Nekromanti Drakar och Demoner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jo, det skulle funka...

...men Tvillingbergen är ett hemskt dåligt äventyr med dagens mått mätt. En digital utgivning skulle enbart vara motiverat av nostaligska eller historiska skäl, och därför blir det ganska poänglöst att skapa ny bilder till det. Lika gäller för allt annat gammalt material, för jag tycker i alla fall inte att så värst mycket av det gamla Drakar-materialet hållit för tidens tand. Det är inte så bra, helt enkelt. Tycker jag. /M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Världar (½ot)

Med tanke på att jag inte vill exkludera spelvärldar från den "bra" listan och därmed förolämpa folk och dras in i onödiga smakdiskussioner så föredrar jag att hålla tyst om saken i fråga.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Världar (½ot)

Första sa du
Ereb Altor är dessutom en ganska kass värld och usel som första produkt.

Sen säger du
Med tanke på att jag inte vill exkludera spelvärldar från den "bra" listan och därmed förolämpa folk och dras in i onödiga smakdiskussioner så föredrar jag att hålla tyst om saken i fråga.

Har du inte redan förolämpat folk då? /images/icons/smile.gif
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Världar (½ot)

Men det finns fler å förolämpa :)

Det påminner mig om någons signatur:

"ohh, ursäkta, det lät ialla fall inte så illa som det var menat"

Tror de va någe sånt, och grymt e det!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Världar (½ot)

Tjolahopp, tjolej sade han och sparkade undan benen på sig själv =)

Äh, men vi kan väl säga att man vetenskapligt kan bevisa att Ereb Altor är en dålig spelvärld (dålig och dålig, snrare ogenomtänkt och orealistisk) så att där råder det ingen tvekan om saken. Så det har inte med smak att göra. (<---- Man kan ju alltid försöka /images/icons/sick.gif )
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Jo, det skulle funka...

Men för alla oss småglin som bara vill ha det och se ifall det e så bra som det sägs, dessutom spellar jag drakar och demoner jst nu :gremsmile: Den gamla upplagan och skulle vilja ha en del regeltillägg, äventyr och diverse kampanj matriel. Vilket jag inte har rådd att införskaffa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jo, det skulle funka...

Så bra som det sägs? Det sitter väl inte någon någonstans och hävdar att Tvillingbergen skulle vara bra? Nej, det kom bra produkter till Äventrysspels Drakar och Demoner, men det kom också mycket skräp. Det finns mer skräp än saker som är riktigt bra.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Åsikterna strömmar in. Jag menar dock det jag skrev, att intresset finns. Ja, självfallet kan man inte sälja så pass tunna böcker i dagens mått för samma pris. Man borde i så fall gå ner ett steg. Det är trots allt Drakar och Demoner vi pratar om. Det skulle nog sälja, även fast min åsikt är irrelevant. Möjligen att man säljer någonsorts paket för kanske 599 eller liknande. Innehållandes flertalet eftersökta moduler. En marknadsundersökning skulle kunna fastställa vilka moduler som skulle vara relevanta för nytryckning.

/peter
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Men vad är tanken? Att Riotminds skulle släppa det? I orginalutförande? Eller ska de släppa en hel produktkedja igen, komplett med regler och allt? Varför skulle de konkurrera med sig själva? Eller är det tänkt att de ska ta textmassan som finns, redigera om det för att passa de nya reglerna och sedan släppa med nya illustrationer, ny layout och nytt omslag? Det passar ju inte med den existerande spelvärlden heller...

Eller ska någon annan göra det?
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Suck... använd fantasin. Nu ska jag rita bilden för dig /images/icons/smile.gif

Box, svart. Ryggen text -drakar och demoner-.
Sida: Flashig bild, inte för skärande dock. Innehållande, (TILL EXEMPEL) DoD -91, Magikerns Handbok, Krigarens handbok.(eller ngt i den stilen). Box nr2. Samma text, dock annan sidobild. Ereb boxen, innehållandes Ereb Altor, Ereb moduler, Svavelvinter.

Nr2 Riotminds skulle ju inte konkurrera med sig själv om dom ger ut den.. Dom tjänar pengarna. Det drar egentligen bara bort uppmärksamheten från DoD6 ett tag. Med tanke på att dom inte ger ut något nytt material till DoD4(aka 91).

Layouten ska vara samma, allt ska vara som orginal för övrigt(eller om nu något snyggt föreslås så kan förstås det gamla slopas).
/peter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det skulle vara kul...

