Nekromanti Drakar

G

Guest

Guest
Re: Meningslösa drakar?

Nyheter, underhållning, ett tillfälle att impa, möjlighet till att utöka sina klicheeartade skatter, ovilja att döda korkade varelser som inte förstår bättre, intresse av vad som får en liten grupp människor att ge sig in i drakterrritorium... etc...

Men som sagt var så är antagligen inte drakarna speciellt intresserade av människorna eller deras företeelser. Vad har de för nytta av nyheter, underhållning osv. Hur kan han öka sin skatt genom att prata med ett par människor. Drakar _måste_ inte vara Tolkien drakar som gillar att vara klichéartade och samla på skatter. Personligen tror inte jag att drakar i EON smalar på skatter. De kanske vaktar en stor skatt som redan fanns i grottan innan (ex. övergivet dvärgafäste) den kom dit, men jag tror inte den har något vidare intresse av att samla guld, silver och ädelstenar. Vad ska den använda dem till? Jag tycker de flesta här är fast i de klichéartade drakarna. Drakarna måste vara på ett speciellt vis annars är det inga drakar enligt väldigt många. De kan inte tänka som så att många drakar inte alls, what so ever, vill ha med människor eller det de gör att göra....

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Rädda karaktärernas liv!

Låter som en bra idé. Se till att döda rollpersonerna, om det nu är nödvändigt, en och en så att inte alla behöver "gå åt" för att få gruppen att fatta att drakar är inga leksaker.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
När spelarna stiger in i grottan andas du in, och sedan ut kraftigt. Sedan slår du ca ob70t6 för varje spelare och läser av på brännskadetabellen(finns den?). Alternativt samlar du in rpnas formulär och eldar upp dem med tändare.

Dum lösning IMHO. Döda dem som sagt var en och en tills de fattar. Förhoppningsvis behöver du bara döda, ev. skada, en enda. Låt draken slå bort dem en bit med sin svans det första han gör. Då kanske de förstår att han inte är att leka med. Fortsätter de sedan sitt anfall så använder man sig av "en och en dör (oskadliggörs)" metoden.

/Tiamel - tycker inte om att samtliga rp:s ska behöva dö...
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: korkade drakar? (Aningen OT)

[color:red]Färgerna</font color=red>[color:green] fås </font color=green>[color:black] genom</font color=black>[color:white] s.k.</font color=white>[color:blue] märkning.</font color=blue> [color:orange] Se </font color=orange> [color:yellow]övre</font color=yellow> [color:purple]högra</font color=purple> hörnet (Attans, nu tog färgerna slut/images/icons/wink.gif) när du skriver ett inlägg. Detsamma gäller de klämkäcka smilisarna/images/icons/smile.gif.
Jag läste latin på gymnnasiet med en superentusiastisk lärare och bara en klasskamrat. Svårt att gömma sig under läxförhören om man säger så.../images/icons/cool.gif

/Carolus, vars hakparentestangenter snart är utslitna och därför avslutar med en vanlig smiley:)

Melius frangi quam flecti
 
G

Guest

Guest
Re: korkade drakar?

Det var någon som ansåg att drakar var jättesmidiga bara, och i så fall måste ju huden vara relativt elastisk.

Menar du att bara för att man är smidig så har man en väldigt elastisk hud?

En elastisk hud måste väl även vara lätt att penetrera med pilar, åtminstonde till viss grad.

Kan det inte tänkas att den har en fruktansvärt seg hud? En pil orkar alltså inte borra sig speciellt långt in och gör däför ingen kännbar skada för draken.
 
G

Guest

Guest
Re: Stor och trög?

och då skulle en pil ha lättare att tränga igenom vilket stärker min tro om att deras bepansring bara täcker H10, K10 och S10....

Hur tror du att drakarna blivit så beryktade som extremt farliga djur? Om det bara skulle vara S10 så skulle en enda pil kunna döda den. Det skulle bara vara för en människa med stridskonsten armbågs och pilbågsträningen (eller vad den heter) att sikta på halsen (+Ob1T6). När han väl träffar får draken en blödningtakt på....tja jag vet inte exakt men mycket är det...

Men du kan faktiskt ha rätt. Vad är det som säger att drakarnas hud är det som gör dem odödliga. Det kanske är deras magi som skyddar dem. Vem vet? Mer än Krille då /images/icons/smile.gif.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Re: Därför att...

Själv?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!??!?

Min rp har träffat herr Ivian under svärdspelen i Hadarlon. Jag fick dock aldrig chansen att duellera mot honom. Han åkte ut i samma omgång som mig. Hade vi klarat oss båda två hade vi varit i final. Hursomhelst så kan jag säga att han inte alls är bra på att slåss. En riktig soldisk adelsfjant (personligen är jag en riktig _sabrisk_ adelsherre /images/icons/smile.gif). Han kan omöjligt ha dödat en drake själv, det är han för klen för. Sorry alla mundanas barn men jag var tvungen att berätta saningen om denne myt som ni så ofta får höra sagor om.

/Tiamel - har dock inget personligen mot Ivian...
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
Re: Drakar - Varianter på ett tema

mycket intressant och lovande idé ... skulle inte förvåna mig om det var något sånt i drakar boken...

