Nekromanti Drakhålan - ett äventyrsspel

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag föreslog tidigare idag på Drakar och Demoner-forumet att man skulle köpa licensrättigheterna till Dungeons & Dragons Adventure Game och översätta spelet till svenska. Det finns nämligen inga vettiga nybörjarspel på svenska och det enklaste kanske vore att översätta det marknadsledande "äventyrsspelet" istället för att skapa ett nytt.

Å andra sidan skulle licensen troligen kosta skjortan och spelet bli väldigt dyrt i jämförelse med originalet. (Rekommenderat återförsäljningspris lär ligga under hundralappen...) Därför är det kanske inte genomförbart i praktiken...

Nu kom jag dock på en ny och betydligt slugare idé. /images/icons/cool.gif D&D-reglerna är ju en så kallad öppen licens numera, och själva reglerna som finns i det så kallade Reference Document kan spridas utan att man behöver betala WotC ett öre inom ramen för D20-licensen. Det som dock inte ingår i detta "öppna regelsystem" är generering och förbättring - alltså de viktigaste delarna i regelsystemet (anses det, uppenbarligen).

Min tanke är alltså att man skapar ett enkelt nybörjarspel som bygger på de öppna D&D-reglerna och bifogar såväl färdiga äventyr och rollfigurer. Man skippar helt enkelt spelkoncepten ifråga (alltså egna rollfigurer och levels). Man kommer nämligen snabbare igång att spela om man har en färdig rollfigur, och förbättring hinner knappast bli intressant under den lilla minikampanj som med fördel bifogas till spelet. (Den som vill kunna blir bättre med sin rollfigur hänvisas till PHB, helt enkelt.)

Nu undrar jag då om ovanstående överhuvudtaget är genomförbart inom ramen för D20-licensen? Räcker det alltså med att man bifogar D20-loggan på omslaget och skriver (på engelska) att PHB behövs för att spela (vilket alltså inte riktigt skulle stämma)? Vore det en bra idé eller skulle nybörjare tycka att rollspel är trist utan levels och förbättring? (Den berömda motivatorn som D&D är så berömt för. /images/icons/wink.gif)

Rubriken är förresten en liten känga åt Äventyrrsspel Handelsbolag som plagierade namnet D&D när de döpte sitt konkurrerande rollspel Drakar och Demoner på svenska. Jag tycker alltså att ett D&D-baserat nybörjarspel skulle använda termen "äventyrsspel" (svenska för Adventure Game). På så viss tjuvåker man på varumärket "Äventyrsspel" som säkert fortfarande har viss genomslagskraft i Sverige. /images/icons/laugh.gif

(Däremot är rubriken inget seriöst namnförslag för ett nybörjarspel! Det är iställen en ordlek med "Dungeon" samt "Dragon", alltså en drak-fängelsehåla, eller en "drakhåla".)

/Baldyr, saknar ett riktigt nybörjar-rollspel på svenska
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Det är klart genomförbart

Eftersom du undviker regler för karaktärsgenerering och erfarenhet och slänger på "Needs the PHB"-texten, så blir det ju mer ett väldigt pedagogiskt äventyr, med förklarande text för vad som händer. Så det är genomförbart, enligt min tolkning. /M
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
pedagogiskt äventyr

Ja, precis. Det skulle helt enkelt vara ett boxat svenskt D20-äventyr (eller minikampanj) med färdiga rollfigurer och med alla nödvändiga regler som bilaga. Produkten skulle dock inte främst vända sig till rollspelare (D&D-spelare) utan till nybörjare/barn utan tidigare kontant med D&D.

Då undrar jag om man kan komma runt "needs PHB"-texten på något vis? Får man samtidigt skriva på omslaget att "ett komplett äventyrsspel" (obs inte "komplett rollspel")? Måste man ens använda D20-licensen, eller är det kopplat till privilegiet att man får använda D20-logotypen i sin produkt och i sin marknadsföring?

Frågan är också om det överhuvudtaget är någon idé att dels ge ut ett "äventyrsspel" (rent kommersiellt sett alltså), dels att använda D20-licensen? Är det alltså ekonomiskt självmord att ge ut ett nybörjarspel? Är D&D-reglerna lämpliga för att introducera nybörjare till rollspel? Skulle nybörjare sakna exempelvis förbättring och få intrycket att rollspel saknar motivator som gör det spännande i längden att spela? (Skaparna av D&D 3e skulle nog tycka det i alla fall.)

