. Fast vad jag hört har en av dem fört häxjakt på rollspelare så det kanske inte skulle gå. "

Det är väldigt kul att läsa att du försöker få in tjejer i rollspelsvärlden men jag undrar om de traditionella tjejtidningarna är rätt väg att gå. Jag har svårt att föreställa mig att de skulle vilja samarbeta dessutom förmedlar de oftast en bild av hur en ung tjej ska vara som rimmar dåligt med hur rollspel fungerar. Kunde man inte ha temat "in med tjejer i rollspelen"? Eller kanske att några smartingar på Sverok bildade ett särskilt utskott i frågan. Sveroks ordförande är ju själv en kvinna. Jag tycker att det är mycket märkligt att de verkar så likgiltiga i frågan.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: pedagogiskt äventyr

"Sverok är hur som helst beroende av att fler och fler börjar spela spel, eller?"

Inte bara Sverok. Alla rollspelsmakare tjänar på det. Nu betvivlar jag förstås att det är ett argument som kommer göra att folket borta i Amerika skjuter till en slant, men visst kan det vara värt ett försök.
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Andra sorters nybörjare då?

Låt oss utveckla den idén. Det finns nämligen en skillnad mellan rollspel som i att spela en "roll" och rollspel som smarta stridsregler.
I det första fallet behövs helt enkelt en introduktion koncentrerad på friformsliknade spel. Det är först när spelledaren måste ställa frågan "Klarar den här karaktären av detta?" som regelverket kommer fram.
I det andra fallet så kan man börja med mycket simpla stridsregler och sedan göra dem mer och mer komplexa ju längre spelet fortgår. Här börjar man med frågan "Klarar den här karaktären av det här?"
Och med "Det här" menar man naturligtvis, i det andra fallet, att ge sin motståndare bånk.
I det första fallet (det som gick mot friform) skulle "Det här" kunna vara att hoppa över en bäck, eller att hacka sig in i en dator.

Sannolikheten att lyckas beräknas på samma sätt som i d20, nämligen; ett (D20) tärningsslag + bonus skall vara lika med eller mer än den svårighetsgrad som SL bestämt.
Jag tror knappast att WoTC kan ha någon patent på just den metoden.

Erfarenhetspoäng kan man strunta i. Vi gör ett eget system. Det skulle t.ex. kunna se ut så här:

Varje gång man använt någon skicklighet (slå med vapen, hoppa över bäck etc.) så slår man en d20.
Är slaget större än ens bonus så går bonusen upp med en poäng.

Inga fullgoda regler, det vet jag men poängen i mitt resonemang är det är inte svårt att snida ihop regler som avlägset påminner om D&D för att sist i dessa regler hänvisa till D&D och D20. Då slipper man allt strul.

Rent formmässigt är detta mycket enkelt att distribuera via nätet i PDF-format. Jag tror nämligen inte att det är speciellt lönande att göra en sådan här produkt. Däremot kan det kanske vara lönade att tillverka kringprodukter (tärningar, markörer, supplement etc.) Eller för att tala marknadsföringsspråk. Eftermarknaden är den stora! (WoTC tjänar förmodligen t.ex. mer på boosters än på grundset i Magic)

Ett längt inlägg som ändå inte svarade på den viktiga frågan; Vem skall göra det?
 
Top