"I "sann form" är en drake klart lysande, som en magnesiumlåga, och oformlig. Drakar undviker att visa sig i sann form"

bra det, annars skulle man inte kunna titta på dem utan att får grava men på synen =)...



mm, chocolate... doh! mm, chocolate... doh! mm, chocolate... doh!
 
G

Guest

Guest
Re: korkade drakar? (Aningen OT)

Och hur får Azagthoth och Krille Sundelin annan färg

Denna fråga hör egentligen till www.rollspel.nu forumet men eftersom du redan ställt den här så kan jag förklara.

Det beror på att de är redaktör respektive moderator här på rollspel.nu. Då får man äran att välja färg på sitt användarnamn. Moderatorerna har dock alltid den färg som krille har.

/Tiamel - upplysaren....
 
G

Guest

Guest
Re: Meningslösa drakar?

Så det är så ni räknar det ja. Vad ska man i så fall slå fram det med? 4T6+20?

Är det verkligen så viktigt att veta vartenda värde på draken när vi alla (tror jag...) här är överrens om att en drake är i princip odödlig? Räcker det inte med att en drake är just smart, intelligent osv. Om du ska slå mot PSY så hitta bara på ett värde. Man måste inte slå _allt_ i EON. Eller varför överhuvudtaget sätta ett värde? Slå ett slag och se om det borde ligga under eller över drakens antagna nivå.

En annan simpel lösning på problemet är helt enkelt att vänta tills drakarmodulen kommer. Låt inte dina spelare hitta någon drake förrän den kommit.

/Tiamel
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
Re: Därför att...

när du säger det så... jag har inte sagt att jag vill ha med de som monster om de har andra uppgifter än att döda... det var bara det att efter alla inlägg som diskuterar hur bra de är och sen Krille som liknar de med en stor helikopter så är det svårt att dra slutsatsen att de inte är mordmaskiner... jag började dock förstå att de var ganska mäktiga på andra sätt än fysisk när jag läste lite om deras innebörd i gamla tron i alverboken (ska köpa religioner)... jag tror visst jag skulle gilla boken om det är så att de inte ska användas till strid för att det inte är det viktigaste...

jag och Smaug börjar tycka att diskussionen om honom och hans likar börjar bli lite väl lång
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: korkade drakar?

Antagligen har draken fjäll. Fjäll kan skydda väldigt mycket, samtidigt som de knappast sänker rörligheten. För övrigt var åtminstone medeltida helplåtrustningar mycket smidiga, såpass att ynglingarna tävlade om att göra stillastående volter med dem.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Drakar - Varianter på ett tema

"I min kampanj (som fortfarade är i planeringsstadiet) är drakar inga fysiska varelser. En drake är en ande av något slag, som (oftast) väljer att forma sin avbild som en drake - mest för att det ser majestätiskt ut. De kan egentligen anta vilken skepnad som helst."

Du är inte såååå långt borta från våra planer...

Och mer säger vi inte om det - ni blir dessvärre tvungna att grubbla ett tag.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Jag har inte EON boken hemma, men jag skulle tro det. Det står en del om hur eld fungerar och vad den gör i skada. Det står även hur syror fungerar. Tex nämns etter(draksyra) så om du inte vill bränna ihjäl dem så häll lite syra över dem. Ifall jag vore du så skulle jag på något eller annat sätt få mina rollpersoner att respektera drakar. Att elda upp dem mycket snabbt är en bra ide. Det kanske ger en skev bild av drakar men då är det väl så det får bli. Det finns inget värre en rollspelare som ska döda en drake!

Mvh Ezzy
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: korkade drakar?

*fniss*
Inser du inte hur skrattretande det är att jämföra en drake med en elefant? Personligen finner jag det *hoho* lite roande. En elefants hud har knappast något gemensamt med en drake. Nej, vill du prompt ha nått att jämföra med, ta en titt bland reptildjuren.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Drakar kan dödas

Jag vill bara poängtera att drakarna i Eon kommer ha speldata och de är möjliga att döda, om det är det som är det som är roligt i en viss kampanj. Det är inte enkelt och med "storma ödlan!"-mentalitet så är man dessvärre tämligen kortlivad.

Men det är möjligt att döda drakar, om än mycket svårt.

Men som Krille säger, drakarna i Eon betyder så mycket mer och har så mycket annat att pyssla med än att bara vänta på giriga äventyrare.

Som en parantes kan nämnas att Herr Ivian är rätt skicklig.



-Marco Behrmann
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Stor och trög?

Men det är drakens anatomi som räknas. Den har fyra ben, två vingar, och är väldigt lång och slank. Den kan antagligen röra sitt huvud (med hals) lika snabbt som en orm. Det handlar definitivt inte om elefanter bara för att den har liknande omfång, eller en albatross för att den flyger. Svansen lär vara lika rörlig. Däremot tror jag inte att den är jätte snabb på att springa omkmring på marken, men när den landat har den god räckvidd med huvud, eldkvast och svans.
Och självklart kan draken vara stark. Den är till att börja med väldigt stor, vilket automatiskt göra den starkare relaterat till en människa.

I slutändan är även drakar magiska, vilket gör att de mycket väl kan fuska grovt mot "anatomiska lagar", även om jag inte tror det behövs.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top