Fast om man skapar en prototyp av spelet/äventyret så kanske man kan sälja det till Sverok? Eller kunna få hjälp med finansierandet i utbyte mot att förbundet får ett lager "äventyrsspel" som man kan använda i sina värvningskampanjer... (De har tidigare delfinansierat independent-rollspel och köpt in restlager i detta syfte, vad jag förstår.) Sverok är hur som helst beroende av att fler och fler börjar spela spel, eller?

/Baldyr
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: pedagogiskt äventyr

Jag tror det vore väldigt bra för spelhobbyn om det började säljas rollspelssaker i leksaksaffärer igen. Hook em' while they're young s.a.s... Ett brädspel skulle kunna vara en bra början på det :)

Jag har spekulerat litet åt samma håll och funderade snarare på att man börjar med ett väldigt enkelt system (egenskapat då, inte D20) som man sedan bygger på allteftersom. IMHO skulle nog blotta _mängden_ regler i D&D skrämma konsumenterna ganska mycket.

Så, en bra idé tror jag, men jag vet inte om D20 är det bästa kärlet att hälla upp den i...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: pedagogiskt äventyr

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Då undrar jag om man kan komma runt "needs PHB"-texten på något vis? Får man samtidigt skriva på omslaget att "ett komplett äventyrsspel" (obs inte "komplett rollspel")? Måste man ens använda D20-licensen, eller är det kopplat till privilegiet att man får använda D20-logotypen i sin produkt och i sin marknadsföring?

<hr></blockquote>


D20-licensen är mycket riktigt kopplad till privilegiet att man får använda D20-loggan. Det enda sättet att komma runt detta är att göra en separat uppgörelse med WOTC, som ju äger loggan. Däremot så kräver inte d20-licensen att du säger att PHB krävs - det är helt frivilligt (i alla fall än så länge - de har nämnt att de ska göra det obligatoriskt, men i versionen på WOTCs site så står det fortfarande som frivilligt).

En annan variant är ju att använda d20-systemet utan att kalla det d20, och hitta på egna regler för att göra figurer och avancera dem (borde inte vara så svårt att reverse-engineera dylika). White Wolf siktar tydligen på att göra detta med sitt EverQuest-rollspel som ska komma i sommar. Man måste fortfarande använda Open Gaming License, men den är avsevärt mycket friare än d20-licensen.

Vad man kan fundera över är om det är vettigt att i Sverige ge ut en svensk nybörjarversion av ett spel som inte finns att tillgå på svenska. Då vore det nog smartare, i alla fall ur hela hobbyns synvinkel, att göra en introduktionsversion av DoD6 eller Eon.

tillägg: Här är vad den gode Ryan Dancey hade att säga om ändringen av kompabilitetsindikering: "Now, publishers are required to indicate compatibility, but the list of compatibility options has expanded to accommodate these new kinds of usages." ("New kinds of usages" refererar till att det blivit allt vanligare att förlag ger ut standalonespel eller icke-fantasy-spel med d20). Notera att trots att detta stod på WOTCs d20-sida redan den 28:e februari så har alltså inte licensen ändrats än.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Rollspel Light

Mycket bra idéer. Det vore verkligen fint om det dök upp något riktigt simpelt rollspel för nybörjare. Delvis för att skaffa nya spelare men också för att de större spelen inte ska behöva inrikta sig på hela marknaden.

Jag tycker inte det vore fel med produkter mot newbies, normalspelare och regeltokar (+ alla andra fina kategorier som läsaren kan komma på). De två sistnämnda (i alla fall den sista) skulle inte behöva innehålla kapitel som "Vad är ett rollspel". Efter att ha läst ett par dussin av dom så börjar jag bli lite trött på att betala för dom sidorna. Iof kanske alla skulle lägga in dom sidorna ändå för att även lyckas sälja till nybörjare...

Men era idéer är verkligen bra. Jag skulle gärna vilja se ett spel på marknaden som bara innehöll ett par grundegenskaper, ett par färdigheter, enkla spelregler, färdiga karaktärer och 2-3 (eller fler) korta äventyr med lite stigande svårdighetsgrad. Sedan rekommenderas man att söka upp ett 'riktigt' rollspel.

