Drakborgen - Kickstarter

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Snart drar Fandrake igång kickstarter för en nyutgivning av Drakborgen. Hoppas att dem når Stretch Goal för att inkludera Drakborgen II också men det känns som dem satt det ganska högt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag har förtröstan. Snittkostnaden per person blir ju över 1000:- så det räcker med 750 backare, det borde vara görbart tror (hoppas) jag. Efter att ha väntat mer än 30 år på Drakborgen 3 så är det här nästan ett måste att backa, hoppas fler känner likadant.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Halvvägs till 750 000 kr på 24 minuter. Det tolkar jag som att Drakborgen II kommer att bli av. Jag har den i och för sig redan, men trevligt med en nyutgåva ändå.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Designmässigt är väl Drakborgen 2 dock bland det sämsta som satts ihop skulle jag vilja påstå. Men det gäller väl nästa hela Drakborgen också. Men, trots det lyckades de med något konststycke att faktiskt få till ett sjukt roligt spel som spelats totalt sönder av både mig, mina syskon och vänner. Världens sämsta roligaste spel var det någon som sa, och ja jo, kan ju bara hålla med. Jag och mina syskon har som tradition att spela det varje jul eller påsk när vi ses, så lär väl bli en backning kanske.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Christoffer;n348581 said:
Designmässigt är väl Drakborgen 2 dock bland det sämsta som satts ihop skulle jag vilja påstå. Men det gäller väl nästa hela Drakborgen också. Men, trots det lyckades de med något konststycke att faktiskt få till ett sjukt roligt spel som spelats totalt sönder av både mig, mina syskon och vänner. Världens sämsta roligaste spel var det någon som sa, och ja jo, kan ju bara hålla med. Jag och mina syskon har som tradition att spela det varje jul eller påsk när vi ses, så lär väl bli en backning kanske.
Om du menar att karaktärerna är obalanserade och överskuggar de gamla så håller jag med dig, men trots det så anser ju jag att Drakborgen 2 är ett måste när man spelar. Vilka andra delar av 2an anser du dåliga?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Usch, jag som redan har allt och från början bestämt mig för att inte backa - vet inte om jag kommer att klara att hålla ifrån det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Bifur;n348585 said:
Usch, jag som redan har allt och från början bestämt mig för att inte backa - vet inte om jag kommer att klara att hålla ifrån det.
Väl kämpat! Jag har också redan allt (välbevarat dessutom) men vek mig och backade ca 10:02.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
luddwig;n348587 said:
Väl kämpat! Jag har också redan allt (välbevarat dessutom) men vek mig och backade ca 10:02.
Samma här, fast jag hade aldrig någon realistisk förhoppning om att stå emot.
Dessutom tillkommer ju lite nya regler och kort också, använder det som ursäkt. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Bifur;n348585 said:
Usch, jag som redan har allt och från början bestämt mig för att inte backa - vet inte om jag kommer att klara att hålla ifrån det.
Samma här. Men mitt motstånd höll inte så länge. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Bifur;n348585 said:
Usch, jag som redan har allt och från början bestämt mig för att inte backa - vet inte om jag kommer att klara att hålla ifrån det.
Hmm? Du har ju knappast boken om drakborgen eller de nya karaktärerna ;)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Verkar som jag oroade mig i onödan :) Jag har lustigt nog originalet utan låda och Drakborgen II-lådan men utan något innehåll..
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Paal;n348583 said:
Om du menar att karaktärerna är obalanserade och överskuggar de gamla så håller jag med dig, men trots det så anser ju jag att Drakborgen 2 är ett måste när man spelar. Vilka andra delar av 2an anser du dåliga?
Äh obalansen stör mig inte så mycket. Spelet är så slumpmässigt tokigt ändå. Äh det är väl mest osammanhängande. Det var det ju redan från början. Vissa regler på regelkort, vissa i regelboken. Vissa saker slås si, vissa slås så, osv. Detta blev ju exponentiellt värre i och med Drakborgen 2. Men, det lever kanske också just av dessa osammanhängande regler som på något vis ramlar ihop till en oerhört underhållande helhet? Oklart. Jag älskar ju det här spelet, men det är inte samma sak som att det måste vara bra designat. :) Men gick fem minuter från min första post så hade jag backat. Så menar, det har ju någon krok i mig trots detta. :)

Men detta hör väl också ihop med vad en upplever som bra speldesign. För brädspel så skulle jag säga att Splotter Spellen i min värld är så som bra speldesign görs, dvs spel som Food Chain Magnate, The Great Zimbabwe, etc, rätt enkla grundläggande regler men fruktansvärt djup och brutalt oförlåtliga och oftast nästan helt utan slumpmoment.

Jag älskar ofta saker jag inte alltid tycker är så himla bra. Just nu läser jag ex. Never Deal with a Dragon (en shadowrun-roman) för jag var taggad på action och cyberpunk, på klassiska uppdrag när en blir blåst av sin uppdragsgivare osv osv. Älskar den! Rekommenderar den varmt. Men har den samma kvaliteter som ex. sprawltrilogin? Absolut inte.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Undrar om gamla Drakborgen kommer att störtdyka i värde nu, precis som MUA gjorde efter ligans besked om nytryck?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Beastslayer;n348598 said:
Synd att det enbart skeppas inom Sverige då jag var sugen på att backa, men bor i Polen.
Kontakta Fandrake. Jag tycks ha sett någonstans att dom skulle kunna lösa frakt utomlands.
 
Top