...det håller jag med om. Jättekul, inte minst för att se hur många som verkligen ville ha den, och hur alla som köpte den skulle reagera när de läser materialet. Jag tror inte att alla skulle bli glada. Men kul skulle det vara. Varför inte starta en insamling? Om man får ihop tillräckligt mycket pengar att finansiera projektet, då behöver ju inte RiotMinds lägga ut sina egna pengar på ett mycket riskfyllt och osäkert projekt? Börja åtminstone med en namninsamling, sätt upp en webbsida och fråga hur många som skulle köpa gamla Drakar-prylar i nytryck. Om det rasar in namn, i tusentals, så har ni ju i alla fall tagit ett steg i rätt riktning. Utan att ni driver på, lär det inte bli nått, men om ni visar att efterfrågan finns, och till och med tar en del av kostnaderna, så kanske, kanske, kanske nån skulle kunna tänka sig att lyssna. /M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan inte tänka mig att det skulle fungera. Dels så kommer du inte hitta orginalen någonstans, och att göra en exakt kopia är nog inte det lättaste. Speciellt illustrationsorginalen lär man få jaga hårt efter. Dels hitta alla som har rättigheter till materialet och förhandla loss materialet från dem.

Det skulle visst konkurrera med Riotminds egen produktlinje. Även om de drar in lite pengar så förlorar man fokus på den egna produktlinjen (som lär ta nog med kraft redan) och man förlorar i det långa loppet.

Att trycka de gamla sakerna igen i orginalutförande är rent tekniskt nästan omöjligt. Dessutom så är mycket av materialet inte helt kompatibelt. Vilken regeluppsättning ska man publicera i så fall? Expertlådan och ver 3 eller 91an? Om inte allt material fungerar bra ihop exkluderar man lätt nya spelare.

Jag säger att om man ska publicera de gamla godbitarna igen är man tvungen att ta textmassan, och skriva om det så att det passar med ett regelsystem som finns i butik idag. Sedan måste man layouta och illustrera nytt så att materialet visuellt når upp till dagens standard.

Eller också försöker man släppa allt som inscannade PDFer på nätet. Ett sådant projekt skulle jag själv gärna hjälpa till med om det finns folk som vill försöka. Ringa runt, scanna in (har redan halva Svavelvinterserien plus delar av DoD 2.1), göra webb osv. Det låter som ett bättre alternativ i mina öron.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Det skulle vara kul...

Rent hypotetiskt, ungefär hur mycket skulle ett sådant projekt gå på? Nu menar jag inte ner till sista kronan, men i vilken storleksordning skulle kostnaden ligga?
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
1. Varför måste man hitta orginalen?

2. Trodde båda produkterna skulle höra till deras produktlinje, men vad vet jag.

3. Känns som du gör allt väldigt svårt. Måste man verkligen välja 2 st regelböcker som inte är kompatibla med varandra?

4. Det känns som du hellre vill se det gratis.


Ok, jag har läst vad du skrev. Det är DIN åsikt. Ni har redan hört min så jag tänker inte direkt upprepa det. Kan du förklara lite mer ekonomiskt hur Riotminds skulle kunna förlora på att ge ut en produkt? Det är som att säga att Neogames inte ska sälja Neotech för att Eon säljer sämre då.

Mvh
/peter
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ingen aning

Tryckkostnaderna är de största, sen ska skiten distribueras, och sen ska det administreras och så vidare. Lätt kostar det 250 000 spänn eller ännu mer om man ska köra hela Svavelvinter och lite regelböcker och Ereb Altor. Kör man PDF-racet hänger det mer på den tid det tar att få fram original. Jag tror lätt att ett sånt projekt ligger i runt 100 000 kronors-klassen för de fetaste böckerna. Som jämförelse, i arbetstid och bortfallen arbetsinkomst kostade "Orcher i Trudvang" mig, Patrik Norrman och Dante i runda slängar 70 000 spänn att göra. Alltså, om vi hade sålt vår tid till nån av våra vanliga kunder istället för att lägga ner den på att göra gratisprylar, hade vi fått in 50 000 till 70 000 spänn på samma tid. Den pdf:en är på tre eller fyra sidor (minns inte riktigt). Alltså, om någon skulle anlita tex mig och Dante att tvätta och fixa pd:er, så skulle det ta kanske ett par veckor per pdf. Vilket i sin tur kostar 40 000 till 80 000 spänn i arvode. Om man låter fansen göra det hela gratis, så blir kvaliteten därefter och man kan inte egentligen styra processen, så den vägen är jag väldigt tveksam till att jag skulle rekommendera någon att ta. Men allt detta är rena spekulationer från min sida. /M
 
Top