Karaktärsutveckling skulle faktiskt kunna finnas men helt utan XP eller dylikt. Mellan äventyren kanske det finns en text som bara säger vilka egenskaper som höjs på karaktärerna. Och även en superkort lista på grejer som kan köpas för pengarna man hittade. Då får man med 'moroten'.

Krav på spelet vore att det vore riktigt enkelt att förstå och att den vore mycket billig. Kanske skulle andra spel till och med kunna ge med en kopia av Rollspel Light för att slippa förklara själva vad ett rollspel är.

Om det är någon som startar ett dylikt projekt och vill ha hjälp så kan jag tänka mig att ställa upp i någon form.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Mina tankar

1. Vinsten med d20 är att folk känner igen det, och att det blir kompatibelt med D&D. 2. Om man INTE vill använda d20-loggan och INTE vill ha "Requires..." på boken, kan man använda SRD:n regler, och skapa karaktärsgenereringsgrejer och lägga till det. Man loosar då d20-loggan och D&D-kopplingen i sin marknadsföring, och vinner på att man har ett spel som ändå är kompatibelt. /M
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
D&D light

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

IMHO skulle nog blotta _mängden_ regler i D&D skrämma konsumenterna ganska mycket.

Så, en bra idé tror jag, men jag vet inte om D20 är det bästa kärlet att hälla upp den i...


<hr></blockquote>


Jag är inte speciellt insatt i D&D men jag anar också flera nackdelar med systemet ur nybörjarsynpunkt. Däremot behöver man nog inte ta med alla regler i ett "äventyrsspel" (jfr med D&D Adventure Game - det är väl knappast för komplext, eller?). Behöver man sedan inte bry sig om förbättringsregler och levels så minskar nog antalet regler betydligt, skulle jag tro.

Ett äventyrsspel som bygger på D&D-reglerna skulle nog ha en fördel, nämligen att alla som spelat så kallade datarollspel som bygger på spelet skulle kunna känna igen sig i regelkoncepten. Då sänks nog inlärningströskeln också.

/Baldyr
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Re: pedagogiskt äventyr

Det finns ju två olika licenser som man kan basera ett sådant projekt på, OGL och d20.

d20 ger dig tillstånd att använda d20-loggan och möjlighet att skriva "Needs Players Handbook" (om du så önskar) på produkten. I gengäld kräver den att du utelämnar allt som har med "character generation" och "character advancement" att göra.

OGL, däremot, innehåller ingen logga och tillåter inte någon hänvisning till någon WotC-produkt. I gengäld ställer den inga som helst krav på vad du kompletterar SRD-materialet med (så länge man har rättighet till det kompletterande materialet).

I mitt tycke är d20 ganska värdelös i det här sammanhanget. För en nybörjare lär inte produkten värderas högre på grund av den loggan och texten "Needs PH" förvirrar ju bara både kund och handlare. Dessutom gör bristen på "character advancement" att man inte kan låta rollfigurerna förbättras inom spelet, vilket gör det snarare till en äventyrsmodul än ett äventyrsspel. Originalet "D&D Adventure Game" ger ju dig möjlighet att advancera rollfigurena till grad 2 innan man blir hänvisad till PH.

Om äventyrsspelet är bra i övrigt, borde OGL vara fullt tillräckligt. Det enda luriga med OGL är ju just att reglerna i SRD behöver kompletteras med, åtminstone, "character advancement". Jag har svårt att inse hur någon skulle kunna anse att siffervärdet "1000 erfarenhetspoäng" skulle kunna innebära brott mot någon upphovsrätt, men man vet ju aldrig med amerikanska advokater.

Å andra sidan brydde ju sig inte ens TSR om att försöka försvara varumärket "D&D" 1982, trots att det säkert hade varit betydligt enklare.

/Mikael
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
levels och förbättring

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dessutom gör bristen på "character advancement" att man inte kan låta rollfigurerna förbättras inom spelet, vilket gör det snarare till en äventyrsmodul än ett äventyrsspel. Originalet "D&D Adventure Game" ger ju dig möjlighet att advancera rollfigurena till grad 2 innan man blir hänvisad till PH.


<hr></blockquote>


Jag ser nog "förbättring" som ganska ointressant i ett "äventyrsspel" som endast omfattar ett par-tre äventyr och därefter hänvisar till ett "riktigt rollspel".

Att man kan levla en (!) gång i D&D Adventure Game ser jag nog mest som en övertydlig markör för att man faktiskt behöver köpa den där dyra boken med alla reglerna i. /images/icons/wink.gif I övrigt lär XP och levels mest förrvirra och göra reglerna onödigt komplexa, skulle jag tro (i sitt sammanhang).

Men vi behöver alltså inte gå in i en redan i förhand låst diskussion om för och emot förbättring och levels i sig...

Vad gäller enkla ersättningsmekanismer för förbättring och XP så skulle man helt enkelt kunna bifoga multipla varianter av de färdiga rollfigurerna. Alltså en uppsättning level 1-gubbar, en uppsättning level 2-gubbar, osv. Uppnår man inte (ungefär) samma sak då? Alltså en inbyggd motivator.

/Baldyr
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: pedagogiskt äventyr

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det enda luriga med OGL är ju just att reglerna i SRD behöver kompletteras med, åtminstone, "character advancement". Jag har svårt att inse hur någon skulle kunna anse att siffervärdet "1000 erfarenhetspoäng" skulle kunna innebära brott mot någon upphovsrätt, men man vet ju aldrig med amerikanska advokater.

<hr></blockquote>


Jag är iofs ingen advokat, men så vitt jag har förstått så täcker upphovsrättslagen endast det mer eller mindre konstnärliga uttrycket av en viss idé, inte idén själv, och i kategorin "idé" faller även spelregler. Om du kan uttrycka idén/reglerna på ett annat sätt så ska det inte vara några problem. Om regeln redan är presenterad på ett effektivt sätt så behöver man inte nödvändigtvis göra om presentationen heller om detta skulle innebära väldigt otympliga konstruktioner.

Du skulle t ex utan några som helst problem kunna översätta tabell 3-2 i PHB till matematiska formler ("För att avancera från level N till N+1 så krävs N*1000 XP förutom de som krävdes för att komma till level N (totalt (N+1)*N*500 XP). Du kan som mest ha level+3 ranger i en färdighet som är en klassfärdighet, hälften så mycket om den inte är en klassfärdighet. Du får ett feat på level 1 och ett till på varje level jämnt delbar med 3. Du får öka en ability med 1 på varje level jämnt delbar med 4"). Eventuellt skulle du kunna inkludera själva tabellen också, eftersom den inte borde anses särskilt konstnärlig.

Vad gäller tabellen för hur mycket XP man får för saker på olika CR så är den så pass svår att omsätta till formler att det nog bara är att kopiera rakt av. Alternativt kan man strunta i den och använda en mer ad-hoc-ig variant, t ex som i Star Wars: i grund totalt 1000 XP/level (för hela gruppen att dela på) för ett kort äventyr, upp till 4000 XP/level för ett lååångt och svårt äventyr (flera spelmöten långt).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Re: levels och förbättring

Jag ser nog "förbättring" som ganska ointressant i ett "äventyrsspel" som endast omfattar ett par-tre äventyr och därefter hänvisar till ett "riktigt rollspel".

Att man kan levla en (!) gång i D&D Adventure Game ser jag nog mest som en övertydlig markör för att man faktiskt behöver köpa den där dyra boken med alla reglerna i. I övrigt lär XP och levels mest förrvirra och göra reglerna onödigt komplexa, skulle jag tro (i sitt sammanhang).


Om man gör det så litet att man inte ens i D&D skulle nå till grad 2, behövs det ju förstås inga regler för det. Jag hade ju personligen gärna sett ett lite maffigare spel som faktiskt räcker till fem-sex äventyr (som D&D Adventure Game gör). Men det handlar ju mest om var man vill lägga sig i komplexitet och omfång.


Vad gäller enkla ersättningsmekanismer för förbättring och XP så skulle man helt enkelt kunna bifoga multipla varianter av de färdiga rollfigurerna. Alltså en uppsättning level 1-gubbar, en uppsättning level 2-gubbar, osv. Uppnår man inte (ungefär) samma sak då? Alltså en inbyggd motivator.

Visst, men hårddraget skulle det nog fortfarande kunna anses vara ett brott mot d20-licensen, som jag för egen del tycker är onödig i detta sammanhanget.


Men vi behöver alltså inte gå in i en redan i förhand låst diskussion om för och emot förbättring och levels i sig...

Helst inte... /images/icons/wink.gif

/Mikael
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
sponsring

Någonting jag har funderat på är att det borde ligga i både spelmarknadens (de svenska spelförlagen) och i spelhobbyns (Sverok) intressen att locka in nya konsumenter i hobbyn. Därför borde man kanske kunna få med en eller flera samarbetspartners. Förutom Sverok så är jag dock skeptisk till att de svenska tillverkarna har något kapital att investera i någon annans produkt, men däremot kanske man kan hjälpa till med råd och dåd istället. Om exempelvis Rävspels-gänget hjälper till med formgivning, RiotMinds-grabbarna med tryckerikontakter och Neogames-Carl med illustrationer ur Eon (eller nåt), så vore detta kanske värt någonting.

En sponsor skulle hur som helst kunna använda spelet i sin egen marknadsföring liksom bifoga information om sina egna produkter i spelet. Om man utgår ifrån ett boxat äventyrsspel som riktar sig till nybörjare så kan varje sponsor helt enkelt bifoga en reklamfolder som presenterar just deras rollspel. Eller så producerar man en gemensam folder som dels presenterar Sverok och dels de olika förlagen och deras produkter.

/Baldyr, naiv
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: levels och förbättring

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Visst, men hårddraget skulle det nog fortfarande kunna anses vara ett brott mot d20-licensen, som jag för egen del tycker är onödig i detta sammanhanget.

<hr></blockquote>


Ok, men vad jag förstår har D20-licensen redan trillat ur den här diskussionen. Det är ju inte speciellt viktigt att kunna använda D20-loggan om spelet riktar sig till nybörjare.

Eller finns det problem med färdiga rollfigurer i varierande levels inom ramen för Open Gaming License?

/Baldyr
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Re: levels och förbättring

Ok, men vad jag förstår har D20-licensen redan trillat ur den här diskussionen. Det är ju inte speciellt viktigt att kunna använda D20-loggan om spelet riktar sig till nybörjare.

Okej, då är vi ju alla rörande överens.


Eller finns det problem med färdiga rollfigurer i varierande levels inom ramen för Open Gaming License?

Nej, den ställer inga speciella krav på vad som får ingå.


/Mikael
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: pedagogiskt äventyr

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad man kan fundera över är om det är vettigt att i Sverige ge ut en svensk nybörjarversion av ett spel som inte finns att tillgå på svenska. Då vore det nog smartare, i alla fall ur hela hobbyns synvinkel, att göra en introduktionsversion av DoD6 eller Eon.

<hr></blockquote>



Det kan jag hålla med om. Det var ju därför jag tog upp saken på DoD-forumet först./images/icons/smile.gif Vad anser ni andra?

Fast nu har diskussionen snarare gått in på att man inte skapar några direkta kopplingar till D&D. Fast då kanske det överhuvudtaget vore meningslöst att basera ett äventyrsspel på SRD?

/Baldyr
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Eget supersimpelt system

Det finns inget skäl till att ha något annat än ett eget system. Då kan man ta med exakt de egenskaper (typ 4 st) och färdigheter (typ 10 st) som krävs för äventyren, inget mer.

SRD ger inget av värde till ett dylikt projekt.

Gör man ett par äventyr så kan karaktärerna få nya egenskaper, förmågor och färdigheter mellan äventyren och på så sätt får man både karaktärsutveckling och ökande komplexitet.

I första äventyret kanske karaktärerna endast har 2 grundegenskaper och 3 färdigheter var och alla kommer till användning under äventyret. Sedan ökas det på hela tiden.

Flera uppsättningar av karaktärererna som byts ut mellan äventyren tycker jag låter riktigt bra. Till de sista äventyren kanske man kan få ett par val (typ man får höja 3 valfria färdigheter med 1 steg) i stället för ny karaktär.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Re: pedagogiskt äventyr

Fast nu har diskussionen snarare gått in på att man inte skapar några direkta kopplingar till D&D. Fast då kanske det överhuvudtaget vore meningslöst att basera ett äventyrsspel på SRD?

Personligen tycker jag ju att det är synd att inte skapa kopplingar till D&D när det nu finns möjligheter att fritt använda utprovade regler. Fast jag förstår Staffans invändning att ett nybörjarspel på svenska borde ge de som väljer att prova på det ett vettigt fortsättningsalternativ - och helst även det på svenska.

Å andra sidan är kanske ett svenskt nybörjarspel baserat på D&D ett bra underlag för en översättning av D&D? /images/icons/grin.gif

/Mikael - som har översättningar på hjärnan
 
Top